Checa dissar Isle of Man TT

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Talar vi mikro- eller makroperspektiv?
Ja. Det är en av huvudsakerna jag har emot religion, och demokrati. På mikroformatet är väl det närmaste man kommer till en packad stridspitt som absolut ska slåss för att man som kille har långt hår eller läderbrallor, för det är böööögigt... :crash
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
I så fall borde man kunna beskriva detta funderande.

Det har ju flera redan gjort men du har ju redan i första inlägget bestämt dig för att deras argument är fel eller inte genomtänkta nog eftersom de inte kom fram till samma sak som du gjorde. :brinnerup
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...du har ju redan i första inlägget bestämt dig för att deras argument är fel...
Det är inte ett helt ovanligt grepp att börja med att inta en tydlig ståndpunkt i en fråga för att få igång en diskussion. Det betyder inte att man tycker att alla andra har fel; speciellt inte om de har argument för sina ståndpunkter som är mer utvecklade än ”man får bestämma själv” och ”every man for himself”.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är inte ett helt ovanligt grepp att börja med att inta en tydlig ståndpunkt i en fråga för att få igång en diskussion. Det betyder inte att man tycker att alla andra har fel; speciellt inte om de har argument för sina ståndpunkter som är mer utvecklade än ”man får bestämma själv” och ”every man for himself”.

Återigen definerar du vad som är en ok ståndpunkt. Du som är en sådan briljant debattör förstår säkert vad man menar när folk skriver att det anser att folk bör få avgöra själva vad de vill göra med sina liv. Fast det är kanske roligare med polemik istället för att vara intresserad av vad folk skriver/menar.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Återigen definerar du vad som är en ok ståndpunkt.
Jo, på sätt och vis. Tycker att en vuxen människa bör kunna beskriva sina värdering i moraliska termer och kunna se bortom egennyttan. Inte bara, som ett barn, vägledas av vad som gynnar sig själv.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det går alltid att dissa. Tycker det vore bättre om Checa funderade över varför man valt att på Isle of Man har man inte gemensam start utan förarna startar med 10 (?) sekunders mellanrum.
Kanske nått för att höja säkerheten i MotorGP också, sluta med gemensam start.
Alla kör mot klockan.
Och för att vända på saken, visst hade det varit kul och se störtlopp i världscupen (skidor) på TV där alla deltagarna (ett 60-tal är det väl) startar samtidigt.
Nåja ingen risk, det blir inte bra TV.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Tycker det vore bättre om Checa funderade över varför man valt att på Isle of Man har man inte gemensam start utan förarna startar med 10 (?) sekunders mellanrum.
Kanske nått för att höja säkerheten i MotorGP också, sluta med gemensam start.
Isle of Man har en del att lära Dorna om förarsäkerhet?

:rofl
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
“The reason I do it is because if you get it wrong, it’ll kill you. If you think it’s too dangerous then go home and cut your grass and leave us to it” -Guy Martin

:fakta
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Agostini dropped a bombshell on the Grand Prix world when he announced he would never again race at the Isle of Man TT, after the death of his close friend, Gilberto Parlotti during the 1972 TT. He considered the 37 mile circuit unsafe for world championship competition. At the time, the TT was the most prestigious race on the motorcycling calendar. Other top riders joined his boycott of the event and by 1977, the event was struck from the Grand Prix schedule.

Det är nog lättare att sätta Checa´s uttalanden i ett perspektiv om man läser citatet ovan från Wiki. Vid den här tidpunkten började det hända en hel del när det gällde säkerheten inom motorsporten. Själv är man inte tillräckligt gammal för att ha upplevt epoken från 70 talet och tidigare. Men det är inte så svårt att förstå att man tillslut tröttnade på alla olyckorna med tragiska slut.

