Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nya kamaxlar are in da house!
Mulle mek i helgen, så blir det kanske banåka på tisdag på Knudan!
474d2777af899a896231996298c4fcda.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Finns det nån EU-norm som specifiserar hur stor andel Husaberg det måste vara i en motor, för att få kallas Husaberg?
6501cf86e465480e44b8d6f46e28c55f.jpg
564aa174e631f427e395135f65b77973.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Kan innehålla spår av Husaberg...

Läckert!
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Det är mycket mtrl att skrota bort[/IMG]

Om du behöver hjälp med att fräsa kamaxelloberna innan härdning finns det en snubbe som är riktigt duktig på sådant.
Svarta dalens ingenjörsbyrå
Man sparar väldigt mycket tid när det inte är så mycket att slipa på dom efter härdning.
Capture.PNG

Förövrigt är jag väldigt nyfiken på vem som har slipat dina kamaxlar som har en CNC slip,
Du får väldigt gärna Skicka mig det i ett PM
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Finns det nån EU-norm som specifiserar hur stor andel Husaberg det måste vara i en motor, för att få kallas Husaberg?
6501cf86e465480e44b8d6f46e28c55f.jpg
564aa174e631f427e395135f65b77973.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Den har rätt många R nu och lite Husadelar så ett passande nytt namn skulle kunna va DRC Franky Monster (Frankensteins monster)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det blev sent igår, men den kom ihop! Nu på Knutstorp för bankörning i morgon!
641f5447617151139afe23bea8e74331.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Om du behöver hjälp med att fräsa kamaxelloberna innan härdning finns det en snubbe som är riktigt duktig på sådant.
Svarta dalens ingenjörsbyrå
Man sparar väldigt mycket tid när det inte är så mycket att slipa på dom efter härdning.
View attachment 450304

Förövrigt är jag väldigt nyfiken på vem som har slipat dina kamaxlar som har en CNC slip,
Du får väldigt gärna Skicka mig det i ett PM
Min fräsmäster gjorde det åt mig förra gången (+0,1mm), men han hade semester nu och tiden var pressad...

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du behöver hjälp med att fräsa kamaxelloberna innan härdning finns det en snubbe som är riktigt duktig på sådant.
Svarta dalens ingenjörsbyrå
Man sparar väldigt mycket tid när det inte är så mycket att slipa på dom efter härdning.
View attachment 450304

Förövrigt är jag väldigt nyfiken på vem som har slipat dina kamaxlar som har en CNC slip,
Du får väldigt gärna Skicka mig det i ett PM

Det är väl bara att montera en slipsten i NC-fräsen så har man byggt om den till NC-slip. :)

Funkar kanske inte alltid men på en kamaxel monterad enligt din bild funkar det ju.
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Det är väl bara att montera en slipsten i NC-fräsen så har man byggt om den till NC-slip. :)

Funkar kanske inte alltid men på en kamaxel monterad enligt din bild funkar det ju.

Ja absolut är det möjligt. Men både uppspänningen på kamaxeln och slipskivan är ostadig i en fräsmaskin.
Det är därmed ett effektivt sätt att ta död på spindeln i fräsmaskinen :smasha
Har man möjligthet till rundslipning är det alltid bättre :)
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Finns det nån EU-norm som specifiserar hur stor andel Husaberg det måste vara i en motor, för att få kallas Husaberg?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Jag tror att Husaberg skulle vara stolta om din motor vore deras. Det är nog allt som behövs!

Mvh,
Ingvar
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Det blev sent igår, men den kom ihop! Nu på Knutstorp för bankörning i morgon!
641f5447617151139afe23bea8e74331.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Vi antar att det här kommer gå bra!:Bugar

Kan det då bli så att man kan få däcksparka och förståsigpåa i depån på Classic Gelleråsen nu i månadsskiftet?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det finns förmodligen fritidssysselsättningar som inte kräver riktigt samma engagemang, tid och pengar... men de är såklart inte heller lika roliga!

Banåkningen är jag med och arrangerar, så där glider jag runt på min gamla 888sp5 och försöker hjälpa dem med lite mindre banerfarenhet tillrätta. Denna gång hade vi för övrigt celeber instruktörshjälp av vännen, Björn Gunnarsson, som jag utgår ifrån inte behöver någon ytterligare presentation! Tack för besöket och hjälpen, Björn!

Efter lunch var det dags för ett pass med det 200 kubik och 80kg mindre syskonet i familjen. Behöver jag tillägga att det känns lite annorlunda att hoppa på denna lilla moppe efter den andra heffaklumpen? Jag styrde runt lite försiktigt några varv och kände efter att allt verkade fungera, kännas och låta som det skulle. Jag har ju inte kört mer än 2 pass (15 min) hittills i år på den här, så det handlade i minst lika stor utsträckning om mina begränsningar. Allt verkade lira som det skulle, så jag drog fullt på långrakan i slutet av passet. Så långt inga bekymmer! I depån märktes ett litet kylvattenläckage (vatten med skärvätska) från skvallerhålet innanför vattenpumpen. Eftersom det inte märktes någon nivåsänkning i expansionskärlet, så valde jag att köra ändå. Oljan i synglaset såg ut att endast innehålla olja (!) och med de lägre vibrationerna satt allting fast där det skulle! På andra passet kunde jag öka lite och låta motorn "prata ut". Den drar mycket bra och registret kändes klart bättre än tidigare! Jag har dock långt kvar innan varvtiderna blir anständiga, men vi får ju ta en sak i sänder! Mot slutet av passet hoppar en kontaktlins ut! Med tanke på hur dålig syn jag har, så blir effekten ungefär som att blunda med ett öga. Jag strök högerkanten och hittade till slut depåinfarten... Nåja, ni fattar poängen! Väl inne i depån upptäcktes ett oljeläckage, som skulle kunna komma från utgående axel. Inga alarmerande saker, men när sen regnet också drog in, så fick det vara färdigåkt! När alla de större utmaningarna verkade övervunna, så kände jag mig sååå j*kla nöjd!

Jag fick en rekommendation av Topplocksverkstan att minska LC på insugskammen från 108 till 102 grader. Jag justerade in det (blev 102,5) och verifierade med lerprov att avstånden till kolven var tillräckliga. Motorn drar nu bättre på mellanregister (läs vid 5-6000rpm, ur kurvorna) OCH på toppvarv! Detta måste naturligtvis verifieras i bromsbänk, men det kändes mycket bra redan med "arseldynon". Jag ska kolla upp lite närmre hur jag kan eliminera det båda läckagen i helgen, sen fundera ut om jag ska släpa upp mig för säsongsavslutningen på Gelleråsen...

Summa summarum: :tummenupp:yoparty:D:banana
31192d8ec61efa5a10f71f7fac6313d4.jpg
 
Last edited:

Falk1n

Medlem
Gick med
23 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS
Men så kul att höra!!
Jag läste igenom hela tråden under semestern utspritt över några dagar. Kul att känslan nu pekar uppåt! Lycka till framgent!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag läste igenom hela tråden under semestern utspritt över några dagar.

Wow! Det var imponerande! Då har du förmodligen bättre koll på vad jag kämpat med de senaste 5 åren än vad jag själv har!


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top