Moderna oktantal

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Hur funkar det med bensinen nuförtiden ?
Stämmer oktantalen på mackarna med vad som anges eller är de mer detonationsbeständiga än förr .
98-oktan är på väg bort i många områden , brukar då skvätta i minsta möjliga mängd 95 för att ta mig till en riktig mack utan att ladda för mkt men detta kanske görs i onödan ?
Det figurerar mycket rykten om sprit i bensinen mm , vad gäller ?

:confused:M
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Spriten är bra, E85 har 108 oktan om jag inte missminner mig.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Spriten är bra, E85 har 108 oktan om jag inte missminner mig.

104 är det i e85.
Det finns sprit i bränslet mer och mer nuförtiden Statoil säljer ju inte vanlig blyfri 95/98 längre.
Utan miles 5% tillsatt etanol, Miles 95/98 ska tydligen minska koldioxidutsläpp och lägre förbrukning dem planerar även att höjja till 10% vilket jag anser som rena idiotin då äldre bilar inte är byggda för detta.
Jag brukar själv köra på 95, spelar ingen större roll sålänge man inte kör Turbo hoj, eller bil som mappats efter 98.

"miles 95"
SAMMANSÄTTNING
Bensin (85-100% vol)
Toulen (5-10% vol)
Etanol (4-5% vol)
 
Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
104 är det i e85.
Det finns sprit i bränslet mer och mer nuförtiden Statoil säljer ju inte vanlig blyfri 95/98 längre.
Utan miles 5% tillsatt etanol, Miles 95/98 ska tydligen minska koldioxidutsläpp och lägre förbrukning dem planerar även att höjja till 10% vilket jag anser som rena idiotin då äldre bilar inte är byggda för detta.
Jag brukar själv köra på 95, spelar ingen större roll sålänge man inte kör Turbo hoj, eller bil som mappats efter 98.

"miles 95"
SAMMANSÄTTNING
Bensin (85-100% vol)
Toulen (5-10% vol)
Etanol (4-5% vol)



har du en motor med lambdastyrd insprutning OCH knacksensor/spiksensor så spelar det faktiskt roll...

min bil tar nästan 2 dl mindre per mil med v-power om jag jämför med 95...
sen reagerar olika bilar/motorer olika. vissa har kvar samma förbrukning men får lite mer effekt istället och vissa både och.

tror det var femmans växel som för ett antal år sen gjorde en jämförelse mellan olika bränslen och använde då en standard impreza wrx sti. och mellan det lägre oktantalet och det högre oktantaler så skiljde det ca 15 hästkrafter..
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
tror det var femmans växel som för ett antal år sen gjorde en jämförelse mellan olika bränslen och använde då en standard impreza wrx sti. och mellan det lägre oktantalet och det högre oktantaler så skiljde det ca 15 hästkrafter..


nja ... när fiskaren beskriver sina fiskar.... såg väll ut så här !

Asda worst at 235.8 bhp £1.36 a litre
Bp 236.1 bhp £1.39
Bp ultimate 236.7 £1.47
Esso supreme 240.5 bhp £1.44
Shell the best at 240.9 bhp £1.45
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Nu riskerar jag väl att sätta igång en pajkastningstråd, men jag tror inte på det här.

...dem planerar även att höjja till 10% vilket jag anser som rena idiotin då äldre bilar inte är byggda för detta...

Etanol är ett snällare kolväte än bensin, så att det skulle fräta m.m. är inte sant.

Upp till ca 20-30% inblandning så gör den högre oktanen på bränslet att förbrukning m.m. inte påverkas trots lägre energiinnehåll. Så att blanda i etanol i bensinen tycker jag är ett väldigt bra sätt att minska vår förbrukning av det fossila bränslet.

