Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Håller på mailar med den andra som ligger ute. Men jag tror man måste provsvinga en sån här bössa. Ingen aning om märket heller.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
När vi ändå är inne på hagelgevär som jag själv också letar efter.
Vad kan en SKB 51 vara värd? Hittat en i princip oanvänd hos en vapenhandlare för 6500:-
Den verkar passa mig perfekt, och ska låna hem den och provskjuta i helgen. Men är inte priset lite i överkant? Visserligen ser den sprillans ny ut, men den är ändå från -80talet
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
När vi ändå är inne på hagelgevär som jag själv också letar efter.
Vad kan en SKB 51 vara värd? Hittat en i princip oanvänd hos en vapenhandlare för 6500:-
Den verkar passa mig perfekt, och ska låna hem den och provskjuta i helgen. Men är inte priset lite i överkant? Visserligen ser den sprillans ny ut, men den är ändå från -80talet

Inte för att jag känner till just denna bössa men kollar man på blocket så verkar ju SKB ligga där omkring denna t.ex. http://www.blocket.se/kristianstad/SKB_Bock_64825119.htm?ca=4&w=3
dock medföljer det ju ett extra pipset skeet vilket ju är trevligt förutsatt att den tål stålhagel. Sen finns ju denna http://www.blocket.se/ostergotland/Skb_585_i_fint_skick_64531980.htm?ca=4
som troligen är av nyare modell med lösa choker vilket kan vara trevligt.

Det finns gott om bössor i den här prisklassen vilken man skall ta bestäms av vad man skall ha den till. Vilket är ditt primära användningsområde?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Inte för att jag känner till just denna bössa men kollar man på blocket så verkar ju SKB ligga där omkring denna t.ex. http://www.blocket.se/kristianstad/SKB_Bock_64825119.htm?ca=4&w=3
dock medföljer det ju ett extra pipset skeet vilket ju är trevligt förutsatt att den tål stålhagel. Sen finns ju denna http://www.blocket.se/ostergotland/Skb_585_i_fint_skick_64531980.htm?ca=4
som troligen är av nyare modell med lösa choker vilket kan vara trevligt.

Det finns gott om bössor i den här prisklassen vilken man skall ta bestäms av vad man skall ha den till. Vilket är ditt primära användningsområde?

Den ska användas till jakt, och kravet är att den ska passa mig så bra som möjligt och gärna hålla livet ut. Så någon speciell prisklass finns inte, men jag vill inte bli blåst när jag köper den. Därav frågan

Denna skb verkar passar mig perfekt, hade lämplig borrning för ändamålet, finns inom ett behagligt avstånd och är i nyskick. Kanske är värt ett överpris då?

Den i Kristianstad har jag sett. Den har en massa gravyr, den jag tittat på har blånerad låda utan en massa krimskrams. Om sånt nu påverkar priset.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Den ska användas till jakt, och kravet är att den ska passa mig så bra som möjligt och gärna hålla livet ut. Så någon speciell prisklass finns inte, men jag vill inte bli blåst när jag köper den. Därav frågan

Denna skb verkar passar mig perfekt, hade lämplig borrning för ändamålet, finns inom ett behagligt avstånd och är i nyskick. Kanske är värt ett överpris då?

Den i Kristianstad har jag sett. Den har en massa gravyr, den jag tittat på har blånerad låda utan en massa krimskrams. Om sånt nu påverkar priset.

Passar den, den ser fräsch ut I förhållande till peng så är det väl bara handa och vara glad.
Det är ju inte en bössa för en hel halv förmögenhet, utan ganska rimliga pengar.
Själv har jag en sida sida på G. Som kompliment till min halvauto.

Sen kanske en 30/30 bygel kan råka hamna hos mej. Gillar bössan skarpt och jag skjuter som en gud med den lilla winchestern. Måste bara undersöka det där med klass 1 ammo.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Den ska användas till jakt, och kravet är att den ska passa mig så bra som möjligt och gärna hålla livet ut. Så någon speciell prisklass finns inte, men jag vill inte bli blåst när jag köper den. Därav frågan

Denna skb verkar passar mig perfekt, hade lämplig borrning för ändamålet, finns inom ett behagligt avstånd och är i nyskick. Kanske är värt ett överpris då?


Den i Kristianstad har jag sett. Den har en massa gravyr, den jag tittat på har blånerad låda utan en massa krimskrams. Om sånt nu påverkar priset.

Låter som du hittat rätt, provskjut lite känns det fortfarande bra är det bara handla. Det är ju som sagt ingen förmögenhet. Det finns många som lagt mer pengar på att anpassa stockar som inte passar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad gäller begagnande vapen så är ju charmen att de inte går ner i värde så det är väl bara att köpa. Nu vet jag i och för sig inte om skb tillhör den kategorin, men köper man kända märken och populära modeller och kalibrar så är det ju en bra investering. 5-10% går väl det mesta upp årligen, till noll risk. Beat that liksom.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hur är garderobsreglerna, man får ha fyra gevär, sex med dispens.
Om man då har fyra, och vill köpa ett nytt med en kaliber man redan har, blir det problem om man inte sålt den man har?

