None´s Gsxr behöver en stressfläkt

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Enligt Amerikanska källor går det inte att ha mer än 3 originalpackningar till Blackbirdmotorn för då dör man DIREKKT :confused:
Funkade för mig med betydligt mer iaf :tummenupp

Kolla själv är mitt tips .

M
Eftersom det krävs en specialbeställning av packningen så chansar helst inte, då pengar inte finns i överflöd.
På min maskin skulle det inte rymmas nå mycket mer än 3 originalpackningar iaf, och det beror som sagt på kamkedjan.

Jag har svårt att tro att min motor är annorlunda, så då bör en 0.075" packning fungera och kanske lite till.
Cometic kunde inte heller rekommendera mer än 0.060" utifrån deras erfarenhet, förändringen i kompressionförhållandet är lite mellan de olika alternativen.

Med motorn händer det inte speciellt mycket just nu men nu är den iaf ordentligt rengjord:banana
 

Bifogat

  • 2013_10_27_0128.jpg
    2013_10_27_0128.jpg
    231.7 KB · Visningar: 115
  • 2013_10_27_0129.jpg
    2013_10_27_0129.jpg
    228.8 KB · Visningar: 114
  • 2013_10_27_0130.jpg
    2013_10_27_0130.jpg
    233.1 KB · Visningar: 120
  • 2013_10_27_0132.jpg
    2013_10_27_0132.jpg
    233.4 KB · Visningar: 109
  • 2013_10_27_0135.jpg
    2013_10_27_0135.jpg
    234.3 KB · Visningar: 99
  • 2013_10_27_0138.jpg
    2013_10_27_0138.jpg
    227.1 KB · Visningar: 125
  • 2013_10_27_0139.jpg
    2013_10_27_0139.jpg
    225.5 KB · Visningar: 110
  • 2013_10_27_0140.jpg
    2013_10_27_0140.jpg
    225.3 KB · Visningar: 125

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen

Tackar!

Jag har gjort tre nya inköp, mikrometrar för att kunna mäta upp motorn, insticksmått för att att kunna mäta innerdiametern och en goprokamera av äldre snitt för att filma lite med.

Jag ska iväg på en resa lite längre tid så det här blir sista uppdateringen på ett tag.:tummenupp
 

Bifogat

  • 2013_11_04_0141.jpg
    2013_11_04_0141.jpg
    232.7 KB · Visningar: 148

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Nu är jag hemma igen, så här kommer en uppdatering, eller snarare lite funderingar jag skulle vilja ha lite input på.

Den här gången är det bränslesystemet som jag klurar kring och möjligheten till att välja en annan väg än traditionellt.
Tanken:tungan är att behålla orginal BTR som är på 3bar konstant och komplettera det med 1000cc spridare som ger 500hk på bensin. Picasso har ritat två skisser nedan, den undre visar på hur bränslesystemet är kopplat original och min tanke är då att komplettera med större spridare och en högre flödande pump.

BTR sitter alltså original efter bränslepumpen och justerar trycket genom att släppa tillbaka bränsle till tanken.
Idén skiljer genom att jag inte behöver någon BTR som styrs av vakuum.

IMG_5339[1].jpg

Jag lånar Sydney´s bild från den klistrade tråden i turbodelen för att visa hur det skiljer sig.

Fuel System ver.1.jpg
Fuel System ver.2.jpg

Jag kanske är helt ute och cyklar men hur kommer det sig att den vanligaste lösningen är att använda sig av en extern BTR/FPR?
 

Jojje62

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
Blomstermåla
Hoj
KTM 129 SA -16, Suzuki M1800R -09, Hayabusa Turbo motor i bil
Man vill att bränsletrycket alltid ligger på samma tryck över laddtrycket.
Dvs 1,5 bar laddtryck = 4,5 bar bränsletryck.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du får gärna utveckla hur det kommer sig att det är så.

Man utnyttjar spridaren dåligt annars. Med tex 1.5 bars laddtryck och 3 bar konstantryck över spridarna. Så har du bara ett effektivt spridartryck på 1.5 Bar kvar. Dvs i det driftfall där motorn måste ges mer bränsle, så har man med konstantryck, skapat en situation som motarbetar det man vill. Dvs man kommer tex riskera att bottna i duty cycle tidigare med en given spridarstorlek.
På system där avsikten inte är att ladda mer än tex ½ Bar, då kanske det inte gör så mycket att ta genvägen med konstanttryck och istället lägga hela laddtryckkompenseringen i spridartid, men är ambitionen väsentligt högre laddtryck så gör man det sannolikt svårt för sig att inte använda ett laddtryckkompenserat bränsletryck.
 
Last edited:

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Man utnyttjar spridaren dåligt annars. Med tex 1.5 bars laddtryck och 3 bar konstantryck över spridarna. Så har du bara ett effektivt spridartryck på 1.5 Bar kvar. Dvs i det driftfall där motorn måste ges mer bränsle, så har man med konstantryck, skapat en situation som motarbetar det man vill. Dvs man kommer tex riskera att bottna i duty cycle tidigare med en given spridarstorlek.
På system där avsikten inte är att ladda mer än tex ½ Bar, då kanske det inte gör så mycket att ta genvägen med konstanttryck och istället lägga hela laddtryckkompenseringen i spridartid, men är ambitionen väsentligt högre laddtryck så gör man det sannolikt svårt för sig att inte använda ett laddtryckkompenserat bränsletryck.

