Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
jag köpte en 6,5 när jag tog jägar examen och ångra det !! 308 eller 30,06 skulle jag vilja ha i stället det duger till allt ..sen fylldes det på med hagel. Och en 22 halvautomat fest för skojs (finns ju stora magasin till den ):tungan
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Du menar att du ser träffen vid repetering? Vilka håll pratar vi om isåfall >300m?

Men jag antar att du menade att du har kvar djuret i siktet under repetering, vilket är nog så viktigt.

Sen var det inget hånflin, det var ett försiktigt garv när jag gjorde mig lustig på din felskrivning, sorry om det missförstods.

Vad bra, du förstod. Många skyttar (framförallt äldre) man tar emot på skjutbanan, har en vana att till och med ta ner bössan från axeln. Just för att de känner att de annars skulle göra sig illa vid repetering. Samma personer är oftast de som inte "vet" var kulan tagit vid en skottplatsundersökning.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Exakt, och då behövs både 30-06, winchester, 9.3-62 etc. För vad inträffar när apokalypsen har skett och man är ute och jagar ammo? Jo, man hittar en kartong med 308:eek:r när man har 30-06:an hängandes på axeln :mad:
Fast just ja, poängen kanske inte räcker till så många kalibrar :brinnerup

Halvautomat är tufft men onödigt men fortfarande, vem i helvete bryr sig om det är onödigt? Hade det varit ok med helautomat hade jag garanterat jagat gris med en sådan :D
Undrar vad de skulle säga om man gick ut på passet med AK5:an och smattrade lite på kultingarna :näsblod Lite dyrt också kanske jämfört att jaga med 06...

6,5 är ju billigt och bra men lite väl klent. Duger att skjuta prick med på banan men inget man jaga svin med även om den är godkänd. Fortfarande, frågan är hur länge till.
Ähh, köp en halvautomat 9.3-62 och en Benelli-pump och sen skjuter du upp för Glock 17. Då bör du klara dig lite längre än genomsnittet vid en zombie-apokalyps, för det är väl det som du rustar för antar jag?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tjöp en .308 av känt märke och en kvalitetsbock i 12.
Då har du allt du behöver.
Efter att ha jagat i ett par säsonger så märker du vad du vill komplettera med.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Exakt, och då behövs både 30-06, winchester, 9.3-62 etc. För vad inträffar när apokalypsen har skett och man är ute och jagar ammo? Jo, man hittar en kartong med 308:eek:r när man har 30-06:an hängandes på axeln :mad:
Fast just ja, poängen kanske inte räcker till så många kalibrar :brinnerup?

Just det! köp bössa me "NATO-standard" 308" är väl vanligast då den går i både AK4 , KSP58 , PSG90 , gäller ju att kolla ut var ammo-förråd finns!

Halvautomat är tufft men onödigt men fortfarande, vem i helvete bryr sig om det är onödigt? Hade det varit ok med helautomat hade jag garanterat jagat gris med en sådan :D
Undrar vad de skulle säga om man gick ut på passet med AK5:an och smattrade lite på kultingarna :näsblod Lite dyrt också kanske jämfört att jaga med 06...?

Halvautomat tycker de äldre jägarna om att man kommer med! :tummenupp:mad:

6,5 är ju billigt och bra men lite väl klent. Duger att skjuta prick med på banan men inget man jaga svin med även om den är godkänd. Fortfarande, frågan är hur länge till.
Ähh, köp en halvautomat 9.3-62 och en Benelli-pump och sen skjuter du upp för Glock 17. Då bör du klara dig lite längre än genomsnittet vid en zombie-apokalyps, för det är väl det som du rustar för antar jag?

Skjuta gris med 6,5 kanske inte rekommenderas men många äldre jägare kör ju den kalibern... sen är den ju billig så man behöver ju inte träffa med varje kula! :D

6,5 är ju bra vid jakt på rådjur med då köttförstöringen inte är så kraftig!
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Kör en äldre tikka/sako i 6.5 eller .308W. (en sådan bössa skjuter bättre än vad både du och jag klarar av! .30-06 bara sparkar mer än nödvändigt!) Runt 3-5000kr.
Satsa på ett bra sikte ,Zeiss, Trijicon, Swarre osv 8-15000kr.
En gammal bock Beretta 686 eller linknande... ca 6-10000kr. (Jag kör med en Husqvarna 350 SvS för 1500kr och den träffar lika bra som en bock för 50.000kr.)
En .22 för 3-4000kr ink sikte är kul att lägga lite duva samt nötskrika tex, även bra att öva med på tex 50m vallen.
Alternativt köper du en drilling med hakmontage 20/20/7x57r. Då har du allt du behöver. runt 15-25000kr.

I vilket fall så köp ett vapen som passar och du trivs med. ALLT handlar om VAR du träffar!! Träffar du rätt ligger djuret oavsett om du skjuter med 6,5/308W eller .30-06. Missar du så missar du inte mindre med en grövre kaliber!

Lägg pengarna på övningsammunition samt en anpassning av kolv efter din kropp istället för på någon dyrt rakrepeter som du inte vågar ta ut i regnet för att den känns för dyr!

