Fågelmatartråden

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Vilken sympatisk tråd. Den gör att jag ler brett. Är det någon som har holkar för fågla, fladdermöss och humlor också?
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Jag har Koltrastar, Talgoxar och blåmesar på min lilla uteplats. Fan man måste bara älska Blåmesarna, små, griniga och kaxiga, dom jagar till och med bort Koltrastarna från maten:).
Har jag slut på maten så ger jag dom Digestivekex. Dom verkligen vräker i sig kexen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vilken sympatisk tråd. Den gör att jag ler brett. Är det någon som har holkar för fågla, fladdermöss och humlor också?

Har inte men ska sätta upp ett gäng holkar för flugsnappare. Inte för att jag bryr mig om fåglarna utan för att dom äter insekter samt förser sina ungar med en ansenlig mängd insekter varje dag.
– Fågeln kan äter mellan 10-12 gram kött per dag. Och det blir en hel del mygg, säger Sætre.
Eftersom det går 200 mygg per gram kan fågeln äta upp till 2400 myggor per dag.
 
Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Vi får inte mata fåglarna på gården för maten drar till sig råttor. :( Jag gjorde det förut med det sattes upp en arg lapp i portuppgången. Jag har en talgoxe som brukar sitta på fönsterblecket, tror den saknar att reta min katt som har flyttat. Man kanske kan fästa en talgboll på nåt sätt på blecket så han får lite käk ändå i vinter. Hmmm
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vilken sympatisk tråd. Den gör att jag ler brett. Är det någon som har holkar för fågla, fladdermöss och humlor också?

Inte humlor, men där finns gott om dom här oavsett, dock div. fåglar och fladdermöss.

Kom just på att jag brukar mata kalkonen med korv ibland oxå.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Vilken sympatisk tråd. Den gör att jag ler brett. Är det någon som har holkar för fågla, fladdermöss och humlor också?

Gubben som byggde huset, jag kallar honom Batman, satte upp en massa holkar av varierande storlek och konstruktion. Bl a ville han ha in fladdermöss på vinden den tokstollen! Men det satte förra ägaren p för så att säga.

Jag skall se över det där och tar gärna idéer och tips. Det blev en massa spillvirke över i somras som man kan snickra holkar av. Vissa holkar Batman satte upp är mycket märkligt konstruerade, de kan kanske vara för fladdermöss eller humlor?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Orkade googla lite, blitt dålig på det sedan jag började hänga här:hihi Tydligen behöver man inte vinterbona speciellt enligt naturhistoriskas sida.

Nej, kanske inte, men någon sade att det var ett bra sätt att garantera att dom stannade kvar till nästa år.

Som det är nu kan det gå en sommar utan att dom syns till alls.

En till sak på att göra listan är holkar till sparvugglor, söta små varelser som håller till på och runt gården.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vilken sympatisk tråd. Den gör att jag ler brett. Är det någon som har holkar för fågla, fladdermöss och humlor också?
Verkligen rätt ord - sympatisk! Det lär inte bli så mycket k kmätning här tror jag.

Jag har Koltrastar, Talgoxar och blåmesar på min lilla uteplats. Fan man måste bara älska Blåmesarna, små, griniga och kaxiga, dom jagar till och med bort Koltrastarna från maten:).
Har jag slut på maten så ger jag dom Digestivekex. Dom verkligen vräker i sig kexen.
Ja, blåmesarna tar ingen skit, de är stenhårda och klara favoriter! Och så energiska, fattar inte hur de orkar hacka sönder solrosfrön i det tempot?!

Vi får inte mata fåglarna på gården för maten drar till sig råttor. :( Jag gjorde det förut med det sattes upp en arg lapp i portuppgången. Jag har en talgoxe som brukar sitta på fönsterblecket, tror den saknar att reta min katt som har flyttat. Man kanske kan fästa en talgboll på nåt sätt på blecket så han får lite käk ändå i vinter. Hmmm
Det är klart att maten drar till sig råttor - om den får ligga kvar. Dels kan man vara noga med att sopa upp varje kväll. Dels kan man, som i mitt fall, alltid ha en skock duvor på marken som direkt hugger minsta smula som tappas ned uppifrån fågelbordet. Smidigt! Visst blir fröskalen kvar, men det drar väl inte till sig några råttor?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Era blåmesar är katigare än våra blåmesar. Här är talgoxarna katigast, även om en och annan domherrehona försöker vara lite katig ibland. Iaf vad gäller fåglar av storlek öltilltugg. Kajorna, skatorna och hackspettarna är lite uppkäftiga de med, och fasanerna...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu har jag köpt en http://www.plantagen.se/sortiment/l...618228b95000231/fagelmatare-globe-svart-metal och hängt den med talgbollar i.

