Biltemas transportstöd

Speedy Gonzales

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Västerås
Hoj
BMW S1000RR. , Honda CR500R
Någon som har erfarenhet av Biltemas transportstöd för framhjulet?
Är det något som funkar eller bör man satsa på något annat?
 

Richard_Uppsala

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Uppsala
Hoj
-07, Honda CBR1000RR
Jag har använt det för två transporter (sammanlagt 90mil). Kan inte påstå att jag har nåt att klaga över. Lite smalt kanske? Men det biter å andra sidan bra på däcket. Spänner man sedan ner hojen så funkar det kanon.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag kör med Malteks som visserligen är dyrare, rätt så mycket dyrare, men robustare och med mindre risk för att framdäcket skall "klämmas" fast. Det är dessutom förberett för att kunna bultas fast ex. i släpvagn. [EDIT] Det är visserligen Biltemas också men...det ser minst sagt lite lätt klent ut vid jämförelse[/EDIT]

Kolla t.ex här hur det ser ut. Ex. Lelles är återförsäljare.
 
Last edited:

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Fegade ur och vågade inte riskera min älskling i händerna på en Biltema. Så det blev Malteks, eftersom det kändes bra mycket robustare.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
2 st har jag från Ricambi weiss i bussen. 32 euro med frakt ca 400:-. Känns betydligt bättre än biltemas. Dock har ricambi även biltema varianten.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Transport stöd

Jag använder Verktygsbodens stöd,fungerar utmärkt.
Bäst på 17 tums framhjul,lite ostadigare på större hjul.
Lite dyrare än Biltema.
 

Speedy Gonzales

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Västerås
Hoj
BMW S1000RR. , Honda CR500R
Malteks verkar vara ett bättre alternativ ser jag, ser bra mycket stabilare och bättre ut an biltemas.
1650:- för att hindra att hojen välter är nog en bra investering.... kan ju bli betydligt dyrare om man
inte har rätt stöd. :tummenupp
 

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
Biltemas funkar kanon. Gärna ihop med en sådan.
Jag skulle inte chansat på enbart stödet - oavsett fabrikat.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jag har köpt ett Biltemastöd, och håller å att montera hjul på det för att enkelt kunns flytta hojen i garaget.
Då jag sitter hela dagarna och tar fram mekaniska konstruktioner så kan jag bara konstatera att det är "Redigt överdimentionerat" med Ø38x2mm rör och 3 och 4mm plåt så kommer det aldrig att gå sönder.

Det enda jag saknar är 2st öglor på främre plåten att dra ett enkelt spännband, liknande som man binder ihop sina skidor med, genom och låsa framhjulet.
Då står hojen garanterat utan att ens behöva bindas fast mer även i bussen.

/KentW
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Använt stödet för att transportera två hojar på släp till och från banor hela sommaren. De funkar klockrent!

Helt underbart att ha båda hojarna upprätt på släpet, som är ganska smalt, när man ska surra. Under vintern åker de med till garaget så får man nog in 7 hojar på rutan.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Biltemas funkar kanon. Gärna ihop med en sådan.
Jag skulle inte chansat på enbart stödet - oavsett fabrikat.

Jag binder aldrig fast mina hojar genom att belasta framgaffeln och bakfjädringen på det där sättet.

Fick redan på -60talet lära mig av crossåkarna här från Hälsingland som åkte runt i Europa och tävlade hur man säkrar en hoj på bästa sätt:

- Se till att hjulen sitter fast, resten av hojen mår bäst av att kunna fjädra på samma sätt som när man åker.

Binder man fast hojen genom att "spänna ihop" fjädringen så händer två saker när man kör i ett gupp.
Den kommer att fjädra ihop ännu mer, och då "slakar" spännbanden, sen fjädrar den tillbaka och belastar spännbanden med ett "ryck". Många ryck sliter ut spännbanden.
Dessutom påverkas släpet, om du har den på ett släp, och dess fjädring så att rörelsen upp o ner fortsätter och släpet kan börja studsa.

Har med egna ögon sett detta fenomen uppträda och det släpet hamnade så småningom i diket, med hojen underst och släpet uppepå.

/KentW
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Jag har ett Maltek(1400:) och ett Ricambi Weiss (400:) i skåpbilen. Malteket känns betydligt stabilare och hojen står stabilare i det stället än det andra. RW stället är okej men har ett par extra band som jag surrar hojen med. Maltek stället behöver jag knappt spänna ner hojen :)
 

Richard_Uppsala

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Uppsala
Hoj
-07, Honda CBR1000RR
Tror folk använder sina stöd fel... stöder är till för att hjälpa att lasta och spänna ner hojen, INTE för att hålla hojen stående under frakten. Biltemas duger alldeles utmärkt och sen några bra spännband på ett vettigt sett över hojen så står den fint. :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tror folk använder sina stöd fel... stöder är till för att hjälpa att lasta och spänna ner hojen, INTE för att hålla hojen stående under frakten. Biltemas duger alldeles utmärkt och sen några bra spännband på ett vettigt sett över hojen så står den fint. :)

Precis, man får inte invaggas i falsk säkerhet. Å andra sidan så tror jag att gemene motorcyklist är så rädd om hojen att det de första gångerna man lastar hoj på släp ser ut som ett överdimensionerat spindelnät.
Mer rutin=färre remmar. :)
 

mike89

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa zx10r -08
Biltemas stöd fungerar klockrent! Kanon när man är själv och ska spänna hojen! :tummenupp Klart prisvärt!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top