Checa dissar Isle of Man TT

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Tydligen sa han nyligen såhär när en brittisk tidningen intervjuade honom och frågade vad han tyckte om Isle of Man TT.

”I'm completely against that race.”

:brinnerup

”For a thrill I can go at 185 mph without a helmet if I want but it's not a good idea, the TT is the same thing. We know there's danger in racing and we've been fighting for rider safety for a long time so that doesn't seem like a good idea. Taking part in a sport is one thing, but being stupid or reckless is another. Mind you I'm not saying that the riders who take part are stupid, it's just those circumstances. The world has grown up in many areas and safety is one of them.”

:fakta

”I think that some of the scenes we get from that race such as motorcycles jumping in the street don't give a good image for motorcycle racing. I would ask the people who organise that race if they would be happy if their son were taking part.”

Någon som har en avvikande åsikt som är mer genomtänkt än ”Folk får väl göra vad de vill”? Bidrar Isle of Man TT egentligen med något annat än ett kortsiktigt tillskott till den lokala ekonomin, badwill för motorcykelkollektivet och personliga tragedier?
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Man kan nog inte hävda att Checas resonemang är felaktigt.
Några av förarna kunnat köra i BSB om dom velat (kanske dom gör, har dålig koll) men bara det att dom gillar faran.
Det finns nog inte många race som gör att rövhålet flexar i så hög frekvens som IOM TT.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
IOM TT känns ju lite som motorsportens svar på MMA, adrenalinjunkies som nästan gör en grej av att dom tävlar lite farligare och vildare än alla andra. Jag kan bli lite impad av att dom hanterar hojen när dom hoppar i 250, men annars känns det mer som en tävling i coolhet. Hur många MotoGP-förare sitter och skryter om att det går så fort att dom minsann kör på varvstoppet på sexan kilometer efter kilometer?

Real roadracing hade nog sin storhet när Silverpilen var det hetaste som fans, nu har nog konceptet passerat bäst före.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
När säkerhet blivit så pass mycket viktigare än sporten i sig själv i en redan många väl tilltagen säkerhet där man aldrig någonsin kan gardera sig helt pga den höga farten är det nog dags för Checa att hitta på något annat om dessa tankar dyker upp för ofta.Tvivlet i sig själv på att man inte kan färdas utan att förolyckas eller skadas svårt är bara det nog för en tankeställare i detta och förmodligen flera andra fall på att man bör överväga vad man håller på med.Lite galenskap i dessa farter får man snällt räkna med annars är man nog lite fel på det om man fortsätter tvivla samt köra. :fakta

Ronnie Petterson sa ju själv en gång att dessa sporter pga farten naturligtvis framkallade ögonblick som sett ur sunt förnuft synvinkeln logiskt sett inte var acceptabla men som man fick ta om man ville fortsätta med den formen av sport.

Annars finns det ju mycket annat i världen man kan syssla med om man anser att denna risk är för hög.
 
Last edited:

Freddeboy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ZX-10R
IOM TT och liknande real roadracing tävlingar är ju galet och idiotiskt egentligen då föraren riskerar sitt liv. Men det är ju också detta som är tjusningen med just dessa tävlingar. Små marinaler på landsväg med inga avåkningszoner och dålig asfalt i full spätta på bakhjulet över krön med livet som insats. Visst det är trist att förare skadas och dör men alla som är med vet riskerna och de dör iaf för nått de älskar.

Tycker det är bra att det fortfarnade finns kvar såna tävlingar i detta samhälle där allt farligt förbjuds för tror att dessa tävlingar kommer försvinna på sikt.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
IOM TT är väl enda stället där du som åskådare kommer nära och får en uppfattning om hur fort det körs.
Hur kul är det att stå bakom flera stängsel 50-100m från banan?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
När säkerhet blivit så pass mycket viktigare än sporten i sig själv...
Hur märks det att säkerheten är ”mycket viktigare” än ”sporten i sig själv”?
 

Bifogat

  • simoncelli_8_original.jpg
    simoncelli_8_original.jpg
    133.3 KB · Visningar: 204
  • Djnjoey.jpg
    Djnjoey.jpg
    37.1 KB · Visningar: 171
Last edited:

Freddeboy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ZX-10R
Vad är det du tänker på som har förbjudits?

Inget direkt specifikt utan mer att samhället strävar efter att minimera skador och dödsfall genom lagar och regler för dess innevånare. Många sporter ändrar regler och fokuserar på säkerhet i syfte att minska allvarliga skador. Att man kör en motorcykeltävling runt en ö på allmänna vägar med dödsfall nästan varje år passar inte in i den tidsandan.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tycker att all typ av RRR är cyniskt. Det är en modern version av gladiatorspel där ett par förare får sätta livet till varje år.

Samtidigt njuter jag av att titta på racen och beundrar förarnas mod.
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Ehhh... då måste han ha ändrat åsikt?!.