Jag har hintintills alldrig behövt skjuta två skott, och de djuret som gick längst (ca60m) hade jag ändå inte haft en chans att skjuta två skott på iaf oavsett hur snabbt jag hade repeterat.

Mina 2cent.:krama
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Just det! köp bössa me "NATO-standard" 308" är väl vanligast då den går i både AK4 , KSP58 , PSG90 , gäller ju att kolla ut var ammo-förråd finns!



Halvautomat tycker de äldre jägarna om att man kommer med! :tummenupp:mad:



Skjuta gris med 6,5 kanske inte rekommenderas men många äldre jägare kör ju den kalibern... sen är den ju billig så man behöver ju inte träffa med varje kula! :D

6,5 är ju bra vid jakt på rådjur med då köttförstöringen inte är så kraftig!

Appapp, 7,62 Nato är inte samma som 308w, det märker du om du har en bössa med tight patronläge.

Men oftast funkar det alldeles utmärkt.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Som sagt glöm inte en .22 med tung pipa för det roliga övningsskyttet.Definitivt den bössa jag skjuter mest med.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Appapp, 7,62 Nato är inte samma som 308w, det märker du om du har en bössa med tight patronläge.

Men oftast funkar det alldeles utmärkt.

Vet att vissa 308" halvautomat har krångel med NATO-ammo. men i mina trakter så är/var ju de flesta jägare med i Hemvärnet och hade både Mauser 6,5 och AK4 så då hade de flesta bra tillgång till fri övningsammo. dock så var det äldre herrar med gamla studsare som gått i arv...

Med vänlig hälsning
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det är bara så att halvauto är ganska ghey:fakta.(Ifall fysiken inte kräver det)Lite som att ha, Villkor: Automat. På B-kortet:D

Sektigt, berätta mer:).Sako 75, 85, CG, Yada yada yada. Är vettiga cylindrar.

Har en Sporter, en Browing Ultra XS som passar din krav-specs.

De större jaktbutikerna brukar kunna ha mini-mässor då och då. Annars är det Swedish Gamefair på Tullgarn i slutet av maj 2014.

Ja, man vill ju verkligen inte uppfattas som en tönt, men är verkligen steget från tuff rakrepeter till töntig automat så stort?

Med sektigt menar jag att många hänvisar till Blaser sjukan och att det verkar som man måste köpa ju Blaser vapenrem och så vidare. Sen är detta med extra magasin viktigt för mig av kanske irrelevanta anledningar, men ändock viktigt. Att det sitter gömt under trycket känns fel.

Om jag ska köpa cylinderrepeterare tar jag bara första bästa som dyker upp. Men visst, gärna Tikka eller motsvande. Då är jag inte alls kräsen. Rem 700 verkar många bygga långriggar på så kanske att man tar en sån och senare uppdaterar kolv.

Sauer 303 avfärdar du bara pga töntigheten? Är det inte ett ytterst lämpligt zoombie vapen med lagom förstoring?

30-06 blir i alla fall sällan för liten...

Nä, men det blir väl inte .308 heller? Som är bekvämare och kortare repetering?

En trevlig engelsk sida/sida är ett måste i en komplett garderob.
Leta efter en bra cyliderstudsare med kontrollerad matning, det är att föredra framför knökmatat.
6,5, .308w eller 3006 spelar ingen större roll, du behöver en 375 holland holland till afrikajakten.

Jo sida/sida vill man ju ha. Men det står långt ner på listan. Storkalibrar väntar jag med tills jag får hår på pungen.

Blaser, med pipbyte. .308 och 9.3
En hagelbock av Beretta samt en kombi

Jo Blaser var trevligt men lite mitt i mellan det jag vill ha. Om man ändå måste flytta handen kan man väll ha cylider? Kombi fattar jag inte grejen med.

Exakt, och då behövs både 30-06, winchester, 9.3-62 etc. För vad inträffar när apokalypsen har skett och man är ute och jagar ammo? Jo, man hittar en kartong med 308:eek:r när man har 30-06:an hängandes på axeln :mad:
Fast just ja, poängen kanske inte räcker till så många kalibrar :brinnerup

Halvautomat är tufft men onödigt men fortfarande, vem i helvete bryr sig om det är onödigt? Hade det varit ok med helautomat hade jag garanterat jagat gris med en sådan :D
Undrar vad de skulle säga om man gick ut på passet med AK5:an och smattrade lite på kultingarna :näsblod Lite dyrt också kanske jämfört att jaga med 06...

6,5 är ju billigt och bra men lite väl klent. Duger att skjuta prick med på banan men inget man jaga svin med även om den är godkänd. Fortfarande, frågan är hur länge till.
Ähh, köp en halvautomat 9.3-62 och en Benelli-pump och sen skjuter du upp för Glock 17. Då bör du klara dig lite längre än genomsnittet vid en zombie-apokalyps, för det är väl det som du rustar för antar jag?

