Fågelmatartråden

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Satt och läste tidningen på altanen hos farsan för några år sen när jag såg att en talgoxe satt på räcket och glodde på mig. Brydde mig inget mer och fortsatte läsa, då kommer föggeljävel och sätter sig på mitt huvud och börjar picka mig i skallen! Tydligen hade farsan matat den med pinjenötter hela sommaren så den blev tam. Om dörren stod öppen så kom den t.om in och berättade att den ville ha mat. Åt ur handen gjorde den med.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Med stor risk att bli utskrattad av alla hårdingar här på SH, och eftersom hösteländet gjort entré på allvar, startar jag härmed stolt Fågelmatartråden. Det börjar ju bli dags att göda dunbollarna så de får lite hull inför vintern.

På eftermiddan innan det mörknar brukar det vara högljudda diskussioner på småfåglarna i buskarna, troligtvis om var de tänker bo inatt. Men har de nån anledning att flytta från platsen där de både har vatten, mat och buske att sova i?

Vi kan väl först och främst hålla oss till de fjäderfän man brukar se i trädgården, men jag tycker att fåglar över huvud taget är trevliga djur. Det gör väl inte så mycket om vi glider in på fiskmåsar eller undulater.


Hur gör ni som också matar fåglar?
Bästa fröautomaten?
Bästa maten?
När tänker ni börja mata?
Och när slutar ni, mars, april, maj?

Jag matar året runt! :) Och om det är töntigt att mata fåglar så är jag en tönt utan att skämmas!:D

Har köpt en fröautomat med nät runt för att försvåra för skatorna och minska på skräpet under. Skalade solrosfrön minskar skräpet också och är inte så mycket dyrarare om man tänker på att man slipper betala för skalen som skräpar ner. Nötväckan gillar skalen eftersom de sparar fröna men jag kör med olika blandningar.
En talgbollshållare där man lägger i bollarna utan nätet hindrar skatorna att sno dessa också.

Börjar man mata tidigt kan man få fåglar att stanna som annars hade flyttat söderut.

En myt som är svår att slå hål på! Sök på nätet så hittar du tillräckligt många som inte gissar utan tagit reda på att det inte stämmer.

Mata på, oavsett var du bor!:yoparty
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Citat Ursprungligen postat av AGV Visa inlägg

Börjar man mata tidigt kan man få fåglar att stanna som annars hade flyttat söderut.
En myt som är svår att slå hål på! Sök på nätet så hittar du tillräckligt många som inte gissar utan tagit reda på att det inte stämmer.

Fast hur kan dom studera det? Mig kvittar det, men om ni uppåt landet matar som satan året runt får ju vi färre mesar härnere. Jag menar, hur kan dom veta vilka individer som tänkt flytta eller inte?

Jag kan det inte i detalj, men det är rätt komplext det där med flytt och stannfåglar. Wiki är en riktigt bra källa för den fågelintresserade.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag matar året runt! :) Och om det är töntigt att mata fåglar så är jag en tönt utan att skämmas!:D

Har köpt en fröautomat med nät runt för att försvåra för skatorna och minska på skräpet under. Skalade solrosfrön minskar skräpet också och är inte så mycket dyrarare om man tänker på att man slipper betala för skalen som skräpar ner. Nötväckan gillar skalen eftersom de sparar fröna men jag kör med olika blandningar.
En talgbollshållare där man lägger i bollarna utan nätet hindrar skatorna att sno dessa också.

Mata fåglar är töntigt, ungefär som att gilla Lili & Susie. Dock är det för kul att låta bli. Jag gör det inte ens i smyg längre, har kommit ut.

Din fröautomat verkar smart, kan du inte lägga upp en bild på den? Det är ju annars ett problem att det blir så skräpigt av solrosfrön. Hos mig brukar det gå åt 7-8 x 20kg per vinter, så vart gör man av allt skräp? Och var köper du skalade frön?

