Fågelmatartråden

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sprida? Jag använder luftgevär inte hagel. :tungan

Ah du "källsorterar" blyet från skatan så blyet inte ligger kvar i naturen! :tummenupp :D

Själv är jag för vek för att både döda och slakta... :(

Men såsom varandes bondläpp förstår jag hur naturen fungerar. De flesta fågelungar jag matat kommer inte bli gamla, så ser naturens gång ut, och skulle du komma hit och skjuta av lite skator och duvor skulle jag inte gråta direkt. :tungan
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Köpte för en vecka sen en strumpa innehållande talgbollar och skalade nötter.
Vet sen tidigare åtgången varit dålig. Nu har dom rensat allt.
Köpte sakerna på Lidl.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Skatorna älskar talgbollar och käkar upp dem på nolltid så därför finns det skator men inga talgbollar i vår trädgård! :fakta
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Här är det talgoxar som mumsar. Kan ju vara skator åxå för den delen.
Det var 5-6 talgbollar i strumpan och lika många fack fågelfrö (jordnötter)
Nu har jag köpt och fyllt på jordnötter i fågelhuset.
Dom är i full gång talgoxarna:lol

- - - Updated - - -
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Denna jäkla höst, tur att det iaf finns några små ljuspunkter i detta mörker! Tänkte t.ex. börja mata så småningom men har fått en och annan gliring från tanten som har uteplatsen jämte min.

Har matat med en Vivarabur här ett par vintrar, men kajorna hänger i klasar och försöker nå in för sig en smakbit:
View attachment 439344
Det är nätt och jämnt att de når in, buren har alltså nån cm för liten omkrets. Men nu har jag funderat på en lösning och tror jag hittat rätt.

Till att börja med tar jag en sån här...
View attachment 439345
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...forvaringslador-korgar/forvaringskorg-662124/

...och vänder upp-och-ned på och hänger upp en matare i botten, som nu är tak:
View attachment 439346
Korgens mått är ju 29x30 och jag tror att den är större/vidare än Vivaraburen. Jag vet inte heller hur stora maskorna är i nån av burarna, så får nog ta mig till Jula och kolla. Och att korgen är öppen i "botten" borde väl inte göra nåt, för inte klarar väl kajorna att flyga in underifrån? :va

Så vad tros, kan det vara nåt att spinna vidare på?

Jag klarade inte av att få det snyggt...:( Men det fungerar och håller skatorna borta. :tummenupp

Det tog några dagar innan fåglarna hittade den och visst fungerar det men nästa gång köper jag färdigt...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi är aktiva fågelmatare hemmavid, och har ett litet plommonträd precis utanför köksfönstret med några matare i, då kan vi både spana på fåglarna som äter och hålla koll på nivåerna. Men, det är ett ganska stort köksfönster, och på regelbunden basis så dånar det till när fåglarna får för sig att gena genom huset :( Jag har klurat på att sätta upp rovfågelsiluetter i fönstret, men jag vill inte skrämma bort fåglarna från deras mat heller. Har SHs samlade fågelmatarkompetens några idéer? :va

Det kryllar inte av andra vettiga träd att sätta matarna i heller, annars hade det ju varit ett alternativ, men det är antingen klena buskar eller stora björkar och tallar, och det lockar inte speciellt mycket att klättra uppför en brant stenkulle med en stege och sen klättra upp i en tall för att mata fåglarna.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vi är aktiva fågelmatare hemmavid, och har ett litet plommonträd precis utanför köksfönstret med några matare i, då kan vi både spana på fåglarna som äter och hålla koll på nivåerna. Men, det är ett ganska stort köksfönster, och på regelbunden basis så dånar det till när fåglarna får för sig att gena genom huset :( Jag har klurat på att sätta upp rovfågelsiluetter i fönstret, men jag vill inte skrämma bort fåglarna från deras mat heller. Har SHs samlade fågelmatarkompetens några idéer? :va

Det kryllar inte av andra vettiga träd att sätta matarna i heller, annars hade det ju varit ett alternativ, men det är antingen klena buskar eller stora björkar och tallar, och det lockar inte speciellt mycket att klättra uppför en brant stenkulle med en stege och sen klättra upp i en tall för att mata fåglarna.

Läste nånstans att fåglarna flyger in i fönstren pga att de ser spelbilden himlen och träd i rutorna. Annars har jag trott att de såg rakt igenom ett rum med fönster mitt emot. Lösningen kanske är att tejpa som spröjs på rutan och se om de lugnar sig?

Och ang matplatser kanske du kan banka ned en stolpe intill nån buske och hänga mataren i? Eller kanske rent av svetsa ihop ett par fyrkantsrör och slå ned? Ser mycket kunnigt ut om man dessutom använder ett vattenpass vid installationen och inte som hos mig som bankade på känn:
DSCN1120.JPG:smasha
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har fått en jäkla massa gråsparvar(tror jag det är) och det har blivit väldigt ont om mindre fåglar. Är det sparvarna som jagar bort de mindre fåglarna? Jag bor i skogen och vill ha fåglar som äter mygg, inte mask och jordgubbar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så är det, mer än hälften av alla "gråsparvar" är pilfinkar! Kan man se fågeln kan man se skillnaden...

http://fageln.se/art/pilfink.aspx

Är dom aggressiva mot mindre fåglar då?

Jag vill ju främst ha myggjagare som flugsnappare och svalor.

Svalorna verkar heller inte vilja bygga bo på den bräda jag gett dom bakom bodan, men bygger jag på framsidan så är jag rädd att väggarna blir nerbajsade.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är dom aggressiva mot mindre fåglar då?

Jag vill ju främst ha myggjagare som flugsnappare och svalor.

