CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag köpte filerna från FTECU, samt deras kablage som monteras permanent på hojen. Bara koppla upp laptopen och flasha. Sen kan man välja till autoblipper kit. De har även ett kit som kallas active tune, som är någon slags adaptiv variant.

Resultat - bättre och mjukare gasrespons, borttagen toppfartsspärr, exup delete, cat delete anpassning m m.

För min del så var det i första hand för att få tillgång till autoblippern, samt få lite bättre gasrespons i läge 1 och 2.

Den kan jag tänka mig provköra i sommar =)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Spännande! Jag trånar efter samma moddar. Återkom gärna med en rapport på alla modifieringarna.

Hur valde du mapp?

Ja, det var lite nervöst att fippla med ECU´n......:gnissla Bara att dra loss ett antal stift ur den 45-poliga ECU-kontakten och ersätta med kablage för flashningen, var ju magsårsframkallande....:crash

Men jag valde FTECU´s " unrestricted " - mapp. Den tar bort allt som har med begränsande miljöanpassning och låg bränsleförbrukning att göra. :D Ska ju bara köra bana, så någon större miljöbov blir man ju inte. :kär
Sen kan man ju gå in och skapa en egen mapp där man kan ändra varenda parameter. Men då krävs väl ett proffs och en rullande landsväg, för rätt resultat.

Ska bli fantastiskt kul att testa på bana....om några månader....:tungan
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Hade jag haft lika gott om pengar som dig hade jag haft båda.. ;) Nä men känner att jag vill ladda lite mer än jag vågar med en 130k gathoj....

Hmm, du var ju inte direkt långsam på Torpet när jag såg dig sist. :) Ja, just det! Det är jag som är långsam.....:gråta
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125

Kör du fortf med Shido Lithium och vad för laddare använder du isåfall apropå nedanstående?
En kort sammanfattning av vad där står är att somliga laddare under vissa betingelser ger mer än 15V vilket är skadligt för batteriet.



SHIDO LION batteries can be charged with most intelligent Lead-Acid battery chargers. However, there is ONE VERY IMPORTANT RESTRICTION:

Every intelligent Lead-Acid charger has a desulfation mode. And this desulfating mode works different depending on the charger brand or type. Some chargers use a high current pulse to desulfate the Lead-Acid batteries. This is safe for SHIDO Lithium batteries. But others use a high Voltage mode to desulfate Lead-Acid batteries. And this is dangerous for EVERY lithium battery. This high voltage can damage the internal cells of Lithium batteries. As a general rule: check if your charger NEVER goes above 15 Volt, and it can be used properly for Lithium batteries. Chargers that use a high voltage characteristic, must also check the internal resistance of the battery. Some intelligent chargers will recognize that the internal resistance is low in SHIDO LION batteries. That is why they judge that the battery is not sulfated and they will not switch to the high voltage mode. But anyway you must be very careful with this kind of chargers.Another typical fact on SHIDO LION batteries is that they don't like “Trickle Charging”. Trickle charging is the stage where the battery cells lie under constant light over – voltage to compensate the natural self – discharge.

http://www.shido-batteries.com/html/FAQ/#8
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men jag valde FTECU´s " unrestricted " - mapp. Den tar bort allt som har med begränsande miljöanpassning och låg bränsleförbrukning att göra. :D Ska ju bara köra bana, så någon större miljöbov blir man ju inte. :kär
Sen kan man ju gå in och skapa en egen mapp där man kan ändra varenda parameter. Men då krävs väl ett proffs och en rullande landsväg, för rätt resultat.

Jag skulle faktiskt inte rekommendera att köra FTECU's "unrestricted" mapp utan att ladda in en vettig bränslemapp för just det avgassystem du använder. "Unrestricted" har förvisso inte samma bränslemapp som standard, men vad jag har sett så liknar den inte heller en vettig mapp för något av de etablerade avgassystemen. Vad jag kommer ihåg så såg den ut att vara läskigt lean på mellanregistret vilket sällan är fallet med en mapp för något av de vettiga avgassystemen.

Jag vet att många använder sina slip-on system tillsammans med FTECU's "unrestricted" och att de dessutom upplever en markant förbättring jämfört med standard. Jag tror dock att de förbättringar de känner kommer enbart från trottelmappningen och inte från bränslemappningen.

Det bästa är naturligtvis individuell bänkkörning och mappning för varje motorcykel och det "näst bästa" är naturligtvis att använda en så kallad generisk bränslemapp. Om du till exempel får tag på en vettig Power Commander mapp för just ditt avgassystem så är det ju inte särskilt svårt att ladda upp den genom FTECU.