En talgoxe var först men talgbollarna verkar inte vara jättepoppis. De går åt men inte i samma fart som fröblandningarna. Skatorna var snabbt framme men såg väldigt besvikna ut!:tummenupp

Oskalade solrosfrön kommer jag ha kvar i en matare eftersom nötväckan annars kastar ut allt annat i mataren.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Det är klart att maten drar till sig råttor - om den får ligga kvar. Dels kan man vara noga med att sopa upp varje kväll. Dels kan man, som i mitt fall, alltid ha en skock duvor på marken som direkt hugger minsta smula som tappas ned uppifrån fågelbordet. Smidigt! Visst blir fröskalen kvar, men det drar väl inte till sig några råttor?

Det går liksom inte att sköta det så på våran gård. :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu har jag köpt en http://www.plantagen.se/sortiment/l...618228b95000231/fagelmatare-globe-svart-metal och hängt den med talgbollar i.

En talgoxe var först men talgbollarna verkar inte vara jättepoppis. De går åt men inte i samma fart som fröblandningarna. Skatorna var snabbt framme men såg väldigt besvikna ut!:tummenupp

Oskalade solrosfrön kommer jag ha kvar i en matare eftersom nötväckan annars kastar ut allt annat i mataren.

Lustigt det där, hos mig är också talgoxe och blåmes snabbast att fatta vad som är på gång. Gråsparv/Pilfink verkar nästan lite tröga i huvet, tar längre tid innan det hittar dit. Dessutom sitter de hungriga i busken och tittar medan mesarna vräker i sig frön.

Sen har jag märkt att när det är riktigt kallt -10-15 så äter de mindre på talgbollarna. Därför har jag provat att ha en boll inomhus på upptining medan de äter på en annan där ute. Sen byter jag, kanske varannan timme så att de äter på en upptinad hela tiden.
De dagar jag orkar hålla på så verkar de äta mer, kan det verkligen stämma?


Jaha, dina nötväckor sprätter bort det de inte vill ha? Det är ett jäkla oskick jag försökt vänja mina sparvar av med. De gör likadant nämligen, äter högst var tionde frö, resten hamnar på marken. Ouppfostrat är vad det är! Jag bjuder bara på oskalat, då ser väl alla frön lika ut? Fattar inte varför de håller på så, men duvorna under bordet blir förstås överlyckliga...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Är det någon som vet varför duvor inte skalar fröna?
Tycker det verkar onödigt att skicka något näringsfattigt och svårsmält (väl?) genom matsmältningsapparaten. Iofs. går det fort när de äter (ja, jag har klockat dem), kanske det kompenserar att inte allt de stoppar i sig är av så hög kvalitet?

När jag häller ut en liten hög frön, och tar tiden när duvan börjar äta, tar det ungefär 4,5 min innan duvan går in i väggen och ger upp. I början äter den fort, ca två frön/sek, för att sedan plana ut till knappt ett frö per sekund.

Låt säga att en duva plockar i sig bortåt 600 frön innan paltkoma inträder, hur stor del är fröskal, d.v.s. onödigt att den äter? Skulle duvan tjäna på att skala fröna först, det blir ju mer näring per kilo? :va


Svårt det här...
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Är det någon som vet varför duvor inte skalar fröna?
Tycker det verkar onödigt att skicka något näringsfattigt och svårsmält (väl?) genom matsmältningsapparaten. Iofs. går det fort när de äter (ja, jag har klockat dem), kanske det kompenserar att inte allt de stoppar i sig är av så hög kvalitet?

När jag häller ut en liten hög frön, och tar tiden när duvan börjar äta, tar det ungefär 4,5 min innan duvan går in i väggen och ger upp. I början äter den fort, ca två frön/sek, för att sedan plana ut till knappt ett frö per sekund.

Låt säga att en duva plockar i sig bortåt 600 frön innan paltkoma inträder, hur stor del är fröskal, d.v.s. onödigt att den äter? Skulle duvan tjäna på att skala fröna först, det blir ju mer näring per kilo? :va


Svårt det här...

Duvan kan svälja hela för den e större än tex en sparv. :va
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Duvan kan svälja hela för den e större än tex en sparv. :va

Ja, jo... Men jag menar att det kostar energi att äta och bryta ner saker som inte ger energi. Visst kostar det att hacka sönder skalen också, men de slipper iaf. resan genom matsystemet. + - noll, kanske. Äh...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top