Man får ladda själv, och bygga larviga lager. Då är det ju dumt med halvauto eftersom den verkar mörda tomhylsor. Men man ska inte underskatta zombie apokalyps värdet i bössan.

Vad skiljer egentligen 6,5 och .270 win? Är mest intresserade av dom för att det ska vara billigt att skjuta, men då kan jag lika gärna köpa .22:a.

Vad skiljer .308w och 9,3-62 åt förutom att den ena är större och dyrare?
Förövrigt glömmer du den ljuddämpade långhållbössan, som man kan ligga med på taket till matförrådet med.

Tjöp en .308 av känt märke och en kvalitetsbock i 12.
Då har du allt du behöver.
Efter att ha jagat i ett par säsonger så märker du vad du vill komplettera med.

Sant, dina åsikter om cylinder mot tomat?

Kör en äldre tikka/sako i 6.5 eller .308W. (en sådan bössa skjuter bättre än vad både du och jag klarar av! .30-06 bara sparkar mer än nödvändigt!) Runt 3-5000kr.
Satsa på ett bra sikte ,Zeiss, Trijicon, Swarre osv 8-15000kr.
En gammal bock Beretta 686 eller linknande... ca 6-10000kr. (Jag kör med en Husqvarna 350 SvS för 1500kr och den träffar lika bra som en bock för 50.000kr.)
En .22 för 3-4000kr ink sikte är kul att lägga lite duva samt nötskrika tex, även bra att öva med på tex 50m vallen.
Alternativt köper du en drilling med hakmontage 20/20/7x57r. Då har du allt du behöver. runt 15-25000kr.

I vilket fall så köp ett vapen som passar och du trivs med. ALLT handlar om VAR du träffar!! Träffar du rätt ligger djuret oavsett om du skjuter med 6,5/308W eller .30-06. Missar du så missar du inte mindre med en grövre kaliber!

Lägg pengarna på övningsammunition samt en anpassning av kolv efter din kropp istället för på någon dyrt rakrepeter som du inte vågar ta ut i regnet för att den känns för dyr!

Jag har hintintills alldrig behövt skjuta två skott, och de djuret som gick längst (ca60m) hade jag ändå inte haft en chans att skjuta två skott på iaf oavsett hur snabbt jag hade repeterat.

Mina 2cent.:krama

Klokt och lite väl förståndigt. Försöker hitta en handlare som har stor lager så man kan prova runt. Ska till Hunt i Sthlm i veckan men där kan man inte provskjuta.

Som sagt glöm inte en .22 med tung pipa för det roliga övningsskyttet.Definitivt den bössa jag skjuter mest med.

Ja det är nog klokt. Men ligger längre ner i prioriteringen.

Vilken jaktskytteklubb i Sthlm rekommenderar ni? Gärna på södra sidan.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Du frågar hur du bygger upp en komplett vapengarderob och begränsar dig till en hagelbock och minsta möjliga klass 1?

Sen behöver du inga löstagbara magasin alls på en jaktstudsare, vad förväntar du dig för möjligheter?

Det vanliga är ju att man tvingas skjuta bort jaktskotten på banan då man slitit ut dom genom att bära dom i fickan och plundra bössan.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Ändrade så det blev rätt.

Det finns hagelautos och hagelautos har sett en del skit på skjutbanan men har en Benelli M2 själv som gått ca 5000 skott på skeetbanan utan att falera. Nu är den dock utbytt mot en hagelbock Beretta 692, blev rätt less på att vänta tills alla skjutit klart för att sen plocka tomhylsor....
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det finns hagelautos och hagelautos har sett en del skit på skjutbanan men har en Benelli M2 själv som gått ca 5000 skott på skeetbanan utan att falera. Nu är den dock utbytt mot en hagelbock Beretta 692, blev rätt less på att vänta tills alla skjutit klart för att sen plocka tomhylsor....

Naturligtvis, problemet på kulsidan är att det inte finns så mycket att välja på.

Prova hitta en bra klass 2 bara.:4skrika
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Själv råkar jag införskaffat mej en Tikka M65 Continental en 308W , det är mitt första vapen.
Sen lånar jag en hagelautomat.

Det man ska ha i tanke med automater är att många jaktlag tycker inte om dessa, då det är svårt och se om dom är tomma och säkra. Fina bössor men vad gör dom för nytta om dom bara funkar på banan och inte I skogen.
Visst det är säkert ett "gubb" problem, men när det bara är gubbar man jagar med så kanske man får anpassa sig lite.
Anledningen till att jag lånar en hagelautomatare är för att det är svärmors gamla tävlingsbössa. Har ingen annan att låna snabbt och enkelt.
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Blaser-sjukan, jo den har man hört talas om:) Jag men menar att man inte skall köpa en Blaser för repeteringens skull, en tränad skytt repeterar snudd på lika fort med en cyl. Den är bara en bonus! Det är en bruksbössa som tål en hel del stryk (plaststock), har utmärkt precision ur kartong även med fabriksammo. Och genomtänkta lösningar, om än något dyra.
Blasers vapenrem är f.ö helt suverän! Klart den smidigaste och mest funktionella av utbudet.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top