MotoGP - Malaysia Sepang

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
11 October 2013 Fredag

Moto3FP1

09:00 - 09:40

MotoGPFP1

09:55 - 10:40

Moto2FP1

10:55 - 11:40

Moto3FP2

13:10 - 13:50

MotoGPFP2

14:05 - 14:50

Moto2FP2

15:05 - 15:50

12 October 2013 Lördag

Moto3FP3

09:00 - 09:40

MotoGPFP3

09:55 - 10:40

Moto2FP3

10:55 - 11:40

Moto3QP

12:35 - 13:15

MotoGPFP4

13:30 - 14:00

MotoGPQ1

14:10 - 14:25

MotoGPQ2

14:35 - 14:50

Moto2QP

15:05 - 15:50

13 October 2013 Söndag

Moto3WUP

10:40 - 11:00

Moto2WUP

11:10 - 11:30

MotoGPWUP

11:40 - 12:00

Moto3RAC

13:00

Moto2RAC

14:20

MotoGPRAC

16:00

Lokal tid jag, för oss bananer gäller:

Fredag

Moto3FP1
03:00 - 03:40

MotoGPFP1
03:55 - 04:40

Moto2FP1
04:55 - 05:40

Moto3FP2
07:10 - 07:50

MotoGPFP2
08:05 - 08:50

Moto2FP2
09:05 - 09:50

Lördag

Moto3FP3
03:00 - 03:40

MotoGPFP3
03:55 - 04:40

Moto2FP3
04:55 - 05:40

Moto3QP
06:35 - 07:15

MotoGPFP4
07:30 - 08:00

MotoGPQ1
08:10 - 08:25

MotoGPQ2
08:35 - 08:50

Moto2QP
09:05 - 09:50

Söndag

Moto3WUP
04:40 - 05:00

Moto2WUP
05:10 - 05:30

MotoGPWUP
05:40 - 06:00

Moto3RAC
07:00

Moto2RAC
08:20

MotoGPRAC
10:00


Hoppas ni är morgonpigga! :3freak

Jo MM tar det, igen:banana

Jag gillar formatteringen på era tidtabeller så mycket att jag bara var tvungen att citera :hej
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
En artikel i vår kvällspress: http://www.expressen.se/sport/efter-kraschkunde-inte-ga-pa-tre-dagar/

Perra - inte ett ord om Cablegate, däremot framkommer den för mig nya uppgiften att det var Pedrosa som skulle passera Marquez! Har Race Direction dessa uppgifter, eller kan någon vänlig själ maila en länk till dom?

Man blir ju nästan lite besviken... :)
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
haha propagandaapparaten har nått ända ner till expressen .. Hm! Skulle Pedrosa verkligen passera MM?? Tipsa FIM Race Direction om nya rön i expressen hur det verkligen gick till :hihi
 
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Marquez får en "penalty point" och HRC får inte tillgodoräkna sig de 25 poängen i konstruktörsmästerkskapet. Det är beslutet från Race Direction..
http://www.motogp.com/en/news/2013/Sepang Race Direction decision Repsol Honda

En rätt klen bestraffning imho. Tycker personligen inte att det skulle bestraffas alls. Ska man ge en bestraffning borde den ju rendera i något kännbart för Marquez, dvs 2 "penalty points" så att han får starta sist i fältet. Nu känns det ju som att RD känner sig tvingade att agera i frågan, men ändå agera på ett sätt som inte ska få några reella konsekvenser i mästerskapet. Att Honda blir bestraffade är än mer förbryllande för mig.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
En rätt klen bestraffning imho. Tycker personligen inte att det skulle bestraffas alls. Ska man ge en bestraffning borde den ju rendera i något kännbart för Marquez, dvs 2 "penalty points" så att han får starta sist i fältet. Nu känns det ju som att RD känner sig tvingade att agera i frågan, men ändå agera på ett sätt som inte ska få några reella konsekvenser i mästerskapet. Att Honda blir bestraffade är än mer förbryllande för mig.
Honda får nog på skallen på grund av placeringen av anordningen och taskigt val av fault mode, Marquez ett höttat finger för ordnings skull. Ungefär som väntat men förmodligen inte vad Puig hoppades på...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Race direction har gett sig ut på väldigt tunn is. Nu finns risken att det blir som i F1. Så fort någon tvingas välja ett annat spår pga en omkörning eller om någon råkar nudda en annan förare så ska det utredas.

:3freak
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
P€RRA;5903543 skrev:
Race direction har gett sig ut på väldigt tunn is. Nu finns risken att det blir som i F1. Så fort någon tvingas välja ett annat spår pga en omkörning eller om någon råkar nudda en annan förare så ska det utredas.