Våra bilar går mer eller mindre på E85. Nu har vi bara gammalt skit, men i alla fall.
Volvo 945 Turbo, konverterat med nya spridare (lämnar 30% mer) och jag har kört så ca 8000 mil
Volvo 945 sugis, konverterat med förhöjt bränsletryck och vi har kört så ca 10000 mil
VW Polo 1,6, den har vi inte gjort någonting med, den tankar vi 10 liter bensin och sedan resten (ca 35 liter) E85. Vi har kört så ca 3000 mil med den.
Yamaha XJ400, 3 liter E85 och resten bensin. Funderar på att byta munstycken så att jag kan köra ren E85, jobbigt att blandtanka.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nu riskerar jag väl att sätta igång en pajkastningstråd, men jag tror inte på det här.



Etanol är ett snällare kolväte än bensin, så att det skulle fräta m.m. är inte sant.

Upp till ca 20-30% inblandning så gör den högre oktanen på bränslet att förbrukning m.m. inte påverkas trots lägre energiinnehåll. Så att blanda i etanol i bensinen tycker jag är ett väldigt bra sätt att minska vår förbrukning av det fossila bränslet.

Våra bilar går mer eller mindre på E85. Nu har vi bara gammalt skit, men i alla fall.
Volvo 945 Turbo, konverterat med nya spridare (lämnar 30% mer) och jag har kört så ca 8000 mil
Volvo 945 sugis, konverterat med förhöjt bränsletryck och vi har kört så ca 10000 mil
VW Polo 1,6, den har vi inte gjort någonting med, den tankar vi 10 liter bensin och sedan resten (ca 35 liter) E85. Vi har kört så ca 3000 mil med den.
Yamaha XJ400, 3 liter E85 och resten bensin. Funderar på att byta munstycken så att jag kan köra ren E85, jobbigt att blandtanka.

Fräta och fräta.
En snabb sökning på Internätet hittar en hel del som berör både permeabilitet, upplösning m.m

Summan av det hela är att man även om etanol är snällare än metanol så måste man välja sina packningar och tätningar med urskiljning. Likaså får man förr eller senare -lite beroende på vilket fordon det rör sig om- problem med föroreningar som har sitt ursprung i bl.a nedbrutna tätningar..

Det finns ett antal trådar om hojar som går illa till uselt på eller i närheten av tomgång där anledningen misstänks kunna vara igensatta lågfartsdelar pga just etanolinblandningens påverkan på ett bränslesystem designat för bensin.

Visserligen innehåller etanol kolväte (C2H5OH) men kvalar inte in i lika löser lika släktskap med "bensin" varför det som tål bensin inte med någon nödvändighet tål etanol.

En inte oväsentlig skillnad är att etanol är vattenlöslig vilket bensin som bekant inte är.
Det skapar i sig förutsättningar för en del av de intressanta problem som man kan råka ut för....
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Nu riskerar jag väl att sätta igång en pajkastningstråd, men jag tror inte på det här.



Etanol är ett snällare kolväte än bensin, så att det skulle fräta m.m. är inte sant.

Upp till ca 20-30% inblandning så gör den högre oktanen på bränslet att förbrukning m.m. inte påverkas trots lägre energiinnehåll. Så att blanda i etanol i bensinen tycker jag är ett väldigt bra sätt att minska vår förbrukning av det fossila bränslet.

Våra bilar går mer eller mindre på E85. Nu har vi bara gammalt skit, men i alla fall.
Volvo 945 Turbo, konverterat med nya spridare (lämnar 30% mer) och jag har kört så ca 8000 mil
Volvo 945 sugis, konverterat med förhöjt bränsletryck och vi har kört så ca 10000 mil
VW Polo 1,6, den har vi inte gjort någonting med, den tankar vi 10 liter bensin och sedan resten (ca 35 liter) E85. Vi har kört så ca 3000 mil med den.
Yamaha XJ400, 3 liter E85 och resten bensin. Funderar på att byta munstycken så att jag kan köra ren E85, jobbigt att blandtanka.

