Fågelmatartråden

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tur att du inte behöver välja mellan ekorre och fåglar då! :tummenupp

Men det kan ju inte vara din matning som gör att ekorren klättrar till fjärde våningen och även de missunnsamma tycker nog ekorrar är gulliga!

Matningen är i full gång efter ett litet uppehåll. Jag tillhör den gamla skolan, (old school för er som pratar modern svenska,) och brukar handla innan det tar slut. Men tack vare PostNörd tog det några veckor extra...

Som förra gången var jag inte hemma när paketet kom till min adress.
Och som förra gången fick jag ingen lapp i lådan att de varit här.
Men inte, som förra gången, en andra påminnelse så jag till slut kunde få en utskällning av den otrevlige godishandlaren som är postombud i byn för att jag inte hämtat mitt paket. Jag säger andra fast jag inte fick den första lappen i lådan...
För nu vägde paketet över 20kg och där går gränsen för godishandlaren.
Nåväl, nu vet jag när jag till slut hämtade det att de var här med paketet med rätt adress men då fick det fel adress i datorn!
Så PostNörd försökte leverera mitt paket till Lena som bor på en adress vars namn börjar på samma bokstav som min och med samma nummer. Efter att de för andra gången försökte så letade hon upp mig på nätet, min rätta dress med namn stod ju på paketet, och ringde mig.
PostNörds kundtjänst kunde inget göra för det var fel adress. Det går ju inte att ändra en adress, men det var precis vad PostNörd gjort. Från rätt till fel. men bara i deras dator. Om någon tittat på paketet så kunde de kunnant läsa...
När jag hämtade det i terminalen förstod inte killen först varför det blivit fel adress. GPS visade att de varit här. Och sedan varför ingen läst rätt adress på paketet utan bara läst fel adress i datorn.

Jag förstår varför PostNörd har problem med vinsten. Det kostar att ha anställda som pysslar med att göra onödigt extraarbete...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tur att du inte behöver välja mellan ekorre och fåglar då! :tummenupp

Men det kan ju inte vara din matning som gör att ekorren klättrar till fjärde våningen och även de missunnsamma tycker nog ekorrar är gulliga!

Matningen är i full gång efter ett litet uppehåll. Jag tillhör den gamla skolan, (old school för er som pratar modern svenska,) och brukar handla innan det tar slut. Men tack vare PostNörd tog det några veckor extra...

Som förra gången var jag inte hemma när paketet kom till min adress.
Och som förra gången fick jag ingen lapp i lådan att de varit här.
Men inte, som förra gången, en andra påminnelse så jag till slut kunde få en utskällning av den otrevlige godishandlaren som är postombud i byn för att jag inte hämtat mitt paket. Jag säger andra fast jag inte fick den första lappen i lådan...
För nu vägde paketet över 20kg och där går gränsen för godishandlaren.
Nåväl, nu vet jag när jag till slut hämtade det att de var här med paketet med rätt adress men då fick det fel adress i datorn!
Så PostNörd försökte leverera mitt paket till Lena som bor på en adress vars namn börjar på samma bokstav som min och med samma nummer. Efter att de för andra gången försökte så letade hon upp mig på nätet, min rätta dress med namn stod ju på paketet, och ringde mig.
PostNörds kundtjänst kunde inget göra för det var fel adress. Det går ju inte att ändra en adress, men det var precis vad PostNörd gjort. Från rätt till fel. men bara i deras dator. Om någon tittat på paketet så kunde de kunnant läsa...
När jag hämtade det i terminalen förstod inte killen först varför det blivit fel adress. GPS visade att de varit här. Och sedan varför ingen läst rätt adress på paketet utan bara läst fel adress i datorn.

Jag förstår varför PostNörd har problem med vinsten. Det kostar att ha anställda som pysslar med att göra onödigt extraarbete...

Det låter helt otroligt! Att de inte ens kan läsa adressen på paketet och lista ut vem som bor var... :dummer
Jag tycker du ska meddela Vivara (eller?) vilket jönsande postnord håller på med. Tror det får bättre effekt om de som större kund ifrågasätter vad postnord sysslar med, istället för att vi som små människor ringer och undrar var våra paket är. :4skrika
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Historien är lätt förkortad, det var några fler telefonsamtal... :D

Men jo, Vivara känner till både denna och förra historien! :)
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Om man vill mata fåglar utan en massa snafs/rester/fröer på marken kring utfodringsplatsen, hur gör man då?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om man vill mata fåglar utan en massa snafs/rester/fröer på marken kring utfodringsplatsen, hur gör man då?

Skalade fröer, kostar mer men blir mindre bös på marken. Fröerna på marken blir till stor del uppätna ändå. ????
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Ska börja mata lite smått för första gången i år. Jag vet hur en domherre ser ut. Det var väl allt när det gäller förkunskaperna tror jag.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det intressanta med Domherre är att när de väl varit hos oss så vet man att det blir kallt
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Denna jäkla höst, tur att det iaf finns några små ljuspunkter i detta mörker! Tänkte t.ex. börja mata så småningom men har fått en och annan gliring från tanten som har uteplatsen jämte min.

