Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja vi får väl se. Den skall in på översyn hos bössmakarn senare i år., när jag har tid/råd. Men trevlig vikt är det på den.
Är det en Husqvarna?
De är (oftast) inte värda några pengar, men jag tycker att man skall behålla dem åtminstone i bruksskick.
Samma anledning som att jag gillar veteranbrukshojjar - Det är skoj med grejor som är så enkla som möjligt.
Pratar du med din lokala vapenhandlare, så är det inga problem att skaffa fram ammo vad du behöver.
Utom möjligtvis lerduveskott.
Men det lockar inte att mosa duvor med hanar.

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=331108
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Är det en Husqvarna?
De är (oftast) inte värda några pengar, men jag tycker att man skall behålla dem åtminstone i bruksskick.
Samma anledning som att jag gillar veteranbrukshojjar - Det är skoj med grejor som är så enkla som möjligt.
Pratar du med din lokala vapenhandlare, så är det inga problem att skaffa fram ammo vad du behöver.
Utom möjligtvis lerduveskott.
Men det lockar inte att mosa duvor med hanar.

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=331108

Det är en F. duMoulin från Liege. Av stämplarna att döma från 1956.
Ena hanen är av nyare sort, fastsatt med en dålig skruv och den andra hanen är lite sliten.
Slagstiften är rätt uthamrade och kornet saknas.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Va och klämde lite på hagelbrakare i förra veckan.
Fibbla lite med någon budget franchi? och nått annat. men, tröga ena gick så tungt att det inte gick att välja pipa. Sen spana jag istället på en Beretta 686. Lånad en sån för ett par veckor sedan på jakt dessutom.
Nu pillade jag även på en Cal 20. Fy fan vad habegäret slog till.
Är jag helt galen? Köpa mej en svindyr(nåja) 16k byssa i kaliber 20 dessutom.
Jag köpte en sådan och det är ett av få köp jag ångrat. Använder det aldrig, står bara där. Köpte det dessutom på någon typ av euro-peak 2009 så jag tror det kostade över 20. #retardme

Köp begagnade vapen, pungckt
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag köpte en sådan och det är ett av få köp jag ångrat. Använder det aldrig, står bara där. Köpte det dessutom på någon typ av euro-peak 2009 så jag tror det kostade över 20. #retardme

Köp begagnade vapen, pungckt

Jaha är byssan tillsalu?
Är ju fattig tvillingfarsa så varje krona i besparing är värt guld.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag är partisk, men de flesta skjuter bra med Beretta.
Cal 20 är en oerhört trevlig kaliber. även om skotten är lite dyrare.
Kan du få en sådan med hårdförkromade pipor, så har du den bästa bössa du någonsin kommer att se.

Tycker jag.

Men jag skulle inte betala 16 papp ändå:jude:smålänning.

Dom är med exakt samma spec som cal 12 utav samma modell. Så jag antar att det är pipor för stålhagel.
Visst 16k är en krona eller två. Men på något man köper som håller ett värde utav kanske 10k i många år framåt och fungerar bra. Så är det ju värt det. Skillnad om det är ett bojsänke.
Det flesta förlorar ju mer pengar på sin bil per år utan att bry sig.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Nackdelen med 20 är att du sällan/aldrig kommer kunna låna ammo ute på jakt då den är ovanlig. Är det inget tokspeciellt med bössan skulle jag istället välja en 12:a.

Har aldrig behövt låna ammo tidigare på jakt. Dock har jag lånat ut.:)

Klämde på både 12an och 20. En 686a lånade jag under jakt för någon månad sedan.
Det är smidigheten i bössan, lätt vikt mm. Har man en byssa av bly när det jagas med kula och man går ett par kilometer så lär man sig att lätta vapen är guld värt vid rörlig jakt. Min Tikka M55a väger nog 30kg efter jaktdagens slut.
Då såg jag framför mej, lätt smidig hagelbössa. Mindre rekyl, den passar bra och förhoppningsvis skjuter jag som en gud med den.
Jagar med hagel gör jag ganska ofta, utav årets 5 jakter borde jag haft hagel 3ggr. Nu kör jag mest med kula och får då anpassa mej efter det.
Kan ju säkert köpa svärmorsans Beretta A300 halvauto för en billig peng och ha dom gånger cal 12 behövs.

