Checa dissar Isle of Man TT

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag gissar att du inte kommer att stötta BG, som är några år äldre än 17 och ingens dotter, som ska köra nästa år då? :va

Vi har visserligen 100% dödlighet men inte när det gäller att tävla på IoM...:rolleyes:

Jag vet inte vad du menar med stöttar, jag betalar inte några av hans däck, precis som han inte betalar några av mina däck. Så om du menar att stöttning = pengar, så stöttar ingen av oss den andres racing.

Om du med stöttning menar moralisk "Good on ya Mate! Keep up the good work!!!!:tummenupp" så stöttar vi varandras racing glatt och ljudligt! Björn är en kalaskille som jag rejsat och blivit slagen (och kanske slagit:confused:) av flera gånger. Vi har en kontinuerlig och livaktig supportverksamhet i varandras rejstrådar vilket du uppenbarligen missat.
Och just för att Björn är så genuint toppen så är det lite jobbigt att han ska gilla IoM, just för att det är så läskigt och han är så trevlig. Man vill ju kunna fortsätta ringa och skratta tillsammans...

Så, du får avgöra själv om jag stöttar honom eller inte!:tummenupp
 
Last edited:

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Jag var på IoM 2004 och såg tävlingarna... jag var i Thailand och såg en kille gå imellan en kobra och en mungo som ville ha ihjäl varandra...

Jag rättfärdigar varken det ena eller det andra. Man förundras över det som de håller på med och reflekterar...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag vet inte vad du menar med stöttar, jag betalar inte några av hans däck, precis som han inte betalar några av mina däck. Så om du menar att stöttning = pengar, så stöttar ingen av oss den andres racing.

Om du med stöttning menar moralisk "Good on ya Mate! Keep up the good work!!!!:tummenupp" så stöttar vi varandras racing glatt och ljudligt! Björn är en kalaskille som jag rejsat och blivit slagen (och kanske slagit:confused:) av flera gånger. Vi har en kontinuerlig och livaktig supportverksamhet i varandras rejstrådar vilket du uppenbarligen missat.
Och just för att Björn är så genuint toppen så är det lite jobbigt att han ska gilla IoM, just för att det är så läskigt och han är så trevlig. Man vill ju kunna fortsätta ringa och skratta tillsammans...

Så, du får avgöra själv om jag stöttar honom eller inte!:tummenupp

Jag är ju så gammaldags att för mig är inte pengar det enda sättet att stödja på! Men om du stödjer Björn eller inte kan tyvärr inte jag avgöra. :) Men jag hoppas du stödjer hans beslut! :tummenupp

Jag kommer att dö precis om Björn men förhoppningsvis kommer det att dröja.

Förbudssnacket här låter väldigt likt det våra MC-hatare brukar rapa upp! Och det inte jag gillar kan vi förbjuda...
Jag tror det handlar om sättet vi dör på. Om tre svenskar skulle ramla ner från ett tak och dö varje dag skulle det hända saker men när samma antal män dör varje dag i prostatacancer blir det inte lika allvarligt? :va

Hudcancerfallen ökar, och är många gånger fler än antalet omkomna motorcyklister, tjyvar, körkortslösa och drogade inräknade, men slutar folk att bränna på stranden för det? :va

F,låt lite OT men det handlade om Checa och att han inte vill köra på IoM men varför vill han hindra andra att köra? :rolleyes:
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Det beror på vad du benämner kategorin.

På Isle of Man replikerar man varje år ett arrangemang som vid varje tidigare tillfälle har slutat med flera dödsfall. Det hela sker ytterst medvetet och inför publik. Det är cyniskt och borde förstås inte tillåtas, om man tillämpar samma principer för moral och kollektivt ansvar som gör att det är en ovanlig syn med gravida tiggare på svenska gator. Jag ser ingen skillnad mellan Isle of Man TT och en Red Bull-sponsrad tävling i rysk roulette där publiken står och väntar på det oundvikliga.

