Fågelmatartråden

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Klart man matar! Min första gopro-test var ju på mataren...

http://www.youtube.com/watch?v=fGiZyQnVtjA

Ja, de är minst sagt ihärdiga!
De tar ett frö - direkt iväg till en gren - hacka sönder skalet - svälja fröet - direkt iväg och hämtar ett nytt frö. Och allt i ett jäkla tempo.

Jag hade en likadan matare förut. Men ofta får man fylla på en-två ggr om dan, och det lessnade mina assistenter på. Nu har jag en större där maten räcker två-tre dar.

Är det nån som vet om de (fåglarna) sover på samma ställe varje natt?
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Jadu, ungarnas kanin är borta och i vinter får småfåglarna svälta här med.

Blir jag inte av med råttinvasionen då så gjuter jag tätt under huset.

Vedervärdiga as dom där råttorna, men förbannat smarta.:mad:

Jag bor i lägenhet och har inga råttor som vågar visa sig på gatorna, men hade jag haft det hade denna hobby utövats med nöje :)

http://www.youtube.com/watch?v=q09cJnH5NtQ
 

Tjita1

Guest
Hehe, man förstår vilket djur som fick vara förebild när man uppfann polygripen! Vad är det för gojmodell?
Om jag inte minns fel kallas muttertången får papegojtång i vissa kretsar..

4551090260.gif
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Finns ett fabrikat som heter pollygrip, dom gör en variant på den tången fast med helt svängda käftar.

En formidabel tång att kunna gripa runt cylindriska föremål.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Farsgubben brukar roa sig med fågelmatande. På vintern. Från ungefär strax innan första snön kommer till sista snön har försvunnit igen. Han kör mest med talgbollar och solrosfrön. Och kanske en kärve till jul. Emellanåt brukar han även spika upp någon fläsksvål, de tycker främst hackspettarna om att vara framme och hacka på.

När kommer snön i Östersund, oktober-november? Ja det räcker nog för att de ska hinna tjocka på sig. En talgoxe behöver väl inte många frön för att öka BMI-värdet.
Jag brukar börja i november nångång, men då är det oftast grönt här nere ett par veckor till.

Det är konstigt, men när man hänger upp mataren första gången för säsongen så tar det högst tre minuter innan blåmesarna hittar dit. Sparvarna tar åtm en halvtimme på sig, och dessutom verkar de inte fatta hur man ska göra. Trögon!
Om det är samma fåglar som är här sen i våras, borde de väl iaf komma ihåg nånting?! :va

Och apropå fläsksvålar (säkert som oxfilé för hackspettarna) så tar en del vanligt margarin eller kokosfett och smetar på en trädstam. Det är ju åtm protein och kalorier.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tackar! Matar du också?

Det händer.

Vi brukar utfordra fåglarna på innergården vintertid när det är kärva tider för dem. Dock har några hyresgäster fått för sig att lägga ut mat på marken, vilket inte uppskattas. Tänker då på skadedjur som råttor.

Händer även att man samlar ihop lite bröd och ger till ankorna i en damm inte så långt från där jag bor.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det där ser man ibland , kråkor och katter i sammarbete:3freak

Sök på Crow cat på youtube - finns massa , skall finnas en där två katter slås - den ena är dock polare med
dom lokala kråkorna som hjälper till:rofl - nyper motståndaren i svansen - har för mig att det var en hejarklack me kråkor som såg på också.

Jag har sett den videon tror jag, en katt som ramlar ner från ett tak eller trapp eller nåt när kråkan kommer :hihi
Om jag bara visste hur man redigerar samt lägger upp ett videoklipp så skulle jag kunna leta på någon av de filmer där katten och skatan är med.
När jag installerade min robotklippare och följde den när den gick på slingan så gick skatan några steg bakom mig hela tiden och varje gång jag stannade och kollade på den så stannade den och gav min en blick som sa: "Varför stannar du för, den smiter ju för helvete!"
Störtskön fågel, brukar bli mobbad av de andra skatorna också så han är jag extra schysst mot och han brukar få färskt bröd på fönsterbräden.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
En lite anekdot i råttfångandet är ju att det var dottern som fångade mammaråttan,en sen kväll när jag somnat.

