Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har egentligen dålig koll på både vapen och kikare och vad som gäller idag då jag mest bara jagar och inte skruvar i bössor, men är inte Leupolds VX-II ganska prisvärda kikare om man är ute efter nåt med bra mekanisk kvalité till vettiga pengar? Är väl inget att ha som vakkikare men om man jagar på dagen funkar dom väl bra.

Själv har jag nu en Redfeild Revulotion 2-7 på 308:an som funkat bra för älgarna har i alla fall fallit för den med ;) då jag inte orkat skruva tillbaka Leupolden efter service. Fick Redfield kikaren som låne kikare då min Leupold var inne på service och efter att jagat med den kikaren en halv höst med löshund och förklarat att den var lite repig frågade jag om jag kunde få köpa den till bra pris och då fick jag köpa den för 1000 kr av Gyttorp. Var kanske lite goodwill då jag skickade in kikaren på rep i maj och inte fick tillbaka den fören i september.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Har egentligen dålig koll på både vapen och kikare och vad som gäller idag då jag mest bara jagar och inte skruvar i bössor, men är inte Leupolds VX-II ganska prisvärda kikare om man är ute efter nåt med bra mekanisk kvalité till vettiga pengar? Är väl inget att ha som vakkikare men om man jagar på dagen funkar dom väl bra.

Själv har jag nu en Redfeild Revulotion 2-7 på 308:an som funkat bra för älgarna har i alla fall fallit för den med ;) då jag inte orkat skruva tillbaka Leupolden efter service. Fick Redfield kikaren som låne kikare då min Leupold var inne på service och efter att jagat med den kikaren en halv höst med löshund och förklarat att den var lite repig frågade jag om jag kunde få köpa den till bra pris och då fick jag köpa den för 1000 kr av Gyttorp. Var kanske lite goodwill då jag skickade in kikaren på rep i maj och inte fick tillbaka den fören i september.

Om jag förstått det rätt så är redfield revolution samma kikare som leupold vx1, och med samma livstids garanti.
Köpte en sån till min 30-06 för 2000:- men sålde bössan innan det blev monterat. Nu sitter det på 22:an istället.
Nu tror jag priset gått upp till närmare 3000:- men jag tycker det fortfarande är en väldigt prisvärd kikare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om jag förstått det rätt så är redfield revolution samma kikare som leupold vx1, och med samma livstids garanti.
Köpte en sån till min 30-06 för 2000:- men sålde bössan innan det blev monterat. Nu sitter det på 22:an istället.
Nu tror jag priset gått upp till närmare 3000:- men jag tycker det fortfarande är en väldigt prisvärd kikare.

Har hört samma sak att Revolution ska vara samma som VX-I, tror den var listad runt 3000 kr och då tyckte jag att 1000 kr var ett bra pris då kikaren jag fick låna var ny, trodde att jag i alla fall skulle behöva betala 1500 kr. Känns bra att ha en älgkikare på reserv om nåt går galet.
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Har hört samma sak att Revolution ska vara samma som VX-I, tror den var listad runt 3000 kr och då tyckte jag att 1000 kr var ett bra pris då kikaren jag fick låna var ny, trodde att jag i alla fall skulle behöva betala 1500 kr. Känns bra att ha en älgkikare på reserv om nåt går galet.

Leupold har bra mekanisk kvalite överlag, skottfasta och pallar en grov kaliber eller många skott.

Skjuta dagtid på 80m kan man ha vad som helst, det är när man sitter i sista skjutljuset och inte ser om det är drömbocken, eller när vi inte kunde se om rådjuret hade horn eller inte pga pissig optik, avstånd ca 300m.

Vx3 är så pass mycket bättre optik i att jag skulle lägga pengarna där, men kolla då inte i en zeiss eller swarre, polarn såg skotthålet på 600m i en 6-24x56 det gör inte jag i min buchnell elite 4200 6-24x50 men jag kan hålla snusdosan på 600m med 5 skott, en kikare som duger väldigt länge för mig och kostar inte en hel förmögenhet
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Leupold har bra mekanisk kvalite överlag, skottfasta och pallar en grov kaliber eller många skott.

Skjuta dagtid på 80m kan man ha vad som helst, det är när man sitter i sista skjutljuset och inte ser om det är drömbocken, eller när vi inte kunde se om rådjuret hade horn eller inte pga pissig optik, avstånd ca 300m.

Vx3 är så pass mycket bättre optik i att jag skulle lägga pengarna där, men kolla då inte i en zeiss eller swarre, polarn såg skotthålet på 600m i en 6-24x56 det gör inte jag i min buchnell elite 4200 6-24x50 men jag kan hålla snusdosan på 600m med 5 skott, en kikare som duger väldigt länge för mig och kostar inte en hel förmögenhet
Att se träffar på långt håll handlar mycket om tavla, ljus, bakgrund och mirage och så vidare. Har en zp5 5-25 och skjuter en del långhåll. Ser träffar ibland och ibland inte. Därför det är bra att man slutar med vita bakgrunder och köra fristånde fälttavlor.

