Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja till långhåll stämmer det ju, detta är inte uteslutande en jakttråd. Extra övertydligt om man inte laddar själv. Du har visat en graf som tyder på att två kulor med olika bc har ungefär samma kulbana till 400 yards.

Jag uppskattar om du tar dig tid och visar varför .308w är lika bra till långhåll och varför det är ett misstag med den allmänna vurmen för 6.5 och 6 mm kalibrar.

Är det inte bättre om du förklarar varför .308 är världens mest använda prickskyttekaliber, när 6,5 är "brutalt bättre"?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är det inte bättre om du förklarar varför .308 är världens mest använda prickskyttekaliber, när 6,5 är "brutalt bättre"?

Lustigt att detta argument kom upp. Det är just det alla killar, som ska börja med långhållskskytte för att det är coolt och de skulle vilja vara snipers, tycker och tänker. Jag själv och många andra börjar just där. "Ja men den är ju standard i försvaret, hår dålig kan den vara?", när alla i närheten försöker övertala dom att välja en kaliber med mindre diameter i förhållande till hylsvolymen. De flesta man möter på skyttebanor har ju köpt en .308w av just den anledningen. Sen början man fundera på att tävla eller kanske testa ännu längre håll än det som erbjuds i fältskytte, och då gör man det onödigt svårt för sig med .308w och börjar leta annat. Det behöver ju inte vara 6,5*55 men med det kraftigt rabatterade priset i Sverige ger ju lite slagsida för just den 6,5 kalibern.

Jag kan inte så mycket om militärt skytte och jag tycker det är viktigt att poängtera att jag gillar skytte, inte militärt prickskytte. Men jag tror att prickskyttarna i försvaret mest övar på skott mellan 300 och 600 meter. Deras roll är inte att slå rekord över dalarna i Afganistan utan att skjuta folk som är just utanför AK5an räckvidd. Men upplys mig gärna om hur upphandlingen gick till. Jag ger mig inte in i det. Jag tycker det är kul att läsa om Håkans Sphurs utlägg om militära kalibrar.

Läste förövrigt den ganska motbjudande boken American Sniper. Han pratar ju inte jättemycket om sina vapen, men det är ju inte .308w som han föredrar. Precision rifle blog gör dock en lista över det om man är specialintresserad av det.

Men det är fortfarande, och jag väntar på ett enda argument mot detta, så att allt om att hantera långa avstånd och vind handlar om BC och hastighet. Och det finns ingen .30 kula i en för .308w lämplig kulvikt som har lika bra bc som samma kula i en för 6,5*55 lämplig kulvikt.

Här är skillnaden som du förut visade i grafen fast från normas egen app.
.308w Norma Dimond Line 168gr matchking vid600 meter
Vindavdrift vid rak sidvind 4m/s: 97 cm
Kulbanehöjd: 3347
Hastighet: 456 m/s
Energi: 1133
Bantid: 1,015

6,5*55 Norma Diamond Line 130 gr vid 600 meter
Vindavdrift vid rak sidvind 4m/s: 65 cm
Kulbanehöjd: 2353
Hastighet: 583 m/s
Energi: 1428
Bantid: 0,83

Visst kan man kompensera för vindavdrift men som alla kan se, man ger sig själv ett redigt handikapp. Skiljer en halvmeter i sida och 1 meter i höjd. Jodå, dom är precis lika bra.

Nu kommer du säkert svara något drygt med 3 meningar. Så jag bryr mig inte om dig. Men om någon nybörjare är intresserad av att börja skjuta på papp eller plåt på längre håll. Välj då en kaliber som inte ger dig ett handikapp. Räds man inte lång pipa går det alldeles utmärkt att jaga med 6,5*55, men är dock lite begränsad vad det gäller klass 1 kulor. Framför allt om man vill ha blyfrtt. Men det finns många som laddar upp blyfri ammo till klass ett så det kommer nog.


Sköt du den på +500meter?
Funderat på anslagsenergi på de avstånden?

