Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kommer inte ihåg om du nämnt det innan, men hur blir vikten på den nya ramen vs den gamla?

Om det blir som CAD-programmet säger, så kommer ram och sving att bli ca 2,5kg lättare än original. De bumsiga gjutna aludetaljerna (styrhuvud, sidostycken och sving) väger ju en hel del.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
På begäran kommer här en uppdatering av byggeriet!
Alla små pryttlar som ska svarvas, borras, gängas och slipas till tar löjligt mycket tid.

 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
"this is not an episode of OCC", klockrent! :D

I filmen nämner du som hastigast att du har en konisk plugg som med motsvarande koniskt försänkning i alu-sidan (?), men ser inte exakt hur du löst detaljen, och möjligt att jag missförstår. I videoklippen ser det nämligen ut som att du bara drar ihop stålplugg mot alusidan med skruvförband, utan försänkning i alut? Tänker på skjuvkrafter i skruvförbandet. Gissar att du har en lösning för det det känns inte som att du skulle förbisett en sådan situation?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
"this is not an episode of OCC", klockrent! :D

I filmen nämner du som hastigast att du har en konisk plugg som med motsvarande koniskt försänkning i alu-sidan (?), men ser inte exakt hur du löst detaljen, och möjligt att jag missförstår. I videoklippen ser det nämligen ut som att du bara drar ihop stålplugg mot alusidan med skruvförband, utan försänkning i alut? Tänker på skjuvkrafter i skruvförbandet. Gissar att du har en lösning för det det känns inte som att du skulle förbisett en sådan situation?
Jag har bara gjort de fyra ramrörens infästning mot alusidorna koniska. Där en "plugg" ligger an mot alusidan, är anläggningsytan i aluminiumet försänkt. Ungefär som om läget för en försänkt skruv. Fast vinkeln på försänkningen är bara 10 grader. Sen har pluggen motsvarande utskjutande kona. Så när pluggen dras fast mot alusidan, kan den svårligen glappa åt något håll alls.

Den plugg som jag drar fast i videon är till staget som ska utgöra bakre stötdämparens övre fäste. Den är bara påkänd i en riktning och det gör inte så mycket om den skulle röra lite på sig. Så jag brydde mig inte om att göra dessa koniska.

Klart som korvspad? :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Råcoolt! :tummenupp

Din röst påminner för övrigt om Liam Neeson :D
 

öbo

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
Söderköping
Hoj
2000, Aprilia Falco
Käre Dr C, Härligt att se att din psykos står i sig, och är starkare än någonsin! Hoppas att få se (och höra, naturligtvis!) projektet på banan i sommar! Tycker dock att du böjar likna senior (occ), det är bara valross mustaschen som saknas:rofl /Öbon
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Käre Dr C, Härligt att se att din psykos står i sig, och är starkare än någonsin! Hoppas att få se (och höra, naturligtvis!) projektet på banan i sommar! Tycker dock att du böjar likna senior (occ), det är bara valross mustaschen som saknas:rofl /Öbon
Nja, Per. Jag har inga tatueringar, mina överarmar liknar mest hälsenan på en bofink och jag går ytterligt sällan bärsärkagång i verkstaden. Fast jag skäller en hel del på Junior...

När ska du använda alla fina trimpryttlar du smugglat in i garaget? :D

Idag svetsade jag ihop de största ramrören. Det drar sig lite, så jag får nog rikta och fixera på nytt med de ramrör som ännu inte satts dit. Kanske måste rörhögen normaliseras efteråt :va

Vi har börjat simulera lastfallen som hänger ihop med inbromsning. Här är belastningarna lite större och det blir sannolikt aktuellt att lägga till något stag här och där.
 
