Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vem i Sthlm är bäst/billigast på att gänga pipa?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Blir Fabian på WB. Han kunde nog göra det så jag får prova den på söndag.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ska vara engelskt såklart? Jag hade för mig att det var det men dessa bössor har legat oanvända i min fars vapenskåp nästan så länge jag kan minnas.
Med dubbeltrycke skall det vara engelsk kolv, så att greppet är detsamma (fast en cm längre bak) när man smäller nästa pipa.


Spelar ytterst liten roll.
Men det är snyggt.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Coolt! Blir det till att köpa och sätta dit räls och ficklampa?

Möjligt. Kanske ett främre pistolgrepp också.

De är i behov av vård kan man säga. Gammelbelgaren ser ut att ha blivit bonnlagad på ena hanen och slagstiftet. Dessutom saknar den korn. Tips på bra smeder?

Sen var de för långa för skåpet också :gnissla
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Med risk för att bli tönt-stämplad... Någon här som sysslar med luftgevärsskytte? :)

Min PSG 90-utbildning inom Försvarsmakten är genomförd och den har varit tung och krävande både teoretiskt och praktiskt, men framförallt rolig som fan!

Då jag själv inte har någon jägarexamen så tipsade en polare (som pysslar med pistolskytte) att kolla upp luftgevärsskytte och mer specifikt märket FX Airguns (Made in Sweden).

Efter några dagars surfande så måste jag erkänna att jag är VÄLDIGT sugen på att köpa in en FX T12 400 och tillbehör för att ganska så snarlikt efterlikna PSG 90'n för att snabbt, smidigt och spontant kunna hålla både fingerfärdigheten och kunskapen kvar i kroppen.

Att tuben är på hela 400 cc är ingen stor faktor för min del, däremot "bolt action" samt magasin-kapacitet. Självklart ska ett kikarsikte köpas till med Mil-dot (3-12 förstoring tänkte jag då ens skjutavstånd knappast kommer vara som med PSG 90 hehe)

T12-400_H_web-1024x384.jpg
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är det pengarna som sätter stopp för att ta examen och köpa ett Aics chassi?

Annars tror jag att det är kul att skjuta luftgevär, lite enformigt kanske.

Med risk för att bli tönt-stämplad... Någon här som sysslar med luftgevärsskytte? :)

Min PSG 90-utbildning inom Försvarsmakten är genomförd och den har varit tung och krävande både teoretiskt och praktiskt, men framförallt rolig som fan!

Då jag själv inte har någon jägarexamen så tipsade en polare (som pysslar med pistolskytte) att kolla upp luftgevärsskytte och mer specifikt märket FX Airguns (Made in Sweden).

Efter några dagars surfande så måste jag erkänna att jag är VÄLDIGT sugen på att köpa in en FX T12 400 och tillbehör för att ganska så snarlikt efterlikna PSG 90'n för att snabbt, smidigt och spontant kunna hålla både fingerfärdigheten och kunskapen kvar i kroppen.

Att tuben är på hela 400 cc är ingen stor faktor för min del, däremot "bolt action" samt magasin-kapacitet. Självklart ska ett kikarsikte köpas till med Mil-dot (3-12 förstoring tänkte jag då ens skjutavstånd knappast kommer vara som med PSG 90 hehe)

T12-400_H_web-1024x384.jpg
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
En jägarexamen kostar inte många kronor och har du kronans utbildning i ryggen lär det ju inte vara några problem att klara Klass 1-provet.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Är det pengarna som sätter stopp för att ta examen och köpa ett Aics chassi?

Annars tror jag att det är kul att skjuta luftgevär, lite enformigt kanske.

Wow! Den här fredagen blev plötsligt ännu bättre!
Jag hade ärligt talat inte en aning om att det fanns lösa chassin att köpa sådär :3freak :yoparty

Jägarexamen fick precis ett STORT plus!



Pengarna är en någorlunda stor faktor, både inköp och ammunition är såklart billigare för luftgevärsskytte. Även spontanitet, ljudnivå och därmed smidighet är ju klart bättre. Bara dra ut i närmsta skog (mer eller mindre) och ställa upp lite tavlor och skjuta.

