Turbo Sportster

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Oräkneligt många byxknän har man förstört genom åren, i somras fick jag äntligen köpt mig en riktig lyft och det är nog det bästa jag gjort på vet inte när.....helt underbart :)
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Men för guds skull...säg vad den bänka!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lugn i stormen det kommer ;)
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Frontkåpa är förbaskat bra, tar mycket fartvind och väldigt bra packutrymme för regnkläder mm :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det står skårman på svingen, är inte det en ärkefiende till görgen?

Nej, däremot har vi haft tekniska diskussioner av det mer illuminerade slaget...

Jag har själv uppmanat Lars att skriva om sitt turboprojekt här på SH. Jag tror det kan vara win- win. Här på SH finns många, kanske främst Andersson-Turbo men även Jojje1963 mfl, som är kunniga på motorstyrningsstrategier för EFI- turbo på mc. Och det är lite där Lasse är nu. På svenska HD-forum, där Lasse redan skrivit om sin konvertering, är många av de motorkunniga förgasarkramare, och de som kör ny sprut-HD brukar ha motorteknisk nollkoll och i bästa fall starta trådar om larmproblem och var man hittar kromat tingel tangel från kurrijuckin.

Till den andra ändan spådde jag att många SH-medlemmar kanske skulle gilla ett lite ( iaf på SH) udda turboprojekt. Och intresse verkar ju finnas! Lasse hinner inte skriva inlägg fort nog för Phillee mfl :D Sist det var en HD/sportster-turbotråd på SH var (om jag inte missminner mig) här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?248043-Harley-turbo! Men den tråden verkade rinna ut i sanden. Lars har hunnit betydligt längre, flera mil och en första bänkning mm.

Lars på forum uttalade mål med denna första konvertering är dock inte att testa gränserna, mer se vad man med en rimlig slant kan göra med turbo på en internt orörd EFI-sportster. Man ska komma ihåg att redan 100 rwhp på en NA-sportster går på en del pengar. I USA har det därför blivit lite hett med turbosatser till EFI-sportster.

Konverteringer som just siktar mot den effekt man får med "Steg III" på en NA sporre. Till min förvåning verkar funkar det bra utan vare sig kompsänkning eller IC, men förvisso bara 8-13 Psi. Hellcat Customs är en sån ny enmansfirma i USA som säljer billiga turbosatser med tillhörande mapp till EFI sportster. Tänkta att användas utan motorinterna ändringar. Jag förstår inte själv hur det kan fungera, men det gör det tydligen. Jag tror att det bla kan ha att göra med piston jetsen och de mycket fina förbränningsrummen i nya EFI-sportsters (mycket squish-area, kort flamväg och väldigt spikobenägna). HD har gjort allt för att så länge som möjligt klara miljökraven utan kat, via lean burn och motorinterna åtgärder som tex fina förbränningsrum.

Här i sporthojssverige är ju dock många turbobyggen på en helt annan nivå. Mycket mer avancerat och högre laddtryck mm. Tror att det kan finnas mycket att diskutera här. Och kanske tom HD-kunder och bänkjobb för våra nestorer på sporthojsturbo här i Sverige.
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Det står skårman på svingen, är inte det en ärkefiende till görgen?

Nej några fienden vet jag inte att jag varit med Jörgen eller andra varken på forum eller irl, däremot har forum tendens till att missuppfatta väldigt mycket som inte skulle ske i irl för man inte får med nyanseringar i tonfall.
en enkel menings missuppfattning skulle redas ut på 5 sec om man träffades så jag ser aldrig allvarligt på diskussioner på nätet. Nog om detta.
Vidare monterade jag en enkel mindre oljekyl via en adapter med inbyggd termostat bakom filtret.
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
En något dålig bild tyvärr men här är instrumenteringen. Via Dakota Digital mätaren får jag även temperaturen på bakre toppen och ur VeggoIII Lambda värdet bakom Turbon och förstås en boost mätare.
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Bra skrivet....tycker du fick med det mesta klockrent här :)
Nej, däremot har vi haft tekniska diskussioner av det mer illuminerade slaget...

Jag har själv uppmanat Lars att skriva om sitt turboprojekt här på SH. Jag tror det kan vara win- win. Här på SH finns många, kanske främst Andersson-Turbo men även Jojje1963 mfl, som är kunniga på motorstyrningsstrategier för EFI- turbo på mc. Och det är lite där Lasse är nu. På svenska HD-forum, där Lasse redan skrivit om sin konvertering, är många av de motorkunniga förgasarkramare, och de som kör ny sprut-HD brukar ha motorteknisk nollkoll och i bästa fall starta trådar om larmproblem och var man hittar kromat tingel tangel från kurrijuckin.

Till den andra ändan spådde jag att många SH-medlemmar kanske skulle gilla ett lite ( iaf på SH) udda turboprojekt. Och intresse verkar ju finnas! Lasse hinner inte skriva inlägg fort nog för Phillee mfl :D Sist det var en HD/sportster-turbotråd på SH var (om jag inte missminner mig) här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?248043-Harley-turbo! Men den tråden verkade rinna ut i sanden. Lars har hunnit betydligt längre, flera mil och en första bänkning mm.

Lars på forum uttalade mål med denna första konvertering är dock inte att testa gränserna, mer se vad man med en rimlig slant kan göra med turbo på en internt orörd EFI-sportster. Man ska komma ihåg att redan 100 rwhp på en NA-sportster går på en del pengar. I USA har det därför blivit lite hett med turbosatser till EFI-sportster.

