Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Nej du ska inte ha en halvauto;-) var mest nyfiken då jag inte sett någon på jakt. Du ska ha en Sako, Tikka, eller likvärdig! Vi har ju inte ens talat om optiken än, så spendera inte alla slantar på bössan. Det är på optiken men kan göra sig fattig på riktigt :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Men det kan vara problem att få licens på det för jakt. Vapnen får fortfarande inte ha "militärt utseende" enligt Naturvårdsverket och det är de som är tillståndsmyndighet för vilka vapen Polisen får godkänna vid licensansökningar. Se lite mer info: http://www.vapenagaren.se/vbl-0801/segt.htm

Det får se ut hur det vill så länge det inte har automatiskt repeterande mekanism.
10 § Flerpipiga kulgevär (oavsett system) samt enkelpipiga kulgevär med
manuell repeter- (även pumprepeterande) och enskottsmekanism får användas
vid jakt.

Du tänker på:
11 §2 Halvautomatiska kulgevär av civil typ, ursprungligt konstruerade och
tillverkade för jakt, och som till konstruktion och utseende avser att efterlikna
konventionella, manuellt omladdade kulgevär för jakt – förutom vad gäller
omladdningsfunktionen – får användas vid jakt.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nej du ska inte ha en halvauto;-) var mest nyfiken då jag inte sett någon på jakt. Du ska ha en Sako, Tikka, eller likvärdig! Vi har ju inte ens talat om optiken än, så spendera inte alla slantar på bössan. Det är på optiken men kan göra sig fattig på riktigt :)

Uppfattat. Vilka är det som har löstagbart magasin förutom tikkan? Upptäckte till med förfasan att magasin saknas på 700:an, om man inte bygger om den.

Ädit: Vilken kanske är enkelt. Bara att skruva bort varbygeln och köpa ny. Får man göra det utan att förnya licensen?
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Uppfattat. Vilka är det som har löstagbart magasin förutom tikkan? Upptäckte till med förfasan att magasin saknas på 700:an, om man inte bygger om den.

Ädit: Vilken kanske är enkelt. Bara att skruva bort varbygeln och köpa ny. Får man göra det utan att förnya licensen?

Magasin är verkligen inget du skall snöa in på.

Skogen är full av magasin till studsare och otaliga är de som på pass konstaterat att magasinet ligger kvar i hallen.

Till saken hör att har du ett vapen med magasin som krånglar, så vet du i 99% av fallen vad det beror på, nämligen magasinet.

Magasin är oöverträffligt om du räknar med att tömma magasinet och behöver ladda om snabbt, i alla andra hänseenden är det bara en till sak som kan fucka upp.

Nej, licensen bryr sig inte om det är avtagbart.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Helt spontant skulle jag köpa någon begagnad bössa i klass 1 för ett par tusenlappar och sen lägga en större slant på att få en välpassande hagelbock. Jag köpte min .30-06 Parker Hale, baserad på M98-systemet, för 1000 kronor och då ingick det en hel del ammo.

Begagnat är faktiskt nästan alltid rätt och man kan få VÄLDIGT mycket bössa för pengarna.

..och ja, glöm sen inet att ett bra glas kostar 10k och över.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Men det kan vara problem att få licens på det för jakt. Vapnen får fortfarande inte ha "militärt utseende" enligt Naturvårdsverket och det är de som är tillståndsmyndighet för vilka vapen Polisen får godkänna vid licensansökningar. Se lite mer info: http://www.vapenagaren.se/vbl-0801/segt.htm

Följer man lagen så gäller utseendet endast halvautomater, manuellt repeterade gevär få se ut som de vill. De ska bara vara lämpliga för ändamålet. Men det är som sagt om man följer lagen.
M/96 & M/98 är extremt militära konstruktioner och till utseende, finns det problem med dem?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Följer man lagen så gäller utseendet endast halvautomater, manuellt repeterade gevär få se ut som de vill. De ska bara vara lämpliga för ändamålet. Men det är som sagt om man följer lagen.
M/96 & M/98 är extremt militära konstruktioner och till utseende, finns det problem med dem?

Gränsen för militärt utseende var tydligen 1945 (?) av någon anledning. Så det är kanske ok med en jaktpuffra som ser ut som en gammal Soumi-kpist :)

PSG90 skulle det vara problem med, men inte motsvarande Tika. Lite godtycke måntro. Nåja..
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
PSG90 skulle det vara problem med, men inte motsvarande Tika. Lite godtycke måntro. Nåja..

