Fågelmatartråden

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Jag har klippt den ena, skall se om jag kan få en bild på den andra. Fågelbordet borta, men den är fortfarande där och krafsar efter frön i marken under.

Du tog inget kort medans du friserade den då? Färgade du pälsen någon färg för att slippa råttgrått?


Redigering:
Mina bollar från Granngården är väldigt ointressanta under långa perioder. Innehåller de för mycket ointressanta saker?
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har klippt den ena, skall se om jag kan få en bild på den andra. Fågelbordet borta, men den är fortfarande där och krafsar efter frön i marken under.

Ok, kan åteljakt va nåt? :hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skulle nog vara lite nervös för fingrarna...

(avsåg filmen med de vilda arorna/papegojorna)
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
på tal om solrosfrön, spanjackerna snaskar i sig kopiösa mängder när dom kollar fotboll. varit ett par gånger och kollat malaga fc och dom släpper skalen rakt på marken.

Ser förjäfligt ut. Tror fåglar gör det snyggare
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu när det är fryskallt går det knappt åt några talgbollar alls. På jordnöt-röret däremot, där klänger de nästan på varann! Varför?
Jag tror att ÖB-bollarna fryser och att småttingarna inte fixar att hacka i dem. Kan det stämma?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Nu när det är fryskallt går det knappt åt några talgbollar alls. På jordnöt-röret däremot, där klänger de nästan på varann! Varför?
Jag tror att ÖB-bollarna fryser och att småttingarna inte fixar att hacka i dem. Kan det stämma?
Finns tydligen talgbollar som inte innehåller riktigt talg, och dessa fryser. "Riktiga" talgbollar kan också bli för hårda om det är riktigt kallt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Finns tydligen talgbollar som inte innehåller riktigt talg, och dessa fryser. "Riktiga" talgbollar kan också bli för hårda om det är riktigt kallt.
Verkar som att de fryser ganska fort också. Jag tog in bollmataren över natten och hängde ut den vid halv åtta och kl tio när jag kollade var det inte en fågel där.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Brukar göra egen av lök-nät och fett- kappan från picanha.
Har varit hård trafik, och väldigt nära några olyckor, till den lilla bollen.
Har dock ej fått bild på någon ätande fågel då dom inte gillar min telefon tydligen..20210207_182552.jpg
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Fan i år går det hårt, 60kg solrosfrö, 40kg jordnötter och 250 talgbollar hittills
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har råttor på mitt fågelbord.....
Är inte fåglar bara råttor med vingar?

Mina föräldrar (och många jag känner) matar fåglar, och vad får dom för det?
Fågelskit överallt och en jävla massa fröskal på marken (som drar till sig råttor)

Jag matar bara djur som man kan handmata så att man ser att dom inte grisar ner och så att inte andra djur (råttor) tar maten istället.

Korre2.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag får ett intressant levande motiv utanför fönstren när jag matar fåglar, rådjur och rävar. Visst hade jag synpunkter när en rovfågel snodde kycklingar, men det såg väl serverat ut.
Det är kul att lära sig se skillnad på olika fågelarter. Fasan och entita påminner inte alls om varandra, visste ni det?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är inte fåglar bara råttor med vingar?

Mina föräldrar (och många jag känner) matar fåglar, och vad får dom för det?
Fågelskit överallt och en jävla massa fröskal på marken (som drar till sig råttor)

Jag matar bara djur som man kan handmata så att man ser att dom inte grisar ner och så att inte andra djur (råttor) tar maten istället.

View attachment 458667
Härligt att du skänker oss lite positiv stämning i denna tråd! :tummenupp

Nu har jag hört att ekorre är en råtta med hårig svans. Och jag har sett att de kan ta sig in i fågelmatare där man tror att bara småfåglar kan ta sig in. Sedan tömmer de fågelmataren. Den loppiga pälsen vill man inte gosa med. Men de är söta att titta på. :hej


Ekorren – skadedjuret som blivit älskad gäst i trädgården


Ekorrar - sommarens husplåga

Sen har nästan alla vilda djur med päls loppor som kan drabba oss med små bett som kliar, säger Kenneth Nordström på Anticimex.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ursäkta OffT men... 27 stycken igelkottar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Härligt att du skänker oss lite positiv stämning i denna tråd! :tummenupp

Nu har jag hört att ekorre är en råtta med hårig svans. Och jag har sett att de kan ta sig in i fågelmatare där man tror att bara småfåglar kan ta sig in. Sedan tömmer de fågelmataren. Den loppiga pälsen vill man inte gosa med. Men de är söta att titta på. :hej

Japp, ekorrar är trädråttor, och japp, dom har allehanda loppor i pälsen, just den på bilden älskade att gömma sig i mitt skägg dessutom, men inte en enda loppa bet mig hela sommaren.

Samma sak med gårdsräven, alla varnade oss för att den skulle äta upp katterna och ge allt och alla skabb, det närmaste den kom var att den bet mig i fingret för att den trodde att det var en varmkorv, katterna klarade sig och ingen fick skabb...

IMAG0679.jpg
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Har satt upp ekorrmatare också, de är listiga de små gynnarna, men trevliga att se på.
För närvarande matar jag rådjuren med ICAs morötter...
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
...
ea37c398d5a13c431267e25a03df7d86.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Lyckades på något sätt slarva bort texten då jag skulle lägga in bilden...

Nåväl, vilka talgbollar är bäst på att inte bli stenhårda vid kalla temperaturer? Just nu hänger jag ut bollar från Jula, deras talgbollar från spann. På kvällen tar jag in bollarna och låter dem hänga ovanför elementet i garaget och hänger sen ut dem igen vid gryningen men någon timme senare är de djupfrysta igen. Inte ens koltrastarna pickar på de talgbollarna när de är djupfrysta.
Blåmesarna gillar fröautomaten och äter från den med glädje. Rödhakarna brukar sitta på marken under maten och äta sånt som trillar ner.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top