Något som många missar är att FTECU's "unrestricted" mapp inte heller skall användas tillsammans med katalysator. "Unrestricted"-mappen eliminerar det som kallas "decel cut", det vill säga att injektorerna slås av helt och hållet varje gång gashandtaget vrids i negativ riktning. Att eliminera "decel cut" bidrar till en mjukare gasrespons och mindre ryckig gång, men detta ger också betydligt mer oförbränd bensin i avgassystemet. Denna bensin brinner istället upp i katalysatorn som då riskerar att överhettas och eventuellt ta skada.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Kör du fortf med Shido Lithium och vad för laddare använder du isåfall apropå nedanstående?
En kort sammanfattning av vad där står är att somliga laddare under vissa betingelser ger mer än 15V vilket är skadligt för batteriet.




SHIDO LION batteries can be charged with most intelligent Lead-Acid battery chargers. However, there is ONE VERY IMPORTANT RESTRICTION:

Every intelligent Lead-Acid charger has a desulfation mode. And this desulfating mode works different depending on the charger brand or type. Some chargers use a high current pulse to desulfate the Lead-Acid batteries. This is safe for SHIDO Lithium batteries. But others use a high Voltage mode to desulfate Lead-Acid batteries. And this is dangerous for EVERY lithium battery. This high voltage can damage the internal cells of Lithium batteries. As a general rule: check if your charger NEVER goes above 15 Volt, and it can be used properly for Lithium batteries. Chargers that use a high voltage characteristic, must also check the internal resistance of the battery. Some intelligent chargers will recognize that the internal resistance is low in SHIDO LION batteries. That is why they judge that the battery is not sulfated and they will not switch to the high voltage mode. But anyway you must be very careful with this kind of chargers.Another typical fact on SHIDO LION batteries is that they don't like “Trickle Charging”. Trickle charging is the stage where the battery cells lie under constant light over – voltage to compensate the natural self – discharge.

http://www.shido-batteries.com/html/FAQ/#8

Jajamän! Funkar toppen och väger ju nada. :D
Köpte en specialladdare, Optimate Lithium, som är anpassad för LiFePO4-batterier.
Laddspänning ligger mellan 12.8-13.2V.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Beställt nya däck - Bridgestone S22, efterföljaren till S21. Skall ha betydligt bättre torrgrepp, speciellt vid nerlägg. Släpptes tydligen i februari.
Blir spännande att testa! :tummenupp

Hade egentligen tänkt beställa Bridgestone R11 för bankörning, men de fanns inte tillgängliga....
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Beställt nya däck - Bridgestone S22, efterföljaren till S21. Skall ha betydligt bättre torrgrepp, speciellt vid nerlägg. Släpptes tydligen i februari.
Blir spännande att testa! :tummenupp

Hade egentligen tänkt beställa Bridgestone R11 för bankörning, men de fanns inte tillgängliga....

Va supercorsa slut? =)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Här var det stendött.......:confused: Ja, jag vet att M1:an går som skit i MotoGP. Långsam som en traktor på rakorna. Men lite action kan vi väl ha i den här tråden för oss R1:nördar. Någon har väl gjort något kul med sin R1:a, eller?

Yamaha är ju i alla fall BÄST!

Kan i alla fall meddela att mina modifieringar föll väl ut. Den bästa är helt klart autoblippern. Att det kan vara så jäkla kul att köra utan koppling....:D
Man vill bara ut och köra. :tummenupp
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Ja ja, jag bidrar ju inte mycket själv heller.....bara en massa jobb som lett till högt blodtryck och sjukskrivning. :huvet
Så nu har jag inte kört R1:an sen förra inlägget. Bokad på Kinnekulle på söndag, men kroppen säger nej....:(
Faan också. Livet ska ju va MC-åka. Då mår man som bäst. :)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Mantorp igår. Första bankörningen för i år. Herrejävlar va kul det var! :tummenupp
Autoblipper var helt fantastiskt! :Bugar
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Någon som läst / hört något om nästa generation R1. Verkar vara en helt ny motor ev. med sömlös växellåda?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Min R1a verkar gå i göteborg nu ! Om du ändå inte ska köra på din cidair så kan du väl ta med den så kan väl jag se till att spindelväven inte får fäste?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Spindelväv = bortblåst på Mantorp.:D
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har också hört att motorn ska rotera på andra hållet samt att liftkontrollen ska regleras med bakbromsen. Låter knasigt i mina öron det sistnämnda men tiden får visa om det stämmer. Shit pomfritt vad bromsbelägg det skulle gå åt :p
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top