Med det sagt finns ju TT kvar än idag. Det finns bevisligen förare som vill utsätta sig för de risker som finns och tävlingen drar massor med åskådare årligen av en anledning. Det pågår inga media drev för att få tävlingen stoppad. Jag tror inte den allmänna opinionen bryr sig särskilt mycket om att det inträffar dödsfall på TT från och till. De allra flesta är nog rätt införstådda i riskerna, inte minst bland deltagarna.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det här är väldigt mycket likt våra motorcykelmotståndares argument! Byt ut TT på IoM och oss vanliga motorcyklister mot oss vanliga motorcyklister och bilister!
(Men varför bli fövånad? Jag är i minoritet med Sporthoj på Sporthoj...:()

Varför måste ni köra motorcykel när det är så farligt? I en bil är samma hastighet mycket säkrare och ni måste sluta med dessa oansvariga aktiviteter!

Nu känner jag inte dig, Harmon Rabb, men jag hoppas att du också älskar motorcyklar och inte tar illa upp!:kär

Med det sagt finns ju motorcyklarna kvar än idag. Det finns bevisligen förare som vill utsätta sig för de risker som finns och Mälare Runt drar massor med åskådare årligen av en anledning. Det pågår inga mediadrev för att få Mälaren Runt stoppad eller för att förbjuda motorcyklar. Jag tror inte den allmänna opinionen bryr sig särskilt mycket om att det inträffar dödsfall på motorcykel. De allra flesta är nog rätt införstådda i riskerna, inte minst motorcyklisterna.

Men vi lever i landet med Noll Vision mina kära vänner, ni får inte dö. Finns risken måste ni minska den så att ni inte dör eller får mer än 10 % bestående invaliditet! Men tyvärr har livet 100 % dödlighet, vi kommer alla att dö, en del av oss lyckligare än andra eftersom vi har har gjort det vi gillar! :tungan

Vi har "motorcyklister" här på forumet som bara kör bana eftersom det är för farligt att köra motorcykel på landsväg! Men man kan ju skadas och t.o.m dö även på en "säker" bana så framtiden ämåste vara dataspel!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det här är väldigt mycket likt våra motorcykelmotståndares argument...
Jag tror du missar poängen lite. I RRR finns det folk som tjänar massor av pengar på att TV-sända när förare kör väldigt fort utan något som kan kallas säkerhet och där ett par stycken dör varje år utan att man förbättrar säkerheten.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
P€RRA;5897268 skrev:
Jag tror du missar poängen lite. I RRR finns det folk som tjänar massor av pengar på att TV-sända när förare kör väldigt fort utan något som kan kallas säkerhet och där ett par stycken dör varje år utan att man förbättrar säkerheten.

Det var heller inte det som var poängen... Det var argumenten som är väldigt lika om man kan/vill se...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det var heller inte det som var poängen... Det var argumenten som är väldigt lika om man kan/vill se...
Jag kanske missförstod dig men jag tolkade det som att du tyckte att de som vill förbjuda motorcyklar på allmänna vägar är på samma sida som de som tycker att RRR är förkastligt och cyniskt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nu känner jag inte dig, Harmon Rabb, men jag hoppas att du också älskar motorcyklar och inte tar illa upp!:kär

Jag gillar Isle of Man TT och tycker det ska få existera i nuvarande form. Se inte det jag skrev som någon ståndpunkt utan mer som en reflektion över de olika synsätten.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Om man tänker på hur många som kör ihjäl sig och skadar sig i TT så har faktiskt checa en poäng. Man behöver inte göra sporten farligare än vad den behöver vara.. Det är väldigt sällan förare kör ihjäl sig i tex moto klasserna eller drar på sig skador för livet.

Nu kommer väl flera tycka att jag är helt slut i huvudet. Men jag tycker att RR hojar borde förbjudas på allmänna vägar. De uppmuntrar de flesta till att bryta hastighetsgränserna rejält och enligt statistiken så är de med i flest allvarliga mc olyckor med tanke på att rr hojar bara utgör en 10% utav alla hojar på gatan så är de inblandade i 50% utav alla allvarliga olyckor.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om man tänker på hur många som kör ihjäl sig och skadar sig i trafiken på motorcykel så har faktiskt Dingvall en poäng. Man behöver inte göra motorcyklar farligare än vad de behöver vara.. Det är väldigt sällan förare kör ihjäl sig i bil eller drar på sig skador för livet.

Lite ändrat men annars är det väl liknande argument?:va
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top