Kutar du regelbundet?

Är du ute och springer regelbundet?


  • Antal röstningar
    0

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vet att det finns en träningstråd, men där skrivs det om all sköns träning så därför startar jag den här tråden för att hålla isär aktiviteterna lite. Ni som inte är intresserade av löpning öht kan sluta läsa här (eller fortsätta om ni har planer från att börja, det är aldrig försent) Ni andra får gärna skriva, det är kul att läsa om andras framsteg, träningsprogram osv.

Sedan jag fick mitt första barn 2009 (och ett till 2011) har alla former av träning legat på hyllan. Har inte haft tid, och de gånger jag faktiskt HAFT tid har jag inte haft en gnutta ork).

På 3-4 år hinner man försoffa sig rätt duktigt samtidigt som åldern börjar ta ut sin rätt (fyller 42 om 2-3 timmar). Det är lite segare att komma i form än när man var 30, men det kommer ni 30-åringar och yngre inte begripa förrän ni blir äldre :hihi

Har länge tänkt ta tag i det här, och det som till sist VERKLIGEN fick mig att få tummen ur var Bushidos tråd här med bilder på honom före/efter han gick ned i runda slängar 25 kilo (Tack Bushido!)

Kan han gå ner 25 kan väl jag gå ner 10 kanske tom 15 kilo? Då är jag av med det mesta av flubbret.

Personligen har jag från att i princip ha varit en soffpotatis i början av augusti hunnit nöta lite mer än 20 mil. Kilometertiderna har gått från närmare 7 minuter till idag ca 5.30 på milen. Samtidigt rasar kilona (9 so far, i kombination med kontroll av input/output).

Vad kan vara bättre motivation än så för att fortsätta? :)

Jag har börjat mäta alla möjliga saker för att ha koll på vilka framsteg jag gör och RunKeeper gör det hela mycket roligare än min pulsklocka. Har vi fler RunKeepers här?

Nästa säsong blir det garanterat en halvmara:3freak
(Vaddå 40-årskris?)

Har vi många löpare här, eller är det bara kickboxning, skytte och andra våldssporter som dominerar i SH-kollektivet?
 
Last edited:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Jag lufsar en del. 2-4 gånger i veckan sedan i våras. Ligger också på ungefär 5.30/km men siktar nog inte på halvmara. De nya hinderloppen som dykt upp är mycket roligare än 2.1 mils nötande.
Varför tycker du Runkeeper är roligare än din pulsklocka? Jag köpte en Garmin med GPS. Laddar upp mina rundor till Garmin Connect och slipper släpa med mig telefonen ut. :tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Har kört mycket löpning senaste kanske 4 åren och ett antal lopp. Innan dess mest retard-springa i spår. Har nu fått ryggproblem som står härliga till så det har legat på is ett tag, sedan början på augusti kanske. Skall ut och testa imorgon kväll faktiskt.

Ang. lopp så är det bästa sättet att hålla igång, och det är anmärknngsvärt nog väldigt roligt och trevligt, samt rejält vidrigt, på ett skänt sätt. :)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har motionslöpt en del i några år, dvs 6 km pass 3-4 gånger i veckan. Hade tänkt gå på lite extra i år men inledde våren med ganska rejäla känningar av löparknä så jag tappade helt orken helt och har haft en vilosommar istället.

Ska ta upp träningen igen nu i oktober, huvudsak gym men även löpning så får vi se hur det går. Blir nog en hel del stretching-övningar över vintern för att jobba bort knäbesvären.

Men jag är inte så intresserad av långdistans och tävling a la mara, håller mig mer på motionsnivå.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag lufsar en del. 2-4 gånger i veckan sedan i våras. Ligger också på ungefär 5.30/km men siktar nog inte på halvmara. De nya hinderloppen som dykt upp är mycket roligare än 2.1 mils nötande.
Varför tycker du Runkeeper är roligare än din pulsklocka? Jag köpte en Garmin med GPS. Laddar upp mina rundor till Garmin Connect och slipper släpa med mig telefonen ut. :tummenupp

Jag har en sån där garmin-GPS med pulsklocka och den funkar ju också bra, men Runkeeper har en social aspekt som jag gillar, plus att man får motiverande mail när man satt en bra tid, klättrat en viss höjd osv (automatiska men ändock motiverande) Min lur har jag ändå med mig när jag kutar eftersom jag har musiken där.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har kört mycket löpning senaste kanske 4 åren och ett antal lopp. Innan dess mest retard-springa i spår. Har nu fått ryggproblem som står härliga till så det har legat på is ett tag, sedan början på augusti kanske. Skall ut och testa imorgon kväll faktiskt.