Last edited:

öbo

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
Söderköping
Hoj
2000, Aprilia Falco
Jag måste säga att ditt bygge uppmuntrar! Har allt sparkat på skrotet och färdig plan att börja köra så smått i år stod klar...... Men byggt ny verkstad, sålt hus flyttat till en ö samt opererat en trasig axel, har fått mig att tona ned litet. Men plocka ihop o köra ett par varv på sveistad ser JAG ( dock inte Cicci, hon är ganska blind i det avseendet) som ett måste! Hoppas Du kommer också!// Per:smasha
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det blir ju riktigt rymligt runt toppen!
uploadfromtaptalk1391979564820.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tja, vad kan man säga? www.mossbergs.se vet hur man ska CAM-bereda för det ska bli snyggt!
Det känns lika häftigt varje gång man vänt och vridit på en 3D-modell i timtal, och sen helt plötsligt kan göra samma sak IRL! Idag kom Fedex med mer CrMo-rör och jag var och hämtade en halvmeter ämnesrör som ska bli cylinderfoder och "klämman" baktill på svingen. Helgen är räddad! Igen...:yoparty

Höger ramsida.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hej Psykopatrik!
Eftersom fodret blir ganska tunnt på sina ställen, och inte får speciellt mycket support från cylindern, har jag valt ett stål med lite högre sträckgräns. Egentligen hade jag önskat 2541, men eftersom det endast fanns i stång, så skulle det kosta 4500 spänn för 500mm... 2541 har ca 700MPa i sträckgräns, medan "automatstål" ligger runt 300. Slunggjutet var helt ute ur spektrumet. Jag hittade däremot Ovako 280, som har 500Mpa i sträckgräns och fanns i lämpliga dimensioner som ämnesrör. Jag fick betala knappt 1500 för en 500mm lång bit och då var 250kr av det för halvpallen den låg på... Eftersom Ovako 280 är svetsbart och dimensionerna råkade överrensstämma, ska biten duga åt svingen också!
 

psykopatrik

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Ort
Eslöv
Hoj
-87 Yamaha FZR 1000
Om det är något annat stål typ 2172 eller något liknande så kan jag kanske fixa det åt dig.
Jag jobbar på HJ mek i Eslöv och vi har ett ganska stort materialföråd.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Lysande!
Nu närmast kommer jag att behöva mtrl till svingens främre del, där lagren ska pressas in och en härdningsbar hylsa för nållagret på svingens högra sida. Jag återkommer!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Så har jag svetsat dit några rör till. Jag har också svarvat till hållaren på svingen till bakhjulshuben, den ligger på jiggen. Jag har också gjort tre misslyckade försök att böja 2" rör till svingen, med sand och i allt grövre godstjocklekar. :huvet
Nu blir det till att bygga en kärna till bockmaskinen. Allt ska tydligen göras från början! :rolleyes:

uploadfromtaptalk1393087489262.jpg
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
grymt, men har du kört simuleringar med de undre "ramstagen" längre än de övre? hoppas du förstår vad jag menar :) Vill oxå bygga egen hoj ;(
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nej. Jag har bara simulerat denna konstruktion och kontrollerat att styvhet och belastningar ligger hyfsat inom normala värden. Det har lett till att jag kommer att lägga till ett par rörstumpar och lagt till lite mer mtrl på de frästa sidostyckena. Vad skulle bli bättre med längre rör nedtill, menar du?
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Nä, bara fulare typ om man gör som jag tänkte :p

funderar själv på att bygga en, men e kass på svetsa å en cnc maskin har jag inte rört på massa år å e ganska lat å så :p fast man har några idéer.

Kollade på några klipp när du hade svetsat röret på styrhuvudet.

Själv så funderar man på att utgå ifrån en prisma å lägga den ner å sen borra rakt ner i den för att skapa ett fett å styvt styrhuvud. Sen e det bara att gröpa ur/tömma den på så mycket material det bara går för att sen längst ut/ner på den kunna ha fästen för rören. Rören ska inte sitta utanför eftersom både styrhuvudet å de nedre delarna är frästa så ska de in i de frästa detaljerna. bara några småtankar om hur jag skulle vilja göra. fan vill ha mer tid å ett garage närmare boendet :(


ingen klankning på va du har gjort eller så för det du gjort e fett epic :) längtar tills du blir klar me din dam :)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top