:3freak

Kan ju vara så att de tog i beaktande att MM har varit närgången och kelat med sina motståndare på banan tidigare några gånger, och att de nu tyckte att det var dags att säga åt honom. Kan ju vara så att fabrikstraffet också är ett sätt att påtala för fabriken att de behöver hala in sin hetsporre, förutom att de inte ska göra sådana ingenjörsmässiga fadäser som de faktiskt gjorde med sensorn.
För 1 poäng är bara en varning, hade de velat ge något kännbart hade de petat till en till poäng så att han fått starta från bakre änden av gridden...

Men jo, det vore väldigt synd om förarna tar det som en signal att det måste hållas rekorderliga avstånd i alla lägen.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men jo, det vore väldigt synd om förarna tar det som en signal att det måste hållas rekorderliga avstånd i alla lägen.
Tveksamt om vi får se den typ av attack som Marquez la in på Lorenzo på Jerez eller på Rossi på Laguna Seca.
- Hjälp, tänk om jag nuddar honom och han kraschar!?

Som jag sagt innan ska rena dumheter bestraffas men nu riskerar det att bli kortegekörning. Den som kanske redan har straffpoäng väljer att säkra en andraplats istället för att försöka vinna. Passar väl iofs Lorenzo som handsken... :(
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Sorgligt! :3freak :dummer

I RD's förklaring:
"especially, as we have seen a number of times this year, under braking when the rider behind has the responsibility of not getting too close to the rider in front who is riding his own lines."

Här skulle man ju kunna läsa in att det inte bara var för denna förseelse utan för att han legat nära ofta.
Så om man ofta ligger för nära kan man också straffas lr?
Eller om man bara snuddar någon men inte legat för nära förut så är det inget straff?

Sorgligt! :3freak :dummer
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Från presskonferensen på Sepang:
Lorenzo: "The (Marquez) penalty from Race Direction was necessary"

Inte helt oväntat :rolleyes:
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Marquez bestraffas alltså nu för en manöver som samtliga förare gått ostraffade ifrån under hela säsongen...

Som jag ser det nu så står Race direction inför ett litet, för att inte säga ENORMT, dilemma.

Nu har man satt ribban när man bestraffar en lätt touch av Marquez. Så antingen så får man från och med nu använda samma "ribba" och bedömningsnivå när man bedömer alla situationer, i alla klasser. Så fort det är en lätt kontakt, så ska det bestraffas med straffpoäng.... Vilket kommer resultera i att ungefär 150-200 såna här straffpoäng kommer att delas ut i samtliga klasser innan säsongen är slut. När förarna sedan anpassat sin körning efter den nya bedömningsnivån så kommer vi få tråkigare race där förare tänker efter både en- och två gånger innan dom gör ett omkörningsförsök, eller försöker bromsa sig ikapp någon.

ELLER, så kör man på som vanligt och behåller nivån som den varit i övrigt under säsongen, och därmed visar att man inte behandlar alla incidenter och alla förare likvärdigt. Man lägger alltså in en fullständigt subjektiv bedömning i varje händelse, och bestraffar olika förare olika vid samma typ av manövrar på banan. Vilket enligt mig inte är något annat än en fullständig KATASTROF!

Either way... They are fucked!


Beslutet skapar även en del andra frågor...

Har Race direction låtit sig påverkas av andra krafter (Typ Dorna?) som ser detta som en chans att jämna ut poängställningen i tabellen för att skapa en mer spännande avslutning på säsongen? För visst skulle det vara perfekt rent PR-mässigt om Marquez fick starta sist i ett race innan säsongen är slut. En magisk uppkörning av det nya stjärnskottet som skapar massor av bra PR för sporten och mästerskapet. Med härligt klipp och omkörningar som dyker upp på YouTube och länkar i hundratusentals inlägg i sociala medier över hela världen. Eller så resulterar det i rejält med tappade poäng för Marquez vilketjämnar ut mästerskapet och skapar en riktig nagelbitare till finalen... Win-win!!! :tummenupp


Och, hur ska man egentligen bedöma och bestraffa en sån här situation? Ska man bedöma förarens handling, eller ska man bedöma konsekvensen av handlingen? En inte helt oviktig ideologisk fråga.
För vi alla är väl tämligen övertygade om att OM den där lilla oskyddade kabeln som visade sig vara en "single point of failure" för Hondans TC inte gått av, och Pedrosa INTE hade kraschat som följd, så hade ingen ens höjt ett ögonbryn åt Marquez sena inbromsning i den där kurvan. Dom flesta hade inte ens märkt att det var kontakt mellan dom båda Replsolförarna. Och race control hade med allra största säkerhet inte ens tagit upp ärendet. En sån där liten "touch" händer ju massor av gånger i alla klasser under en MotoGP helg, och ingen blir bestraffad eller uppkallad på förhör.