Jo, nötväckorna sparar ju fröna, tror aldrig jag sett att de hackat sönder skalet på en gång. Skulle de sluta gömma frön om jag köper de som är skalade? Eller slutar de att komma hit?
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Mata fåglar är töntigt, ungefär som att gilla Lili & Susie. Dock är det för kul att låta bli. Jag gör det inte ens i smyg längre, har kommit ut.

Din fröautomat verkar smart, kan du inte lägga upp en bild på den? Det är ju annars ett problem att det blir så skräpigt av solrosfrön. Hos mig brukar det gå åt 7-8 x 20kg per vinter, så vart gör man av allt skräp? Och var köper du skalade frön?

Jo, nötväckorna sparar ju fröna, tror aldrig jag sett att de hackat sönder skalet på en gång. Skulle de sluta gömma frön om jag köper de som är skalade? Eller slutar de att komma hit?

Töntigt, men Lili & Sussi? Är det så illa?:lol

Den här är ännu bättre än min, som jag också köpte på Plantagen! :)
http://www.plantagen.se/sortiment/l...618228b95000231/fagelmatare-globe-svart-metal
Borde vara lysande för talgbollar om man, som jag, inte vill mata skator..:gnissla
Min har ett genomskinligt innanmäte som den blåa bredvid globen...
http://www.plantagen.se/search/product_result/890a26d8ef848800e3d670c18a4d6762/

7-8 20-kilossäckar med solrosfrön är en ganska duktig åtgång!:Bugar

Jag brukar flytta runt mina fågelmatare och låta fåglarna äta upp från marken också för att minska skräpet. Vill ju inte mata råttor heller.

http://www.vivara.se/home har massor med fågelmat!

OM man vill verka tuff och inte kan/vill erkänna att man matar fåglar kan man säga att det är för att glädja katten!:hihi Har man ingen katt får man skylla på grannens katt! :D

Vad det gäller att lura fåglar att stanna så, som jag fattade det, är det inte tillgången på mat som gör att flyttfåglar är flyttfåglar utan andra saker. Men, som alltid finns det undantag med fåglar som inte gör som de ska. Men de skulle dött ändå, men det är inte fel att de inte flyttar...
Stannfåglarna lägger sig inte ner och dör för att du slutar mata utan hittar ett annat ställe med mat. Jag märker när grannarna börjar mata.

Sedan behövs det också någonstans för fåglarna att gömma sig. Till en fågelmatare utan något skydd kommer bara fåglar som inte hittar annat. När jag flyttade mina matare så det fanns skydd nära i träd ökade antalet fåglar markant. :) Men också skräpet...:(
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Vad det gäller att lura fåglar att stanna så, som jag fattade det, är det inte tillgången på mat som gör att flyttfåglar är flyttfåglar utan andra saker. Men, som alltid finns det undantag med fåglar som inte gör som de ska. Men de skulle dött ändå, men det är inte fel att de inte flyttar...
Stannfåglarna lägger sig inte ner och dör för att du slutar mata utan hittar ett annat ställe med mat. Jag märker när grannarna börjar mata.

De rena flyttfåglarna är ju köttätare och skiter ju i frön och nötter. Typ svalor.

Men sedan finns det dom som ibland kallas strykfåglar och dit hör ett helt gäng som rödhake och bofink. Vissa flyttar och vissa stannar.

Förra året hörde jag i riksradion att talgoxarna hade stuckit till Danmark, och när jag kikar ut är där massvis med talgoxe i fågelbordet här i Skåne. :)

Det kan säkert kvitta, jag googlade lite som du föreslog och de flesta säger att det är bara att mata på.

Några enstaka envisas. Bl a en tysk ornitolog som påpekar att när det är en svinkall morgon har småfåglarna bara en timme på sig att få i sig mat innan det börjar bli kris. De har ju väldigt hög ämnesomsättning. Är det då tomt på vanliga matplatsen, alltså fågelbordet, så förloras onödig söktid efter föda.