Tack, då förstår jag mycket bättre hur det hänger ihop. Det är därför Suzuki har valt konstanttryck på original bränslesystem, där det duger med 3 bar konstant för trycket i insuget inte blir så högt.
Nu ska det bara kluras ut hur jag löser returen från fuelrail till tank, men skam den som ger sig. :)
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Inga framsteg än på hojen ännu, däremot har jag delvis övertygat frugan om att åka med på hojen om den blir klar till sommaren.:banana
Men jag hann inte drömma om en mc-semester länge innan hon hällde grus i maskineriet, "Ska jag åka med så ska jag ha reflexväst".:gnissla Jag hann väl säga något i stil med " Man kan INTE köra turbohoj och ha reflexväst"

Det skulle jag inte ha gjort för det var som att kliva på en stridsvagnsmina, och jag fick en lektion:mattias om reflexvästar och att synas i trafiken...

Men det är några månader kvar till sommaren:)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hehe, jag håller faktiskt med din fru där. Och jag vågar skriva det också :D Man syns så jävla dåligt och turbohoj går fort om man vill. Själv kör jag sedan 3 år tillbaka turbohojen med knallgul jacka och jag har märkt stoooor skillnad på hur bra jag syns. Nu helt plötsligt är inte riktigt alla bilister idioter längre. Så jag skiter i tuffheten och kommer hellre hem till familjen i en bit. Dessutom är det nog ganska pinsamt för ägarna till valfria sporthojar att bli frånkörda på slangen av en reflexväst..
Jaja, bygg nu :tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Inga framsteg än på hojen ännu, däremot har jag delvis övertygat frugan om att åka med på hojen om den blir klar till sommaren.:banana
Men jag hann inte drömma om en mc-semester länge innan hon hällde grus i maskineriet, "Ska jag åka med så ska jag ha reflexväst".:gnissla Jag hann väl säga något i stil med " Man kan INTE köra turbohoj och ha reflexväst"

Det skulle jag inte ha gjort för det var som att kliva på en stridsvagnsmina, och jag fick en lektion:mattias om reflexvästar och att synas i trafiken...

Men det är några månader kvar till sommaren:)


HAHAHHAHAHA.

Toffel :rofl
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Hehe, jag håller faktiskt med din fru där. Och jag vågar skriva det också :D Man syns så jävla dåligt och turbohoj går fort om man vill. Själv kör jag sedan 3 år tillbaka turbohojen med knallgul jacka och jag har märkt stoooor skillnad på hur bra jag syns. Nu helt plötsligt är inte riktigt alla bilister idioter längre. Så jag skiter i tuffheten och kommer hellre hem till familjen i en bit. Dessutom är det nog ganska pinsamt för ägarna till valfria sporthojar att bli frånkörda på slangen av en reflexväst..
Jaja, bygg nu :tummenupp

Usch, vilka influenser som smyger sig in i turbovärlden:tungan

Absolut syns man bättre i trafiken med något färgglatt än ett vanligt skinnställ, och jag mognar nog längre fram. Jag skulle på sikt vilja ha en till hoj för långturer där man sitter lite bättre och kan köra längre och då får reflexvästen kanske komma fram.
Att du dessutom har fått tre likes, säger väl lite om att synen:tungan på reflexväst har ändrats.

Haha. Klockrent!!! :tummenupp :Bugar
Member No1 Lahi reflex Fanclub :)
Med fullt ladd är det ingen som ser att du har reflexväst....just saying...:rolleyes:
Det är väl så

HAHAHHAHAHA.

Toffel :rofl

Käften! :rodnar:)


I helgen bör det komma upp ett inlägg om vad som händer med hojen
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Nu har jag klarat mig från reflexväst diskussioner den här helgen, så vi har fått några saker gjorda den här helgen.

Vi har mätt upp insugs- och avgaskamaxel, cylindrarna, vevaxel mm. och vi kan konstatera att ingen av de ytor vi har mätt har lämnat de standardmått som anges från fabrik. Vilket är väldigt positivt eftersom eftersom vi då slipper lägga tid på att byta ut saker som är utslitna eller nära den service gräns som anges. :tummenupp

Vi har givetvis mer att mäta upp tex. "oljeytan" mellan lager och vevaxel, kolvrings gap mm. men det har vi tänkt göra när vi monterar ihop motorn.

Sen har vi fått ett glatt tillskott i garaget, en Ac/Dc Tig 200A med plasmaskärare och pedal, till detta blev det även en ny svetshjälm.

Sen har vi lagt upp en planering, så får vi se om vi kan följa den :)

Det blir inga bilder på uppmätningen, för den gjordes bäst iförd kalsonger #PK :yoparty
 

Bifogat

  • IMG_5357.jpg
    IMG_5357.jpg
    241.3 KB · Visningar: 94
  • IMG_5362.jpg
    IMG_5362.jpg
    206.7 KB · Visningar: 98
  • IMG_5365.jpg
    IMG_5365.jpg
    221.2 KB · Visningar: 102
  • IMG_5369.jpg
    IMG_5369.jpg
    245.4 KB · Visningar: 90

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
I helgen har vi fått ordningen på svetsen och plasmaskäraren med alla inställningar. Vi saknar en momentnyckel därav kan vi inte dra ihop och mäta upp det sista i motorn. Mest har vi fixat i svetshörnan, så nu finns både pall, tillsatsmaterial och struktur i hyllorna (mer än innan iaf)

Det viktigaste är att jag har målat en katt, även om det kan liknas med en tax:tummenupp

20140209_131642.jpg20140209_152414.jpg20140209_151740.jpg
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
vad flör TIG är det? en Stahlwerk? viklen modell isåfall?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top