Checa dissar Isle of Man TT

Salle1428

#3520
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Eller som Gay Martin sa i TT3D Closer to the Edge:

-Att köra på bana är som att titta på gräs när det växer (fast på näst intill obegriplig engelska) :D
 

Freddeboy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ZX-10R
2005 dog 9 förare. 1 var svensk.
2010 dog 4 förare.
2011 dog 6 förare.

I vilken tidsanda passar en sådan tävling? :confused:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Snaefell_Mountain_Course_fatal_accidents

Vet inte varför du hackar på mig i varje inlägg? Jag menar att tävlingar som IOM inte passar in i dagens samhälle som strävar efter säkerhet och förbud. Troligtvis är tradition och historia den största faktorn för att tävlingen fortfarande finns kvar och jag tror den kommer försvinna i framtiden i och med att så många stryker med.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vet inte varför du hackar på mig i varje inlägg? Jag menar att tävlingar som IOM inte passar in i dagens samhälle som strävar efter säkerhet och förbud. Troligtvis är tradition och historia den största faktorn för att tävlingen fortfarande finns kvar och jag tror den kommer försvinna i framtiden i och med att så många stryker med.


Och det enda sättet vi kan lösa det på är att vi alla anammar Noll Vision där man accepterar att olyckor sker men konsekvenserna får inte bli död eller allvarligt skadad, mer än 10 % bestående invaliditet! :rolleyes:
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Somliga har det i sig, andra inte...
Mycket verkar för många vara rena vansinnet, för andra är det en av tjusningarna med livet.

Om folk bara kunde sluta döma annat folk utifrån sitt eget perspektiv :fakta
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Somliga har det i sig, andra inte...
Mycket verkar för många vara rena vansinnet, för andra är det en av tjusningarna med livet.

Om folk bara kunde sluta dömma annat folk utifrån sitt eget perspektiv :fakta

Helt rätt, för det går inte att överleva om man är vansinnig! :tungan

Joey Dunlpo överlevde massor med år och fick 26 segrar och dog på en 125:a i Estland...:(
Steve Hislop dog i en helikopterolycka...:(
Mike Hailwood körde in i en lastbil bakifrån med bil...:(
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Han har testat i och blev totalägd av en fjunig 19åring på en 10år gammal häck! Själv tycker jag rally ger en dålig image för bilåkare, hoppar över krönen och kör farligt nära träd och stup i livsfarliga hastigeter.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Checa har nog bara fått för mycket morfin efter sin senaste krasch. :näsblod

I staden Douglas på Isle of Man finns en skylt: "Om du inte gillar våra seder och lagar finns det en färja varje morgon."
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Coolt som fan att kolla på!!
Inte en chans att jag vågat ställa upp....

Men helt ärligt, hur stor är chansen att tävlingen hade fått fortsätta om det inte varit en så hård tradition?
Den hade nog blivit svartlistad...

Men jag tänker försöka åka å kolla på bg :-D
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men helt ärligt, hur stor är chansen att tävlingen hade fått fortsätta om det inte varit en så hård tradition?
Den hade nog blivit svartlistad...

Det finns väl en anledning till att det startas så få nya landsvägsrejs. Ansöka om tillstånd att stänga av landsväg för att folk skall få köra motorcykel jättefort och dö. Att stänga av torget en helg för en tävling i samurajsvärdsduell känns som rimligare att söka tillstånd för ty då dör åtminstone inte publiken.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
TT racing är väl som all annan extremsport, vuxet folk som letar efter sin egen gräns. Visst är det farligt, men de sammanlagda skadorna (och dess samhälspåverkan) är väl mindre per år än vad korpfotboll åstadkommer.

Resonemanget med att det ger motorcyklister en dålig bild i allmänhetens ögon köper jag inte. I så fall ger bergsbestigare alla som tar en promenad dåligt rykte.

Jag har varit där, jag ska åka tillbaka.
 
Last edited:

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Boris, menar du att all sport som på nått sätt kan leda till dödsfall i publiken skall förbjudas?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om man tänker så här, att man är en pappa/mamma och så säger ens 17-åriga dotter:

- Pappa, jag tycker det verkar fint att köra Superbike på IoM!

Hur många här skulle svara:

- Toppen min vän! Du vet riskerna; dör du så dör du iaf för något du älskar!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Räck upp handen ni som glatt skulle åka med som pappa/mek på en sådan tur!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Boris, menar du att all sport som på nått sätt kan leda till dödsfall i publiken skall förbjudas?

Var skrev jag det?