Var du på UNL 600? Om du alltid har de träffbilderna i centrum på tavlan kommer du vinna de flesta tävlingarna. Så ut och vinn och bli fullsponsrad. Börja med figurskjutningarna här i Sthlm, sällan man ser sånna träffbilder i markörgraven.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Leupold har bra mekanisk kvalite överlag, skottfasta och pallar en grov kaliber eller många skott.

Skjuta dagtid på 80m kan man ha vad som helst, det är när man sitter i sista skjutljuset och inte ser om det är drömbocken, eller när vi inte kunde se om rådjuret hade horn eller inte pga pissig optik, avstånd ca 300m.

Vx3 är så pass mycket bättre optik i att jag skulle lägga pengarna där, men kolla då inte i en zeiss eller swarre, polarn såg skotthålet på 600m i en 6-24x56 det gör inte jag i min buchnell elite 4200 6-24x50 men jag kan hålla snusdosan på 600m med 5 skott, en kikare som duger väldigt länge för mig och kostar inte en hel förmögenhet

Precis, frågan är väl användningsområdet av kikare. Jag klarar mig gott med en Leupold Vari X-11C på 30.06:an och Redfield Revolution 2-7 på 308:an för jag jagar bara älg med löshund och då duger den och är liten och smidig, 2X duger till närstrid med älg på under 10 m (vet inte exakt men har skjutit älg på 6-7 m) och 7X funkar om man har tid och läge att skjuta på 200 m det är också testat. Enda gången jag tycker 2-7 är för liten är på älgbanan, då skulle jag gärna ha 12-16 gånger förstoring vilket många inte fattar ;)

Helt klart väljer jag nåt annat om jag tex skulle jaga toppfågel som den Leupold 6-5-20 Target EFR jag har eller skulle jag vaka efter rådjur skulle det säkert bli nån Tysk.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tillhör de som inte fattar varför man behöver hög förstoring till rörlig älg på 80 meter. :hej

Sedan jag gick över till Aimpoint har jag aldrig tittat tillbaka vad gäller älgjakt.


Buy quality, cry once
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har rödpunkt på min halvautomat som jag använder på drevjakt men jag känner mig säker på stillastående upp till 100m åtminstone då de sitter bra på det avståndet. Åtminstone på större djur.

Sen har jag en Delta 2,5-15x56 på vakbössan/längre pass-bössan och den använder jag mest vid tidig eller sen kronjakt då det är bra ljusförmåga på den.
Sjukt skönt att kunna ha 12ggr förstoring vid 150m för att kunna se vilket djur det är etc. Men vid rörlig jakt typ 80m så är det sällan det står på mer än minsta, skönt att kunna ha koll på omgivning men ändå lite förstoring.
Säkerligen en vanesak, jag har inte skjutit speciellt mycket djur på löpet så jag kanske kommer föredra enbart rödpunkt i framtiden.


Ska precis åka och hämta min ombyggda 6,5:a som blir en renodlad långhållsbössa med ett nattsikte på som funkar riktigt bra i dagsljus på längre håll.
Rejäl pjäs på drygt 5kg med riktig tävlingspipa och grejer, ska bli sjukt kul att skjuta in den och försöka få till ett bra långhållsskytte.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tillhör de som inte fattar varför man behöver hög förstoring till rörlig älg på 80 meter. :hej

Sedan jag gick över till Aimpoint har jag aldrig tittat tillbaka vad gäller älgjakt.


Buy quality, cry once

Sitter nog i från tävlandet, bana är bana och då vill jag ha förstoring men älgjakt är nåt annat och då tycker jag att 2-7 är den perfekta kompromissen, 1-8 skulle väl vara det ultimata förstoringen.

Med 2X har jag skjutit älg flera gånger ner på under 10 meter utan problem, Jämten jag hade hade egenheten att kunna dra älgarna till mig så det sköts älgar i de mest jävliga snår och contortaplanteringar och liknade om man bara hade bra vind och han fick reda på var jag var. Jag har alltid kikaren på 2X vid älgjakt men de gånger som jag skjutit älg på 150-200 m har förstoringen dragits upp på 7X för i de lägena har man ju tiden på sig att dra upp kikaren.

Då det gäller förstoringen så sitter det nog mycket i träning och vana, har skjutit mycket med 16-20 gångers förstoring då jag tävlade i jaktstigar och är man van skjuter man väldigt snabbt trots högförstoring. Då jag hade på Leupold 4-12:an på min Remington 700, 308:a sköt jag snabbare och bättre än de flesta med halvautomater och Aimpoint på banan men då är jag van att repetera (även om jag inte är likan snabb som förr), har kortlåda, bössan är stockad exakt för mig och mitt kikarmontage.

Kan inte med Aimpoint, har testat men det är inte min grej, jag vill ha förstoring om än liten för att se tex kvistar och liknande men man får verkligen ge Aimpoint en eloge i sin marknadsföring att man bara ser hår i kikaren på nära håll. Jag undrar hur många som verkligen testat hur nära man kan skjuta med en lågförstorande kikare på ex 2X, man kan vara ganska nära en älg innan man inte kan veta var man är på älgbogen.

