CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Tjäna!
Är sugen på en 09 R1. Några kända fel?
Finns en USA import i Ängelholm svart/vit 1400 mil som är intressant. Någon som kollat in den?
Jag bor en bit ifrån och vill ej chansa och åka från sthlm. :rolleyes:

Har en 09:a och listar här vad jag själv upplevt som störande/problem och vad andra tycker som jag läst på olika ställen.

Det är bara att byta ut vindkåpan direkt, fullständigt värdelös - Själv har jag köpt doublebubble från ebay för ca 130 spänn stycket, köpte två stycken - ett transparent och ett mörkfärgat som jag byter efter humör. Perfekt passform och klart billigare än original som kostar runt 1800 kr

Crossplanen är törstigare än en "normal" R1:a - men det bjuder jag på pga ljudet

Blir lite varmt om häcken då avgassystemet är draget som det är - Samtidigt hade jag inte velat ha det på något annat sätt ändå eftersom jag tycker det är snyggt, nåväl.........varmt blir det.

Många tycker den går varmt för lätt vid stadskörning osv - Mycket beror på att fläkten startar först vid ca 104-106 grader vilket jag upplever att man börjar undra om den funkar överhuvudtaget. Har sett att man via flashtune (se diskussion ovan) kan ställa fläkten så att den startar vid en lägre temperatur (har dock ej flashtunat min egen cykel)

Likadant med avancerad banåka - Det är extrakylare som gäller

En del upplever den som svårstartad när den är varm har jag läst, min egen startar dock som den ska. Men crossplaneteknologin gör att det LÅTER som det går trögt när startmotorn går. Varför vet jag inte men det gör det.


Sedan ser jag bara fördelar (kanske hade önskat mig ABS-bromsar) Ljudet är så inihelvetegött, folk bara flyttar på sig per automatik när man kommer. En gång körde några yngre killar om mig med nedvevad ruta och gör "gasa-tecken" med handen och sen la de handen mot öronen bara för att de ville jag skulle kugga ner ett par hack och köra om, alltså ljudet från en crossplaneretta på höga varv är underbart - så är det bara

Sedan tycker jag att man får mycket cykel för pengarna om man betänker att de säljer ut splitternya 10:eek:r för 107 000 och nya 11:eek:r för 125 000 på bytbil.com - Visst har jag sneglat lite på s1000rr och panigale, men
det är ju helt andra pengar man snackar och jag kan väl bara ärligt säg att jag inte är i närheten av att ha sådan talang att jag kunnat känna igen mig i exempelvis bikes tester när de skriver

http://www.bike.se/test/comparative...ki-zx10rktm-rc8rmv-agusta-f4-1000rsuzuki-gsxr

"Den är stabil i svängen och man känner sig trygg i de snabba kurvorna. Men tas de i riktigt hög fart ruskar det i styret när man ändrar riktning"

"Framgaffeln är också för mjuk under inbromsning och det kostar i precision."


Men som sagt - Detta är vad proffsåkarna tycker, det stämmer säkert också. Men jag kommer aldrig till den nivån att jag ens skulle snudda vid R1:ans begränsningar

Hoppas du blev nöjd med svaret - Lycka till med köpet
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har en 09:a och listar här vad jag själv upplevt som störande/problem och vad andra tycker som jag läst på olika ställen.

Det är bara att byta ut vindkåpan direkt, fullständigt värdelös - Själv har jag köpt doublebubble från ebay för ca 130 spänn stycket, köpte två stycken - ett transparent och ett mörkfärgat som jag byter efter humör. Perfekt passform och klart billigare än original som kostar runt 1800 kr

Har själv en 12a och vinkåpan på denna är nåt av det bästa jag har provat vad gäller turbulenser och allt.
Har dom ändrat så mkt från 09 till 12, eller det har med min längd att göra?

Kan f.ö. instämma i allt du sa om fläkten. Köra den på bana har jag iofs inte provat.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Har själv en 12a och vinkåpan på denna är nåt av det bästa jag har provat vad gäller turbulenser och allt.
Har dom ändrat så mkt från 09 till 12, eller det har med min längd att göra?

Kan f.ö. instämma i allt du sa om fläkten. Köra den på bana har jag iofs inte provat.


Jag vet inte om den är annorlunda på 12:an, men min erfarenhet från 09:an är att den är så låg att det i princip inte skyddade mig alls från vinden. Och det blev en markant förbättring med ett högre glas. Ska kolla på ebay om det är olika på olika modeller (Jag är ca 180 cm lång)

Men annars är det trevligt med olika åsikter, och det kan mycket väl vara så att det bara är jag som tycker originalglaset skyddar dåligt.

Förresten vad tycker du om TC:n på din cykel - har du användning för den eller hade du kunnat vara utan den ? - Utan att själv ha testat den så ser jag en svaghet i systemet, att man inte kan justera den under körning (detta är vad jag läst i alla fall). Men kan den rädda en från en highsider så är det ju en gulduppfinning såklart.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Byta kåpglas är ju ett måste "tycker jag" då original alltid är sjukt lågt. Blev mycket bättre med mitt puig kåpglas i alla fall !
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag vet inte om den är annorlunda på 12:an, men min erfarenhet från 09:an är att den är så låg att det i princip inte skyddade mig alls från vinden. Och det blev en markant förbättring med ett högre glas. Ska kolla på ebay om det är olika på olika modeller (Jag är ca 180 cm lång)

Men annars är det trevligt med olika åsikter, och det kan mycket väl vara så att det bara är jag som tycker originalglaset skyddar dåligt.

