Peterpains nya turbobygge

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
får köpa en sådan svets när jag flyttar
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton

Den där grenen ser ut som art den är svetsad i ett argonskåp. Helt passiv atmosfär.. puls är ett bra hjälpmedel om man har problem med rytmen (som är avgörande för perfekt ytfinhet med TIG) musik är bra också, och övning, övning, övning. Svetsarn som gjort det på bilden lär ha malt några tusen skarv för att bli så duktig.
Sen tycker jag dina svetsar ser skitbra ut! Inget att skämmas för nånstans. Och man ska inte dricka betpasta ;) kör hårt!
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Den där grenen ser ut som art den är svetsad i ett argonskåp. Helt passiv atmosfär.. puls är ett bra hjälpmedel om man har problem med rytmen (som är avgörande för perfekt ytfinhet med TIG) musik är bra också, och övning, övning, övning. Svetsarn som gjort det på bilden lär ha malt några tusen skarv för att bli så duktig.
Sen tycker jag dina svetsar ser skitbra ut! Inget att skämmas för nånstans. Och man ska inte dricka betpasta ;) kör hårt!

du vet när man slipat o psat in biter i ett par dagar och ska göra det som syns mest så kommer kraven på en själv så givetvis så kan man ju inte jämföra sig med en proffs svetsare som inte gör något annat o fina grejjer

men jag tackar o tar emot allt beröm:yoparty
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Inte för att det är något fel på dina svetsar men är det idag förbjudet att efterslipa?
Slipade MYCKET - och svetsade igen många hål som uppstod genom detta - när jag 1982 gjorde ett 4-2-1 av vanliga stålrör. Riktigt snyggt blev det inte ändå men det funkade bra.
PS Oljade lite så att rosten inte skulle lysa alltför rött.
 

Bifogat

  • DSC_2446.jpg
    DSC_2446.jpg
    120.8 KB · Visningar: 485

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Inte för att det är något fel på dina svetsar men är det idag förbjudet att efterslipa?
Slipade MYCKET - och svetsade igen många hål som uppstod genom detta - när jag 1982 gjorde ett 4-2-1 av vanliga stålrör. Riktigt snyggt blev det inte ändå men det funkade bra.
PS Oljade lite så att rosten inte skulle lysa alltför rött.

fifan det var det värsta jag sett :krama
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Kungligt Peter :yoparty Grenröret blir verkligen super snyggt! Misstänker att det ligger några timmar i att kapa och passa in allt :)

Jag tror Pollux kan polera grenröret om det skulle vara intressant, typ som detta http://www.fintlings.se/elpol.htm
Vi skall prova detta på jobbet, på en tank i 3mm rf kan återkomma med resultatet om det skulle vara intressant.

Om du vill så får du gärna låna mina isr handtag som sitter på den svart/vita hojen, inför sfro besiktningen
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Har jag missat nåt, eller har du missat WG-urtaget? ;D
Kapar du ur för det sen eller?
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
hehe jag har inte glömt wg alls jag väntar på ett litet paket med en sådan,sen ska det röret komma på rätt ställe oxå flödesmässigt,tänkte ha det in mot cylindern 90 grader mot rören så därför har jag moddat cylindern lite en del fästen kapades bort för mer plats där.

men på insidan blir det på innerradien ju vet i fan om det är bra där men jag har ju sett en kille här som åker med sina där så det kanske får bli så iallafall,för fram på röret så finns det ingen plats tycker jaf

ha det för nu gäller garaget idag
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Kungligt Peter :yoparty Grenröret blir verkligen super snyggt! Misstänker att det ligger några timmar i att kapa och passa in allt :)

Jag tror Pollux kan polera grenröret om det skulle vara intressant, typ som detta http://www.fintlings.se/elpol.htm
Vi skall prova detta på jobbet, på en tank i 3mm rf kan återkomma med resultatet om det skulle vara intressant.

Om du vill så får du gärna låna mina isr handtag som sitter på den svart/vita hojen, inför sfro besiktningen

hej steen tack så mycket för det jag lånar gärna pumpen av dig:Bugar
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
En separat ventil bör placeras på ett symmetriskt sätt, dvs. gaserna ska kunna ta sig ut via wastegateventilen istället för via turbinen utan att behöva gör några större riktningsändringar. Om man sätter ventilen på ett sådant sätt så att gaserna får svårt att flöda via wastegateventilen kommer det leda till problem med laddtrycksregleringen, speciellt på högre varvtal då höga gasflöden och hastigheter förekommer, i värsta fall kommer laddtrycket skena. En dålig placering kommer också kräva en betydligt större ventil än vad man egentligen skulle ha behövt och sämre spool-up.

Ett problem är att många ser wastegaten som en dump som dumpar onödiga avgaser. Det korrekta perspektivet är att wastegate är en vital komponent som rätt monterad kommer hjälpa turbon att bygga upp tryck snabbare, och därigenom mer effekt.
För att nå det målet bör man streamline'a avgasflödet från grenröret in i wastegaten och sedan ut i avgassystemet.

Ett urdrag ur "Att turboladda en ottomotor" skriven av Johan Edlund
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nja , Halva sanningen

En WG monterat i flödesriktning får mottaga kraftiga trycktoppar och kan utav den anledningen få svårt att reglera laddtryck

Men helt sant är att större WG behövs då den sitter 90 grader mot flödet , Men så brukar vi göra
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nån gång ska jag bygga ett system med rejält stor WG där hela flödet prioriteras och där turbin sitter på ett stickflöde , Carträjsingbilarna har nått liknande

En banräjsinghoj modell 1000R med bakplacerad STOR turbo , Högt komp å lågt laddtryck:banana
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

det kom ett paket med min wg från tyskland glad som fan gick jag ner i garaget o skulle göra det sista på grenröret så att jag sen skulle städa ur garaget för att kunna ta isär motorn men det var ju fel wg så klart, en röd med flänsar men kvittot visade att jag betalat en svart med vband.
så bygget står lite still just för jag väntar på mera delar såsom topp packning,ställbara kamdrev.kamaxel till avgassidan.bultar till motorblocket,ventilfjädrar.

nu blir det garaget en stund ha det:tummenupp

007.jpg008.jpg010.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top