Som sagt, är väl som mycket annat, tycke och smak ;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Första 10 älgarna sköt jag med en billig sextiotals 2,5x kikare och tysketta. Längsta håll uppåt 200 meter och några skott på redan påskjutna djur på längre håll än så. Sedan gick jag över till en 4x32 S&B i några år innan jag behövde den kikaren till ett annat vapen och fick tag på en Aimpoint 9000. Sedan blev jag ”frälst” MEN vid smygjakt eller skott där man har tid på sig är det såklart bättre med en bra kikare, inte minst för det där med att se ev kvist i skottfältet.

Det finns många sanningar och det är nog som du säger att det man lärt sig uppskatta håller man fast vid (och blir bra på).


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ska precis åka och hämta min ombyggda 6,5:a som blir en renodlad långhållsbössa med ett nattsikte på som funkar riktigt bra i dagsljus på längre håll.
Rejäl pjäs på drygt 5kg med riktig tävlingspipa och grejer, ska bli sjukt kul att skjuta in den och försöka få till ett bra långhållsskytte.

Berätta mer.
Lås? Pipa? Twist? Längd? Kolv? Vilken kula ska du skjuta?

Vad är det för sikte?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Låter otroligt men det går att missa en älg med 6x förstoring på 10 meters håll.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Låter otroligt men det går att missa en älg med 6x förstoring på 10 meters håll.


Har inte provat på 6 gånger, dock har jag skjutit en tjur på stånd på ca 6 m med en HVA 1640 försedd med Leopold 2-7 inställd på 2 gångers förstoring.

Missa är nog svårt men att hålla koll var på älgen man skjuter är kanske svårare, men som sagt har bara testat i verkligheten med 2 gångers förstoring.
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Att se träffar på långt håll handlar mycket om tavla, ljus, bakgrund och mirage och så vidare. Har en zp5 5-25 och skjuter en del långhåll. Ser träffar ibland och ibland inte. Därför det är bra att man slutar med vita bakgrunder och köra fristånde fälttavlor.

Var du på UNL 600? Om du alltid har de träffbilderna i centrum på tavlan kommer du vinna de flesta tävlingarna. Så ut och vinn och bli fullsponsrad. Börja med figurskjutningarna här i Sthlm, sällan man ser sånna träffbilder i markörgraven.

Nja i bra vind, det vill säga så nära noll man kan komma så kan englad amatör också få till sina träffbilder, de jag sköt med hade helt andra riggar som var gjorda för avståndet och de presterade ganska bra även när vi hade lite svajjig vind och träffbilderna var riktigt bra, så tävla tror jag att jag måste lägga lite mer krut på att öva, jag har ju tänkt kliva över 1000m i flera år men inte blivit av.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nja i bra vind, det vill säga så nära noll man kan komma så kan englad amatör också få till sina träffbilder, de jag sköt med hade helt andra riggar som var gjorda för avståndet och de presterade ganska bra även när vi hade lite svajjig vind och träffbilderna var riktigt bra, så tävla tror jag att jag måste lägga lite mer krut på att öva, jag har ju tänkt kliva över 1000m i flera år men inte blivit av.
"men jag kan hålla snusdosan på 600m med 5 skott".
Jag vet inne hur stor en dosa är men säg sex cm. Det är 0.1 mil på det avståndet. Alltså motsvarande inom en cm på 100 eller tre cm på 300 meter. Att göra det nån gång händer ju. Men att påstå att man gör det konsekvent blir larvigt. Särskilt som att det blir svårare att hålla sig inom sin praktiska precision ju längre hållet blir. Som säga sin bästa varvtid på Åsen fast att man ligger långt ifrån i snitt varvtid.

Du använder aldrig mer än en klisterlapp till dina serier på 100 meter va? Den är ju 15 mm säkert så det motsvarar ju hela nio cm på 600 m.

Orkar du ta dig till livgardet så skjuts det relativt regelbundet på både papp och plåt ut till 1200 meter.
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
"men jag kan hålla snusdosan på 600m med 5 skott".
Jag vet inne hur stor en dosa är men säg sex cm. Det är 0.1 mil på det avståndet. Alltså motsvarande inom en cm på 100 eller tre cm på 300 meter. Att göra det nån gång händer ju. Men att påstå att man gör det konsekvent blir larvigt. Särskilt som att det blir svårare att hålla sig inom sin praktiska precision ju längre hållet blir. Som säga sin bästa varvtid på Åsen fast att man ligger långt ifrån i snitt varvtid.

Du använder aldrig mer än en klisterlapp till dina serier på 100 meter va? Den är ju 15 mm säkert så det motsvarar ju hela nio cm på 600 m.

Orkar du ta dig till livgardet så skjuts det relativt regelbundet på både papp och plåt ut till 1200 meter.

Jobbade på LG fram till för några år sen så då var man ute rätt ofta och låg på 600m vallen vid stålboda A, just nu är man lite rostig men med lite träning så går det komma tillbaka till sin forna form, det kanske blir en sväng tillbaka :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top