Behöver sporthojsexpertise!!

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag kan inte förmå mig att komma på vilka f-ing hojar som jag ska kolla på inför mitt val av ny hoj!
Hjäääälp!!

Budget: ca 60k, helst mindre. Import ifall man sparar en slant!

Bakgrund: Sporthojar, bus och mycket bankörning
Jag har kört GSXR600 -06 förr året upptill en GSXR600 -07 som jag körde på bana. Tröttnade på att köra sport på gata när jag insåg hur det var att köra bana så den sålde jag. I år hade jag ett stort bilproblem och förlorade 45k så har blivit så många bandagar som: 0! :(

Nu vill jag (och tjejen) ha en ny hoj och för att få in så mycket körning som möjligt tänkte jag även testa ha den till att pendla, handla m.m.

Funderingar på att sladda grus med "äventyrshoj", men.. för lite Umpf??
Har länge vart inne på att testa sladda runt på lite grusvägar med en äventyrshoj, (körde cross 10 år från 4 års ålder ~), vill inte ha en stonka.
MEN har efter senaste turen med pappas VFR800 börjat fundera i banorna att en sådan (i min prisklass) är för.. slö..? (VFRen är ju inte jättesnabb ;) )
Jag gillar ju när det händer mycket när man drar på gasen och länge!

Ja, det är personligt men tror ni att en grushoj skulle vara något??

Tiger 800 XC?
Har kollat rätt mycket på en Tiger 800 XC men ännu inte provkört den.. Det är en snygg äventyrshoj men ja... är det en tillräckligt rolig, busig, snabb hoj eller är den bara... bra?
Tycker tex. att vstrom är fuul! hehe

Eller en Street Triple R?
Gick då över i tankar till en street triple r och att ditcha gruset...Bra idé?
Finns det grushojar som uppfyller mina krav (förutom den nya 1190 Adventure :drool )??

Hoppas det är någon som orkar :D
Tack!
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Street triplen funkar i grus också:


:tummenupp
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Detta kommer att kosta dig 1 år och massa slantar.
Har som du alltid kört sporthoj, men skulle vara förnuftig och köpa hoj för att pendla/handla mm.
Köpte en nyare Tiger 1050, hade den ett år och köpte sporthoj igen :yoparty
Gillar man accelerationen och kraften så finns det inget annat.

PS: Innan jag köpte Tiger 1050 provade jag Tiger 800, men tyckte att den var riktigt slö
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
En riktigt bra grushoj för mig är inte en äventyrshoj utan mer en Enduro/Cross. Möjligen en lättare motard i stil med den jag har (eller enduro modellen av 690). Annars tycker jag det blir för mycket vikt att släpa på i sandlådan.

Banåka med mycket tjong.. ja, även det soterar ju bort stora tunga äventyrshojar tycker jag. Svårt att hitta bra kompromisser mellan rent grusåka och snabbt banåka när man dessutom inte vill ha stånka.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Enkelt... en KTM 990 SM med valfri grovhet på däcken...tröttnar du på gruset byter du däck och kör bana med samma hoj:fakta
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Enkelt... en KTM 990 SM med valfri grovhet på däcken...tröttnar du på gruset byter du däck och kör bana med samma hoj:fakta
Det enda problemet med dem är att de är så fantastiskt benägna att gå på bakhjulet :fakta
Till och med jag har lyckats lära mig att hålla i en på balanspunkten efter bara en säsong. Jag hade kul med min på bankörningen i år med, känns lite annorlunda mot sportisen men jag tror jag kör fortare överallt förutom på rakan.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Hmm... ok. Estetiskt tilltalande (hehe) är inte en kategori som en motard eller motard på-steroider faller under (för mig)!! 30% av nöjet är att kunna tänka på vilken underbar hoj man har ;)

Hmm.. En brutal/rolig hoj som går bra att skjutsa på då? :p Sen gör det ju inget om den faller inom student + lärar lön, :crash (I ägande)

Tack för att ni svarar! :krama:krama
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hmm.. En brutal/rolig hoj som går bra att skjutsa på då? :p Sen gör det ju inget om den faller inom student + lärar lön, :crash (I ägande)

Tack för att ni svarar! :krama:krama

Aprilia Tuono. Du får en fin Gen2 för din budget och klarar även försäkringen på en lärarlön. Skulle du vilja åka bana så gör den inte bort sig där heller.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top