Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Halloj!
Jag gjorde en video om hur jag brukar reparera glasfiberkåpor. Inget avancerat, men nåt tricks kanske jag kan bjuda på!

 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
En kort onboard video från "Knudan" i tisdags. Väldigt rolig hoj att köra med! Klumpen på sadeln behöver lite körträning dock...

https://youtu.be/ZoPxdn6NmQE

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Välkommen tillbaka :tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Snyggt! Verkar som att ljudnivån är hyfsad trots två dämpare ändå ;)
Nu hade jag ju kameran i bröstsele just ovanför tankdummyn (insugsljud), så det låter nog mer pga det. Inga problem med ljudkraven på banan (max 95dB bredvid rakan).

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu hade jag ju kameran i bröstsele just ovanför tankdummyn (insugsljud), så det låter nog mer pga det. Inga problem med ljudkraven på banan (max 95dB bredvid rakan).

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Ja, alltså, det låter inte farligt i klippet. Tänkte mer på de som står och håller för öronen när du kör ut från depån, men det kanske var någon annan som var orsaken till det?

Måste kännas riktigt gött att få rasta hojen ordentligt efter allt strul ändå?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ja, alltså, det låter inte farligt i klippet. Tänkte mer på de som står och håller för öronen när du kör ut från depån, men det kanske var någon annan som var orsaken till det?

Måste kännas riktigt gött att få rasta hojen ordentligt efter allt strul ändå?
Haha! Ja, det är min startapparat, "Columbus" som dånar! Det är en Intermot på 402cc som drivit en KEW högtryckstvätt!

Ja, det var riktigt kul! Den fungerade utan problem sista banåkningen 2019 också.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hej gott folk!
Som ni kanske vet håller jag min fb-sida lite mer uppdaterad, men när det är något lite större på G, så hojtar jag till här också!

Ventillocken på Husaberg 2001-2008 är lite väl veka och använder en planpackning som går sönder då och då. Jag har därför tagit fram ett fräst lock, som tätar med hjälp av en o-ring istället. De kommer att trilla in från eloxeringen i veckan som kommer. De kostar 75€ för ett set med 2st inkl emballage, brevporto och o-ringar. Skicka mig gärna ett mail (mats.clementz@gmail.com) om du är intresserad!

Valve cover outside.jpg Valve cover inside.jpg

Jag har nu kunnat konstatera att konceptet med min egen supermono-motor (DOHC-topp, insprutning, sfäriska rullager som ramlager och en balansaxel framför motorn) fungerar alldeles utmärkt! Tyvärr sprack vevhuset i svetsningen mellan det extra huset för balansaxeln, och höger vevhushalva. Så jag har beslutat mig för att konstruera och fräsa ett eget vevhus. Det förvånar nog ingen direkt, utan ni tycker nog att det var väl ändå hög tid! :D
I denna process har jag även möjligheten att låta fräsa upp vevhus som är helt kompatibla med en std 650, fast med de förbättringar som en intressent skulle vilja se! Kanske lite mer mtrl runt fodret för att kunna köra stora borr? Mer mtrl runt ramlagren? Plats för en större oljepump? Jag gissar att två vevhushalvor skulle kosta ca 25 000 kr, så det är nog inte många på klotet som skulle tycka det vore intressant. Om någon därute mot förmodan vore seriöst intresserad, så är jag idel öra för de önskemål om förbättringar/förändringar som denne någon isf skulle vilja få med!

Vevhus 650.jpg
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är inte dyrt clemens det är vad ett billet block till mopeder kostar och billet block finns till derbi am6 yamaha jap motorn minarelli piaggo och zundapp säkert fler. Trots cnc maskiner går konstant så får man vänta 8-12 veckor på sin tur såpass mycket efterfrågan är det.

Se även den firman som gör ktm konvertering från 250/300-500.dom säljer mer än dom kan få fram. Bigg bore/stroker framkallar missbruk:tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Vad skulle du tippa att en liknande motor du kör med, men något mindre effektstark, skulle gå på? Om blocket går på 25000:- så finns där ju ett rätt stort utrymme för övriga delar innan man blir helt dum i huvudet. Sett strokermotorer à la HD för 100K+ försvinna skrämmande fort( då ska vi ju inte ens nämna vad en nyproducerad, gammal, Manx motor går loss på)En motor likt din är ju betydligt mycket coolare än en HD. Säger som Moddlaren, 25000:- låter billigt(?) för ett specialtillverkat block.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ett vevhus till en Manx kostar 24116 + frakt för dagen. Blir mer efter nyår och Brexit.
Inte så farligt om man inte litar på ett 60 år gammalt magnesiumvevhus.
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ett vevhus till en Manx kostar 24116 + frakt för dagen. Blir mer efter nyår och Brexit.
Inte så farligt om man inte litar på ett 60 år gammalt magnesiumvevhus.