Sluta nu. Jag orkar inte gå tillbaka i tråden men jag tror det var någon som också ville för nöjes skull skjuta på längre håll. Jag har förövrigt uppenbarligen bättre koll på anslagsenergi på längre håll än vad gubbproffsen här har. Jag har aldirg och kommer aldrig härja om att skjuta på vilt på längre håll.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Du blandar ju jakt och skytte om vartannat.
Du ger dig själv ett handikapp med 6,5x55 i förhållande till 6mm kalibrar om du ska skjuta på moderat långhåll. Vill man sedan upp på extrema håll då finns ännu lämpligare kalibrar, men kostnaden blir än högre. Detta gäller då pappmål och inte jakt.
Långhållskytte handlar om erfarenhet och övning, inte tabellrunkande.
Det spelar ingen roll vad du kan visa med en tabell om du inte klarar av att läsa vindar för att dra ett exempel ur högen.

Bilden nedan är producerad med potatiskastare, dvs 357mag ur revolver 6,5" pipa 158gr kula i 430m/s på 180m med öppna riktmedel.
 

Bifogat

  • Namnlöst.jpg
    Namnlöst.jpg
    147.9 KB · Visningar: 97
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag nämnde bara jaktbiten eftersom jag i inlägget du citerade sa att jag inte skjutit något vilt med den än. Det har jag nu. När har jag annars lyft jakt och långhåll i samma stycke när det inte varit svar på ett påstående.

Ja, jag borde fundera över en 6mm kaliber. Gör det också. Men nu är det egentligen bara en kostnadsfråga. Bra fabrikspang är bara rimligt till 6,5*55. Och erfarenhet och övning brukar det bli mer av om om ammokostnaden är rimlig. Du behöver inte läxa upp mig i att det finns ännu bättre kalibrar. Jag runkar inte till tabeller, jag kände mig tvungen att påvisa en betydande skillnad mellan två kalibrar.

Du blandar ju jakt och skytte om vartannat.
Du ger dig själv ett handikapp med 6,5x55 i förhållande till 6mm kalibrar om du ska skjuta på moderat långhåll. Vill man sedan upp på extrema håll då finns ännu lämpligare kalibrar, men kostnaden blir än högre. Detta gäller då pappmål och inte jakt.
Långhållskytte handlar om erfarenhet och övning, inte tabellrunkande.
Det spelar ingen roll vad du kan visa med en tabell om du inte klarar av att läsa vindar för att dra ett exempel ur högen.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag nämnde bara jaktbiten eftersom jag i inlägget du citerade sa att jag inte skjutit något vilt med den än. Det har jag nu. När har jag annars lyft jakt och långhåll i samma stycke när det inte varit svar på ett påstående.

Ja, jag borde fundera över en 6mm kaliber. Gör det också. Men nu är det egentligen bara en kostnadsfråga. Bra fabrikspang är bara rimligt till 6,5*55. Och erfarenhet och övning brukar det bli mer av om om ammokostnaden är rimlig. Du behöver inte läxa upp mig i att det finns ännu bättre kalibrar. Jag runkar inte till tabeller, jag kände mig tvungen att påvisa en betydande skillnad mellan två kalibrar.

"Brutal skillnad".
Som du inte på något sätt lyckats påvisa.
Förutom med "andra snubbar har sagt".
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
"Brutal skillnad".
Som du inte på något sätt lyckats påvisa.
Förutom med "andra snubbar har sagt".
Haha lite sorglig är du. Med argument som "öh men de här kulorna går lika" och fjortisargumentet om militären. Och hur dryg du var med din fina graf.

Ser fram mot att också bli gubbe. En riktig fåordig surgubbe.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nej nu jävlar, på vilket sätt är American Sniper motbjudande? Boken är förvisso en litterär katastrof men den beskriver ändå en hjältes vardag. Filmen är fenomenal, en klar 9:a av 10 möjliga.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Haha lite sorglig är du. Med argument som "öh men de här kulorna går lika" och fjortisargumentet om militären. Och hur dryg du var med din fina graf.

Ser fram mot att också bli gubbe. En riktig fåordig surgubbe.
Är det förklaringen till den "brutala skillnaden"?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
För att bryta tjafset om vilken kula som skruvar sig bäst runt hinder osv., eller vad det nu var diskussionen handlade om... så kan jag meddela att jag äntligen fått hem bössan jag budade hem hos kronkalle!

Gick emot alla era rekommendationer, om både kaliber och fabrikat. Blev ju en Antonio Zoli 1900 Lyx 6,5x55.
Dock inte hunnit testa den än, så jag vet inte om den skjuter så kasst som en zoli ska. Men den har fin slutstyckesgång, perfekt anläggning till mig, gillar trycket och så är den fin att titta på. :tungan
Återkommer när jag skjutit nåt med den, ifall grisen dog snabbare eller långsammare jämfört med min 30-06:a.

