Grisar kan flyga (V motion om värnplikt)

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Kapat konto, det är inte möjligt att V står bakom en sådan motion.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Flygande grisar:
Polishelikopter.jpg
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Är vänsterliberal och stöder inte detta.
Ett försvar baserat på tvång kan aldrig bli "folkligt förankrat" som det står i motionen.
Jag stöder däremot ökade satsningar på försvaret men ser helst ett rekryteringssystem mer liknande högskolans.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Är vänsterliberal och stöder inte detta.
Ett försvar baserat på tvång kan aldrig bli "folkligt förankrat" som det står i motionen.
Jag stöder däremot ökade satsningar på försvaret men ser helst ett rekryteringssystem mer liknande högskolans.

Fast det bygger en förståelse för naturen och ger möjlighet att banka i lite moral i människor.

Dock skall det i så fall vara könsneutralt.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
För egen del tycker jag att det är synd att värnplikten är död. Skulle gärna se en återupprättning av den där alla, män som kvinnor, mönstrar för att därefter göra sin tjänst i försvarsmakten.

Dyrt? Ja det kommer det bli.
Nödvändigt med ett starkt försvar? Alla länder har en armé. Sin egen eller någon annans.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag anser krigeriet vara trams.
Men obligatorisk värnplikt (med goda möjligheter till vapenfri tjänst som beredskapsman, blå stjärna eller liknande) för samtliga oavsett kön anser jag vara karaktärsdanande.
Längden och tidpunkten för värnplikten bör gå att välja själv inom fastställda ramar.
I tider av hög arbetslöshet ser jag det som ett plus om medborgare mellan 18 och 25 leker krig i stället för att gå hemma.
Vid hög sysselsättning kan man vänta tills det passar bättre eller köra en kortkurs på ett par månader.
Yrkesarmé anser jag drar till sig helt fel folk.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
I framtiden kommer det också att omfatta cyberhot.

I framtiden? Har de missat nuet? Bara i dagarna har någon sänkt Skånetrafiken och SJ med hjälp av en ganska enkel taktik.


För egen del tycker jag att det är synd att värnplikten är död. Skulle gärna se en återupprättning av den där alla, män som kvinnor, mönstrar för att därefter göra sin tjänst i försvarsmakten.

Dyrt? Ja det kommer det bli.
Nödvändigt med ett starkt försvar? Alla länder har en armé. Sin egen eller någon annans.

Jag tror det skulle kunna bli bra samhällsekonomi i värnplikt. Jag såg en dokumentär från Kina för några år sen. Där använde man de värnpliktiga till att bygga vägar och annat. Låt våra värnpliktiga vara med och bygga vår infrastruktur som är rätt eftersatt.

Inför ett allmänt tvångsår av arbete efter gymnasiet där försvaret har första ching. Då får ungdomarna lite arbetslivs-erfarenhet också.

Då är jag egentligen ganska liberalistisk och ogillar tvång, men är väldigt pragmatisk av mig.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ja herredjävlar vad fort det vänder, det var inte så många månader sen man inte såg några hot innom överskådlig tid, ja förutom det fruktade cyberhotet.

Men lite skrammel runt Syrien och lite luft/vattenburna aktiviteter i närheten av vårt teritorie gör väl att alla politiker skiter ner sig under sitt uppvaknande.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
V har, i motsats till Anders Borg med stödtrupper, öppnat fönstret och tittat på verkligheten. De noterar, helt riktigt, att något måste göras och det i förrförra veckan.

Det finns två vägar. Gå med i NATO är det mest effektiva. Den andra vägen är att satsa rejält för att kunna kvarstå som alliansfria. V vill till varje pris stanna utanför NATO och det här är alltså deras sätt att ta konsekvenserna av detta. Bara det skall de ha en elogé för, bland såväl politiker som allmänhet är det annars högs omodernt att ta konsekvenserna av handlingar eller ställningstaganden.

Jag är tveksam till
1) Om vi överhuvudtaget har råd att stå själva. Det blir dyrare och dyrare att upprätthålla ett fungerande försvar. Alternativet är försvarsallianser. Bäst hade det varit med en nordisk försvarsallians, men det tåget har som bekant gått för rätt länge sedan. Det enda återstående alternativet är NATO, ом ви инте вилл лДра осс етт нытт алфабете, фЖрстЕс.
2) Att alliansfrihet är rätt väg att gå, av många anledningar. Men det är en större diskussion.


 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Personligen tror jag att allmän värnplikt är bra. Inte minst för att gjuta in lite karaktär i människor som annars aldrig kommer i kontakt med den typen av prövningar. Jag tror det är en win-win för samhället i ett längre perspektiv.

Sedan kan man diskutera Sveriges alliansfrihet och oberoende eller om man ska officiellt ingå i någon allianspakt. Det är en helt annan diskussion.

Värnplikten är dock ingen fråga som jag personligen brinner så mycket för att V skulle få min röst vid kommande val. Men de kan säkert locka över en och annan från mer vänsterinriktade s-väljare. Det är väl det man siktar på.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag anser krigeriet vara trams.
Men obligatorisk värnplikt (med goda möjligheter till vapenfri tjänst som beredskapsman, blå stjärna eller liknande) för samtliga oavsett kön anser jag vara karaktärsdanande..

Jag har länge varit inne på ditt spår. Jag har i mitt eget huvud tidigare kallat det "allmän plikt" som skulle inneböra att alla unga kvinnor och män får dra sitt stå till stacken för samhällets trygghet och välbefinnande. En stor andel skulle givetvis göra traditionell värnplikt, andra vapenfritt som tidigare inom brandförsvar och annat men jag skulle gärna se att även "IQ-reserven" och de halta och lytta får göra sig nyttiga de med. Det finns många områden där bara mänsklig närvaro skulle vara ett plus. Kan de inte skjuta kanoner eller släcka bränder kan de väl få agera medmänniskor inom vård och omsorg. Samhället skulle nog må bra av att unga människor under ett par månader hjälper till som medmänniska inom t.ex äldrevård och hemtjänst. Vårdpersonalen får med tid till vård och "pliktarna" kan bidra med socialt och medmänsklighet, tex vara på ett seniorboende och se till att de boende kommer ut varje dag...

Det skulle ge en medmänsklig vinst och det skulle heller inte bli en orättvisa för de som övar ålning medelst hasning eftersom även de skotträdda får göra nytta ett par månader.
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Intressant var också tiden man skulle vara inne. Tre månader, jag tycker det låter lite kort för att man skall hinna lära sig något. Sex månader krävs allraminst.
Jag tror som Skrotnisse på möjligheten att göra samhällsnytta under värnplikten. Grå arbetskraft, ja kanske. Ändock tror jag det ökar förståelsen för det samhälleliga, en förståelse som förhoppningsvis varar livet ut. Det är nog välbehöveligt i en tid som förordar det egna jaget framför allt annat.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top