Ratsit har börjat lista vilka fordon folk äger!! Va fan...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Noterade att man numera enkelt kan kolla vilka fordon som finns registrerat på en specifik adress.
Glid in på Ratsit och sök på dig själv. Sen när nu har din adress kan du se hur många och vilka personer som bor på adressen eller vilka fordon som finns registrerade där.
Söker du på t.ex. lägenhetsnummer så kan du se i vilken lägenhet personen som äger fordonen finns.
Ok, man ser inte regnummer på fordonet, men ändå

Tack för den :mad:
Kan man inte få ha något i fred utan att det publiceras på nätet nuförtiden...?
Jo, jag vet att man tidigare kunde ringa till myndigheterna och per telefon ta reda på dylikt, men att lägga upp det på nätet är snäppet värre enligt mig.

Edit: Bilder

1.jpg
2.jpg
 
Last edited:

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Helt otroligt...Förstår inte varför sådana upplysningar ska behöva offentliggöras för allmänheten.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Helt otroligt.... man blir fan förbannad.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Helt otroligt...Förstår inte varför sådana upplysningar ska behöva offentliggöras för allmänheten.
Vilka j-a dumheter..
Är det så nödvändigt att duka ett komplett "smorgasbord" för våra vänner på andra sidan Östersjön eller, för alldel, även en del av importmaterialet..
Jar har, hmmm.. "ett antal hojar" en del halv-unika som jag ska bygga garage till i höst. Nu behöver man inte ens bryta sig in i garaget utan kan lätt knappra fram innehållet på datorn hemma i lägenhetsvärmen, dvs välja ut vad man vill ha, innan man hämtar och lastar dem i containern..:dummer
I MCHS (klubb för gubbar med ännu äldre hojar) har man sen länge varit mycket sparsam med denna info i medlemlistan just av vissa anledningar...:mad:
 

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
Står:

Fordon (0) Nyhet!

På mig. Jag har 2 fordon registrerad på mig. Ena från i år, andra sedan 3.5 år tillbaka :)
Sökte på mitt namn och adress. Då står det att det finns 3 fordon på adressen.
Jag har bara två men min sambo har bil som också visas när man söker på mig. Tur att man har en gammal och inte så stöldbegärlig hoj.
För den som har nyare hoj är det kanske bra att det bara står märke och årsmodell.
Men vad fan har hela Sverige* med att göra vad jag har för fordon i mitt garage.

Sen är det väl så att det finns rätt mycket nyfikna människor som bara måste veta allt. Lite extra störigt.
Nä internet håller på att balla ur fullständigt. (vilket det väl iofs gjorde kanske redan den dagen det föddes.)

Edit: Världen menar jag.
 

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Jag har iallafall skickat ett klagomeddelande, har dock inga stora förhoppningar att det kommer att ändra något..
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Finns en enkel förklaring. Det är allmänna uppgifter, och ratsit är förmodligen inte välgörenhet utan tjänar pengar på att kunna erbjuda så mycket info det bara är möjligt.

Sen att det är kasst är ju en annan femma.
 

Tjita1

Guest
Det står åtminstone bara märke och årsmodell, men det kan väl vara illa nog, står det "DUCATI 2014" så kan man väl räkna ut att det inte är nåt billigt man har i garaget...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kan inte påstå att jag heller är förtjust i utvecklingen där man publicerar allt mer uppgifter på nätet. Är folk så nyfikna på varandra kan de väl bara lyfta på luren själva och ta fram uppgifterna.

Det bör inte vara så svårt att få fram alla som äger en viss bil- eller motorcykelmodell där även bokföringsadressen framgår i Sverige om man har ohederliga avsikter. Tror inte Ratsit är källan man använder. Den är nog mer av intresse för snokande privatpersoner som är intresserad av vad deras vänner eller kollegor tjänar.