Det är ju liiite fler bearbetningar på ett block som ska innehålla primärtrans, koppling och växellåda också...
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej gott folk!
Som ni kanske vet håller jag min fb-sida lite mer uppdaterad, men när det är något lite större på G, så hojtar jag till här också!

Ventillocken på Husaberg 2001-2008 är lite väl veka och använder en planpackning som går sönder då och då. Jag har därför tagit fram ett fräst lock, som tätar med hjälp av en o-ring istället. De kommer att trilla in från eloxeringen i veckan som kommer. De kostar 75€ för ett set med 2st inkl emballage, brevporto och o-ringar. Skicka mig gärna ett mail (mats.clementz@gmail.com) om du är intresserad!

View attachment 456511 View attachment 456512

Jag har nu kunnat konstatera att konceptet med min egen supermono-motor (DOHC-topp, insprutning, sfäriska rullager som ramlager och en balansaxel framför motorn) fungerar alldeles utmärkt! Tyvärr sprack vevhuset i svetsningen mellan det extra huset för balansaxeln, och höger vevhushalva. Så jag har beslutat mig för att konstruera och fräsa ett eget vevhus. Det förvånar nog ingen direkt, utan ni tycker nog att det var väl ändå hög tid! :D
I denna process har jag även möjligheten att låta fräsa upp vevhus som är helt kompatibla med en std 650, fast med de förbättringar som en intressent skulle vilja se! Kanske lite mer mtrl runt fodret för att kunna köra stora borr? Mer mtrl runt ramlagren? Plats för en större oljepump? Jag gissar att två vevhushalvor skulle kosta ca 25 000 kr, så det är nog inte många på klotet som skulle tycka det vore intressant. Om någon därute mot förmodan vore seriöst intresserad, så är jag idel öra för de önskemål om förbättringar/förändringar som denne någon isf skulle vilja få med!

View attachment 456513
Blocket till min motor kostade strax över 33000:- från S&S när jag köpte det 2012, så du är nog inte helt fel ute. :tummenupp
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Stämmer in i kören om att det låter som ett vettigt pris för en sådan tingest.

Dragrace-toppar till upp-hottade 80-tals radfyror kostar väldigt mycket, $3000+, och då är det bara topplocket du får.

Inte kommenterat mycket här men följer dig på Facebook. :tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu var inte intresset för ett billet vevhus särskilt stort, så jag beslöt att göra ett helt enligt mina egna behov. Det har blivit några timmar framför datorn i julhelgen, så 3D-modellen av högra halvan är skapligt klar:

 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dr-c. Hur många timmar caddning o inte minst mätning ligger bakom den 3D modellering av Blocket?

Kommer du skriva ut i plast först så du ser att alla axlar drev lager o dyligt ligger där dom skall, det är ju ganska många kritiska mått i en motor.

O till sist nu kan du kalla dej motor konstruktör, för det dräller verkligen inte av folk som dej.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Coolt!

Kunde du få en CAD-modell av Husaberg att utgå ifrån, eller har du mätt upp originaldelarna och ritat allt själv?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Dr-c. Hur många timmar caddning o inte minst mätning ligger bakom den 3D modellering av Blocket?

Kommer du skriva ut i plast först så du ser att alla axlar drev lager o dyligt ligger där dom skall, det är ju ganska många kritiska mått i en motor.

O till sist nu kan du kalla dej motor konstruktör, för det dräller verkligen inte av folk som dej.

Coolt!

Kunde du få en CAD-modell av Husaberg att utgå ifrån, eller har du mätt upp originaldelarna och ritat allt själv?
Ungefär 150 timmar klurande, kontrollerande, räknande, klurande, kontrollerande och... CAD! :tummenupp Modellen av den vänstra vevhalvan havererade två gånger, så den fick jag CADa 3ggr. :näsblod
Jag har inte gjort några större förändringar egentligen, så det blir skarpt läge direkt. Dessutom har jag tillgång till originalritningarna, så just axelavstånden ska förhoppningsvis bli rätt! Du vet jag fuskar ju och tar genvägar jämt! ?
Det var snällt sagt, men jag har all respekt för professionella motorkonstruktörer! Fast med tanke på att detta är ett privat enmansinitiativ, så behöver jag förhoppningsvis inte skämmas iaf!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top