Av topp 10 i Dakar kring millenieskiftet är idag 4st döda, mortaliteten bland mcförare i rallyt räknas i procent. Det hindrar inte mig från att spara ihop till min egen start om något år.

Men jag är ändå av åsikten att den typen av aktiviteter inte ligger inom vad samhället borde sanktionera. Det samhälle jag vill ha är inte så mycket "sköt ditt och skit i andra" att det är ok att hålla på med självmordsuppdrag i stil med att vinna Paris-Dakar. Fast det är på en helt filosofisk nivå och nu är vi i rejsingforumet.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jo men visst, Superbike är en instegsklass.

TT Racing är en extrem sport/sysselsättning/hobby/yrke, ska allt sådant förbjudas? Det tycker inte jag, även om jag är förälder.
I så fall måste även fallskärmshoppning, bergsbestigning, dykning, FMX, cross, downhill, störtlopp och hundratals andra saker förbjudas.


Alla har givetvis rätt till sin åsikt, det här är min.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Om man tänker så här, att man är en pappa/mamma och så säger ens 17-åriga dotter:

- Pappa, jag tycker det verkar fint att köra Superbike på IoM!

Hur många här skulle svara:

- Toppen min vän! Du vet riskerna; dör du så dör du iaf för något du älskar!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Räck upp handen ni som glatt skulle åka med som pappa/mek på en sådan tur!

Det är en helt annan kultur där över. Vet föräldrar som säger precis så om sina barn som dött i den sporten. Vill inte säga namn men det är förare som dog förra året och året innan. Jag ogillar också det uttrycket och dom flesta av oss här över skulle inte heller säga något sådant. Att dom säger så betyder nog inte att dom inte älskar sina barn heller. Bara ett sätt att uttrycka sig som vi inte förstår/känner igen oss i.

Jag fick frågan av en 12-åring i år på Armoy ( ett av dom nyaste racen på N.Irland som startades för bara 5 år sen) om det finns många rrr-lopp i Sverige med. När jag svarade att vi inte har sånna race i Sverige så såg han helt förstörd ut som om han inte kunde ha tänkt sig att sånna race inte ens fanns.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om man tänker så här, att man är en pappa/mamma och så säger ens 17-åriga dotter:

- Pappa, jag tycker det verkar fint att köra Superbike på IoM!

Hur många här skulle svara:

- Toppen min vän! Du vet riskerna; dör du så dör du iaf för något du älskar!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Räck upp handen ni som glatt skulle åka med som pappa/mek på en sådan tur!

Jag gissar att du inte kommer att stötta BG, som är några år äldre än 17 och ingens dotter, som ska köra nästa år då? :va

Vi har visserligen 100% dödlighet men inte när det gäller att tävla på IoM...:rolleyes:
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Vet inte varför du hackar på mig i varje inlägg? Jag menar att tävlingar som IOM inte passar in i dagens samhälle...
Hackar inte på dig och jag förstår att du menade så. Med min fråga...

”I vilken tidsanda passar en sådan tävling?”

...menade jag att arrangörer och åskådare vid Isle of Man TT är moraliskt klandervärda.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
IoM är väl i samma kategori som dem som hoppar base, wingsuit, downhill, mx (dem som kör på arena, backflipp mm), rally (?) mm.
Alla dessa extremsporter ser till att företag syns, och framför allt att individen får göra det den vill/ger en kick.
Bra skrivet av TLS.

IoM passa väldigt bra just nu, när allt extremt är ett sätt att synas. Ta Nitrous med gäng, är det inte lite samma sak? Folk som riskerar livet och gör extrema saker. Underhållning.
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
IoM är väl i samma kategori som dem som hoppar base, wingsuit, downhill...
Det beror på vad du benämner kategorin.

På Isle of Man replikerar man varje år ett arrangemang som vid varje tidigare tillfälle har slutat med flera dödsfall. Det hela sker ytterst medvetet och inför publik. Det är cyniskt och borde förstås inte tillåtas, om man tillämpar samma principer för moral och kollektivt ansvar som gör att det är en ovanlig syn med gravida tiggare på svenska gator. Jag ser ingen skillnad mellan Isle of Man TT och en Red Bull-sponsrad tävling i rysk roulette där publiken står och väntar på det oundvikliga.

:tummenner
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
till dem som tycker Checa är en mjukis:
han vet vad det innebär, hans långa karriär höll på att bli kort, han kraschade på Donington 1998 och svävade mellan liv och död. Ett medicinskt under och stor tjurskalle att han körde igen efter den vurpan.
:Bugar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top