För senast om jag minns rätt att i iomtt3d så var han fascinerad av att höra hojjarna i TT:t. Att dom aldrig slog av och gick för fullt. Detta var väl 2010? om jag minns rätt.

Visst man fick inte höra så mycket mer från honom, då verkade han gilla det. Känns som han börjat läst "MOTOGP bibeln" precis som endel börjar läsa "SMC bibeln" och däri kan man läsa om extremt beteende.... Alltså med dessa ord borde Checa ansluta sig till SMC.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ehhh... då måste han ha ändrat åsikt?!....

Javisst! När faen blir gammal och allt det där, kanske? Men seriöst, visst kan vi väl förstå om Checa, efter en lång och tämligen framgångsrik karriär ser tillbaka på egna krämpor, skadade och förolyckade medtävlare?

Ronnie Peterson togs ju som exempel och citerades tidigare, men med facit i hand hade nog de flesta entusiaster ha föredragit att behålla honom i livet och följa karriären ändå till han själv valde att dra sig tillbaka. Vi ska nog vara tacksamma för det jobb som lades ner av bl a drivers association med Moss och Lauda m fl i spetsen för att öka säkerheten kring banorna. Det finns ingen hjältedöd, inga vackra lik irl...

Så, med förnuftet är RRR nog en tävlingsform som tiden sprungit ifrån, som Simoncellis frånfälle visar är farorna tillräckligt stora trots alla möjliga och omöjliga säkerhetsåtgärder.

Men likväl är jag, precis som Perra och många fler, fascinerad av filmerna, tävlingarna och farten de lyckas hålla under närapå omöjliga förhållanden!
 
Last edited:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
checa dissar det bara för att han inte vågar köra, och jag förstår honom, med hans crash statistik hade IOMTT blivit kortvarig glädje för honom :crash
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
På den gamla goda tiden var rejsingförare hjältar i breda folklager. En stor del i hjälteglorian var dödsföraktet och de häftiga skadorna de ådrog sig och ändå körde vidare samt de spektakulära rejsen. För mig som nörd är det 100ggr häftigare att sitta i en häck på Iom och se grabbarna dra förbi i 300 eller se folk dyka in i Eau Rogue med framhjulsläpp än vad det är att se Marques smeka precis rätt spår i en vidunderlig hastighet på en bana med 100m avåkningszon. Det sista är säkert en större sportslig prestation men det ger inte samma hjältegloria.

Fast den lilla humanisten inom mig är tveksam till att tillåta folk att skada sig. Duell med revolver är ju inte riktigt socialt accepterad konfliktlösning i vår tid (utanför Rosengård) så det är ganska stenålder att vi tillåter folk att köra i 300 mellan stenmurar bara för att det är frivilligt
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Jag tycker det är obehagligt att kolla på RRR-racen. Lite på samma sätt som vissa av banorna på senare år i AMA Supercrossen fått ett totalt "do-or-die"-stuk, så småryser jag av IOM och de andra landsvägsracen. Personligen tycker jag att om man som förare tycker att vanlig RR är mesigt och trist borde man ha svårt att förklara varför man i så fall inte är flerfaldig och regerande MotoGP-mästare..? Annars är det väl bara att gasa mer på banan och se om/när man skrämmer sig själv?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Oavsett vad Checa och några på SH tycker tänker jag och Mrs B åka till IoM nästa år och kolla när BG kör!:banana

INTE för att se honom eller någon annan dö! :huvet

Däremot är det, i mitt tycke, helt rätt att det inte ingår i ett mästerskap som förare är tvingade att delta i för att få ihop poäng.

Ingen här kör naturligtvis på Ringen eftersom det finns en risk att dö? :va


Men jag förstår Checa som förälder vurpat några gånger, när jag blev farsa fick jag problem med att köra med tvåhjulssladd på grus...:(

Nu har IoM, utan motorvägar, fortfarande i fart på delar av vägnätet vilket borde få alla som tillber Noll Vision att sätta i halsen!:D Inte kan vi väl låta människor använda eget omdöme? :va
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag tycker det är obehagligt att kolla på RRR-racen. Lite på samma sätt som vissa av banorna på senare år i AMA Supercrossen fått ett totalt "do-or-die"-stuk, så småryser jag av IOM och de andra landsvägsracen. Personligen tycker jag att om man som förare tycker att vanlig RR är mesigt och trist borde man ha svårt att förklara varför man i så fall inte är flerfaldig och regerande MotoGP-mästare..? Annars är det väl bara att gasa mer på banan och se om/när man skrämmer sig själv?

Ta din hoj ge dig ut på en bana och kör så fort du bara vågar. Ta din hoj och göra samma sak på en sträcka kurvig landsväg.

Vad ger den största kicken?

Själv kör jag inte gata längre överhuvudtaget då jag inte har vett nog att hålla igen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top