Husqvarna 1900 30-06 säljes eventuellt :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du får ha flera med samma kaliber. Ska du behålla alla, dvs du kommer upp i 5 får du motivera varför du behöver det.
Exempelvis att ett är med hög förstoring till pass, ett lätt och smidigt för att gå med hund mm.
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Du får ha flera med samma kaliber. Ska du behålla alla, dvs du kommer upp i 5 får du motivera varför du behöver det.
Exempelvis att ett är med hög förstoring till pass, ett lätt och smidigt för att gå med hund mm.

Exakt, och skicka med motiveringen direkt med licensansökningen för att slippa vänta ännu fler veckor på den härliga byråkratin.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
I Sthlm tar dom inte så hårt på motivering. Jag hade en stund tre hagel i kaliber 12. Motiverade väldigt enkelt. En för uppflog, en för gömsle och en för dåligt väder.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
I Sthlm tar dom inte så hårt på motivering. Jag hade en stund tre hagel i kaliber 12. Motiverade väldigt enkelt. En för uppflog, en för gömsle och en för dåligt väder.

Jag har just nu 4 hagel i kaliber 12, en SBS efter farfar som jag aldrig skjutit med mest nostalgi, en Benelli M2, sköt lerduvor med den ett tag men nu får den väl anses degraderad till enbart jakt, en Beretta 692 används uteslutande som duvkrossare på banan, en Rotweil halvauto som är kapad så mycket det går i bägge ändar denna köpte jag för att mina söner skulle kunna följa med och panga lite på banan. Utöver dessa har jag två kulvapen.

Alla vapen har jag på jaktlicens utom den senaste Rotweilen som jag tryckte in på målskjutningslicens.

Dock kommer Benellin och Rotweilen att avyttras inom kort. Eventuellt pluggar jag även SBSen.
Det är ju bra att ha lite plats i skåpet om det skulle dyka upp nåt man vill ha.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tror det var här i tråden jag fick tipset att lägga in en torrboll. Sagt och gjort, här om året, men jag har knappt jagat och inte lagt in något uppenbart blött. Döm av min förvåning när jag idag tog en titt. Var väl ca en halv liter. Den måste dra fukt utanför skåpet också. :va



Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag tror det var här i tråden jag fick tipset att lägga in en torrboll. Sagt och gjort, här om året, men jag har knappt jagat och inte lagt in något uppenbart blött. Döm av min förvåning när jag idag tog en titt. Var väl ca en halv liter. Den måste dra fukt utanför skåpet också. :va



Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Den drar ju fukt ur luften, och vattenångan diffunderar via spalterna i dörren och evt. bulthål, så det är helt i sin ordning.
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Den 31/5 lämnade jag in licensansökan på en sida/sida och en 30-06, idag damp de ner i lådan.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Den 31/5 lämnade jag in licensansökan på en sida/sida och en 30-06, idag damp de ner i lådan.

Vilken del av landet handlägger din licens då?

Jag skickade in ansökan i förrgår efter att ha beställt en Armsan 12/76 halvauto, ska bli kul att se hur lång tid det tar att få den men enligt säljaren så har Uppsala kortast tider i hela Sverige och det låter ju bra men...

Polaren köpte en 22:a nyligen och han fick sin på 3 veckor. Jag frågade Polisen om det fanns något jag kunde göra för att snabba på det hela men det gick inte. Jag tänkte ju skicka en smörgåstårta till dem :gråta
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Skickade min licensansökan mitten på januari och fick den mitten på juli... :huvet

:3freak Vad i helvete håller de på med på vapenlicenshandläggarförseningsenheten egentligen?
Butiksägaren jag pratade med sa att det är ett jävligt stort problem för dem med dessa handläggningstider och tacka fan för det. Han uppskattade att han hade ett lager på strax under miljonen i vapen och tillbehör som väntade på licens, utöver sitt vanliga lager då vill säga.
Och tydligen hade minst en stor butik lagt ner sin verksamhet i direkt anslutning till handläggningstider, de hade för stora lager och ingen ville ge så stor kredit som krävdes :(
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
:3freak Vad i helvete håller de på med på vapenlicenshandläggarförseningsenheten egentligen?
Butiksägaren jag pratade med sa att det är ett jävligt stort problem för dem med dessa handläggningstider och tacka fan för det. Han uppskattade att han hade ett lager på strax under miljonen i vapen och tillbehör som väntade på licens, utöver sitt vanliga lager då vill säga.
Och tydligen hade minst en stor butik lagt ner sin verksamhet i direkt anslutning till handläggningstider, de hade för stora lager och ingen ville ge så stor kredit som krävdes :(

De har som arbetsförfarande att med flit dra ut på det, en jävla bananrepublik är vad vi blivit.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
De har som arbetsförfarande att med flit dra ut på det, en jävla bananrepublik är vad vi blivit.

Njae, jag ställer mig högst tveksam till det påståendet och jag misstänker istället att de har lagt ut uppgifterna på personal som av annan anledning redan har arslet fullt.
Det är ju bara vad jag tror, du kan ha rätt och i så fall är ju min fråga varför?

En central instans för allt handläggande skulle behövas och de borde ges möjlighet till avlastning från nuvarande instanser istället. Men det känns som att polisväsendet har mer angelägna frågor att ta tag i först då detta faktiskt bara drabbar skjutglada jägare och ingen lider av det mer än dem och jaktbutikerna. Om man ser krasst på det ur polisens perspektiv menar jag då...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top