Konverteringer som just siktar mot den effekt man får med "Steg III" på en NA sporre. Till min förvåning verkar funkar det bra utan vare sig kompsänkning eller IC, men förvisso bara 8-13 Psi. Hellcat Customs är en sån ny enmansfirma i USA som säljer billiga turbosatser med tillhörande mapp till EFI sportster. Tänkta att användas utan motorinterna ändringar. Jag förstår inte själv hur det kan fungera, men det gör det tydligen. Jag tror att det bla kan ha att göra med piston jetsen och de mycket fina förbränningsrummen i nya EFI-sportsters (mycket squish-area, kort flamväg och väldigt spikobenägna). HD har gjort allt för att så länge som möjligt klara miljökraven utan kat, via lean burn och motorinterna åtgärder som tex fina förbränningsrum.

Här i sporthojssverige är ju dock många turbobyggen på en helt annan nivå. Mycket mer avancerat och högre laddtryck mm. Tror att det kan finnas mycket att diskutera här. Och kanske tom HD-kunder och bänkjobb för våra nestorer på sporthojsturbo här i Sverige.
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Tyvärr har jag inga egna bilder på följande moment i bygget men lägger upp dom jag stulit mina idéer från via amerikanska forum. Jag har gjort exakt på samma sett med min motor.
En vakuumnippel borrades o gängades in i spjällhuset till dumpventilen samt boostmätaren.

Oljetillförsel samt retur togs ur kamkåpan, ett hål borrades in i en kanal i kåpan som ger oljetryck till Turbon samt returen in i kamhuset där oljepumpen suger tillbaka till tanken.




 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Mera förberedelser. Kopplings fjädern byttes ut mot en som är 40% hårdare samt utväxlingen till kopplingshandtaget för att undvika Karl Alfred underarmar

 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Okej...dax att tillverka lite rör då..

Rören är vanliga tubrör som vanligast används till värmelednings system i fastigheter, kanske inte det mest optimala men fungerar mycket bra hålfastighetsmässigt.
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Kåpan till original luftfiltret modifierades kraftigt till ett plenum med en dold dumpventil på baksidan.

 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Ja då var Turbon på plats och alla rör klara.
Så här långt allt okej...nu kommer den svåra utmaningen och få allt till att fungera också ;)
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Då kom vi till elektroniken då. Till alla harley kan man köpa en "dosa" kallad SEST screaming eagle super tuner som med hjälp av en laptop ger än möjlighet att ändra samtliga parametrar i hojens ECU, spridartider, tändning osv och det går även logga samtliga parametrar inklusive om motorn spikar (via tändstiften) ....överlägset bäst system enligt alla gubbar som bänkar H-D, tyvärr fungerar detta dock bara till 1bar alltså atmosfärtryck och inte till överladdning.
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Och för att ge motorn den extra bränsle den behöver under bosst köpte jag en Power Comander V-PTI med en 3bars/temp sensor monterad i plenumet så jag kan mappa den exakt.
Till hjälp installerade jag även en Autotuner som med bredbandslambdor i avgasutloppen skriver i bränsle mappen o justerar blandningen så nära det AFR värde jag vill ha.

Spridarna byttes även ut från std 3.6 g/s till high flow 5.3 g/s redband
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
En vanlig syn i somras, sittande med laptopen i knät vid vägkanten, nästan som förr fast då med diverse verktyg o ståltråd mm för att få fast alla sönderskramlade delar som inte hade lust att vara med längre :)
ett betydligt behagligare sätt att justera brytarspetsar o munstycken i förgasaren på :)
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Som Jörgen redan "hintat" om har jag valt o gå en väldigt moderat väg, jag förstår inte varför det skall laddas herre jösses och skrytas med otroliga effektuttag på gränsen till motorsprängningar och stora laddluftkylare på hojar som inte skall köras på bana eller är tänkta att vara med någon Guinness rekordbok.
Turbo är en fantastisk uppfinning och det är svårt att hitta en bil utan i dag och jag förstår varför om man inte överdriver. gör man rätt får man en mycket snäll utan ketchup effekt och hanterbar motor där inte turbon märks.
Original på bakhjulet med luft o buller lämnade min hoj 82 glädje rwhk (bänken siffror var jämförda med Dyno jet bänk)
Mitt mål med turbon var att utan att röra motorn komma över 100 äkta rwhk och vad jag förstått ur amerikanska forum skulle det gå att ladda ca 0,5 bar över atmosfärtryck utan att motorn spikade sönder med vanligt bränsle.
Två gånger har jag varit hos Båging på Mek1 o kört den, första gången hade jag satt MAP sensorn fel och tokiga inställningar att den inte gav så mycket, andra gången gick den bra men inte optimalt, nu efter ytterligare justeringar går den otroligt bra och lämnar förmodligen lite mer än dom 110 rwhk samt 130 nm vi fick på däcket den gången.
För att en IC skall ge effekt behöver den sänka temperaturen med ca 6 grader för att få en 3% effekt ökning och det är under den tid turbon laddar och det är under förutsättning att IC är kall och inte uppvärmd av solen därför anser jag den extra installation med rör kylare och besvär med plats och att få det hyvsat snyggt inte är värt besväret.
Här är en av bänkkörningarna
http://youtu.be/y6KlhBysUpY
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top