Fågelmatartråden

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Med stor risk att bli utskrattad av alla hårdingar här på SH, och eftersom hösteländet gjort entré på allvar, startar jag härmed stolt Fågelmatartråden. Det börjar ju bli dags att göda dunbollarna så de får lite hull inför vintern.

Jag är absolut ingen fågelexpert, men gillar att mata och titta på de fåglar som finns vid min uteplats. Det har jag hållit på med i tre-fyra vintrar, och kör den vanliga svensson-stilen med solrosfrön och talgbollar. Ibland får koltrastarna ett halvbrunt äpple att gnaga på, och oftast finns det vatten i fågelbadet. Det är den nivån jag håller mig på, men vill gärna veta mer och jämföra hur (ni) andra lägger upp strategin för utfodringen på vintern.

På eftermiddan innan det mörknar brukar det vara högljudda diskussioner på småfåglarna i buskarna, troligtvis om var de tänker bo inatt. Men har de nån anledning att flytta från platsen där de både har vatten, mat och buske att sova i?

Vi kan väl först och främst hålla oss till de fjäderfän man brukar se i trädgården, men jag tycker att fåglar över huvud taget är trevliga djur. Det gör väl inte så mycket om vi glider in på fiskmåsar eller undulater.


Hur gör ni som också matar fåglar?
Bästa fröautomaten?
Bästa maten?
När tänker ni börja mata?
Och när slutar ni, mars, april, maj?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi har ett par fågelmatare för frön här på gården som hängde när sambon köpte stället, förra året köpte vi en stor säck fågelfrön för vilda fåglar och matade dem med det... Gick väl åt två och en halv säck på vintern.

Alltid trevligt med de extra färgklickarna som domherrar, blåmesar och talgoxarna (och alla andra som jag inte känner igen) ger i buskarna när allt annat är vitt, grått och allmänt trist.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Glöm inte vår fasantupp som vi matade o som gick in i vår gamla hönsgård för att få skydd från räven eller de vackra hackspettarna... O minns du den tjocka domherrehonan som skällde så på gråsparvarna att hon själv glömde bort att äta, ulvis?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Allt gammalt bröd slänger jag ut på verandan och eftersom vi köpte huset av en ornitolog så ingick det så in i helvetes med fågelfrön som stod i ett förråd. 3 år senare så finns det fortfarande kvar.
Fast jag matar inte fåglarna för att jag tycker om dem utan mest för att katterna ska ha något att göra i trädgården.
De har dock inte lyckats fånga någon än, jag tror att mina katter är för lata. Den äldsta katten har dock blivit polare med en skata som verkar vara lite efterbliven, den brukar följa efter oss ute på tomten, några steg bakom. Och den busar med katten, som inte äter upp den. Så där fick man för att man har försökt lära dem att fåglar är mat :mad:
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Jag matar mina fåglar året om, tropican pellets göder jag dom med.
31846_1263919310.jpg
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Klart en riktig (tuff) biker matar småfåglar på vintern! :thumbup:

Solrosfrö går åt i mängder, är som TV för innekatten hehe
Talgboll har jag fått lägga ner, skatjäveln kommer åt dom trots alla uppfinningar jag kommit på. Är lite orolig faktiskt att jag har ett lite lägre IQ än genomsnittsskatan... :what:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skator, och andra kråkfåglar (Om jag nu inte missminner mig om att de tillhör det) är ju tillsammans med delfiner och chimpanser de djuren på den här planeten som faktiskt har massor av såndär dumheter för sig som folk för trodde enbart människor kan. Som att tillverka verktyg, planera, språk, osv. :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det där ser man ibland , kråkor och katter i sammarbete:3freak

Sök på Crow cat på youtube - finns massa , skall finnas en där två katter slås - den ena är dock polare med
dom lokala kråkorna som hjälper till:rofl - nyper motståndaren i svansen - har för mig att det var en hejarklack me kråkor som såg på också.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Förra vintern skulle jag visa att jag är den djurvän jag faktiskt är.