Etanol torkar ut packningar, om du kör ett fordon som ska gå på ren bensin så ska man inte köra på etanol.
Då etanol innehåller 30% syre, så behöver du öka förbrukningen för att fordonet ska få rätt blandning, annars går det snålt.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
5% etanol i 95 o 98 oktan tror jag. Har pratats om E10 på ingång för 95 oktan.
Oktantalet säger när bränslet ska självdetonera pga tryck/temp.
Vilket är en viktig egenskap för att inte få motorskador. Men tror inte man glider i denna egenskap nämnvärt.


Etanol och vissa gummin/plaster fungerar dåligt. Men den har också lägre energi innehåll.
Jag brukar köra nån tank E85 blandat på mina turbo bilar per år för att tvätta ur injektorerna lite. Vet inte om min teori är korrekt, men placebo effekten är där ;)

Det man ska passa sig för är hårdkörning direkt efter man ändrat oktantal. Detta speciellt om man går från högre till lägre. Bilens elektronik måste anpassa tändningen och det är bäst om det görs på låglast. Får man detonation på höglast mår förbräningsrummen inte bra.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Oktantal bestämmer man väl experimentellt, så i en perfekt värld borde 98 oktan alltid vara just det oavsett den exakta sammansättningen för dagen. Om det verkligen är så hade faktiskt varit kul att veta. :näsblod

EDIT: Min förgasarstånka går för övrigt dåligt på låglast/lågvarv med 98 men inte 95, så någon skillnad verkar det vara. :va
 
Last edited:

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Så 95 är fortfarande 95 punkt .
För mig med 1 bar och förgasare är det ganska bra att veta !
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det beror på vilket oktan vi snackar om. RON eller MON? Det är ju inte nödvändigtvis så att ett bränsle med högre RON har bättre spikresistens i just vår applikation.

Modern soppa är ofta av risigare kolväten och sen tillsätter man sprit med högt RON och vips får man ett bränsle som ser bra ut på pappret men inte fungerar lika bra i våra motorer. Nu kör jag inte överladdat men sugmotorer där man ligger på gränsen till detonationer går betydligt sämre med soppa som är sminkad med sprit.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Oktantal bestämmer man väl experimentellt, så i en perfekt värld borde 98 oktan alltid vara just det oavsett den exakta sammansättningen för dagen. Om det verkligen är så hade faktiskt varit kul att veta. :näsblod

EDIT: Min förgasarstånka går för övrigt dåligt på låglast/lågvarv med 98 men inte 95, så någon skillnad verkar det vara. :va

Kan det ha o göra med att bränsle som har svårare att självantända också har svårare att antända och förbrännas ordentligt i en motor som inte är optimerad för detta bränsle - eg kompression, förbränningsrum, förtändning etc..?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kan det ha o göra med att bränsle som har svårare att självantända också har svårare att antända och förbrännas ordentligt i en motor som inte är optimerad för detta bränsle - eg kompression, förbränningsrum, förtändning etc..?

Mycket möjligt. Olika etanol-innehåll kan väl även göra att jag får lite olika AFR. Nu funkar det ju bra med 95, så jag slipper gräva vidare i det. :)
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Om jag inte minns fel läste jag i forced induction tuning att etanol har bra RON men rätt så kasst MON. RON (research octane number) 96 blir MON (Motoric octane number) 85 eller nåt åt det hållet vill jag minnas. Etanol har MON 82 eller 83 om jag inte minns fel. Således blir då "sminkad" bensin som Boris uttryckte det får ett högt RON på pappret men i verkligheten har man sänkt MON-talet vilket är närmre sanningen för vad motorn kommer att tycka om soppan.

Största anledningen att man i många fall kan köra hårdare med e85 är snarare att man sprutar in såpass mycket mer vätska att kompressionen i sig inte höjer tempen i förbränningsrummet i samma utsträckning.

Rätta mig gärna om jag har fel, men så här uppfattade jag det som i boken.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top