:tummenner

Jag ser ingen skillnad på IoM och en Red Bull-sponsrad X-Games tävling, eller Dakar-rallyt. Det som gör det ok är att deltagarna ställer upp frivilligt under organiserade former. Alla inblandade vet att ett misstag kan kosta ngn livet, och det kanske är det som lockar all publik/tittare.
Kategorin: extremsporter/evenemang
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Uttryckte Checa att han vill förhindra andra att köra?

F,låt min tolkning av vad jag läste...:rodnar

Tillbaka till första inlägget...
Bidrar Isle of Man TT egentligen med något annat än ett kortsiktigt tillskott till den lokala ekonomin, badwill för motorcykelkollektivet och personliga tragedier?

Jag känner inte igen det, men så gillar jag ju IoM också...:rolleyes:

Kortsiktigt tillskott till den lokala ekonomin varje år? Kortsiktigt sedan mer än 100 år då!:D

Badwill för motorcykelkollektivet? För MC-hatare är allt dåligt med motorcykel. Kommer motorcykelkollektivet bli populärare om tävlingarna försvinner? Tror inte det...:(

Personliga tragedier? Ja, det går inte komma ifrån att det är jobbigt när människor dör. Jag har varit på några begravningar av motorcyklister som inte dog på motorcykel och tragedin är lika stor ändå. Men vi ska dö, livet har 100% dödlighet...:(

Visst kan jag ta hojen till ön utan tävlingar, det finns massor av kultur och historia utan motorcykelanknyning, men jag skulle sakna något...:(

Men nästa år blir det, högst troligt, en resa till ön igen!:banana:banana:banana
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
.. där publiken står och väntar på det oundvikliga.

:tummenner

Samma som all annan motorsport med andra ord. Det kommer alltid finnas dodsfall.

Eller vilken frekvens tycker ar lagom? Hur manga dodsfall ar OK?

Jag har sjalv kort i tva rejs dar det intraffade dodsfall och min polares farsa omkom i ett annat rejs.


Valdigt, valdigt trakigt men alla inblandade vet vilka risker det handlar om.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Valdigt, valdigt trakigt men alla inblandade vet vilka risker det handlar om.
Detsamma gäller knivslagsmål, kokain och (som Checa exemplifierade med) att köra motorcykel utan hjälm. Att rycka på axlarna och konstatera att ”alla känner till riskerna” är inte precis att utveckla sina tankegångar i frågan.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Detsamma gäller knivslagsmål, kokain och (som Checa exemplifierade med) att köra motorcykel utan hjälm. Att rycka på axlarna och konstatera att ”alla känner till riskerna” är inte precis att utveckla sina tankegångar i frågan.
Det har han kanske ratt i och man kan inte skydda folk fran allt skit som hander, speciellt inte sig sjalva.

Dock gallande risker med mc akning har jag sjalvklart tankt pa det mycket da jag varit (indirekt) inblandad i for manga dodsolyckor.

Nu har jag barn att ta ansvar for, sa for MIG ar det inte vart risken langre. Men det beslutet ar jag benagen att ta sjalv och behover inte ha varken dig eller nagon annan att ta det at mig.

Jag hoppas folk tanker igenom sina egna beslut samt pratar om det med anhoriga sa att alla verkligen ar medvetna om vilka risker dom tar, och inte tar riker som egentligen inte vill ta for att dom blundar for det.

:)
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Javisst! När faen blir gammal och allt det där, kanske? Men seriöst, visst kan vi väl förstå om Checa, efter en lång och tämligen framgångsrik karriär ser tillbaka på egna krämpor, skadade och förolyckade medtävlare?

Ronnie Peterson togs ju som exempel och citerades tidigare, men med facit i hand hade nog de flesta entusiaster ha föredragit att behålla honom i livet och följa karriären ändå till han själv valde att dra sig tillbaka. Vi ska nog vara tacksamma för det jobb som lades ner av bl a drivers association med Moss och Lauda m fl i spetsen för att öka säkerheten kring banorna. Det finns ingen hjältedöd, inga vackra lik irl...