Ang. lopp så är det bästa sättet att hålla igång, och det är anmärknngsvärt nog väldigt roligt och trevligt, samt rejält vidrigt, på ett skänt sätt. :)

Sprang en del innan barnen kom, men då var jag bara periodare och kanske loggade 20 rundor/år eller nåt. Inte tillräckligt för att bli bättre på riktigt. Nu har jag inga problem att springa långt (sprang 16 km häromveckan utan problem), men det kan man ju inte hålla på med på kvällarna, så nu är utmaningen att få upp farten. Vips blev det träning av motionsjoggingen.

Har börjat köra intervaller, backträning etc. Känns bra att mixa lite och inte knäcka en mil varenda gång man är ute.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Jag har en sån där garmin-GPS med pulsklocka och den funkar ju också bra, men Runkeeper har en social aspekt som jag gillar, plus att man får motiverande mail när man satt en bra tid, klättrat en viss höjd osv (automatiska men ändock motiverande) Min lur har jag ändå med mig när jag kutar eftersom jag har musiken där.

Jag har märkt att Runkeeper är mer generös med sträckan är Garmin. Jag undrar vem som har rätt? :va
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
"Social aspekt" = facebook-beroende ;)

Njäää. Håller inte på och skjuter upp mina tider på fejjan, men i runkeeper (på deras sida) kan man ryggdunka varandra och se hur anda gör framsteg. Funkar bra som motivation för mig att se/veta att det finns fler stollar som sticker ut och kutar i ösregn osv.

På tal om det. Nån sa för länge sen att det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Jag hade massor med dåliga kläder, så nu har jag tjaxxat några nya piffiga outfits. Det är nånsorts belöningssystem jag har för mig själv. När jag uppnått ett i förväg uppsatt mål får jag köpa nåt (löparrelaterat). Känns roligare att kuta i riktiga kläder istället för nån urtvättad reklam T-shirt från Lantmännen.

Visst är löpningen en materialsport för den som vill :) Finns ju massor av hightechplagg man kan bränna pengar på för att känna sig bättre rustad när man springer ensam i mörkret där ingen ser en :hihi

Beställde ett par kompressionstights igår. Ska bli intressant att se om de är så magiska som alla säger....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har märkt att Runkeeper är mer generös med sträckan är Garmin. Jag undrar vem som har rätt? :va

Ingen aning faktiskt. För mig spelar sträckan egentligen ingen roll. Jag är mer intresserad av hur jag förbättrar mig över samma sträcka. Springer man alltid med samma makapär så gör det ju ingen om den visar fel.

Jag har tom provat olika appar i telefonen och de visar typ 10% olika :3freak
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om du är uppe och kör 16km på 5,30-tid finns det absolut ignen anledning att köra ett halvt marathon. Trams.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Gjorde ett tappert försök får något år sen eller två men höftböjaren sa ifrån nå jävulskt. Då tjöpte jag ändå fina skor, värmde upp, stretchade, pluggade på pulsträning, lite hastigare jogg som mest men icke. Synd för det är ju fin fin konditionsträning men som tur är fungerar cykling bra i.a.f..

Vad vill jag ha sagt med detta då? Ta det piano, många som springer sönder sig vilket jag läste om då och tog det därför lugnt även fast det blev en fail i slutändan.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Om du är uppe och kör 16km på 5,30-tid finns det absolut ingen anledning att köra ett halvt marathon. Trams.

Jag kör milen på 5.30-tid en bra dag.
Den där 16-rundan var inte planerad. Skulle springa en mil, men hade krafter kvar så sprang vidare.... och sen lite till. Till sist bestämde jag mig för att ge mig vid 15. Det blev 16. Tror jag kom hem strax innan midnatt den kvällen. Hade nog kunna springa 5 km till. Måste prickat in nån formtopp eller nåt. Hade hursomheslt ont i benen nästa dag.
Känns lite onödigt att springa så långt, men ville testa.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Gjorde ett tappert försök får något år sen eller två men höftböjaren sa ifrån nå jävulskt. Då tjöpte jag ändå fina skor, värmde upp, stretchade, pluggade på pulsträning, lite hastigare jogg som mest men icke. Synd för det är ju fin fin konditionsträning men som tur är fungerar cykling bra i.a.f..