Så hur ska man då bedöma? Min starka uppfattning är att det är själva handlingen som ska bedömas och bestraffas, och inte konsekvensen av den. Bromsar man sent, med en lätt touch som följd, så ska det bedömmas som just det och inget annat. Och alla sådana manövrar skall bedömas på exakt samma sätt, i alla situationer. Börjar man väga in konsekvensen av handlandet i bedömningen och utdömande av straff, så öppnar man upp en hel värld av komplicerade situationer som kan uppstå. Och förare som gör exakt samma handlingar, bestraffas på olika sätt, vilket ger ett otroligt skevt regelverk och ställer helt omänskliga krav på förarna att göra en bedömning av varje situation på banan och dess evetuella konsekvenser, hur bisarra dom än må vara. Gör man denna typ av bedömningar så lägger man ett otroligt stort ansvar på varje enskild förare att själv överväga samtliga, helt otroliga och overkliga konsekvenser av varje omkörningsförsök eller inbromsning dom ska göra under ett race, träning, eller kval.
OM jag bromsar på mig här, och får styra upp med råkar toucha till en annan förare, som råkar ha kabeln till sin TC lite väl oskyddad, och dessutom har ett illa konstruerat TC system som gör denna kabel till en "single point of failure", och jag eventuellt råkar komma EXAKT så nära att jag rör kabeln, men inte svingen/hjulet/cutsen/avgassystemet/fotpinnen, och råkar haka i den kabeln med min styrhalva, och den kabeln råkar gå av, och föraren ger så mycket gas ut ur svängen efter att han highsidar. Eller att jag råkar komma åt hans styrhalva lite grann, så hans hand flyttas lite och kommer åt knappen för i och urkoppling av TC systemet utan att han märker det, och han sedan vurpar. Eller att jag kanske kommer off-line, styr ut i gruset, tillbaka in på banan, tar med mig en liten sten ut på banan som nästa förare kör på och skjuter bak på föraren bakom. Så träffar den stenen mitt på visiret som spricker. Den föraren distraheras för en sekund, och tappar sitt spår, kommer ut där det är mindre fäste och vurpar... Eller.... Ja ni förstår vart jag vill komma... Vad kan man egentligen ställa för krav på en förare som ska ta stora beslut på bara några hundradelar i hissnande farter hundratals gånger under ett race? Hur många konsekvenser och resultat av varje beslut som tas måste en förare väga in och bedöma innan beslutet tas?


Mina "5 cent" är att bestraffningen av Marquez i just det här fallet är ett beslut av ett Race direction som satts under press från klagande toppförare (Läs Lorenzo, Pedrosa) som ser sin chans att pressa Marquez till misstag eller köra med mindgames som ska få rookien ur balans, och från DORNA som ser sin chans att skapa bättre underhållning. Man har låtit andra faktorer än ren säkerhet och objektiva bedömningar av ett regelverk spela in i beslutet, och på så sätt grävt sig en liten grop som kan bli jobbig att ta sig ur...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Mina "5 cent" är att bestraffningen av Marquez i just det här fallet är ett beslut av ett Race direction som satts under press från klagande toppförare (Läs Lorenzo, Pedrosa) som ser sin chans att pressa Marquez till misstag eller köra med mindgames som ska få rookien ur balans, och från DORNA som ser sin chans att skapa bättre underhållning. Man har låtit andra faktorer än ren säkerhet och objektiva bedömningar av ett regelverk spela in i beslutet, och på så sätt grävt sig en liten grop som kan bli jobbig att ta sig ur...
Visst är det så!

Pedrosa och Lorenzo gnäller så fort det händer något medan Rossi och Marquez garvar. Undra varför de två förstnämnda inte är så populära? :D
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Varför inte börja med "Drive Throu" liknande det dom har i F1, då skulle incidenten och "straffet" bli mer direkt och inte föremål för så mycket spekulationer som nu.

Då kanske tex. Marques mfl. skulle sätta säkerheten för sig och sin medtävlare MER i första rummet.
För han är ju inte ensam om att ibland ta onödiga/oförklarliga risker.

/KentW
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
http://www.motomatters.com/news/2013/10/10/marc_marquez_given_1_penalty_point_for_a.html

Though contact was only minimal, Webb said, this was just one of a number of incidents which had happened throughout the year. Marquez' braking had left him uncomfortably close to riders several times during the season, and as Marquez had actually made contact with Pedrosa at Aragon, Race Direction had taken the opportunity to give him a single point as a warning. This was a message, Webb said, to let Marquez know that he needs to show more respect to his rivals when racing with them at close quarters on track.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top