Förresten vad tycker du om TC:n på din cykel - har du användning för den eller hade du kunnat vara utan den ? - Utan att själv ha testat den så ser jag en svaghet i systemet, att man inte kan justera den under körning (detta är vad jag läst i alla fall). Men kan den rädda en från en highsider så är det ju en gulduppfinning såklart.

Har inte hunnit prova TCn speciellt mkt men ska prova den på strippen i sommar och se om den funkar som anti-wheelie. Man kan inte dra så värst långt på ettan i läge av har jag märkt :)
 

Zebbh

woop woop
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Katrineholm
Hoj
Kawasaki ZX10R 2011 BMW S1000RR 2011 Yamaha YZF R1 2009 Suzuki GSXR 600 2009
Har en 09:a och listar här vad jag själv upplevt som störande/problem och vad andra tycker som jag läst på olika ställen.

Det är bara att byta ut vindkåpan direkt, fullständigt värdelös - Själv har jag köpt doublebubble från ebay för ca 130 spänn stycket, köpte två stycken - ett transparent och ett mörkfärgat som jag byter efter humör. Perfekt passform och klart billigare än original som kostar runt 1800 kr

Crossplanen är törstigare än en "normal" R1:a - men det bjuder jag på pga ljudet

Blir lite varmt om häcken då avgassystemet är draget som det är - Samtidigt hade jag inte velat ha det på något annat sätt ändå eftersom jag tycker det är snyggt, nåväl.........varmt blir det.

Många tycker den går varmt för lätt vid stadskörning osv - Mycket beror på att fläkten startar först vid ca 104-106 grader vilket jag upplever att man börjar undra om den funkar överhuvudtaget. Har sett att man via flashtune (se diskussion ovan) kan ställa fläkten så att den startar vid en lägre temperatur (har dock ej flashtunat min egen cykel)

Likadant med avancerad banåka - Det är extrakylare som gäller

En del upplever den som svårstartad när den är varm har jag läst, min egen startar dock som den ska. Men crossplaneteknologin gör att det LÅTER som det går trögt när startmotorn går. Varför vet jag inte men det gör det.


Sedan ser jag bara fördelar (kanske hade önskat mig ABS-bromsar) Ljudet är så inihelvetegött, folk bara flyttar på sig per automatik när man kommer. En gång körde några yngre killar om mig med nedvevad ruta och gör "gasa-tecken" med handen och sen la de handen mot öronen bara för att de ville jag skulle kugga ner ett par hack och köra om, alltså ljudet från en crossplaneretta på höga varv är underbart - så är det bara

Sedan tycker jag att man får mycket cykel för pengarna om man betänker att de säljer ut splitternya 10:eek:r för 107 000 och nya 11:eek:r för 125 000 på bytbil.com - Visst har jag sneglat lite på s1000rr och panigale, men
det är ju helt andra pengar man snackar och jag kan väl bara ärligt säg att jag inte är i närheten av att ha sådan talang att jag kunnat känna igen mig i exempelvis bikes tester när de skriver

http://www.bike.se/test/comparative...ki-zx10rktm-rc8rmv-agusta-f4-1000rsuzuki-gsxr

"Den är stabil i svängen och man känner sig trygg i de snabba kurvorna. Men tas de i riktigt hög fart ruskar det i styret när man ändrar riktning"

"Framgaffeln är också för mjuk under inbromsning och det kostar i precision."


Men som sagt - Detta är vad proffsåkarna tycker, det stämmer säkert också. Men jag kommer aldrig till den nivån att jag ens skulle snudda vid R1:ans begränsningar

Hoppas du blev nöjd med svaret - Lycka till med köpet

Tack för ett bra svar!

Åker idag S1000RR men är sugen på något nytt, annorlunda. Ljudet är ju helt fantastiskt.
Kommer med fler frågor om det blir så att jag slår till :tummenupp
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Ja åker du s1000rr idag o köper dig en R1a tror jag ju att du kommer känna att du bytt ner dig "tyvärr" R1an är tyngre "känns" den väldigt speciella motorgången gör att den känns rätt trött fasten hastighetsmätaren flyttar på sig som dom flesta andra literklubborna... osv men du får riktigt gott ljud lång garanti och du blir automatiskt invald i världens bästa klubb ! Ja nu snackade jag faktiskt liite skit om R1an men jag har kört båda och orsaken till att jag inte köpte en s1000rr va priset och garantin...
 

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Försäkringspremie om man bor utanför stad? Saknar dock ABS
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Försäkringspremie om man bor utanför stad? Saknar dock ABS

trafik/helår - 5745 kr. Hallands län 42 år

NisseHT (skånelandet)skriver att han betalar ca 9-10k hel/hel med LF för en 2012:a. Kunde vart både bättre o sämre
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
IMG_0072.jpg bjussar på en egobild såhär i vintermörkret så kanske det går lite fortare =)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
1551674_10151938737027963_376149730_n.jpg


1557597_10151938669772963_2003572210_n.jpg


Ja i brist på annat kommer det ett par bilder till =)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
1505999_10151912069042963_682240503_n.jpg
såhär blev det med quickshifter ifrån cordona... JA jag har fixat med buntbanden nu ! =)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Ja det va inga större svårigheter faktiskt! Tror att Flashtune varianten är ännu lättare... Men Cordona kan jag guida dig igenom utan problem...
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
passa på att köpa på dig K&N filter och AIS blockoffs så du kan bygga bort avgasreningen med när du ändå är nere i motorn o rotar =)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Fick lite panik nu när jag lovade att jag kunde visa hur man gör eftersom jag inte provat om det funkar än =) sagt och gjort !

1619542_10151971111222963_883063691_n.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top