Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jaha, då hade man en nytagen jägarexamen och nu börjar arbetet med att införskaffa en lagom samling vapen. Vart vänder sig man inte då om inte det eminenta sh.com? Handlare pratar mest i egenintresse.

Har tagit examen mest för att jag vill skjuta mer och gillar känslan av att vara lite preppad i händelse av större konflikt alt. civilisationens undergång. Själv vill jag komma iväg på gris och älgjakt men det ligger nog längre fram i tiden. De mesta jag tänker mig få jaga i nära framtid är hageldjur. Räv, grävling och olika fulfåglar, så egentligen borde jag satsa på en fin bock och vänta med resten. Bock fattar jag att det är mest att åka till handlare och prova sig fram, svårt med tipsandet. Pump och halvautomat kommer ev längre in i framtiden. Så nu kommer jag fokusera frågestunden på kulvapen klass 1.

På kursen sköt jag med Blaser R8 och R93. Fina och sköna och jag gillade verkligen repeteringen. Men att trycket sitter på magasinenet och att de kostar 4 000 (för extra magasin) känns lite tråkigt. Och om man ändå ska ha snabbrepetering varför inte gå direkt på halvautomat? Eftersom jag mest vill ha kul skytte ser jag bara fördelar med det. En cylinderrepetere får gärna komma i framtiden. Gärna i en långhålskaliber.
Så för att förenkla det kan vi fokusera på rak/snabbrepeterare och halvautomater. Tänkte .308 win men lyssnar gärna på era argument.

Vilka halvautomater ska men överhuvudtaget titta på? Browning Bar tycker jag ser ganska tråkiga ut, medans Sauern ser helt normal ut och riktigt fin i syncro. Men problemet är ju att jag gärna slipper lägga 50 000 på min första studsare. Om jag verkligen vill ha något så har svågerns far firma med importrätt så han kan ta in själv vapnet från Tyskland. Men då måste man verkligen vara säker på att det är en sådan man ska ha. Kände på en 303 idag och den kändes bra men jag vet ju egentligen inte vad jag ska kolla på.

Input, idiotförklaranden och ivriga hejarop uppskattas!
Tack på förhand.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Ska du ha en halvautomat tycker jag du ska satsa på en HK 770, förnämlig mekanism men jag vet inte om det delas ut licenser på jag fortfarande.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är inte överdrivet sugen på att söka första licensen på något som Polisen helst ser försvinna. Får köpa skåp snarast så jag kan börja med första bästa bock.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Då du ser det lite som en väg till rustning så är ju en hageltomat 1A, typ benelli M2.

Sen en cylinder i 308 eller 30-06 så har de vad du behöver.

Utöver det skulle jag skaffa en sako quad, klass två kombi, s/s kal.20 och en dubbelstudsare >.400.
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
En av få gånger denna forumdel motiverar sin existens:)
Vad kul! Grattis och välkommen till den andra sidan armco;n:)
En halvauto är inget jag rekommenderar om det inte är till en person med fysisk nedsättning på något vis. Den är i jaktsammanhang helt enkelt onödig.
Ifall du gillade rakrepeter, så är det Blaser som gäller då deras pipbytes-system är överlägset. Bortsett från att R8;an är en nyare modell med grövre kalibrar i programmet. Så har den inte några fördelar över R93. Löstagbart mag är inget man har någon större praktisk nytta av.
Beträffande hagelbock.. Den köper du av mig!:D
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tack! Jag förstår att det inte finns någon jaktligt nytta med halvauto. Men varför har jag 510 cc istället för 450? För att det är coolt så klart.

Det började med att jag skulle ha en blaser men tvekar. Det verkar vara lite sektigt med blaser. Det ska man undvika.
Just nu känner jag all in med halvauto eller cylinder.

Vad har du för bock? Kommer mest skjuta duvor så ju sportigare desto bättre. Kanske inte 80 cm pipor men ja du fattar.

Tack föt hjälpen. Får gå med i någon jaktskytteklubb och hoppas gubbarna vill värva in en just i deras sekt så jag får prova runt.

Nästa stora vapen och jakt mässa?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Då du ser det lite som en väg till rustning så är ju en hageltomat 1A, typ benelli M2.

Sen en cylinder i 308 eller 30-06 så har de vad du behöver.