Svalorna verkar heller inte vilja bygga bo på den bräda jag gett dom bakom bodan, men bygger jag på framsidan så är jag rädd att väggarna blir nerbajsade.

Naturen handlar om överlevnad, äta eller ätas, så att vara hövlig och släppa fram andra ökar inte möjligheten att leva länge. Men jag har inte sett att de skulle vara mer aggressiva än andra småfåglar men jag har haft fel förr...

http://fageln.se/art/pilfink.aspx
Äter:
Insekter och ogräsfrön.

http://fageln.se/art/talgoxe.aspx
Äter:
Insekter, frön, talg och bröd.

http://fageln.se/art/blames.aspx
Äter:
Insekter, larver och puppor. Besöker gärna fågelbord under vintern där den hackar på talg, äter oljerika frön och bröd. Vinterfödan består även av frön från björk och rönnbär m.m.

Så inte bara pilfinken borde gillas av de flesta som vill bli av med insekter och ogräsfrön! :)

Men bygg en holk åt snapparna och låt svalorna bo där de vill! Och se till att dina fåglar trivs så äter de dina insekter! :tummenupp
http://www.skof.se/fsk/holk.htm
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Naturen handlar om överlevnad, äta eller ätas, så att vara hövlig och släppa fram andra ökar inte möjligheten att leva länge. Men jag har inte sett att de skulle vara mer aggressiva än andra småfåglar men jag har haft fel förr...

http://fageln.se/art/pilfink.aspx
Äter:
Insekter och ogräsfrön.

http://fageln.se/art/talgoxe.aspx
Äter:
Insekter, frön, talg och bröd.

http://fageln.se/art/blames.aspx
Äter:
Insekter, larver och puppor. Besöker gärna fågelbord under vintern där den hackar på talg, äter oljerika frön och bröd. Vinterfödan består även av frön från björk och rönnbär m.m.

Så inte bara pilfinken borde gillas av de flesta som vill bli av med insekter och ogräsfrön! :)

Men bygg en holk åt snapparna och låt svalorna bo där de vill! Och se till att dina fåglar trivs så äter de dina insekter! :tummenupp
http://www.skof.se/fsk/holk.htm

Man kan ju tycka att dom inte borde vara aggressiva mot fåglar som företrädesvis äter annan föda men och andra sidan är rasismen inte alltid så rationell.

Jag har tappat räkningen antalet holkar jag har för flugsnappare, och nu för nån vecka sedan satte jag även upp en fladdermusholk. Det ska bli spännande och se om någon flyttar in, och gör det det så ska jag sätta upp fler fladdermusholkar.

Jag tror att svalorna helst vill bo på framsidan av huset men jag vill inte att dom ska bajsa ner framsidan av huset så vad väljer man mellan fågelbajs på huset och myggbett på benen?
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Dags att fylla på fågelmatarna. :) Fas 2 borde vara på G. Med ungar i boet behövs mycket käk. Då kommer de tillbaka till matarna om det finns något där. Vi upptäckte det av en slump då vi glömt bort att ta in matarna. Efter en period av lågsäsong på våren så kom de tillbaka igen.
Jag har gjort den årliga rensningen under matarna. Marken var helt täckt med rester av skal och frö. För att slippa få en liten havreåker matar vi inte med vildfågelblandning, utan bara med solrosfrö, hirs och hasselnötter. Det är kul att se talgoxen ta ett frö, sätta sig i syrenen, hålla fröet med klon mot grenen och hacka sig in i fröet. Sedan är det dags för nästa. Men mycket svinn blir det. Funderar också på om man skulle kunna lägga på marken för att lättare hålla rent och förhindra att frön gror. :va

Våra matare hänger på en hemmabyggd portal. Stora kraftiga stolpar från Granngården med vanliga stängselstolpar som överliggare. På utsidan av stolparna satte vi krokar för matare. Meningar är att humle ska klättra på stolparna. Det går inte så bra, för katterna tycker att stolparna är bra att kloa på, och då ryker humlen. Det sparar dock husets möbler. :D
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vi brukar ha såna här gynnare i talgbollarna.


Nedanför knatar såna här och för väsen.


De fåglar jag matar mest resulterar dock i mat.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har satt upp en fågelholk med en Raspberry Pi och en kamera i taket på holken. Det har fortfarande inte flyttat in någon, men det är ofta en svartvit flugsnappare som är in där och kollar läget, mest på förmiddagarna, men även framåt eftermiddagen. Nu verkar dom ju mer markera revir, sen raggar dom upp en brud som bygger ett bo åt dom, och det sker inom en månad ungefär, så nu håller jag tummarna för att han ska få napp :tummenupp Jag har dock inte sett några flugsnappare vid fågelbordet i vinter, eller ute på somrarna förut heller :va
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Läste nånstans att fåglarna flyger in i fönstren pga att de ser spelbilden himlen och träd i rutorna. Annars har jag trott att de såg rakt igenom ett rum med fönster mitt emot. Lösningen kanske är att tejpa som spröjs på rutan och se om de lugnar sig?

Och ang matplatser kanske du kan banka ned en stolpe intill nån buske och hänga mataren i? Eller kanske rent av svetsa ihop ett par fyrkantsrör och slå ned? Ser mycket kunnigt ut om man dessutom använder ett vattenpass vid installationen och inte som hos mig som bankade på känn:
View attachment 441938:smasha

Det kan nog vara bägge... hos mig försöker bergfinkarna hela tiden flyga till bokskogen på baksidan av huset och dunsar i förnstret på framsidan.

Men jag har aldrig sett någon död fågel ligga där, de brukar kvickna till igen efter en 10 sekunder.

Det är tuffa små krabater småfåglarna, tuffare än knuttar till och med.

Tycker det hjälper att inte putsa fönstren för jämnan, hehe
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top