Så, med förnuftet är RRR nog en tävlingsform som tiden sprungit ifrån, som Simoncellis frånfälle visar är farorna tillräckligt stora trots alla möjliga och omöjliga säkerhetsåtgärder.

Men likväl är jag, precis som Perra och många fler, fascinerad av filmerna, tävlingarna och farten de lyckas hålla under närapå omöjliga förhållanden!

Ok, men kan vi komma överens om att all racing är farlig även under vilka former det sker?. Iaf jag har sett 2 ruskiga krascher i rookie 1000 iår på gelleråsen. I båda var personer jag känner inblandade. Och båda ggr:na satt jag och undra om dom klarade sig..... RRR är ju extremt men det finns ju bättre och sämre ställen att krascha på, finns ju många exempel på dom som klarat livet också.

Att jämföra ett TT med ett motogp/bsb/osv.. race funkar inte, för där är det tät racing och kraschar man där är ju chansen större att bli överkörd/påkörd som dom senaste olyckorna visat på.

Hackar inte på dig och jag förstår att du menade så. Med min fråga...

”I vilken tidsanda passar en sådan tävling?”

...menade jag att arrangörer och åskådare vid Isle of Man TT är moraliskt klandervärda.

Det tycker jag inte, för det är folk som vill ställa upp och köra. Dom gör det för att dom älskar det och varför skall dom inte få göra det då?. Som tex John Mcguinness åker dit gör sitt jobb och åker hem, men han säger själv att han är väl medveten om riskerna han utsätter sig och sin familj för.

”I vilken tidsanda passar en sådan tävling?”

I PK Sverige passar den inte men många länder runt omkring är inte lika PK som oss så där passar dom bra. TYVÄRR...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Detsamma gäller knivslagsmål, kokain och (som Checa exemplifierade med) att köra motorcykel utan hjälm. Att rycka på axlarna och konstatera att ”alla känner till riskerna” är inte precis att utveckla sina tankegångar i frågan.
Gillar att du redan i första inlägget och i flera efterföljande förklarar att det är moraliskt klandervärt, outvecklat eller inte genomtänkt att inte tycka som du tycker i det här fallet. Man kan faktiskt ha gjort väl så mycket funderande kring detta i ett både mänskligt och filosofiskt perspektiv och komma fram till att det är ok att köra tävlingar med motorcyklar på avstängda vägar. Din moral är inte nödvändigtvis mest rätt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ok, men kan vi komma överens om att all racing är farlig även under vilka former det sker?. Iaf jag har sett 2 ruskiga krascher i rookie 1000 iår på gelleråsen. I båda var personer jag känner inblandade. Och båda ggr:na satt jag och undra om dom klarade sig... RRR är ju extremt...

Ja, med tanke på att jag själv nämnde bl a Marco och har bekanta som just nu slickar svåra sår efter andningsstillestånd behöver jag knappast påminnas om att även reguljära banor innehåller faror. Men vi verkar också överens om att farorna är större, och då betydligt större, i gatloppen utan avåkningzoner, sandfållor men med en hel del uppstickande hinder.

Precis som Radare kan jag förstå argumenten från de som kritiserar RRR för att man cyniskt accepterar att unga talanger riskerar livhanken för publikens höga nöjes skull och utan att alla tänkbara säkerhetsåtgärder vidtagits. Jämför t ex IoM med stadsbanorna i F1, inga stenmurar där inte. I Rally sitter förare och kartläsare betydligt mer skyddade i designade säkerhetsburar, och säkerheten har trots allt utvecklats sedan 80-talet. Så att kalla RRR för en relik eller kvarleva är inte orimligt, det enda som skiljer är att hojarna går betydligt mycket fortare numera...