Har matat med en Vivarabur här ett par vintrar, men kajorna hänger i klasar och försöker nå in för sig en smakbit:
matar.jpg
Det är nätt och jämnt att de når in, buren har alltså nån cm för liten omkrets. Men nu har jag funderat på en lösning och tror jag hittat rätt.

Till att börja med tar jag en sån här...
662124.jpg
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...forvaringslador-korgar/forvaringskorg-662124/

...och vänder upp-och-ned på och hänger upp en matare i botten, som nu är tak:
matare.jpg
Korgens mått är ju 29x30 och jag tror att den är större/vidare än Vivaraburen. Jag vet inte heller hur stora maskorna är i nån av burarna, så får nog ta mig till Jula och kolla. Och att korgen är öppen i "botten" borde väl inte göra nåt, för inte klarar väl kajorna att flyga in underifrån? :va

Så vad tros, kan det vara nåt att spinna vidare på?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
:tummenupp

Det känns jobbigt att komma ut som rasist men skator, kajor, kråkor och duvor har jag heller ingen lust att mata med dyrt fågelfrö från Vivara...

Tanter kan vara aggressiva men kan också vara riktigt gulliga. Berätta för henne hur mycket glädje fåglarna ger dig och be henne om hjälp att hitta bra sätt att hjälpa de små liven. Då kan hon behöva hjälpa dig och sedan klagar hon inte. Det är ju hennes idéer... :tummenupp

Lycka till!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Idag såg jag en fågel jag aldrig sett tidigare. Storlek som en blåmes, med kropp, svans och näbb som en nötväcka, men helt brun?! :va Vad kan det vara för modell?

I övrigt kör jag vidare med ÖB-talgbollar som verkar omtyckta. Jag brukar se till att ta bort nätet runt dem innan jag stoppar dem i mataren, tycker annars det verkar så lätt att en fågelfot fastnar och slits bort. Eller nåt.
Men när jag hängde upp bollarna inför säsongsstarten tog det i år bortåt tre timmar innan första fågeln vågade provsmaka, mot normalt tre minuter. Mataren och stället är samma, så kan det vara slumpen som avgör?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Idag såg jag en fågel jag aldrig sett tidigare. Storlek som en blåmes, med kropp, svans och näbb som en nötväcka, men helt brun?! :va Vad kan det vara för modell?

I övrigt kör jag vidare med ÖB-talgbollar som verkar omtyckta. Jag brukar se till att ta bort nätet runt dem innan jag stoppar dem i mataren, tycker annars det verkar så lätt att en fågelfot fastnar och slits bort. Eller nåt.
Men när jag hängde upp bollarna inför säsongsstarten tog det i år bortåt tre timmar innan första fågeln vågade provsmaka, mot normalt tre minuter. Mataren och stället är samma, så kan det vara slumpen som avgör?

"Mina" fåglar är likadana. Är det bara några dagar som mataren varit tom är de snabbt tillbaka men har vi varit borta länge eller, av någon anledning, inte fyllt på så kan det ta lite tid.
Jag tror inte de sitter och väntar på dina talgbollar utan flyger runt och letar mat hela tiden. När de sedan hittat dina bollar :D kommer de tillbaka...

Hos oss är det skatorna som äter upp talgbollarna i rekordfart så innan jag fixat en "skatsäker" talgbollsmatare får de klara sig med Vivaras frön! :)

Fågeln med halva regnbågen uthälld över stjärten och som rör sig så elegant - men som bortsett från skarven kanske är vår mest förtalade fågel.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/944048?programid=4794

Hur går det med förvaringskorgsskyddet?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
"Mina" fåglar är likadana. Är det bara några dagar som mataren varit tom är de snabbt tillbaka men har vi varit borta länge eller, av någon anledning, inte fyllt på så kan det ta lite tid.
Jag tror inte de sitter och väntar på dina talgbollar utan flyger runt och letar mat hela tiden. När de sedan hittat dina bollar :D kommer de tillbaka...

Hos oss är det skatorna som äter upp talgbollarna i rekordfart så innan jag fixat en "skatsäker" talgbollsmatare får de klara sig med Vivaras frön! :)

Fågeln med halva regnbågen uthälld över stjärten och som rör sig så elegant - men som bortsett från skarven kanske är vår mest förtalade fågel.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/944048?programid=4794
Hur går det med förvaringskorgsskyddet?

Mm, det är nog som du säger, de har nog rätt bra koll på var det finns käk i området där de bor. Men är det ett halvår sen det fanns mat på ett ställe kanske de måste "upptäcka" det på nytt. Och är det sen en bur där talgbollarna finns, som hos mig, känns det nog lite läskigt att klättra in där innan de vant sig.

Skatsäker matare..?¨
Kan man ta en sån där lövkorg i plast och vända upp och ned, som min tanke med korgen ovan? Lite tätt rutmönster kanske, men går säkert att klippa upp så det blir större hål?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top