Jag är kluven, måste provskjuta först. Ha begäret är enormt i vilket fall.
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Är det en Husqvarna?
De är (oftast) inte värda några pengar, men jag tycker att man skall behålla dem åtminstone i bruksskick.
Samma anledning som att jag gillar veteranbrukshojjar - Det är skoj med grejor som är så enkla som möjligt.
Pratar du med din lokala vapenhandlare, så är det inga problem att skaffa fram ammo vad du behöver.
Utom möjligtvis lerduveskott.

Min far hade en Belgisk (tror jag de var) Husqvarna i kaliber 16 , tillverkad på typ 40 talet med hanar och bakfällbart slutstycke till partonkammaren .
Enligt min far så var de flera personer som omkom till följd av att slutstycket och hanarna lossnade och kom bakåt vid avfyrande så trots att bössan endast lär ha avlossat ca 70 st patroner så lämnade jag in den för skrotning efter att farsan avled för några år sedan ! Man vill ju inte att de händer en dylik olycka ! :fakta
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Har aldrig behövt låna ammo tidigare på jakt. Dock har jag lånat ut.:)

Klämde på både 12an och 20. En 686a lånade jag under jakt för någon månad sedan.
Det är smidigheten i bössan, lätt vikt mm. Har man en byssa av bly när det jagas med kula och man går ett par kilometer så lär man sig att lätta vapen är guld värt vid rörlig jakt. Min Tikka M55a väger nog 30kg efter jaktdagens slut.
Då såg jag framför mej, lätt smidig hagelbössa. Mindre rekyl, den passar bra och förhoppningsvis skjuter jag som en gud med den.
Jagar med hagel gör jag ganska ofta, utav årets 5 jakter borde jag haft hagel 3ggr. Nu kör jag mest med kula och får då anpassa mej efter det.
Kan ju säkert köpa svärmorsans Beretta A300 halvauto för en billig peng och ha dom gånger cal 12 behövs.

Jag är kluven, måste provskjuta först. Ha begäret är enormt i vilket fall.

Jag har gjort affärer med - http://www.widforss.se/startsidan-c-207.aspx
i julas ! :tummenupp inet auktion de kommer väldigt många bössor till salu snart ! BILLIGT ! :tummenupp

Jag återkommer till mitt inköp där när jag får hem den ! Håll koll där framåt våren ! :7peta
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Är det en Husqvarna?
De är (oftast) inte värda några pengar, men jag tycker att man skall behålla dem åtminstone i bruksskick.
Samma anledning som att jag gillar veteranbrukshojjar - Det är skoj med grejor som är så enkla som möjligt.
Pratar du med din lokala vapenhandlare, så är det inga problem att skaffa fram ammo vad du behöver.
Utom möjligtvis lerduveskott.

Min far hade en Belgisk (tror jag de var) Husqvarna i kaliber 16 , tillverkad på typ 40 talet med hanar och bakfällbart slutstycke till partonkammaren .
Enligt min far så var de flera personer som omkom till följd av att slutstycket och hanarna lossnade och kom bakåt vid avfyrande så trots att bössan endast lär ha avlossat ca 70 st patroner så lämnade jag in den för skrotning efter att farsan avled för några år sedan ! Man vill ju inte att de händer en dylik olycka ! :fakta

Jag kanske måste förtydliga mitt inlägg om Husqvarna 16 kaliber hagelsprakare med öppen hane och slutstycke !
De var alltså folk i Sverige och Finland som omkom av lossnande slutstycken från liknande bössor ! Ingen i min fars närhet .
Min far dog av ålderdom , inte någon vapenincident !
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag kanske måste förtydliga mitt inlägg om Husqvarna 16 kaliber hagelsprakare med öppen hane och slutstycke !
De var alltså folk i Sverige och Finland som omkom av lossnande slutstycken från liknande bössor ! Ingen i min fars närhet .
Min far dog av ålderdom , inte någon vapenincident !

