Tierp Arena i konkurs !!

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Coolt nog så är det faktiskt min chef som var 1 utav de 3 grundarna, som sedan köpte ut dom andra 2.
Det var till och med min firma som byggde stället. Varav hans söner Johan och Jonnie Lindberg är GRYMMA inom dragracing med ett och annat EM-guld och världsrekord.
Vet inte så mycket om det hela då jag enbart sommarjobbar på firman, men man har hört att han gått en smula in i väggen, och att det ryktas kring 50mille ur egen ficka som brann upp. :brinnerup
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
De är ju prio 1 bland fodringsägarna så man kan väl tänka sig att de räknar med att få tillbaka en hel del pengar. Sen har de säkert återförsäkrat sig för betalningsinställelse så smällen blir nog ganska mild. Och med tanke på riskerna i projektet har de tagit ut en schyst ränta så det är nog måttligt synd om dem.

Nu vet jag inte hur ägarförhållandena såg ut för banan men risken är ju ganska stor att banken har krävt något mer i pant för lånet än banan. Personlig borgen från storägarna är ju ganska vanligt.


Banker faller likt katter alltid med fötterna nedåt.:död


Njaaa, skatter och sånt skit går före bankernas fordringar vid konkurs. Att banken vanligtvis landar mjukt håller jag dock med om.


Swedbank kanske kan skriva av skulden och döpa om den till nåt passande namn. Dom betalade runt 150 miljoner i sponsring till Friends Arena så viljan att stötta svens idrott finns uppenbarligen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Njaaa, skatter och sånt skit går före bankernas fordringar vid konkurs. Att banken vanligtvis landar mjukt håller jag dock med om.


Swedbank kanske kan skriva av skulden och döpa om den till nåt passande namn. Dom betalade runt 150 miljoner i sponsring till Friends Arena så viljan att stötta svens idrott finns uppenbarligen.

Fast där har du faktiskt fel om jag inte har blivit helt dement. Begreppet heter förmånsrätt och då finns där särskild och allmän förmånsrätt där särskild går före. Till särskild förmånsrätt hör alla panter och inteckningar. Först därefter kommer allmän förmånsrätt med lönegarantier, arvode till konkursförvaltare etc. Därefter kommer oprioriterade fordringar dit skatter underleverantörer osv hamnar.


Jag förutsätter att arenan står som pant för bankernas lån. ingen bank hade lånat ut 30 mille utan pant för att bygga en motorbana. Slutet blir då att arenan säljs på auktion hos KFM och alla pengarna hamnar hos Swedbank. Därefter lär det inte finnas några mer pengar kvar i boet och staten får känna sig blåst på skatten och konkursförvaltaren får sina pengar av skattemedel. Övriga fordringsägare får enbart ett brev hem att deras fordran ej gav någon utdelning.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det är väl kanske ett bevis oxå på att för att locka Stockholmarna till eventen så får det inte ligga så långt bort som Tierp. Måste ligga närmre.

Jag drar mig personligen från att öka då restiden fram o tillbaka oftast är längre än man är på plats...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Helst ska väl banan ligga på gångavstånd från centralen, inträdet ska vara gratis och det ska inte föra massa oljud som stör grannarna...:va
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
De skulle ha byggt banan så det går att åka hoj på den.
Snacka om stort uppsamlingsområde för bandagar! :yoparty
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
De skulle ha byggt banan så det går att åka hoj på den.
Snacka om stort uppsamlingsområde för bandagar! :yoparty

Planen var (?) väl att i förlängningen bygga en storbana vid Tierp Arena, likt Gotland Ring.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
synd om anläggningen kommer stå i stiltje till sommaren...som sägs under intervjun är ju att om man styr upp sina kostander så är stortävlingarna EM och SM i dragracing i lönande....hoppas dom kommer till skott med " nya " ägare...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
http://www.unt.se/tierp/det-lutar-at-exekutiv-auktion-2892465.aspx

Det bli exekutiv auktion för Tierp Arena i månadskiftet mars-april om ingen ny köpare tar över innan dess.

I lördagens artikel i UNT om arenan framgår att ledande personer inom dragracing utgår ifrån att banan kommer att användas för EM och SM redan i sommar, eftersom det vore ekonomiskt oklokt att låta anläggningen stå oanvänd. Man räknar kallt med att den nuvarande konkurssituationen får någon form av lösning, genom en ny ägare som antingen hyr ut banan till tävlingsarrangörer eller som både äger och själv arrangerar.

Vad säger konkursförvaltaren Mats Emthén om dessa förhoppningar?

– Jag arbetar för att rädda verksamheten och arbetstillfällen genom att arenan får en ny ägare. Jag har fortsatta kontakter med intressenter, men det finns ännu inte någon lösning.

Ett alternativ kan vara att konkursförvaltaren själv hyr ut banan för att generera intäkter till konkursboet. Är det realistiskt?

– Som konkursförvaltare kan jag i och för sig driva en verksamhet vidare under en begränsad tid, men ett sådant åtagande bedömer jag vara för stort. Dessutom bedömer jag det som viktigt att en ny ägare inte begränsas av verksamhetsrelaterade avtal och överenskommelser som konkursboet ingått, säger Mats Emthén.

Om konkursförvaltaren inte kan träffa avtal med en köpare inom knappa två månader går det hela mot en exekutiv auktion. Kronofogden har för konkursförvaltaren indikerat att auktionen kommer att hållas någon gång i skiftet mars-april, men något datum har ännu inte bestämt.

Och vid det laget återstår bara en dryg månad till den SM-tävling i dragracing som Svenska Bilsportförbundet och arrangörsklubben NDRS planerar 9-11 maj.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
http://www.carler.se/tierp-arena.shtml

Kronofogdemyndigheten har meddelat att bolagets fasta egendom, i huvudsak bestående av arenan, kommer att säljas vid exekutiv försäljning den 19 mars 2014 klockan 9.15 (den ena fastigheten 9.15 och den andra 10.00). Auktionen kommer att hållas i Kronofogdemyndighetens lokaler på Strandbodgatan 1 i Uppsala.

Kronofogdemyndigheten kommer att hålla visning av egendomen den 4 mars 2014 klockan 13.00. Anmälan till visningen skall göras till Kronofogdemyndigheten senast den 27 februari 2014. Anmälan sker till Thomas Olsson, telefonnummer 070-595 68 46 eller e-postadress thomas.e.olsson@kronofogden.se

Konkursförvaltningen har haft fortsatta kontakter med intressenter, men någon överenskommelse om försäljning av arenan har inte uppnåtts. Försöken till försäljning underhand kommer att fortsätta ända fram till den exekutiva auktionen.

Mats Emthén, konkursförvaltare
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
verka va nå överklagan tjafs mm.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
En i svenska Porscheklubben räknade ut att det bara skulle blivit 3600 per medlem eller 110 mer/år för räntan. SMC har minst tio gånger fler medlemmar än PCS… :glömdet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En i svenska Porscheklubben räknade ut att det bara skulle blivit 3600 per medlem eller 110 mer/år för räntan. SMC har minst tio gånger fler medlemmar än PCS… :glömdet
Till och med jag hade blivit medlem i SMC då :tummenupp

Fast nu kanske så går inte ägandet en Dragracingstripp riktigt i samklang med att tillvarata svenska landsvägsmotorcyklisternas intressen :rolleyes:
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top