Hade dock varit asfränt om man fick jaga med psg90, eller varför inte rentav AG90? :D
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Gränsen för militärt utseende var tydligen 1945 (?) av någon anledning. Så det är kanske ok med en jaktpuffra som ser ut som en gammal Soumi-kpist :)

PSG90 skulle det vara problem med, men inte motsvarande Tika. Lite godtycke måntro. Nåja..

Nja, det är isåfall det berörda licenshandläggaren som vet vad den gör.

Men köp en remington 700 och en AI kolv så är du iaf hemma med något som liknar psg90.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Blir väl jobbigt å plocka alla kulor ur liket? :)

Lär väl inte vara ett problem? En kula och djuret går av på mitten, och skulle kulan mot förmodan bli kvar i slamsorna så är den stor och lätt att hitta :D
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Gränsen för militärt utseende var tydligen 1945 (?) av någon anledning. Så det är kanske ok med en jaktpuffra som ser ut som en gammal Soumi-kpist :)

PSG90 skulle det vara problem med, men inte motsvarande Tika. Lite godtycke måntro. Nåja..
Men det håller inte, Rem 700 används av militära förband bara för att ge ett exempel.
AIAW eller PSG 90 går utmärkt att få på jaktlicens även den.
Du pratar regelverket för halvauto.

Eller har du inte förstått att bössorna jag visade är vanliga rakrepeterade gevär, precis som en Bläser. Enda skillnaden är utseendet, funktionsprincipen är densamma. Nåja, nästan.
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Hade dock varit asfränt om man fick jaga med psg90, eller varför inte rentav AG90? :D

AG90 splittar ju ett rådjur - 12,7mm - tror inte det är svårt att få det vapnet som licens men lite onödigt.

Finns 12,7mm ammo med underkaliber kula typ .223 Nato ,drivspeglar som stridsvagnammo på kulan - scysst utgångshastighet på sådär 4 gånger ljudhastigheten som V-0.

Normal utgångshastighet V-0 är sådär 700-950 m/s
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
www.blocket.se/vi/49567824.htm

300 win mag är hur mycket dyrare att skjuta med?

308w som du var inne på tidigare, kan du köpa 50st övningspatroner för 500kr och strax där under. 300wm GISSAR jag på typ 700kr. Jaktpatroners kostnad är sällan speciellt relevant om man inte jagar/skjuter väldigt mycket med "extrema" patroner.
För ett djur gör det inte någon större skillnad 0-150m mellan 308w, 3006, 300wm. Wm;en smäller en del mer för skytten (och hunden, givet att bössorna är lika utrustade) och ställer högre krav på kulkonstruktionen. Riktigt snabba kulor tenderar att slå sönder onödigt mycket i djurkroppen på nära håll, det fungerar inte så här (även fast många tror det), död, dödare, dödast.
Jag skulle dock inte tveka att välja kalibern ifall jag stod på en slätt i afrika och målet var "mindre" antiloper/gaseller.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ut och och jaga istället för att faktarunka här. Det är för kallt att åka hoj ändå.
Hälsningar från passet.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
308w som du var inne på tidigare, kan du köpa 50st övningspatroner för 500kr och strax där under. 300wm GISSAR jag på typ 700kr. Jaktpatroners kostnad är sällan speciellt relevant om man inte jagar/skjuter väldigt mycket med "extrema" patroner.
För ett djur gör det inte någon större skillnad 0-150m mellan 308w, 3006, 300wm. Wm;en smäller en del mer för skytten (och hunden, givet att bössorna är lika utrustade) och ställer högre krav på kulkonstruktionen. Riktigt snabba kulor tenderar att slå sönder onödigt mycket i djurkroppen på nära håll, det fungerar inte så här (även fast många tror det), död, dödare, dödast.
Jag skulle dock inte tveka att välja kalibern ifall jag stod på en slätt i afrika och målet var "mindre" antiloper/gaseller.

Nej alltså?

Ut och och jaga istället för att faktarunka här. Det är för kallt att åka hoj ändå.
Hälsningar från passet.

Är så där töntig att jag vill skjuta in mig lite innan jag skjuter upp något levande. Lycka till.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nej alltså?



Är så där töntig att jag vill skjuta in mig lite innan jag skjuter upp något levande. Lycka till.

Nej, 300wm behöver du inte titta åt.

Planerar du åka utomlands framöver är det en annan sak, då är det inte fel att ha kört in sig på bössan några år innan.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej, 300wm behöver du inte titta åt.

Planerar du åka utomlands framöver är det en annan sak, då är det inte fel att ha kört in sig på bössan några år innan.

300wm är väl snarast att se som en långhållskaliber för stort vilt?
Passar säkert utmärkt till antilopjakt på savannen.
Om man nu kan träffa på längre avstånd än en .308 klarar...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top