Men jag vet inte... jag skall i alla fall sätta klockan tidigt när det är svinkalla nätter. :)

Mata katten ja... jag hade en vit vråk i vintras. En mycket ståtlig en med nästan inget brunt på bringan och helvitt huvud. Såg ut lite som en amerikansk havsörn eller fiskgjus kanske. Den gillade mitt fågelbord och jagade där varje dag. Koltrastarna var huvudmålet i attackerna tror jag.

Sedan behövs det också någonstans för fåglarna att gömma sig. Till en fågelmatare utan något skydd kommer bara fåglar som inte hittar annat. När jag flyttade mina matare så det fanns skydd nära i träd ökade antalet fåglar markant. Men också skräpet...

Så är det absolut. Hos mig har jag en vitpil precis utanför fönstret och fågelbordet bredvid. Fåglarna är otroligt dekorativa där i trädet.

Angående skräp så växer ju en del på våren istället. Solrosor är lyx men jag hade fyra präktiga hampaplantor i somras. :)
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Mata fåglar är töntigt, ungefär som att gilla Lili & Susie. Dock är det för kul att låta bli. Jag gör det inte ens i smyg längre, har kommit ut.

Kom ihåg att vi nu har en uteslutningsparagraf i Slakthuset MCs stadgar...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Den här är ännu bättre än min, som jag också köpte på Plantagen! :)
http://www.plantagen.se/sortiment/l...618228b95000231/fagelmatare-globe-svart-metal
Borde vara lysande för talgbollar om man, som jag, inte vill mata skator..:gnissla
Min har ett genomskinligt innanmäte som den blåa bredvid globen...
http://www.plantagen.se/search/product_result/890a26d8ef848800e3d670c18a4d6762/

7-8 20-kilossäckar med solrosfrön är en ganska duktig åtgång!:Bugar

http://www.vivara.se/home har massor med fågelmat!



Sedan behövs det också någonstans för fåglarna att gömma sig. Till en fågelmatare utan något skydd kommer bara fåglar som inte hittar annat. När jag flyttade mina matare så det fanns skydd nära i träd ökade antalet fåglar markant. :) Men också skräpet...:(

Ja just det, de där talgbollmatarna med skydd runt kanske t.o.m. motar ekorren?

Och ang min årsförbrukning med frön, så var det iofs ÖB:s 18kg säckar jag köpte. Men det var så lång vinter förra året, det var nog därför det blev mycket frön.

Kikade på Vivaras jätterör, verkar smidigt att det går i så mycket frön. Men eftersom det finns fler sittplatser tar väl maten slut lika fort ändå, eller? Och är inte fröna lite dyra, svarta för 265kr/10kg, jämfört med randiga för 179kr/18kg på ÖB? Finns det nån orsak till det, eller är Vivara lite "snobbställe" att handla på?

Det här med skydd; Jag förstår att småfåglarna är livrädda för att stora fåglar ska dyka på dem uppifrån, smart då med de där korgarna att trä över mataren.

Hos mig finns det höga syrénbuskar runt uteplatsen 1,5m från mataren, och sen bildar grannens balkong ett tak som jag hänger mataren i. Det verkar som att småfåglarna tycker att det duger. Men om man skulle ställa ett matbord mitt på en gräsmatta, skulle de godta det?

Förra året hörde jag i riksradion att talgoxarna hade stuckit till Danmark, och när jag kikar ut är där massvis med talgoxe i fågelbordet här i Skåne. :)


Några enstaka envisas. Bl a en tysk ornitolog som påpekar att när det är en svinkall morgon har småfåglarna bara en timme på sig att få i sig mat innan det börjar bli kris. De har ju väldigt hög ämnesomsättning. Är det då tomt på vanliga matplatsen, alltså fågelbordet, så förloras onödig söktid efter föda.