Det fanns tidiga rullblockare med det problemet, fast jag har för mig det var när de pipades om till 8mm och först efter att de bytte till nitrerat krut i 8mm, inte som hagelbössor. Men senare användes förstärkt lås och efter det upphörde "incidenterna".

Oavsett är remingtonare gammal svensk jaktkultur när den var som bäst, med ett par skott i mungipan gick ingen älg säker, oavsett årstid..
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Sikte fixat till sexåhalvan(beggat så klart). Nu är det bara ett till taktiska jaktbössan kvar. Helst Vortex gen II 1-6 men har inte råd.

3-20x50-pm-ii-lp-mtc-lt-gr.jpg
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Kan du meddela hur hela garderoben ser ut nu? Svårt att hänga med. :mad:

Ska du råna mig?

200 STR 6,5*55 (långhåll/fält/räv)
T3 .308 ("taktisk" jaktbössa, ska bli vardagsbössa, varit långhåll)
760 30-06 (ska försöka sälja)
525 12 (mest lerduvor, och kanske bjudjakt där det krävs bryt)
870 12 (jaktbössa för småvilt på "hemmamarken")

Själv då?
Två 1900
En drilling
Beretta 686

Saknas då en .22a.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ska du råna mig?

200 STR 6,5*55 (långhåll/fält/räv)
T3 .308 ("taktisk" jaktbössa, ska bli vardagsbössa, varit långhåll)
760 30-06 (ska försöka sälja)
525 12 (mest lerduvor, och kanske bjudjakt där det krävs bryt)
870 12 (jaktbössa för småvilt på "hemmamarken")

Själv då?
Två 1900
En drilling
Beretta 686

Saknas då en .22a.

Vad har du för dispens för den femte?

Bra minne, stämmer exakt, och ja - jag funderar på en 22a. :)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Men behöver ingen dispens. Bara skriva vad man använder dom till. Fast nu har iofs inte ansökan gått igenom än men kan inte se varför den inte skulle det.

Lagtexten säger väl att man ska ta lätt på motiveringen för 5-6, och sen bli nästan omöjlig vid 7.
Har skrivit så här:
Browning 525 12ga: Småvilt. Jakt där brytvapen är önskvärt
Remington 870 12ga: Ensamjakt Fågel/sjöfågel samt möjlighet att skjuta med slug.
Tikka T3 Super Varmint .308w: Högvilt, vak
Remington 760 30-06: Högvilt, trånga pass
Sauer 200 STR 6,5X55: Rävvak

Vad har du för dispens för den femte?

Bra minne, stämmer exakt, och ja - jag funderar på en 22a. :)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Men behöver ingen dispens. Bara skriva vad man använder dom till. Fast nu har iofs inte ansökan gått igenom än men kan inte se varför den inte skulle det.

Lagtexten säger väl att man ska ta lätt på motiveringen för 5-6, och sen bli nästan omöjlig vid 7.
Har skrivit så här:
Browning 525 12ga: Småvilt. Jakt där brytvapen är önskvärt
Remington 870 12ga: Ensamjakt Fågel/sjöfågel samt möjlighet att skjuta med slug.
Tikka T3 Super Varmint .308w: Högvilt, vak
Remington 760 30-06: Högvilt, trånga pass
Sauer 200 STR 6,5X55: Rävvak

Det där kommer gå prima. Jag knåpade ihop något liknande och fick utan problem 4+2 inom ett år från jägarexamen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top