Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Det är väl iofs sant.
Det var mer det att jag aldrig varken sett eller hört talas om någon som gjorde det när jag var aktiv, dock kan det ju haft med regler för de klasserna att göra.

Nog för att detta är en gammal CG63 som använts till just fältskytte men i dagsläget är det ingen tävlingsbössa. Tror dock att det fortfarande tävlas i den grenen men nu är det väl(?) Sauer som gäller.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Ska du inte ha gevär så hade jag satt hyllor tvärs över i skåpet, outnyttjad plats annars. :gnissla

Sen ska du ju ha krut och tändhattar etc för ska du tävla inom pistolskytte så lär du vilja ha handladdad ammo som är både billigare och har bättre precision än fabriksammo.

Jag funderar på ett " gevär " som faktiskt får plats i mitt pistolskåp = MP-5 :tummenupp
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
För att Starstriker inte ska få herpes i hjärnan så postar jag bilden här istället..

Igår inhandlades denna. Kinatillverkad Airsoftvariant av Atlas benstöd.
1510386_10153405983828998_6549765126030652879_n.jpg
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Ska du inte ha gevär så hade jag satt hyllor tvärs över i skåpet, outnyttjad plats annars. :gnissla

Sen ska du ju ha krut och tändhattar etc för ska du tävla inom pistolskytte så lär du vilja ha handladdad ammo som är både billigare och har bättre precision än fabriksammo.

Har funderat på det med, men kommer antagligen att köpa några bössor också. Ja det är mycket man ska ha plats med :/
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tomt i skogen idag. Då blir det snabbt kallt.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1419681442091.jpg
    uploadfromtaptalk1419681442091.jpg
    1 MB · Visningar: 63

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nån som har koll på var man får tag på en magpul afg?
Kanske ngn airsoftnasare har men jag pallar inte med möpigheten på deras sidor.
En sådan:
image.jpg

Även afg2 kan vara intressant.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Väldigt ergonomiska. Jag tänkte likadant första gången jag såg en sån. Det räckte med att hålla i en bössa med en AFG monterad för att få en: -"Ahaaaa!"

Ja precis. Jag gillar inte vanligt rakt pistolgrepp riktigt heller. Funkar när man springer och stadsskjuter men är i vägen vid knästående eller liggande skytte. Mina armar är inte riktigt gjorda för de olika vinklar som blir.

Skäggot: du drar vapnet mot kroppen och förflyttar sidledes stabilare med ett främre grepp, den här vinklade gör det mer ergonomiskt att få draget in mot kroppen, kontra en rak pinne eller inget främre grepp alls.

Gurun Miculek använder t.ex. inget grepp och det fungerar för honom, merparten av de svenska soldaterna föredrar ett främre grepp, just för cqb-situationer men det är individuellt vad man föredrar.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Väldigt ergonomiska. Jag tänkte likadant första gången jag såg en sån. Det räckte med att hålla i en bössa med en AFG monterad för att få en: -"Ahaaaa!"

Själv var det mer, jaha.

Visst förstår jag tanken, men fann inte någon fördel med att låsa mig vid ett grepp vid en position.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ja precis. Jag gillar inte vanligt rakt pistolgrepp riktigt heller. Funkar när man springer och stadsskjuter men är i vägen vid knästående eller liggande skytte. Mina armar är inte riktigt gjorda för de olika vinklar som blir.

Skäggot: du drar vapnet mot kroppen och förflyttar sidledes stabilare med ett främre grepp, den här vinklade gör det mer ergonomiskt att få draget in mot kroppen, kontra en rak pinne eller inget främre grepp alls.

Gurun Miculek använder t.ex. inget grepp och det fungerar för honom, merparten av de svenska soldaterna föredrar ett främre grepp, just för cqb-situationer men det är individuellt vad man föredrar.

Det viktigaste är ju som vanligt att man trivs, trivs man spelar det kvitta hur det ser ut eller vad andra anser.

Mer nyfiken på vad du var ute efter för förbättring, inte menat som någon gubbmossighet.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det viktigaste är ju som vanligt att man trivs, trivs man spelar det kvitta hur det ser ut eller vad andra anser.

Mer nyfiken på vad du var ute efter för förbättring, inte menat som någon gubbmossighet.

Jag föredrar utan, den är tänkt som en present till en som ville ha en.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag föredrar utan, den är tänkt som en present till en som ville ha en.

Jag har beställt en kinakopia på ebay. Den har dock inte dykt upp än men om/när den gör det kan du få en recension av kopia kvaliteten. Kommer att kosta typ 8 pund hemma.

Jag vill testa eftersom jag dels har liten och kort framstock samt ganska tungt gevär. Har testat vinkelgrepp men gillar det inte.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Beställde från GPrifle precis. 508kr med frakt. Tar gärna recensionen ändå för jag är liiiite sugen att kitta min bössa. Tycker dock att materiel utan M-nr inte hör hemma på materiel med M-nr.
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Beställde från GPrifle precis. 508kr med frakt. Tar gärna recensionen ändå för jag är liiiite sugen att kitta min bössa. Tycker dock att materiel utan M-nr inte hör hemma på materiel med M-nr.

De börjar dyka upp vildsvin i trakten så jag funderar på att komplettera vapengarderoben med en Sako 375 Holland & Holland . Någon som har erfarenhet av dylika pjäser ? :va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top