Låsfråga

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Det är förmodligen bara jag som är korkad, men hur f*sen gör ni med låsen när ni kör? Jag har fått för mig att de flesta försäkringsbolagen kräver dubbla lås, exempelvis ett bromsskivlås och en kätting med lås. Som ni vet är det ju ej fett med plats på en sportis, och stoppa det i fickan är ju änna dumt.
 

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Strylåset räknas som ett godkänt lås....
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Om man nu ska parkera hojen på "olämpligt" ställe så är väl ryggsäck det mest praktiska att ha låsen i. Det är ju å andra sidan inte särskilt kul att ha en sådan på sig hela tiden...men men.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Limstift skrev:
Det är förmodligen bara jag som är korkad, men hur f*sen gör ni med låsen när ni kör? Jag har fått för mig att de flesta försäkringsbolagen kräver dubbla lås, exempelvis ett bromsskivlås och en kätting med lås. Som ni vet är det ju ej fett med plats på en sportis, och stoppa det i fickan är ju änna dumt.

Jag har för mig att styrlåset räknas som ett lås, sen räcker det ju med skivbromslåset utöver det. Rätta mig om jag har fel.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Gustav1 skrev:
Om man nu ska parkera hojen på "olämpligt" ställe så är väl ryggsäck det mest praktiska att ha låsen i. Det är ju å andra sidan inte särskilt kul att ha en sådan på sig hela tiden...men men.

Du kan väl ha låset i facket under sadeln? Jag har både skivbromslås och kättingen där.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Thundercat skrev:
Du kan väl ha låset i facket under sadeln? Jag har både skivbromslås och kättingen där.


Jo, fast då krävs det att man skruvar bort två små bultar varje gång man ska ha fram det :p
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Thundercat skrev:
Det var ju bara ett tips om du inte vill åka omkring med en skruvmejsel i innerfickan...

köp en burk till mig med... :D


Ok, lax och räkor, lagrad i 37 år i försvarets forskningslabb. Blir det bra? :crash
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Jag har ett ABUS-lås som lätt går ner under sadelkutsen, dessutom har jag satt fast låsets väska i bakramen, så det åker inte omkring vid kurvig körning :)

När hojen står i garaget, så har den förrutom detta skivbromslås, även styrlåset + ett bygellås :tummenupp
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Mattiaz skrev:
Jag har ett ABUS-lås som lätt går ner under sadelkutsen, dessutom har jag satt fast låsets väska i bakramen, så det åker inte omkring vid kurvig körning :)

När hojen står i garaget, så har den förrutom detta skivbromslås, även styrlåset + ett bygellås :tummenupp

Jag kan spänna fast min kedja under gummistropparna som håller verktygskitet.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Två skivbroms lås borde väl fungera för försäkringsbolagen även om det inte är det säkraste på marknaden.
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Jag kör med två lås förutom styr- och tändningslås.
Bygel och ett litet skivbromslås är det som gäller.

Dock är inget av mina lås godkända så att jag hoppas att det inte kommer någon och stjäl min hoj. :rolleyes:
 

Honda_Driver

Guest
såvitt jag ahr för mig så finns det inget styrlås som är godkänt. Sen räcker det väl med ett lås??? dessutom ligger ju det i ens eget intresse att inte å hojen snodd. nån som tycker annorlunda? har inte provat själv men kan man inte få ner en lås-kätting under pass. sadeln?

Thundercat: står den i eget garage behöver du väl inte låsa för försäkringen? men det är ju bra ändå.
 

QiX

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Växjö, nästan...
Hoj
WR450F Supermotard, Honda VTR1000sp1
Så hårda och tunga saker som lås ska man definitiv inte ha på sig varken i fickor eller ryggsäck i allafall.

Såvida man inte är en av dom som "Endå inte tänker vurpa". Ett lås i en fick kan skada ordentligt om det kommer fel.
Så har man inte plats i kutsen eller inte vill krongla med att öppna den så SKA man montera ett fäste på hojen nån stans.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top