MotoGP - Malaysia Sepang

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Den bäste föraren genom tiderna kan bara vinna race om han får de bästa möjliga förutsättningarna?
Enligt mig är svaret på den frågan: Ja!

Racingen är inte vad den en gång varit. Förarna gör väldigt få misstag under ett race, mycket beroende på alla elektronik som hjälper dem under acceleration och inbromsningar. Den som sitter på en sämre hoj kan inte vinna race med hjälp av erfarenhet eller mod. 2006 var senaste gången en satellithoj vann ett race tex.

Jag tittade på racet från Sepang 2001 häromdagen och skillnaden mot i dag är enorm. Rossi var 9-10:a in i första kurvan och efter halva varvet 6-7:a. När såg vi någon ligga så långt bak i början av ett race för att sedan vinna? Det går helt enkelt inte. Flera förare har sagt i media att om man tappar ett par tiondelar på ett varv är det i princip omöjligt att hämta in. Senast var det Lorenzo som sa det på Sepang efter Marquez omkörning.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
P€RRA;5907302 skrev:
Jag tittade på racet från Sepang 2001 häromdagen och skillnaden mot i dag är enorm. Rossi var 9-10:a in i första kurvan och efter halva varvet 6-7:a. När såg vi någon ligga så långt bak i början av ett race för att sedan vinna?

Valencia 2012.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
En intressant frågeställning. :tummenupp
Kan någon vinna idag utan bästa möjliga förutsättningar?

För tillfället skulle jag nog svara nej.
Jag skulle nog hålla Lorre som bäst just nu (MM om nåt år?) om alla körde samma hoj.
Men för att Yamma halkat pyttelite efter så har även han svårt att vinna.
Man BEHÖVER de bästa möjliga förutsättningarna för att vinna. :)

Så för tillfället är det väldigt svårt, nästan omöjligt för Rossi att vinna.
Skulle dock tippa att Yamma studsar tillbaka och ger både JLo och Vale de förutsättningarna till nästa år.

Mina två... :)

Jag tycker än en gång man kan jämföra Marquez och Iannone. Iannone vann över Marquez senast för ett år sen ungefär... och nu flera sekunder efter per varv. Har Marquez blivit SÅ mkt bättre eller är hondan SÅ mycket bättre.... :tungan
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tycker än en gång man kan jämföra Marquez och Iannone. Iannone vann över Marquez senast för ett år sen ungefär... och nu flera sekunder efter per varv. Har Marquez blivit SÅ mkt bättre eller är hondan SÅ mycket bättre.... :tungan

Good Point.
Även EsP var ju där och fightades väl med Marquez. :)
Hade MM kört Ducati hade han definitivt inte varit i ledning i mästerskapet nu.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
P€RRA;5907332 skrev:
Men var det inte då några bestämde sig för att starta från depån på slicks (Hayden och Pedrosa?) och några startade på regndäck för att sedan byta hoj under racet? Eller minns jag fel?

Ja, det stämmer. Men det var senast det hände. =)

I sak håller jag med dig. Vi ser inte samma typ av uppkörningar som t.ex. Rossis 11->1 på sachsenring numera. Felfri racing krävs för att ha nån som helst chans.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
JockeP22 skrev:
Påminde om den där kraschen i 125 för några år sedan. En förare kör genom ett dammmoln skapat av en annan förare som gått omkull, en cykel ligger kvar utanför dammmolnet på racelinjen, och killen drar rätt in i den i full fart.
Det var också en läskig händelse. När och var?
Någon som kommer ihåg?
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Någon som kommer ihåg?
Brno var banan iallafall! Är också rätt säker på att det var i 250 klassen. Marco Simoncelli körde av och hans hoj roterade vid bankanten innan den åkte in på banan igen. Vad Japanen hette som körde på hojen minns jag inte. Årtal kommer jag inte heller ihåg. Börjar nog bli senil:)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Taro Sekiguchi 2007
Hur gick det för honom?

Han hade antagligen klarat sig helt oskadd om han bara svängt någon meter åt höger eller vänster istället för att bromsa och låsa upp bakhjulet. Han var nog inte helt nöjd med sig själv efter att ha sett reprisen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
P€RRA;5907995 skrev:
Hur gick det för honom?

Han hade antagligen klarat sig helt oskadd om han bara svängt någon meter åt höger eller vänster istället för att bromsa och låsa upp bakhjulet. Han var nog inte helt nöjd med sig själv efter att ha sett reprisen.

Wikipedia skrev:
He was airlifted to a hospital in Brno, where doctors confirmed he had a broken pelvis and two fractured ribs.
Han kör tydligen i Japanska serier nu.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
P€RRA;5908121 skrev:
Skönt att höra! :)

Fast han kraschar fortfarande även om han kör i JSB. För bara 2 veckor sen var han inne på sjukhus igen efter en krasch med skadade fingrar. :näsblod

601606_621015707942282_179315143_n.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top