Fågelmatartråden

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag har satt upp en fågelholk med en Raspberry Pi och en kamera i taket på holken. Det har fortfarande inte flyttat in någon, men det är ofta en svartvit flugsnappare som är in där och kollar läget, mest på förmiddagarna, men även framåt eftermiddagen. Nu verkar dom ju mer markera revir, sen raggar dom upp en brud som bygger ett bo åt dom, och det sker inom en månad ungefär, så nu håller jag tummarna för att han ska få napp :tummenupp Jag har dock inte sett några flugsnappare vid fågelbordet i vinter, eller ute på somrarna förut heller :va

Är inte flugsnapparna flyttfåglar?? Inga flugor att snappa på vintern ju....

Jag har också svartvita flugsnappare i en holk hos mig... rödstjärt (ganska porrigt namn)

Så såg jag svarthättan, men de bygger väl bo i skogen va??

Mycket fåglar i år... grönfinken börjar ta sig och var ganska vanlig vid fågelbordet igen...
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Man kan ju tycka att dom inte borde vara aggressiva mot fåglar som företrädesvis äter annan föda men och andra sidan är rasismen inte alltid så rationell.

Jag har tappat räkningen antalet holkar jag har för flugsnappare, och nu för nån vecka sedan satte jag även upp en fladdermusholk. Det ska bli spännande och se om någon flyttar in, och gör det det så ska jag sätta upp fler fladdermusholkar.

Jag tror att svalorna helst vill bo på framsidan av huset men jag vill inte att dom ska bajsa ner framsidan av huset så vad väljer man mellan fågelbajs på huset och myggbett på benen?

Förrförra ägaren satte upp fladdermusholk här, men där har aldrig bott någon vad jag kan se... inget bajs alls.

Men jag har fladdermöss här och ser dem ibland i skymningen och när garageportslampan tänds på natten... jag tror de ganska lätt hittar andra bon under takpannor och liknande??

Skulle vara kul att veta var dom bor bara.... de finns här ju, men var bor dom??

Någon som vet var jag skall kika??
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är inte flugsnapparna flyttfåglar?? Inga flugor att snappa på vintern ju....
Nu menade jag kanske inte runt nyår, utan när dom andra flyttfåglarna kom, vintern var ju lite utdragen här :)

Det är husvisning för fullt i holkarna nu, det kommer par av fåglar och kollar in planlösningen, tomten och omgivningarna på löpande band :tummenupp

Däremot så äts det väldigt lite från fågelmataren. Vi hittade en slatt solrosfrön så vi hällde dom i en matare, och förutom någon enstaka talgoxe och en väldigt energisk hackspett så är det aldrig några fåglar där, och det går åt väldigt lite frön.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu menade jag kanske inte runt nyår, utan när dom andra flyttfåglarna kom, vintern var ju lite utdragen här :)

Det är husvisning för fullt i holkarna nu, det kommer par av fåglar och kollar in planlösningen, tomten och omgivningarna på löpande band :tummenupp

Däremot så äts det väldigt lite från fågelmataren. Vi hittade en slatt solrosfrön så vi hällde dom i en matare, och förutom någon enstaka talgoxe och en väldigt energisk hackspett så är det aldrig några fåglar där, och det går åt väldigt lite frön.

Trodde att dom redan lagt sina ägg kring Stockholm!!!? Här verkar åtminstone pilfinken redan ha flyttat in i sitt egenbyggda bo.
Medans det oroat mig att holkarna jag satt upp står tomma, men då kommer väl den inflyttningen ännu senare här uppe kanske.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu menade jag kanske inte runt nyår, utan när dom andra flyttfåglarna kom, vintern var ju lite utdragen här :)

Det är husvisning för fullt i holkarna nu, det kommer par av fåglar och kollar in planlösningen, tomten och omgivningarna på löpande band :tummenupp

Däremot så äts det väldigt lite från fågelmataren. Vi hittade en slatt solrosfrön så vi hällde dom i en matare, och förutom någon enstaka talgoxe och en väldigt energisk hackspett så är det aldrig några fåglar där, och det går åt väldigt lite frön.

Vi har ett gäng kvardröjande Domherrar som fortfarande är väldigt energiska kring mataren. :)
Tillsammans med nån grönfink(siska?) och nån enstaka övrig småfågel är de annars lugnt vid mataren.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har sällan Domherrar i trädgården men Britternas julfågel, Rödhaken har gästat oss.

De senaste veckorna har fåglarna börjat äta igen efter en lite lugnare period. :)
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag hade en ekorre som bröt sig in i en holk och tog ruvande hona... vilken skräck med et rovdjur som gnager sig in i holken för honan.

Har ni sett det ofta? Eller är min kurre listig och fräck??

Den har även gnagt upp fågelbordet så at den lättare skal ta fröna, och då är det 12 mm vattenfast plywood, ni vet den där starka, bruna sorten??

Jag gillar den ekorren annars...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ända ekorrar är att dom är söta, annars ställer dom bara till...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag hade en ekorre som bröt sig in i en holk och tog ruvande hona... vilken skräck med et rovdjur som gnager sig in i holken för honan.

Har ni sett det ofta? Eller är min kurre listig och fräck??

Den har även gnagt upp fågelbordet så at den lättare skal ta fröna, och då är det 12 mm vattenfast plywood, ni vet den där starka, bruna sorten??

Jag gillar den ekorren annars...

Jag har bara hört talas om att korrar äter fåglar, aldrig sett det.
Våra katter äter fler ekorrar än ekorrar äter fåglar hemma hos mig...:3freak
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag noterade igår att en hackspettsfamilj flyttat från ena sidan av vår tomt till andra sidan. Det är massor av ljud från hålet i stammen där de är.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag har bara hört talas om att korrar äter fåglar, aldrig sett det.
Våra katter äter fler ekorrar än ekorrar äter fåglar hemma hos mig...:3freak

Jag blev också förvånad av att se fjädrarna under holken. De är liksom inget rovdjur så ju... De tar ju äggen annars... märkligt.

Men hålet i holken var rejält uppfläkt liksom...


Jaja...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Visserligen är det fågeln (och inte jag) som matar de pipande ungarna, men jag bjuder på det.

Ungarna hörs minst 20 meter på kvällarna.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vi hadde hackspettsungar som flög omkring här för 2-3 veckor sen .Första året jag sett ungar häromkring
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hade lite ovanligt besök idag.
3st Stenknäck satt och knapra vid fågelmataren. :tummenupp
Förutom våra återfalsförbrytare blåmes, talgoxe, entita, domherre, grönfink, nötväcka och bofink. :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top