Kutar du regelbundet?

Är du ute och springer regelbundet?


  • Antal röstningar
    0

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Campadre har erbjudande på Icebugs (dubbade pjuck) för 700 pix. Halva priset. Är de bra? Alternativet är att dubba mina gamla skor. Funkar det bra? Vill inte känna dubbarna upp i skon...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag springer hela året och har aldrig känt behov av dubbar.

Intressant det där, jag ska precis börja leta bra skor för vinterlöpning och har hört både och. Vissa kan inte springa utan dubbat och andra säger sig inte märka någon skillnad.

Klart, ska man springa på is måste man nog ha dubbar, men behövs det på en normal vinterväg? Alltså inte saltslaskig vinterväg a´la söder om Gävle utan en gammal hederlig vinterväg med hårdpackad snö på.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag springer hela året och har aldrig känt behov av dubbar.

Beror nog på var man springer. Jag springer i skogen och på hösten när det ligger ett tunt snölager så kan man helt ovetande sätta ner foten på en isfläck täckt av tunn snö som gör fläcken ännu halkigare.

Det är lite för spännande och träningshämmande för min smak.

Dock har jag inte köpt dubbade skor utan kör bara in några skruvar i mina ordinarie träningsskor. Klipper därefter av skruvskallarna och justerar utsticket lite med en tång. Funkar tillräckligt bra åt mig.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Intressant det där, jag ska precis börja leta bra skor för vinterlöpning och har hört både och. Vissa kan inte springa utan dubbat och andra säger sig inte märka någon skillnad.

Klart, ska man springa på is måste man nog ha dubbar, men behövs det på en normal vinterväg? Alltså inte saltslaskig vinterväg a´la söder om Gävle utan en gammal hederlig vinterväg med hårdpackad snö på.

På en vanlig svensk vinterväg med hårdpackad snö behöver du garanterat inga dubbar.
Där jag springer brukar det vara så isigt att man knappt ens kan gå normalt på vintern, så dubbat skulle garanterat underlätta.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Jag springer ju mest på väg/gångväg på vintern (och annars också). Kan tänka mig att skogsstigar (och branta backar för den delen) kan vara mer svårsprunget och isigt. Så visst beror det på var man springer om man behöver dubb eller grövre sula.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
4-6 mil i veckan just nu och ssedan länge. En del intervaller för speed, siktar på milen sub-40 om några veckor. Fan vet, är snart lite för gammal för hastighetslöpning:gnissla...
Är nog mest uthållighetssportare tror jag....

Dras med samma, har ambitionen att springa fort...har 46 minuter som bäst på milen (kuperat elljusspår) på träning, och 47,något på tävling i trängsel.
Jag är betydligt mindre kass på att köra länge i 5:30 (terrängmara senast, 25k i 5:40-snitt), än att ligga närmare 4 blankt i 10k.

Intervaller är väl svaret på frågan antar jag.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Campadre har erbjudande på Icebugs (dubbade pjuck) för 700 pix. Halva priset. Är de bra? Alternativet är att dubba mina gamla skor. Funkar det bra? Vill inte känna dubbarna upp i skon...

En kompis till mig som bor uppe i Kiruna vet jag har pratat om Icebug skor. Vad jag förstår gillar han dem och han om någon borde veta. Han sysslar med sånadär idiot-fasoner som löptävlingar flera mil om dagen i flera dagar i rad uppe i fjällen.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Skulle vilja svara regelbundet men periodvis är nog närmre sannigen senaste åren :gnissla
Praktiken ute på böljorna blå har en förmåga att dra in på kutarträning och lägga mer tid på styrketräning.
Att kuta på ett löpband när det går lite vågor är döden för min del, eftersom jag har ett knä som spökar ibland efter en gammal skada.
Är det inte det så har det blivit perioder när jag inte ansett mig kunna ta tid till att kuta.

Så jag sätter upp en massa mål i juli/aug och är i bra form runt maj/juni men sedan skiter det sig totalt så det är soffmode när det är dags för tävlingar.

Men nu jävlar hade jag tänkt satsa till nästa höst. Det vore väl då fan om man inte kan komma till start nästa år iaf.


BTW varenda kotte kutar runt med en hel rymdstation på armen nuförtiden.
Som gammal bondpojk har jag inte förstått finessen. Jag har alltid strävat efter att fortast komma från A till B, något jag kan mäta med en vanlig timer.
Har man någon direkt nytta av en pulsklocka eller är det bara kul att kunna jämföra siffror?
 
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Orientering är kul! Mycket roligare att springa i terräng och att dessutom ha ett "mål".
Lite svårt att sticka ut och spontanorientera en tisdagkväll tyvärr!



Gå med i en orienteringsklubb. De brukar ha träning minst en gång i veckan, oftast för barn och ungdomar men det kan vara klurigt ändå ibland.

Finns en drös i Tokholmskrokarna.

Tävlingar nästan varje helg även vinterhalvåret nere hos oss.

Campadre har erbjudande på Icebugs (dubbade pjuck) för 700 pix. Halva priset. Är de bra? Alternativet är att dubba mina gamla skor. Funkar det bra? Vill inte känna dubbarna upp i skon...