Utöver det skulle jag skaffa en sako quad, klass två kombi, s/s kal.20 och en dubbelstudsare >.400.

Finns det dubbelstudsare i så klen kaliber?

Hageltomat får vänta.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Satsa på en 30-06. Kan aldrig bli fel och sen en slitåslängbrakare.

Jag har precis sålt min 30-06 för nu är det lite färdigjagat för mig på ett tag.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Satsa på en 30-06. Kan aldrig bli fel och sen en slitåslängbrakare.

Jag har precis sålt min 30-06 för nu är det lite färdigjagat för mig på ett tag.

Känns som bäst-före datumet passerat på den kalibern. Men jag kanske har fel. Hur mycket billigare är 6,5 per övningspang?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Känns som bäst-före datumet passerat på den kalibern. Men jag kanske har fel. Hur mycket billigare är 6,5 per övningspang?

För 6,5an är modernare?

Iof är den riktigt kompetent, men du tangerar redan gränsen och blir det blyfritt är det kört.

Finns ju en god anledning att kalibrar som 30-06 finns kvar efter hundra år....
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Tack! Jag förstår att det inte finns någon jaktligt nytta med halvauto. Men varför har jag 510 cc istället för 450? För att det är coolt så klart.
Det är bara så att halvauto är ganska ghey:fakta.(Ifall fysiken inte kräver det)Lite som att ha, Villkor: Automat. På B-kortet:D

Det började med att jag skulle ha en blaser men tvekar. Det verkar vara lite sektigt med blaser. Det ska man undvika.
Just nu känner jag all in med halvauto eller cylinder.
Sektigt, berätta mer:).Sako 75, 85, CG, Yada yada yada. Är vettiga cylindrar.

Vad har du för bock? Kommer mest skjuta duvor så ju sportigare desto bättre. Kanske inte 80 cm pipor men ja du fattar.
Har en Sporter, en Browing Ultra XS som passar din krav-specs.

Tack föt hjälpen. Får gå med i någon jaktskytteklubb och hoppas gubbarna vill värva in en just i deras sekt så jag får prova runt.

Nästa stora vapen och jakt mässa?
De större jaktbutikerna brukar kunna ha mini-mässor då och då. Annars är det Swedish Gamefair på Tullgarn i slutet av maj 2014.
 
Last edited:

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Absolut inget fel på "folkhems-kalibern" 3006! Men sedan 60;talet år finns ju 308W, Vilket ger kortare repetering i en bössa med rätt lådlängd för kalibern, man behöver alltså inte flytta på huvudet vid repetering. Och har därmed möjlighet att se träffen i kikaren.
Skillnaden är ung som mellan 220hk eller 200kh i en bil. 06;an klarar 200gr kulor i dugliga hastigheter över kortare håll medans 308W får nöja sig med 180gr. Men viktigare än vikten på kulan är var skottet sitter och att den är av en god konstruktion.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Absolut inget fel på "folkhems-kalibern" 3006! Men sedan 60;talet år finns ju 308W, Vilket ger kortare repetering i en bössa med rätt lådlängd för kalibern, man behöver alltså inte flytta på huvudet vid repetering. Och har därmed möjlighet att se träffen i kikaren.
Skillnaden är ung som mellan 220hk eller 200kh i en bil. 06;an klarar 200gr kulor i dugliga hastigheter över kortare håll medans 308W får nöja sig med 180gr. Men viktigare än vikten på kulan är var skottet sitter och att den är av en god konstruktion.

Du får ju vara bra snabb om du skall se träffen när du repeterar.:hihi
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
En trevlig engelsk sida/sida är ett måste i en komplett garderob.
Leta efter en bra cyliderstudsare med kontrollerad matning, det är att föredra framför knökmatat.
6,5, .308w eller 3006 spelar ingen större roll, du behöver en 375 holland holland till afrikajakten.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
För att klargöra. Vill egentligen inte ha 6,5 utan 308.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hånflinet tarvar en förklaring!

Du menar att du ser träffen vid repetering? Vilka håll pratar vi om isåfall >300m?

Men jag antar att du menade att du har kvar djuret i siktet under repetering, vilket är nog så viktigt.

Sen var det inget hånflin, det var ett försiktigt garv när jag gjorde mig lustig på din felskrivning, sorry om det missförstods.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top