Vad vill jag ha sagt med detta då? Ta det piano, många som springer sönder sig vilket jag läste om då och tog det därför lugnt även fast det blev en fail i slutändan.

Jag kör tre pass/vecka. Två lugnare (eller kortare) och ett längre (eller mer intensivt). Känns vettigt.
Men visst, man ska ta det easy. Dock svårt att hålla igen när det går bra. Vill rida på den här vågen av "bra" nu och se till att jag kan springa mig genom vintern (det blir den första vintern isf).

Tänkte bli en såndär toppluve-jocke som har shorts utanpå sina tights, även om de inte har en plats dagens samhälle!
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag löpte en del tidigare. Mest på motionsnivå och för att krympa i storlekarna. Tappade väl lite mer än 20 kilo på ett år och bättrade på mina löptider rejält.
Sen början på sommaren har jag dock gått över till att i princip bara cykla. Hittade en riktigt fin 4 milsrunda att ta med mountainbiken så den har det blivit en hel del gånger.

Ger dock inte alls samma konditionsträning så jag tänkte att jag ska ge mig ut i löparspåret snart igen. Får nog nästan börja om från början med kortare sträckor för att öka (förhoppningsvis snabbare än för 2 år sen) till att återigen köra 5 km regelbundet.

Känner också av mina utslitna knän ibland men kör då med ett förband som jag tycker funkar riktigt bra. Är nåt specialmaterial som sägs reflektera tillbaka värmestrålningen från musklerna extra bra.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Njäää. Håller inte på och skjuter upp mina tider på fejjan, men i runkeeper (på deras sida) kan man ryggdunka varandra och se hur anda gör framsteg. Funkar bra som motivation för mig att se/veta att det finns fler stollar som sticker ut och kutar i ösregn osv.

På tal om det. Nån sa för länge sen att det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Jag hade massor med dåliga kläder, så nu har jag tjaxxat några nya piffiga outfits. Det är nånsorts belöningssystem jag har för mig själv. När jag uppnått ett i förväg uppsatt mål får jag köpa nåt (löparrelaterat). Känns roligare att kuta i riktiga kläder istället för nån urtvättad reklam T-shirt från Lantmännen.

Visst är löpningen en materialsport för den som vill :) Finns ju massor av hightechplagg man kan bränna pengar på för att känna sig bättre rustad när man springer ensam i mörkret där ingen ser en :hihi

Beställde ett par kompressionstights igår. Ska bli intressant att se om de är så magiska som alla säger....

Jag har ett helt kompressionsunderställ.

Är riktigt skönt för både fläsket och musklerna hålls på plats ordentligt. Det sägs ju även vara bättre mot träningsvärk eftersom det minskar onödigt slitage när musklerna inte dallrar i sidled lika mycket.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har ett helt kompressionsunderställ.

Är riktigt skönt för både fläsket och musklerna hålls på plats ordentligt. Det sägs ju även vara bättre mot träningsvärk eftersom det minskar onödigt slitage när musklerna inte dallrar i sidled lika mycket.

Köpte bara tightsen till att börja med. Det är ganska dyra grejjer.
Överdelen kommer väl vad det lider, men drog jag på mig en sån NU skulle jag förmodligen se ut som en kassler :rofl:rofl 5 kilo till, sen är jag där!

Har skrivit det förr, men sajten startfitness.co.uk är stället man handlar löparprylar på. Ofta nästan halva priset mot här hemma. Och nej, jag får inget av dom för att jag promotar deras sajt. Tycker bara det är kass att man här hemma får nån B SOC-produkt från Stadium för samma pris eller mer än man betalar för de bra grejjerna på Startfitness...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Sprang 4,5 mil i veckan i rask takt till för 10 år sedan då jag förstörde knäna. Sedan dess går det trögt men jag fortsätter försöka. Senaste receptet är korta sträckor (~2 km) på mjukt underlag med svindyra skor.

Drömmen är fortfarande Stockholm maraton.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Intervall i backe mest. Det kan låta skittråkigt, det bli inte jättelånga sträckor men för mig gör det mer nytta på puls och flås än längre tids nöta i vanliga spåren..Prova om du törs
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Började kuta lite i våras och springer milen 1-2ggr i veckan nu, 4.10/km i snitt på milen som bäst men jag siktar på att komma ner på trean innan snön kommer.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top