skrik från nedervåningen om att hon har råttan i en kasse,.... Vi höll på att renovera hallen och innertaket hängde på trekvart i ett hörn, i hörnet hängde även en kasse.

råttdjävulen som nog var på väg till skafferiet klev så att innertaket vek ner sig och den trillade rakt ner i kassen "en sån där hård rektangulär finpåse" dottern hade instinkt nog att trycka ner ett badlakan över aset så det var bara att bära ut och avsluta. Det finns nog tom bilder på det nånstans.

En helt osannolik fångst så här när man ser det i efterhand.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag bor i lägenhet och har inga råttor som vågar visa sig på gatorna, men hade jag haft det hade denna hobby utövats med nöje :)

http://www.youtube.com/watch?v=q09cJnH5NtQ

Jo, finns dom i överflöd är det nog kul.

Men när det endast finns en solitär råtta som är varskare än en vildkatt bakom pizzerian, är det nästan omöjligt att få skott på den.

Skott i råttan är kul hur som...
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Sällan småfåglar, men ofta änder, ankor, gäss och andra vattenfåglar.

Hur bär du dig åt för att få gässen att landa på talgbollarna?

Att mata fåglar är en medborgerlig plikt. De små liven har det svårt på vintern.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nyköpingstrakten är känd för sina håriga gråsparvar:

023.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
... Det skiter tyvärr ekorren i:

View attachment 392378

:va Jag matar hellre ekorren än fåglarna dom är så mycket roligare när dom kommer och hälsar på. Tyvärr har jag inte i min nuvarande stuga fått någon att vilja stanna. Har haft några besök och sprungit ut med nötter men har nog varit för långsam.

Tanten som bodde i huset tidigare gillade dock fåglar och verkar ha förvarat sina säckar med fågelfrön i boden utanför. Det gillade även mössen, så det fanns nog en miljon möss under boden och ett lager fröskal överallt där inne när jag tog över som musjägare.

Så en liten varning, tänk på var/hur ni förvarar era fågelfrön.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
:va Jag matar hellre ekorren än fåglarna dom är så mycket roligare när dom kommer och hälsar på. Tyvärr har jag inte i min nuvarande stuga fått någon att vilja stanna. Har haft några besök och sprungit ut med nötter men har nog varit för långsam.

Tanten som bodde i huset tidigare gillade dock fåglar och verkar ha förvarat sina säckar med fågelfrön i boden utanför. Det gillade även mössen, så det fanns nog en miljon möss under boden och ett lager fröskal överallt där inne när jag tog över som musjägare.

Så en liten varning, tänk på var/hur ni förvarar era fågelfrön.
Ja ekorrarna är kul och verkar så orädda. Hos mig kan mina butlers stå och röka samtidigt som ekorren fjantar runt och letar frön, nästan mellan fötterna på dem. Sen tycker jag väl att de inte behöver vara så egocentriska. De får gärna sitta på väggen och knapra talgboll, men istället biter de sönder "nätet" och drar iväg med hela talgbollen i munnen, ouppfostrat! Vad käkar de annars, förutom solrosfrön?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja ekorrarna är kul och verkar så orädda. Hos mig kan mina butlers stå och röka samtidigt som ekorren fjantar runt och letar frön, nästan mellan fötterna på dem. Sen tycker jag väl att de inte behöver vara så egocentriska. De får gärna sitta på väggen och knapra talgboll, men istället biter de sönder "nätet" och drar iväg med hela talgbollen i munnen, ouppfostrat! Vad käkar de annars, förutom solrosfrön?

Mössen äter väl i princip allt. Jordnötssmör använder jag på fällorna. Smidigt att hantera, svårt för mössen att "ta hela biten" så do tvingas nafsa vilket ökar odsen att fällen slår igen även om de är försiktiga. Och smöret verkar vara populärt.

Vet inte exakt vad ekorrarna äter men matar man dom med nötter så överger dom kottarna och träden för ett mer jordnära liv. :D
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Här är en till som matar de små.