Sen kanske det inte är så stelt och långt mellan möjligheterna att kunna panga .308 på en långdistansbana, men det är större kostnad per skott - i Försvarsmakten är ju varje smäll en skatteåterbäring ;)

Men fasen, riktig ammo och riktiga avstånd... Det är ju det roligaste :brynad

Skulle inte förvåna mig dock om det hela slutar med att jag inom fem år har båda sakerna i min ägo :gnissla
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Wow! Den här fredagen blev plötsligt ännu bättre!
Jag hade ärligt talat inte en aning om att det fanns lösa chassin att köpa sådär :3freak :yoparty

Jägarexamen fick precis ett STORT plus!



Pengarna är en någorlunda stor faktor, både inköp och ammunition är såklart billigare för luftgevärsskytte. Även spontanitet, ljudnivå och därmed smidighet är ju klart bättre. Bara dra ut i närmsta skog (mer eller mindre) och ställa upp lite tavlor och skjuta.

Sen kanske det inte är så stelt och långt mellan möjligheterna att kunna panga .308 på en långdistansbana, men det är större kostnad per skott - i Försvarsmakten är ju varje smäll en skatteåterbäring ;)

Men fasen, riktig ammo och riktiga avstånd... Det är ju det roligaste :brynad

Skulle inte förvåna mig dock om det hela slutar med att jag inom fem år har båda sakerna i min ägo :gnissla

Seså: Iväg och jägarexaminera dig.
En vanlig 22a kostar inte mycket vare sig i inköp eller bruk.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Med risk för att bli tönt-stämplad... Någon här som sysslar med luftgevärsskytte? :)

Min PSG 90-utbildning inom Försvarsmakten är genomförd och den har varit tung och krävande både teoretiskt och praktiskt, men framförallt rolig som fan!

Då jag själv inte har någon jägarexamen så tipsade en polare (som pysslar med pistolskytte) att kolla upp luftgevärsskytte och mer specifikt märket FX Airguns (Made in Sweden).

Efter några dagars surfande så måste jag erkänna att jag är VÄLDIGT sugen på att köpa in en FX T12 400 och tillbehör för att ganska så snarlikt efterlikna PSG 90'n för att snabbt, smidigt och spontant kunna hålla både fingerfärdigheten och kunskapen kvar i kroppen.

Att tuben är på hela 400 cc är ingen stor faktor för min del, däremot "bolt action" samt magasin-kapacitet. Självklart ska ett kikarsikte köpas till med Mil-dot (3-12 förstoring tänkte jag då ens skjutavstånd knappast kommer vara som med PSG 90 hehe)

T12-400_H_web-1024x384.jpg

Jag skulle satsa på en independence, på så vis kan du hålla trycket konstant för att möta dina numera överdrivna krav på precision.

Luftgevär är ett utmärkt sätt till mängdträning och för att lura in andra i sporten.
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Wow! Den här fredagen blev plötsligt ännu bättre!
Jag hade ärligt talat inte en aning om att det fanns lösa chassin att köpa sådär :3freak :yoparty

Jägarexamen fick precis ett STORT plus!



Pengarna är en någorlunda stor faktor, både inköp och ammunition är såklart billigare för luftgevärsskytte. Även spontanitet, ljudnivå och därmed smidighet är ju klart bättre. Bara dra ut i närmsta skog (mer eller mindre) och ställa upp lite tavlor och skjuta.

Sen kanske det inte är så stelt och långt mellan möjligheterna att kunna panga .308 på en långdistansbana, men det är större kostnad per skott - i Försvarsmakten är ju varje smäll en skatteåterbäring ;)

Men fasen, riktig ammo och riktiga avstånd... Det är ju det roligaste :brynad

Skulle inte förvåna mig dock om det hela slutar med att jag inom fem år har båda sakerna i min ägo :gnissla
Hur tätt kunde man få ihop grupperna på 300 meter med kronammo och psg? Var någon som prata om att det inte var jätte tätt, vad det nu är.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top