Men jag vet inte... jag skall i alla fall sätta klockan tidigt när det är svinkalla nätter. :)

Det där med talgoxarna kanske bara gällde er i Skåne, men jag har inte heller märkt nån skillnad i antal talgoxar de åren jag matat.
Men jag undrar en annan sak om talgoxar; Jag tycker det verkar som att ena halvtimmen har "gula laget", talgoxar och blåmesar, kommandot vid mataren. Nästa halvtimme är det
"grå laget" , gråsparv och pilfink, som har numerärt överläge. Är det en slump?

Låter som att det är bråttom med maten på mornarna, viktigt att kolla på kvällen så maten räcker till frukost åt fjäderbollarna.

Jag har läst att de mindre fåglarna måste komma åt vatten två ggr per dag, stämmer det?
Det är lite svårt att hålla med vatten på vintern när det fryser så fort, så hur gör man?
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag har läst att de mindre fåglarna måste komma åt vatten två ggr per dag, stämmer det?
Det är lite svårt att hålla med vatten på vintern när det fryser så fort, så hur gör man?

jag tror de fixar det med snö när allt är fruset, men de uppskattar säkert vatten, det måste ju gå åt värme att smälta snön.

Du kanske kan uppfinna något fiffigt om det inte finns att köpa?

Själv skulle jag kanske kunna ställa utkastarn i droppande läge??? Finns det risk för att den fryser om man gör så tror ni?

Viss mat har kanske mer vätska i sig än annan mat???

Men jag undrar en annan sak om talgoxar; Jag tycker det verkar som att ena halvtimmen har "gula laget", talgoxar och blåmesar, kommandot vid mataren. Nästa halvtimme är det
"grå laget" , gråsparv och pilfink, som har numerärt överläge. Är det en slump?

Pilfinken är ju en utpräglad flockfågel. Det kan ju vara det. Gråsparv ser jag nästan aldrig vid fågelbordet, varken hos mig eller hos mina föräldrar. Det verkar vara en utpräglad cityfågel numera?

Gulsparven är vanlig och den är ju grå på vintern... kanske en och annan gråsparv döljer sig där.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har ännu inga egna erfarenheter av Vivara men kamrater, också töntiga motorcyklister, är väldigt nöjda och tycker att det är prisvärt. Kilopriset är högre men mindre skräp sägs det. Och jag kollade skalade solrosfrön och utan att betala för skalen blir det naturligtvis dyrare men i slutändan samma pris...:)

Dyrt att mata fåglar, men jag betalar för ett hus som min katt bor i också!:hihi

Utan skydd blir det lite fåglar, egen erfarenhet, men det blir billigare! :D

Jag låter det ta slut också ibland så att de äter från marken och städar eftersig. Min katt vill ha mat hela tiden men klara ändå tre dagar utan mat, varför skulle inte fåglarna klara sig? Du är inte ensam och de flesta fåglarna bor inte i stan och blir matade utan lever faktiskt utan människohjälp. Eller trots människostjälp!:D
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
ag tror de fixar det med snö när allt är fruset, men de uppskattar säkert vatten, det måste ju gå åt värme att smälta snön.

Du kanske kan uppfinna något fiffigt om det inte finns att köpa?

Själv skulle jag kanske kunna ställa utkastarn i droppande läge??? Finns det risk för att den fryser om man gör så tror ni?

Viss mat har kanske mer vätska i sig än annan mat???



Pilfinken är ju en utpräglad flockfågel. Det kan ju vara det. Gråsparv ser jag nästan aldrig vid fågelbordet, varken hos mig eller hos mina föräldrar. Det verkar vara en utpräglad cityfågel numera?
j


Hehe njäe, det känns spontant som att den fryser lättare med stillastående vatten än rinnande/droppande tycker jag. Bra idé, men man ska väl inte ha droppande kranar heller?!
Noobiefråga:
Jag har ingen aning om över hur stort område småfåglarna rör sig, men jag bor ca 150m fågelvägen (häpp!) från ån som oftast är isfri, de kanske hittar dit för att dricka?