Ursprungligen postat av Two stroke man

Jag matar hellre ekorren än fåglarna dom är så mycket roligare när dom kommer och hälsar på. Tyvärr har jag inte i min nuvarande stuga fått någon att vilja stanna. Har haft några besök och sprungit ut med nötter men har nog varit för långsam.

Tanten som bodde i huset tidigare gillade dock fåglar och verkar ha förvarat sina säckar med fågelfrön i boden utanför. Det gillade även mössen, så det fanns nog en miljon möss under boden och ett lager fröskal överallt där inne när jag tog över som musjägare.

Så en liten varning, tänk på var/hur ni förvarar era fågelfrön.

Jag har mina fågelfrön i en gammal soptunna som blivit över när källsorteringen började. Möss är överjävliga på att hitta mat! Mössen fångar jag med hasselnöt som bete i fällan. Hasselnöten är klockren, det är sällan de lirkar av den utan att fällan smäller igen. Ost är kass.

postat av laidback

Ja ekorrarna är kul och verkar så orädda. Hos mig kan mina butlers stå och röka samtidigt som ekorren fjantar runt och letar frön, nästan mellan fötterna på dem. Sen tycker jag väl att de inte behöver vara så egocentriska. De får gärna sitta på väggen och knapra talgboll, men istället biter de sönder "nätet" och drar iväg med hela talgbollen i munnen, ouppfostrat! Vad käkar de annars, förutom solrosfrön?

Så tama ekorrar har jag aldrig varit med om!

Ekorrar äter nog mest tall- och grankottar i naturen på vintern. På hösten kan man se dom mumsa på svamp. Själv bör jag i ek och bokskog så några ekorrar finns inte här. Jag borde ju ha gott om berg- och bofink, de gillar bokollon, men inte då. Massvis med ekollon i år, det är helt makalöst. Vildsvinen får äta sig mätta!

Grönsiskan for förbi här i en flock för några veckor sedan. De gillar alkottar på vintern. Fast de käkar sig mätta på björkfrön på hösten. Björk och al är nära släkt, visste ni det?

Talgoxen sitter ju ofta i fönster och kikar in. Jag har ofta undrat varför, det är ju bara talgoxen som beter sig så. Men de gillar linoljekitt, och kan käka upp ett helt nykittat fönster på nolltid innan man målat det. Kanske de lärt att fönster är lika med mat? Mina föräldrar har kittade fönster och där är de ofta och kollar. Själv har jag moderna rutor och där är de aldrig, trots att jag har fuskspröjs till dom att sitta på...

Höstfärgerna börjar komma här nere nu på lönnen. Men ännu finns det gått om frön i markerna, så jag väntar ett tag till med att bära ut fågelbordet, även om insekterna nu gått i idé.

Fågelbordet har en ny konstruktion i år med ett tyngre tak som sitter tajtare. Skatejävlarna lyfte på taket och frossade mitt i fröhögen ifjol. Få se om de överlistar mig i år!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Här är en till som matar de små.

Så tama ekorrar har jag aldrig varit med om!

Ekorrar äter nog mest tall- och grankottar i naturen på vintern. På hösten kan man se dom mumsa på svamp. Själv bör jag i ek och bokskog så några ekorrar finns inte här. Jag borde ju ha gott om berg- och bofink, de gillar bokollon, men inte då. Massvis med ekollon i år, det är helt makalöst. Vildsvinen får äta sig mätta!

Grönsiskan for förbi här i en flock för några veckor sedan. De gillar alkottar på vintern. Fast de käkar sig mätta på björkfrön på hösten. Björk och al är nära släkt, visste ni det?

Talgoxen sitter ju ofta i fönster och kikar in. Jag har ofta undrat varför, det är ju bara talgoxen som beter sig så. Men de gillar linoljekitt, och kan käka upp ett helt nykittat fönster på nolltid innan man målat det. Kanske de lärt att fönster är lika med mat? Mina föräldrar har kittade fönster och där är de ofta och kollar. Själv har jag moderna rutor och där är de aldrig, trots att jag har fuskspröjs till dom att sitta på...