Förövrigt letar jag efter ett billigt lågförstorande sikte med gott ögonavstånd till 30-06:an, ifall någon har ett liggande?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Letar inte kikarsikte längre. Hittade att man kan köpa ett nytt redfield revolution 2-7x33, livstids garanti, för 1722:- med studentrabatt :D
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Det här med kikarmontage....
Har på 30-06an en främre klack som går lite längre bak pga den långa lådan. Men ringarna jag har liggande och tänkte använda är förlängda för att passa en lång låda.
Med andra ord kommer främre ringen för långt bak nu.

Det är väl inga bekymmer att sätta den främre ringen på andra hållet, eller missar jag något nu?
Nästa alternativ är att korta klacken och fräsa ett nytt spår.
DSC_0167.jpgDSC_0164.jpg
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nej nu jävlar, på vilket sätt är American Sniper motbjudande? Boken är förvisso en litterär katastrof men den beskriver ändå en hjältes vardag. Filmen är fenomenal, en klar 9:a av 10 möjliga.

Jag tycker han finner lite väl mycket nöje att skjuta fjortonåringar som säker är ilurade att köra moped någonstans för att störa. Men det handlar väl mest om att han på fullaste allvar tycker att folk inte ska göra motstånd, och inte kan respektera folk som ändå väljer att göra det. Visst galna jihadister är ju en sak. Men många verkar vara normala irakier som kämpar mot alla typer av ockupanter. Ungefär som många svenskar förhoppningsvis kommer att göra alldeles oavsett vilken främmande makt som kommer och hur många meddelanden som går ut om att motståndet ska upphöra. Som du vet är alla meddelande om att mobiliseringen ska upphöra falska.

Filmen var ju ett skämt jämfört med boken.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tycker han finner lite väl mycket nöje att skjuta fjortonåringar som säker är ilurade att köra moped någonstans för att störa. Men det handlar väl mest om att han på fullaste allvar tycker att folk inte ska göra motstånd, och inte kan respektera folk som ändå väljer att göra det. Visst galna jihadister är ju en sak. Men många verkar vara normala irakier som kämpar mot alla typer av ockupanter. Ungefär som många svenskar förhoppningsvis kommer att göra alldeles oavsett vilken främmande makt som kommer och hur många meddelanden som går ut om att motståndet ska upphöra. Som du vet är alla meddelande om att mobiliseringen ska upphöra falska.

Filmen var ju ett skämt jämfört med boken.
Okej, det där var helt vansinnigt men vi tar det i en annan tråd. Kolla OT2, välj en, I'll follow.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Lagliga vapen fick några minuters kändisskap i media nu i dagarna.

Vad tycker ni om det hela?
Som insatt fick man ju återigen känslan/vetskapen om hur uselt journalister rapporterar om det hela och har en förutbestämd vinkel/åsikt som ska spridas ut. (och tänk då hur mycket skit man själv sväljer/missat att undvika i ämnen man inte är insatt i som media rapporterar om...)


Bara en sådan simpel fråga som "Hur många lagliga vapen är det som står för de olagliga händelserna där vapen är inblandade?" hade varit väldigt intressant om någon vågade ställa eller hade IQ att faktiskt ställa, det känns ju lite relevant...
Snackar vi 0%, 5%, 50%, 95%?...

Extra härligt när en polisman svarar med "Jag tycker att...."
Jaha, är det hans åsikter vi ska utgå ifrån? :va

Eller om man vill förlöjliga det hela lite: "Hur många handgranater har polisen gett ut licens på till privatpersoner och hur många av dessa är det som har nyttjats olagligt i Malmö den senaste tiden?"

:dummer

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/polisen-vill-begränsa-vapen-3199198

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/polisen-oroas-av-militära-vapen-bland-jägare-3199163
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har börjat hålla span efter nästa gevär. Ett spår är att hålla det enkelt och minimalistisk. Ruger no1 i halvgrov kaliber? Kommer den aldrig att komma till användning?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Halvautomat hagel, vilken och varför? Såg att man får ha upp till sex patroner, känns rätt, vilken modell dårå?

Annars har jag umgåtts med en person denna vecka som hade 18 vapen, tre pistoler och 15 (!) assault rifle.
Det är så coolt så jag visste inte vart jag skulle ta vägen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top