Prenumeration på Highsider 2013.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Sen finns det väl inget att rapportera om oavsett på svenska RR-marknaden. Så, det lär inte bli något av i det hela. Konstigt och plötsligt avslut på det där.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Anledningen till att Highsider går i graven.

I närmare sex år drev jag tidningen Highsider. Varje år har varit en tuff sådan och de flesta tryckta tidningar jag gjorde gav en liten utdelning men de senaste tre tidningarna har endast visat röda siffror.

Det har varit en dröm att få arbeta med Highsider men också nästan en hobby. En hobby som tagit allt mellan 40-120h per vecka. Dessutom fick jag merparten av åren arbeta extra för att täcka räkningar och få mat på bordet. Utöver det har jag också fått sälja av en hel del privata saker för att kunna fortsätta med Highsider.

På något vis har jag känt mig som en cowboy vars häst är skadad (hästen är Highsider) och jag har inte haft mage att göra slut på lidandet för den stackars hästen, men till slut måste man "man up" och avsluta eländet.
Dumdristigt kan det tyckas men när vissa räknar framgång i pengar räknar jag det i upplevelse. Livet är inte endast ören och kronor, utan det är stunderna man minns och det har varit många fina stunder.

Under 2012 fick jag en nytändning när Anders Wallin från Edgezone frågade om han kunde hjälpa till på något sätt. Det är många som har pratat om att de velat stötta mig genom men han gjorde verkligen slag i saken, tillsammans med Johan Palm och Stefan Eriksson. Vi la upp en plan ifjol och gnistan tändes åter. Det MÅSTE gå att göra en unik tidning med helt egenproducerat material.

De investerade en hel del pengar och täckte upp många tidigare skulder samt framtida. Vi visste att de första tidningarna vi gjorde tillsammans kunde bli tuffa. Men förhoppningen var att vi skulle vända 2012 års röda siffror till svarta under 2013 och gå med en liten vinst.
Dessvärre fick vi in en sjättedel i annonsintäkter i vårnumret 2013 mot vårnumret 2011 och Edgezone fick återigen skyffla in pengar i företaget för att täcka tryck, design mm.

När jag drev tidningen själv kunde jag arbeta extra med annat (då gjorde jag endast en tidning per år) och ansvara själv för de röda siffrorna. Men nu när satsningen inte slagit igenom så kände jag mig ansvarig och efter rekordförlusten i vårnumret 2013 ville jag inte fortsätta göra tidningar. Insatta branschmänniskor vet att det är på vår/sommar utgåvorna man drar in den större delen av annonsintäkterna. Jag ville inte gå mot ännu ett rött år och nu med tre kompanjoner.
Därför beslutade jag mig för att säga upp mig och indirekt överlåta rättigheterna till Highsider till Edgezone Förlag. Highsider, ett namn som inte kommer att betyda något om ett par år.

Vi har under lång tid sökt personal men vi visste alla att det skulle bli en omöjlig uppgift. För inte finns det väl någon som vill arbeta 40-120h per vecka utan ersättning? Det var kriteriet för att tillsätta tjänsten.. Förhoppningen var att få in 3-4 unga entusiaster. Men precis som vi anat var det dödfött.

De flesta som prenumererat på tidningen har fått sina tre tidningar a 249 kr. Jag skickade inte ut några påminnelser om förnyelse då jag sa upp mig. Ungefär hälften av prenumeranterna har fått en eller två tidningar. Vilket innebär 83 kr/tidning. Vissa ska alltså få 83 kr eller 166 kr tillbaka.

Det finns dock ungefär noll kronor i tidningens konto just nu, återigen kommer Edgezone Förlag att få betala Highsiders skulder. Så kan det gå när man är en hängiven roadracingentusiast.

Det ska tilläggas att återbetalningen självklart är frivillig, men hör gärna av er oavsett vad ni beslutar er för.

Hör av er senast 15 december till rachidhighsider@gmail.com!

Jag skulle vilja tacka för alla läsare och ni som hört av er med uppmuntrande ord. Det är ni som gjort att jag orkat kämpa vidare.

Rachid Rachid & Edgezone Förlag AB
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Tack för att du kämpade så länge iaf!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ja all heder till Rachid som kämpade och gjorde ett kanonjobb, det va ett nöje att få fota lite åt highsider på slutet.

:klappar
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Du gjorde ett jobb som många inte själva skulle orkat med då man insåg att pengarna (som gör det möjligt) inte riktigt fanns där, i sporten.

Bra och ärligt av dig att göra en sådan detaljfull redogörelse för vad som hände.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tack för förklaringen till varför det gick som det gick. Jag kan väl inte säga att jag blev överraskad precis, antalet RR-förare är ju inte jättestort i Sverige…

Så, ett stort tack till DIG för det som blev, för de år av verkligt kul läsning jag/vi fick. Du skrev artiklar som verkligen ANGICK mig som svensk RR-förare. Det jag saknar MEST är web-sidan, den var ofta det första jag gick in på när jag slog upp datorn.

Så, tack för det som blev. :tummenupp:klappar:klappar:klappar
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Meeeh!
Det är ju inte pengarna jag vill ha, det är ju en RR-tidning! :gråta

Fantastiskt jobb du gjort däremot. :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är bättre att höra den sträng som brast, än att aldrig spänna en båge :fakta Bra jobbat, det är alltid imponerande med såna som dig, som vågar leva ut en dröm, trots de risker och mödor det drar med sig :tummenupp
 

Peter 11

Peter
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Sköllersta
Hoj
RD
Tack för förklaringen till varför det gick som det gick. Jag kan väl inte säga att jag blev överraskad precis, antalet RR-förare är ju inte jättestort i Sverige…

Så, ett stort tack till DIG för det som blev, för de år av verkligt kul läsning jag/vi fick. Du skrev artiklar som verkligen ANGICK mig som svensk RR-förare. Det jag saknar MEST är web-sidan, den var ofta det första jag gick in på när jag slog upp datorn.

Så, tack för det som blev. :tummenupp:klappar:klappar:klappar

Mossberg träffar mitt i prick med ovanstående inlägg känner jag.
Jag sparar Highsider i favoriter och hoppas du får det bra framöver.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Håller med alla, väldigt uppskattat så länge du kunde/orkade!
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Tycker att Edgezone även borde ha lite beröm, dels ger de sig in i racingen själva med ett team,
och lägger även pengar på Highsider :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Synd att det gått som det gjort men väldigt väl jobbat och jag har alltid uppskattat att läsa både tidningen och websidan.
:Bugar
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top