Du menar att "pilfinklaget" flyr fältet om inblandningen av blåmes/talgoxe blir för stor? Eller iaf att de inte sätter sig vid ett matbord fullt med "gult"? Tja, kanske.

Jag har inte tänkt så mycket på om det är gråsparv eller pilfink, men de senare är väl bruna på huvudet? Hur stor ska stan vara för att det ska bli vanligare med gråsparv?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har ännu inga egna erfarenheter av Vivara men kamrater, också töntiga motorcyklister, är väldigt nöjda och tycker att det är prisvärt. Kilopriset är högre men mindre skräp sägs det. Och jag kollade skalade solrosfrön och utan att betala för skalen blir det naturligtvis dyrare men i slutändan samma pris...:)

Dyrt att mata fåglar, men jag betalar för ett hus som min katt bor i också!:hihi

Utan skydd blir det lite fåglar, egen erfarenhet, men det blir billigare! :D

Jag låter det ta slut också ibland så att de äter från marken och städar eftersig. Min katt vill ha mat hela tiden men klara ändå tre dagar utan mat, varför skulle inte fåglarna klara sig? Du är inte ensam och de flesta fåglarna bor inte i stan och blir matade utan lever faktiskt utan människohjälp. Eller trots människostjälp!:D

Inte säker på att jag hängde med här... Du menar att dina frön är åtel och fågelfrön är billigare än kattmat?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Inte säker på att jag hängde med här... Du menar att dina frön är åtel och fågelfrön är billigare än kattmat?

Vill man inte erkänna att man matar fågla kan man skylla på att katten behöver något att göra! :tungan

Men det handlade mer om betala för dyra fågelfrön är något jag valt precis som jag har en katt som äger huset...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har ännu inga egna erfarenheter av Vivara men kamrater, också töntiga motorcyklister, är väldigt nöjda och tycker att det är prisvärt. Kilopriset är högre men mindre skräp sägs det. Och jag kollade skalade solrosfrön och utan att betala för skalen blir det naturligtvis dyrare men i slutändan samma pris...:)


Jag låter det ta slut också ibland så att de äter från marken och städar eftersig. Min katt vill ha mat hela tiden men klara ändå tre dagar utan mat, varför skulle inte fåglarna klara sig? Du är inte ensam och de flesta fåglarna bor inte i stan och blir matade utan lever faktiskt utan människohjälp. Eller trots människostjälp!:D
Tja, man kanske skulle prova en 10kg säck, kan ju vara ett lyft att slippa skräpet. Men vad ska man tro om de där långa matningsrören, klarar de längre tid utan påfyllning, det får ju plats fler fåglar liksom?


Visst har du rätt, det är klart de klarar sig utan vår hjälp i längden. Har läst att för en arts skull har matningen noll betydelse, utan mest för vårt nöjes skull.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men vad ska man tro om de där långa matningsrören, klarar de längre tid utan påfyllning, det får ju plats fler fåglar liksom?

Ingen skillnad, de äter det som finns är min erfarenhet. Det behövs inte fyllas på lika ofta bara.

Har läst att för en arts skull har matningen noll betydelse, utan mest för vårt nöjes skull.

Men ett hyfsat trevligt nöje! Och inte så dyrt jämfört med annat...:)
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Hur stor ska stan vara för att det ska bli vanligare med gråsparv?

Ingen aning. På landet finns inte mycket gråsparv tycker jag. Då menar jag verkligen landet. I typ Eslöv finns gråsparvarna vid korvaluan på torget.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En tidigare undran:
Jag har ingen aning om över hur stort område småfåglarna rör sig, men jag bor ca 150m fågelvägen (häpp!) från ån som oftast är isfri, de kanske hittar dit för att dricka?

Jag förstår ju att en sträcka på 150m tar de sig snabbt och elegant, men gör de sig omaket att lämna maten och buskarna "bara" för att dricka?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top