Samtidigt kan jag lätt inse tjusningen med loppen, och beundra de som med ytterst små marginaler riskerar hela sin framtid för en titel och i sammanhanget växelpengar (jämfört med den etablerade sporten). Men trots allt deras mod, den rätt vissa förfäktar till att styra sitt eget liv, om traditionernas bevarande så finns en olustkänsla över denna typ av "bröd och skådespel till folket". Den förolyckade kanske ansåg upplevelsen värd risken. Men det finns andra i dennes närhet - en mor, hustru eller barn. Tycker verkligen en unge på några år att det är värt risken att växa upp faderlös?

Det är inte omöjligt att jag åker till IoM själv, om tid och möjlighet finns. Men jag tror vi gör oss själva en otjänst om vi blundar för att det finns argument som faktiskt är värt att beakta när det gäller säkerhet och RRR.

Två sidor av myntet, det finns alltid två sidor. Minst. :)
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
IoM TT och dom andra har prispengar. TT kanske är det bäst betalda där man kan dra in runt 200.000 SEK på ett race. Topp 20 får prispengar. Dom som tex Michael Dunlop som vinner 4 race fick nog in runt en miljon SEK med alla olika prispengar och bonus för mest ledda varv mm.

Dom stora inom RRR lever bra på sin sysselsättning. Guy Martin brukar dom påstå är den "ende" RRR-föraren som har normalt jobb vid sidan av som tex i TT3D filmen. Men i verkligheten har han inte jobbat senaste 8-9 åren med annat än racingen. Han påstås vara miljonär ( i pund räknat) och har bl.a ett hus i finaste området i London och sen ett stort hus i Nord Irland som han är i när säsongen pågår där över. Bilar har han flera stycken. Ett par av dom andra förarna i toppen i IoM TT har aldrig haft vanliga jobb. Så i samanhanget mot andra etablerade sporter så tycker jag dom inte har det så dåligt. Även om dom i sin tur jämför sig mot vinnaren i Wimbeldon som drar in 16 miljoner SEK och då tycker dom att de har för lite i jämförelse mot vad dom riskerar och presterar. :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Även om dom i sin tur jämför sig mot vinnaren i Wimbeldon som drar in 16 miljoner SEK och då tycker dom att de har för lite i jämförelse mot vad dom riskerar och presterar. :)
På tal om att riskera livet för pengar så drog Stenson in ca 75 miljoner SEK när han sänkte sista putten härom helgen :hihi
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13

Dem som klättrar tycker det är fel att klättra utan rep.
Dem som kör cross tycker att det är att utmana ödet att göra en volt.
Checa tycker RRR är för farligt.

Bra sammanfattning av roffe_s!

Samtidigt kan jag lätt inse tjusningen med loppen, och beundra de som med ytterst små marginaler riskerar hela sin framtid för en titel och i sammanhanget växelpengar (jämfört med den etablerade sporten). Men trots allt deras mod, den rätt vissa förfäktar till att styra sitt eget liv, om traditionernas bevarande så finns en olustkänsla över denna typ av "bröd och skådespel till folket". Den förolyckade kanske ansåg upplevelsen värd risken. Men det finns andra i dennes närhet - en mor, hustru eller barn. Tycker verkligen en unge på några år att det är värt risken att växa upp faderlös?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Detsamma gäller knivslagsmål, kokain och (som Checa exemplifierade med) att köra motorcykel utan hjälm. Att rycka på axlarna och konstatera att ”alla känner till riskerna” är inte precis att utveckla sina tankegångar i frågan.

Jag är väl lite av åsikten att droger bör göras lagliga men regleras, eftersom att totalförbud bara gör saken sämre.
Vad gäller RRR och att utsätta sig själv för risker tycker jag att det är moraliskt förkastligt att tvinga sina egna värderingar om vad är acceptabelt, rätt och riktigt på någon annan som inte delar den åsikten. Trygghet är en illusion, och i strävan efter illusionen beskär vi friheten.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Man kan faktiskt ha gjort väl så mycket funderande kring detta i ett både mänskligt och filosofiskt perspektiv och komma fram till att det är ok att köra tävlingar med motorcyklar på avstängda vägar.
I så fall borde man kunna beskriva detta funderande.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top