Det slutade med en inneboende råttfamilj under och i huset som levde sig feta på mitt överdådiga fågelbord.

denna vinter kommer fåglarna att matas uppe i skogen...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Alltid trevligt med de extra färgklickarna som domherrar, blåmesar och talgoxarna (och alla andra som jag inte känner igen) ger i buskarna när allt annat är vitt, grått och allmänt trist.

Ja, favoriterna är nog fan blåmesar. Minst men kaxigast!

Klart en riktig (tuff) biker matar småfåglar på vintern! :thumbup:

Solrosfrö går åt i mängder, är som TV för innekatten hehe
Talgboll har jag fått lägga ner, skatjäveln kommer åt dom trots alla uppfinningar jag kommit på. Är lite orolig faktiskt att jag har ett lite lägre IQ än genomsnittsskatan... :what:

Ah, skönt att fler vågar komma ut! :glömdet

Finns en smidig lösning för talgbollarna. Läste nånstans att om man hänger upp talgbollen i ett resårband, blir skator och kajor så förvånade att de helt tappar fokus när de börjar boinng-boinnga upp o ner, funkar bra. Det skiter tyvärr ekorren i:

006.jpg
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Förra vintern skulle jag visa att jag är den djurvän jag faktiskt är.

Det slutade med en inneboende råttfamilj under och i huset som levde sig feta på mitt överdådiga fågelbord.

denna vinter kommer fåglarna att matas uppe i skogen...

Jadu, ungarnas kanin är borta och i vinter får småfåglarna svälta här med.

Blir jag inte av med råttinvasionen då så gjuter jag tätt under huset.

Vedervärdiga as dom där råttorna, men förbannat smarta.:mad:
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jadu, ungarnas kanin är borta och i vinter får småfåglarna svälta här med.

Blir jag inte av med råttinvasionen då så gjuter jag tätt under huset.

Vedervärdiga as dom där råttorna, men förbannat smarta.:mad:

ja ja det får man ge dom, att överlista dom djävlarna är fan omöjligt.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Sällan småfåglar, men ofta änder, ankor, gäss och andra vattenfåglar.

Har brödmaskin som jag gör eget bröd i. Ibland blir det fel på satsen, t.ex. för mycket krydda eller att jästen aldrig kom igång. Då brukar jag sätta mej på en bänk nära vattnet och låta fåglarna kalasa på det för mej oätliga brödet. Då känner man sej extra sådär tantigt manlig.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Farsgubben brukar roa sig med fågelmatande. På vintern. Från ungefär strax innan första snön kommer till sista snön har försvunnit igen. Han kör mest med talgbollar och solrosfrön. Och kanske en kärve till jul. Emellanåt brukar han även spika upp någon fläsksvål, de tycker främst hackspettarna om att vara framme och hacka på.
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Jag brukar inte mata fåglar.
Men för några år sedan satt jag i köket drack kaffe, då landade en talgoxe på
fönsterbrädan. Som helt utan förvarning började knacka på fönstret.
Jag blev förvånad men gick till kylskåpet och hämtade en bit ost.
Öppnade fönstret och höll ut handen med ostbiten.

Sekunden senare satt han i handen tog ostbiten och flög iväg.
Så varje gång Talgoxen såg mig genom fönstret så knacka det på.
Vid flera tillfällen när ungarna var flygfärdiga så följde dom med vid påhälsningen.
Var orolig att dem skulle lära sig tricket, men det gjorde dem inte som tur var.

Efter några år så gjorde jag en test med en bit äpple.
Talgoxen tog biten som vanligt och flög iväg men kom till baka efter några sekunder.
Tog fram en ny bit äpple, han landade i handen men tog inte äppelbiten utan
hoppade ner till fönsterbrädan och knackade på fönstret.
Det var en tydlig kommunikation från den "smarta" talgoxen.

Detta pågick i cirka 5 år mellan slutet av juni till början av augusti.
Sedan försvann Talgoxen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top