CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Tackar för ett utförligt svar Goffen, kan nästan säg att jag tycker att TCS:en mer och mer verkar vara ett irritationsmoment än ett hjälpmedel snart. Tyckte först att det verkade vara en skön feature, och att det var synd att jag inte hade det på min, nu är jag på väg att svänga i den frågan.

Vad tycker du ?

PS - För att bli lite mer generell så anser jag att på vissa fordon (som bilar, touringhojar etc) så gör det inget om elektroniken funkar lite som "en räddare i nöden" om man säger så - Men på andra fordon som Supersporthoj-segmentet och sportbilar t ex så vill jag att systemen ska hjälpa mig att åka FORTARE inte att hålla mig tillbaka.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
https://www.youtube.com/watch?v=AqivcHXa9tA bakljuset
http://www.ebay.com/itm/SMOKED-Aero...Parts_Accessories&hash=item460c42b441&vxp=mtr blinkers fram
http://www.ebay.com/itm/NEW-2009-20...Parts_Accessories&hash=item1c3d513ed6&vxp=mtr GYTR krachpuckar "gått ner i pris såklart grrrrrr"
http://www.sporthoj.com/galleri/bild?id=131800&header=1
Jag börjar med detta är det nått annat ni vi se elle ha länk till får ni hojta så får vi se om jag hittar allt !

Tack, behövde du byta blinkrelä för att få rätt frekvens?
Lägg gärna vid tillfälle ut en bild på hojen din och blinkarna fram. Kunde inte riktigt se hur det ser ut monterat på ebay-bilderna. Bakblinkarna var coola som fan men lär inte gå igenom en svensk besiktning tyvärr
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Behövde inte byta blinkrelä på min ska tydligen vara ett digitalt blinkrelä original. Bilder på blinkers med och utan tända dioder finns på min sida i mitt garage ! Det är över 3år kvar tills jag ska besiktiga min så det gör inget att dom inte går igenom "än" =)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
YZF-R1 i vardagskörning håller jag med dig då är TCS mer irritation än ett hjälpmedel men på bana är det sjuukt gott att bara kunna vrida full mutter och låta elektroniken göra jobbet ! Om du kollar här ut på start och målrakan så ser du tcs lampan blinka den sköter allt jag bara vrider på "där gör jag ju det med flit" så får elektroniken jobba !

https://www.youtube.com/watch?v=a3YT8pHGAtY&list=UUj8ZtWnkGkRcU7o_h2CdeHQ

Jag vet att jag blir omkörd av Jensen på sin motard men han är ju fan inte rädd ett skit om sin hoj som jag är =)
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Skapligt skönt att kunna ge fullt i den kurvan t ex :)
Jädrar vad många varv du har skruvat på fjäderförspänningen (?) (osäker eftersom jag aldrig skruvat fjäder och dämparinställningar själv). Hmm, hur blir det där, hårdare fjädrar?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Ja fram är den nerskruvad i botten... får ändå inte till hänget som jag vill fick tillochmed backa av bak för att inte hojen skulle få ojämn fjädring.. Hittar inte mitt protokoll nu men för mig det hamnade på 35-36 fram och samma bak nudå jag siktade på 30 vilket är mellanting mellan bana och gata... 25-30 bana 30-35 gata sägs det ju
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kära R1 09- vänner jag har haft min bakstötdämpare på uppdatering och enligt uppgift så finns det en del att göra, min är renoverad, en distans som ökar förspänningen och en distans för att höja bakdelen inställd efter min vikt m,m. Min framgaffel är uppdaterad med Andreani-kit så nu gör jag bara oljebyte och en riktig service i sommar.
Ska bli riktigt kul och se vad känslan blir.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vad kan nya fjädrar fram tänkas kosta? Väger väl ungefär 95 med utrustning på.. Sen gäller det ju att hitta nån som kan byta dom utan att göra ett enda märke i gaffelbenen...
 

Zebbh

woop woop
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Katrineholm
Hoj
Kawasaki ZX10R 2011 BMW S1000RR 2011 Yamaha YZF R1 2009 Suzuki GSXR 600 2009
zebbh nästan för mycket o skriva här men... Puig kåpglas från greven 750kr 100% passform, graves kraschpuckar från ebay 1350kr dyra men grym finish och passform, skylhållare köpta jag nån kina variant för 175kr inkl frak och ledbelysning till skylten otroligt billigt och perfekt passform motodynamics bakljus med inbyggd blinkers 800kr med frakt "om jag minns rätt" mörktonad, olagligt men grymt snyggt och tydligaste blinkersfunktionen av dom jag sett, stompgrips 550kr typ på grevens, sen måste du ha svettband 200kr både fram och bak till bromsvätskan! AIS blockoffs till avgasreningen "driven" 450kr ebay så slipper du det eviga smällandet vid motorbroms, K&N luftfilter 450kr ebay cordona quickshifter 3800kr grevens, flushmount blinkers fram 400kr ebay syns framifrån och mörktonade dom med. tankpad 180kr maxmc halvsystem leovince ca 10k "dyrt o ha hoj med dubbla burkar" =( sen motorskydd antingen rizoma 1600kr eller nått som bactor säljer för 1295kr kommer jag att sätta på hojen som skyddar motorn. Jag har säkert glömt något och jag fick dessutom ont i magen nu när jag ser allt jag monterat på min hoj =) Japp hade glömt spegelbrickorna när jag kör smc 450kr ebay och original singelkuts 2200kr med rabatt på mascotmotor...
1619542_10151971111222963_883063691_n.jpg

Vackert!
Kan bli dyrt det här... men vad gör det om 100år!
Tack för tipsen :yoparty
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Mycket blingbling, men så var också Goffens hoj också den snyggaste "julgranen"

se decemberfotot i inlägg 34 :)
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Zebbh

Nu har du kanske inte hunnit testa din nya hoj så mycket, men om du gjort det.

Vad tycker du om din R1:a om du jämför med din s1000rr du hade innan ?

Tänker mest på om det är något som du saknar (quickshift tex) med BMW:n. Hur tycker du sittkomforten är om du jämför, mer extrem eller mindre

Ja lite allmänt sådär bara
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Det finns en massa klipp på youtube där man bygger ihop hojar hos Ducati och BMW i deras fabriker.

Exempelvis Ducatis 1199:a och BMW:s 1000rr. Men hur jag än letar så finner jag inget från när man bygger en R1 crossplane - Någon som har en länk ?

Det hade varit riktigt kul att se en R1:a "bli till"
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Fick brev idag om att hojen min (en R1-12) behöver komma in för att modifiera kontaktstycket till framljuset. Konstigt man inte hade hört om det innan och undrar om det bara gäller årsmodell 12.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
skumt att ett sånt fel kan ge sig tillkänna först efter 5 år då, men bara att gilla läget
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Bra att Yamaha tar ett stort ansvar för kvaliteten.

Dock - Ett "kontaktstycke" må låta märkvärdigt, men betyder i klarspråk inte mer än att något som förbinder två kablar glappar/kan glappa/kan lossna.

En hane/hona i ett vanligt 220 volts väggkontakt är ett kontaktstycke till exempel. Då det är detta som förbinder två kablar så att det går ström igenom.

I mitt fall tänker jag inte brådska med att få det fixat - Jag tar och åker in med hojen i slutet av säsongen.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Det kan mycket väl vara så att felet uppkommit på ex en 09a men då det är samma kontaktstycke på alla 09- så byter dom på alla?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top