Man kan ju trösta sig med att uppgifterna på Ratsit inte är tillförlitliga i flertalet fall. Man bör således ta uppgifter därifrån med en nypa salt precis som de uppgifterna tidningarna har en förkärlek att publicera med jämna mellanrum för att sälja lösnummer. De är ju tagna från deklarationerna och utan att ha närmare insyn i dem är det svårt värdera vissa personer.
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Det står åtminstone bara märke och årsmodell, men det kan väl vara illa nog, står det "DUCATI 2014" så kan man väl räkna ut att det inte är nåt billigt man har i garaget...

Håller helt med, det har fan gått för långt. Bör inte vara så lätt att få tag på sådan info.. Lagom skevt :s
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Lite gamla uppgifter, men vad är poängen ? Å andra sidan...det är ju offentliga uppgifter som alla kan få reda på ändå väl ?
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Vilka jävla svin!!! Det är ju fan anstiftan till fordonsstöld, för i vilket annat ärende kan man vara intresserad av detta?

Protesterar man mot detta är man väl som vanligt helt körd för det underblåses av sosse-oligarkin, feminist-rasisterna och miljö-fascisterna. Knyt näven i fickan Svensson!

:mad::mad::mad:
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Äh, så allvarligt är det väl inte? Wow, jag äger tydligen en Honda från -97. Kan det vara en CBR900? Guldvinge? En risig enduro? Hornet? En 125:a kanske?

Står den på min adress eller nån annanstans?

Jag drar inte några stora växlar på att infon blir tillgänglig.
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Det står åtminstone bara märke och årsmodell, men det kan väl vara illa nog, står det "DUCATI 2014" så kan man väl räkna ut att det inte är nåt billigt man har i garaget...

Fast om de vet vad man har i garaget så kanske de vet vad man har i källar'n också... och det kan ju i så fall förhindra fler Fritzl-fall :tummenupp
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Sökte på mitt namn. Har 6 fordon :yoparty

Eller... På närmare tanke så står det vilka fordon som finns på den adressen.

Och Pelle... På min adress står en KTM från 2011... Kan bredda upp ögon för många polacker.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
problemet kan ju bli att om någon äger rätt exlusiva fordon typ "Bugatti 2012" "Ducati 2013" osov e väll risken att det knackar på ett par storvuxna herrar med yxa och pistol som kräver tillgång till nycklar och pengaöverföringar till något konto i Ryssland.....

men den risken fanns ju förrut åxå , dom har ju listat inkomsten skitlänge

tur att man e fattig så man slipper oroa sig :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så om någon tjuvliga slår på... Tja någon adress på Djursholm så kan man snabbt se att ett inbrott eller regelrätt rån på Skandiavägen xx skulle kunna resultera i nycklar till 2 mercedes från 2012 & 2013 och en Porsche från 2010.

Skulle jag ha velat ta fram dessa uppgifter tidigare hade jag varit tvungen att ha ett abonnemang hos infotorget eller ringa upp en myndighet och begära ut uppgifterna. Nu kunde jag kolla upp det på 6 slagningar på olika adresser.

Så jag tycker det är en dålig utveckling.
:död
 

Henry

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Ort
Färingsö
Hoj
Kawa ZX-6R 636 -14
Det står som tur var inte modell utan bara märke och år (vilket är jobbigt nog iofs).
Programmerare som jag är skulle jag kunna göra ett program som ex.v. sökte fram alla adresser där det fanns en Ferrari från 2005 eller senare utan större problem.
Kombinationen gratis och lätt-tillgängligt kan ge följdeffekter :/
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Förstår inte varför uppgifterna är offentliga från första början? Vore det inte bättre om man var tvungen att ge en signatur för att uppgifterna ska släppas till ett visst företag eller person?

Att till exempel se om en bil eller mc är stulen via regnr kan vara en offentlig uppgift, men inte vem som står som ägare.

Samtidigt kan jag förstå poängen rent politiskt att ha ett system med offentliga uppgifter, då blir det enklare att motivera att regeringen inte sitter och ruvar på uppgifter om alla, men ingen annan får se vilka uppgifter de faktiskt har.

Jag säger såhär; Give me mah freedom, sluta loggföra allt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top