Jag har Jalas och de är inte sköna på ren asfalt när man går, men när man springer är det inga problem och det är lite grövre mönster än Icebugs skor.
Ena tösen har Icebug och är jättenöjd med passform och komfort dock har hon fått byta 2 ggr pga dubbarna lossnat.
Jag har haft mina Jalas i 4 säsonger nu (Började för 4 år sen.) och inte en dubb är borta.

En kompis till mig som bor uppe i Kiruna vet jag har pratat om Icebug skor. Vad jag förstår gillar han dem och han om någon borde veta. Han sysslar med sånadär idiot-fasoner som löptävlingar flera mil om dagen i flera dagar i rad uppe i fjällen.


De har blivit populära i orienteringsskogarna också.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En kompis till mig som bor uppe i Kiruna vet jag har pratat om Icebug skor. Vad jag förstår gillar han dem och han om någon borde veta. Han sysslar med sånadär idiot-fasoner som löptävlingar flera mil om dagen i flera dagar i rad uppe i fjällen.

Beställde just ett par Icebug Hero. En Ganska kraftig lite varmare sko. Blir säkert fint på vintern. Skulle ajg av någon anledning tröttna på löpningen så kommer dom pjucken säkert till användning ändå.

Har även fått hem två par varmare byxor som jag beställde från StartFitness häromdagen. Ett par tights och ett par lite varmare fladderbraller. Ska ut ikväll och se hur de är. Snart är löpargarderoben komplett. Behöver bara hitta nån sorts tunna vantar, sen är jag rustad för oväder :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
BTW varenda kotte kutar runt med en hel rymdstation på armen nuförtiden.
Som gammal bondpojk har jag inte förstått finessen. Jag har alltid strävat efter att fortast komma från A till B, något jag kan mäta med en vanlig timer.
Har man någon direkt nytta av en pulsklocka eller är det bara kul att kunna jämföra siffror?

Kan bara svara för mig själv. Springer med min telefon och en app som heter Runkeeper. Har en pulsklocka också, men just nu gillar jag min telefon med app bättre. Har det bara för att det är kul. Jag vill kunna mäta mina framsteg. Inte för att framsteget är viktigt i sig, men jag gillar att tävla mot mig själv.

Sen finns det såklart vissa, typ Geggamoja, som är uberseriösa och analyserar all data noggrant och lägger upp sin löpning därefter :7peta
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
BTW varenda kotte kutar runt med en hel rymdstation på armen nuförtiden.
Som gammal bondpojk har jag inte förstått finessen. Jag har alltid strävat efter att fortast komma från A till B, något jag kan mäta med en vanlig timer.
Har man någon direkt nytta av en pulsklocka eller är det bara kul att kunna jämföra siffror?

Det beror på vad man vill åstadkomma...
Vill man få rutin på att springa lagom långt några gånger i veckan räcker det ju med musik i öronen.
Vill man öka prestationsförågan utöver "bra vardagskondis" är den oumbärlig.
Jag har en "rymdstation" (Garmin 910xt) som loggar allt: fart, tid, puls, antal steg mm.
Jag lägger in träningspass som den hjälper mig att följa, jag kan analysera allt och följa utvecklingen, lära mig mina gränser mm.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Beställde just ett par Icebug Hero. En Ganska kraftig lite varmare sko. Blir säkert fint på vintern. Skulle ajg av någon anledning tröttna på löpningen så kommer dom pjucken säkert till användning ändå.

Har även fått hem två par varmare byxor som jag beställde från StartFitness häromdagen. Ett par tights och ett par lite varmare fladderbraller. Ska ut ikväll och se hur de är. Snart är löpargarderoben komplett. Behöver bara hitta nån sorts tunna vantar, sen är jag rustad för oväder :)

Längdskidåkningshandskar!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kom just in från en liten sväng. Snubblade på ett rothelvette mitt i en intervall där jag sprang fort. Flög raklång jag vet inte hur länge, sen krasch på gruset. Jag trasig och jacka trasig. Man blir förbannad.

Nu ska jag skriva till kommunen och be dom fixa det där eftersatta spåret och se till att få igång belysningen ordentligt :mad:
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Kom just in från en liten sväng. Snubblade på ett rothelvette mitt i en intervall där jag sprang fort. Flög raklång jag vet inte hur länge, sen krasch på gruset. Jag trasig och jacka trasig. Man blir förbannad.

Nu ska jag skriva till kommunen och be dom fixa det där eftersatta spåret och se till att få igång belysningen ordentligt :mad:
Sån't där suger... Pannlampa?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sån't där suger... Pannlampa?

Jag hade lampa, men jag sprang och funderade på annat, rätt som det var BAM. Han tänka bra länge innan jag tog mark. Fifan, hade glömt hur ont det gör att skrapa upp händerna. Senast var väl typ när man lärde sig cykla.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag hade lampa, men jag sprang och funderade på annat, rätt som det var BAM. Han tänka bra länge innan jag tog mark. Fifan, hade glömt hur ont det gör att skrapa upp händerna. Senast var väl typ när man lärde sig cykla.

Men då var du ung och läkte fort.:hihi
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top