Höstfärgerna börjar komma här nere nu på lönnen. Men ännu finns det gått om frön i markerna, så jag väntar ett tag till med att bära ut fågelbordet, även om insekterna nu gått i idé.

Fågelbordet har en ny konstruktion i år med ett tyngre tak som sitter tajtare. Skatejävlarna lyfte på taket och frossade mitt i fröhögen ifjol. Få se om de överlistar mig i år!

Att ekorrarna är så orädda tror jag beror på att jag bor i ett litet parkområde, de är vana vid folk som rör sig hela tiden. Visst är de roliga att titta på, men för att komma åt fröna i fågelmataren måste de bita sönder den. Och som sagt så snor de hela talgbollen istället för att sitta kvar och käka.
Ibland får jag hänga upp tre nya bollar om dan, har svårt att tänka mig att de trycker i sig allt. Hälften blir nog liggande nånstans.

Lustigt med talgoxarna som tittar in i fönstret, det visste jag inte. Men det är klart, käkar de kitt så visst, bordet är dukat!


Vet du förresten om fåglarna bor på samma ställe hela vintern så länge det finns mat där?

Sen ska jag iväg några veckor i november, är det dumt att börja mata nu? Jag vet att de bara flyger nån annanstans där det finns mat, men undrar ändå?
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Att ekorrarna är så orädda tror jag beror på att jag bor i ett litet parkområde, de är vana vid folk som rör sig hela tiden. Visst är de roliga att titta på, men för att komma åt fröna i fågelmataren måste de bita sönder den. Och som sagt så snor de hela talgbollen istället för att sitta kvar och käka.
Ibland får jag hänga upp tre nya bollar om dan, har svårt att tänka mig att de trycker i sig allt. Hälften blir nog liggande nånstans.

Lustigt med talgoxarna som tittar in i fönstret, det visste jag inte. Men det är klart, käkar de kitt så visst, bordet är dukat!


Vet du förresten om fåglarna bor på samma ställe hela vintern så länge det finns mat där?

Sen ska jag iväg några veckor i november, är det dumt att börja mata nu? Jag vet att de bara flyger nån annanstans där det finns mat, men undrar ändå?

Börjar man mata tidigt kan man få fåglar att stanna som annars hade flyttat söderut. En del arter flyttar ju beroende på tillgång till mat (t ex grönsiskan och bofinken). Börjar man mata signalerar man att det är gott om käk, att det är ett starkt frö-år.

Är ni många som matar i grannskapet tror jag inte det är någon panik, men bor man ensligt tror jag kan man lura dom i fällan så att säga.

Nej, jag vet inte heller med talgoxarna, varför de gör som de gör. Det kan ju vara spegelbilden med som fascinerar. Det är underligt vad som är så speciellt med just talgoxarna. Om någon vet?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Börjar man mata tidigt kan man få fåglar att stanna som annars hade flyttat söderut. En del arter flyttar ju beroende på tillgång till mat (t ex grönsiskan och bofinken). Börjar man mata signalerar man att det är gott om käk, att det är ett starkt frö-år.

Är ni många som matar i grannskapet tror jag inte det är någon panik, men bor man ensligt tror jag kan man lura dom i fällan så att säga.

Nej, jag vet inte heller med talgoxarna, varför de gör som de gör. Det kan ju vara spegelbilden med som fascinerar. Det är underligt vad som är så speciellt med just talgoxarna. Om någon vet?

Kul, du verkar ha lite koll! :tummenupp

Apropå ingenting, men dessa solrosfrön verkar många djur gilla. Hos mig stryker det omkring dels diverse fåglar, t.o.m. änder, men också både ekorrar och harar och alla gillar solrosfrön.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kul, du verkar ha lite koll! :tummenupp

Apropå ingenting, men dessa solrosfrön verkar många djur gilla. Hos mig stryker det omkring dels diverse fåglar, t.o.m. änder, men också både ekorrar och harar och alla gillar solrosfrön.

möe fett i dom där fröna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top