Peterpains nya turbobygge

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
får köpa en sådan svets när jag flyttar

Puls det är fan fina grejer.
Vi har det på jobbet och jag svetsar numera aldrig utan det.

Jag har läst om en kille som svetsade grenrör till turbobilar och han använde ingen tillsats alls.
Bara smälta ihop röret med tigen.

Dom rören var konstverk.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton


Puls det är fan fina grejer.
Vi har det på jobbet och jag svetsar numera aldrig utan det.

Jag har läst om en kille som svetsade grenrör till turbobilar och han använde ingen tillsats alls.
Bara smälta ihop röret med tigen.

Dom rören var konstverk.

Har man bara tillräckligt bra fogberedning=inga spalter så blir det klart snyggast utan tillsats! O pulsningen hjälper till gott med framföringstakten. Svetsa är skitkul!
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Har man bara tillräckligt bra fogberedning=inga spalter så blir det klart snyggast utan tillsats! O pulsningen hjälper till gott med framföringstakten. Svetsa är skitkul!

Verkligen.

Och allt är PeterPains förtjänst då han satte Tig:en i handen på mig och sa åt mig o prova.

-Glöm bara inte att andas!

-Vadå? Det gör man väll inte.

:rodnar
Det gjorde jag :rodnar
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
ja det är lät hänt att man koncentrerar sig såpass att det man håller andan ibland för att inte göra dopp i grytan o ställa till det för sig,kommer ihåg att du hade talang för svetsningen.

jag har inte haft någon större lust att grejja på ett tag känns nästan konstig att säga det iallafall
igår kom det det från stockholm till motorn iallafall och wastegaten ligger på posten o ska hämtas imorgon så grenröret kan bli klar så det inte ska slipas mer inne i garaget,sen blir det riktig städning innan jag tar isär motorn

ha det så länge002.jpg003.jpg004.jpg
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ser fint ut Pain, grenröret ser väldigt likt ut det jag gjorde. Duktig att kapa ur för hand och få det så snyggt:tummenupp

Själv har jag rätt wg men gått och tappat bort den i garaget :huvet

Vad har du för mål effektmässigt på detta bygge?
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
tackar för det helmut
det var ju en del slipande passande för att inte få allt för stora glipor men det blir nog bra när det är färdigt
och jag behöver inte leta efter min wg iallafall för den kom idag,så nu blir det nåra timmar i garaget medan skinkan står i ugnen.

om vi inte hörs innan julafton så god jul till er alla
kram008.jpg
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

nu har man grejjat lite till idag och det känns redan mycket bättre att luta sig tillbaka i soffan o skriva lite
gjorde färdig grenröret idag med den nya tial wg,sen blev det till att sanera garaget en stund för att börja jobba med motorn en stund.
nu är toppen av o cylinderraden honad

ha det så länge008.jpg009.jpg010.jpg011.jpg012.jpg013.jpg014.jpg015.jpg
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hej! Trevligt garage. Inbjudande, inte svårt lyfta rumpan ur tv-fåtöljen och gå ner till garaget och mysa lite! Trevligt att följa din garageturboresa! Hur går det för grabben som köpte din tidigare värstingbusa, visst skulle han leta fler kusar? Var går gränsen i hkr? Att blir nervös för att det ska gå sönder! Någonstans kommer man ju till när det inte är värt att göra den gatlegal. Gatlegal = användarvänlig..... typ en säsong på ca 500 mil! Vad är akilleshälen, är det typ vevstakslager? Och när ger växellådan upp! Mvh Tony. Önkar dig och alla dina turbofriedns ett gott slut och ett GOTT NYTT ÅR. :tummenupp
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Hej

Det är fint med ett eget garage som man bara kan gå ut till det kan jag hålla med om men nu börjar mitt bli för litet så det letas hus att flytta till snarast:banana
jag har ju inte lyckat köra sönder något ännu för jag kan inte utnyttja hästarna ens dom som finns men man vill ju alltid ha mer fast det inte behövs men det är fan så roligt,den som kan svara på vad som brukar gå sönder är väl turbo andersson som säkert har kört sönder allt på en busa motor:tummenupp som går att pajja
respekt.

NU har jag varit o handlat delar igen o spionerat på några motorer hos andersson o fått lite mera tips så nu håller jag på med det vattenkylda plenumet idag så jag slänger in några produktions bilder sålänge
hörs sen003.jpg004.jpg005.jpg

Gott nytt år
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

skönt med lite jobb igen efter helgerna men det blev bara en halvdag så det blev lite gjort med motorn idag
fick svetsat på en förlängare på en gängtapp med styrning för cylinderraden,till det passade det bra med en gammal topplocks bult.borrade oxå ett hål i plenumet ( det fina )för att kunna lufta systemet och kunna fylla på kylvatten på samma ställe.

borrade ett hål i kylen o slipade rent från färg men det började ju bubbla upp föroreningar ändå från sidan av svetsen så jag tror att jag ska slipa lite o lägga en ny där,det är ju rätt viktigt att det inte läcker in vatten i plenumet
allt föridag tack003.jpg004.jpg005.jpg006.jpg
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Vad är problemet med att använda en turbo med intern wastegate i om en extern med ickeoptimal placering ändå måste vara så mycket större?
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
fan jag är dålig på sånt här så jag måsta passa denna vidare om någon vill svara här
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
sådär ja nu är toppen borrad o cylinderraden och blocket uppborrat o gängat för m12 bultar
började även med lite grottning i toppen002.JPG003.jpg004.jpg005.jpg006.jpg008.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top