Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Fanken oxå! Hade ju sett fram emot att få dra på rakan på Anderstorp mot dig...:gråta /BG
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fan så tråkigt, hoppas du får till det fort så du får ut och köra.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tack för medkänslan!
Jag har nu provtryckt kylsystemet i motorn, med den utrustning jag tidigare tagit fram. Med lite tryck och 90 grader C höll topplockspackning, spacer och cylinderfodrets o-ringar tätt under en halvtimme. Jag kollade med flourescerande medel i vattnet och UV-lampa. Det lutar åt tätningarna runt vattenpumpaxeln i transmissionskåpan.

/Sherlock
404a34538153c05d92391b9bcf04ddb5.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tack för medkänslan!
Jag har nu provtryckt kylsystemet i motorn, med den utrustning jag tidigare tagit fram. Med lite tryck och 90 grader C höll topplockspackning, spacer och cylinderfodrets o-ringar tätt under en halvtimme. Jag kollade med flourescerande medel i vattnet och UV-lampa. Det lutar åt tätningarna runt vattenpumpaxeln i transmissionskåpan.

/Sherlock
404a34538153c05d92391b9bcf04ddb5.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Hoposs detta löser sig smidigt!
Det är ju för övrigt en hel fantastisk nästan Rube Goldberg-liknande anordning du har där.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP

Men du, jag ser vad det är. Ta bort muggen med Ducatimärket. Det har lixom en aura runt sig med mekaniska problem. Fan vet hur det går till men...:hihi

Nä nu trollar jag men jag kunde inte låta bli. Ursäkta!
Hoppas det löser sig på ett bra sätt det här med! På årsracet går den som en klocka som går för fort! Så bra kommer den vara!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Long story short. Mina svetsreparerade kamaxlar blev inte bra. De lirade materialmässigt inte med tryckarna. Därför fick jag belagt tryckarna med DLC. Det höll ett tag. Suck!
d0494517fc28dfd5f9e6e9d206c3147a.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det suger ju förstås, men inte förklarar det varför det hamnat vatten i oljan. Någon definitiv förklaring på det?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det suger ju förstås, men inte förklarar det varför det hamnat vatten i oljan. Någon definitiv förklaring på det?
Nej, inte än. Demontage och provtryckningsbonanza pågår. En sliten vattenpumpsaxel gör att det läcker inåt från vattenpumpen. Det droppar därför ur skvallerhålet innanför denna packbox, men det kommer inte in i motorn.

Om det inte blir något kört i år HELLER, beror på hur jag lyckas få reparerat eller tillverkat nya kamaxlar.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kamaxlar går ju utmärkt att metall spruta o sedan bearbeta. Dessutom kan du ju välja mellan olika metall pulver för att få nödvändig hårdhet.. jag har gjort detta en gång på en kam till TT600 det blev bra.

Nål lager på tryckaren är väll inte att tänka på det finns väll inte plats skulle jag tro.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Nej, inte än. Demontage och provtryckningsbonanza pågår. En sliten vattenpumpsaxel gör att det läcker inåt från vattenpumpen. Det droppar därför ur skvallerhålet innanför denna packbox, men det kommer inte in i motorn.

Om det inte blir något kört i år HELLER, beror på hur jag lyckas få reparerat eller tillverkat nya kamaxlar.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Usch, hoppas det inte är en dold spricka sedan förra raset.

Vilka tryckare är det du använder på din topp?
Vissa hårdkromar sina kamaxlar men det beror på så många variabler så förstår att det är en svår fråga. Kämpa på!

En bekant vände på steken och svarvade egna lyftare istället för att överkomma materialbekymmerna.

(Köhler racing gör kamaxlar på beställning men finns säkert fler, främst för BMW m motorer och Volvo men det kanske finns lite erfarenhet att få del av)

Du får läsa din egna tråd från början så du ser hur många hinder du har överkommit under åren.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
För att få vassa kammar att hålla bra kör på så hög zddp halt som möjligt utan att den slirar på lamellerna. Jag kör 1500ppm zddp nu med våtkoppling på Ktm 990 och de slirar inte. Jag kör SBK 10w50 med Redline zddp tillsats.
I trimmade bilmotorer håller kammar bra när zddp halten ligger runt 2000ppm + men dem behöver ju inte bry sig i lamellslir.
Jag tror inte kammarna håller under 1500ppm prova gärna blanda uppimot 2200ppm.
https://www.redlineoil.se/produkt/engine-oil-break-in-additive-473-ml/
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
För att få vassa kammar att hålla bra kör på så hög zddp halt som möjligt utan att den slirar på lamellerna. Jag kör 1500ppm zddp nu med våtkoppling på Ktm 990 och de slirar inte. Jag kör SBK 10w50 med Redline zddp tillsats.
I trimmade bilmotorer håller kammar bra när zddp halten ligger runt 2000ppm + men dem behöver ju inte bry sig i lamellslir.
Jag tror inte kammarna håller under 1500ppm prova gärna blanda uppimot 2200ppm.
https://www.redlineoil.se/produkt/engine-oil-break-in-additive-473-ml/

Ursäkta att jag bryter in men materialval speciellt vid höga lyft med vassa kammar och hårda fjädrar är vitalt och inte helt enkelt oavsett zddphalt att känna sig tvungen att köra sådana halter att kopplingen riskerar att slira och att även köra oljor som inte är optimala med katalysator känns som man har ett djupare spörsmål att reda ut istället för att förhoppningsvis minimera skadan för det inbyggda problemet. Mvh glad amatör :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ursäkta att jag bryter in men materialval speciellt vid höga lyft med vassa kammar och hårda fjädrar är vitalt och inte helt enkelt oavsett zddphalt att känna sig tvungen att köra sådana halter att kopplingen riskerar att slira och att även köra oljor som inte är optimala med katalysator känns som man har ett djupare spörsmål att reda ut istället för att förhoppningsvis minimera skadan för det inbyggda problemet. Mvh glad amatör :)

Självklart försöker man hitta rätt material och härdning på kam o lyftare men man kör ändå max zddp som kopplingen klarar.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Här är lite läsning för den som vill snöa in på smörjmedel för extrema motorer. I första hand inriktat på t.ex. Nascarmotorer och liknande, men jag misstänker att en olja som kan prestera i en sådan motors kammar/tryckare presterar i det mesta...

Snubben listar oljor utefter resultat i ett test av smörjfilmens tryckresistens, och bryr sig inte ett smack om märke, pris eller oljetyp (syntetisk/mineral/delsyntetisk)

Jag tycker det var jäkligt intressant läsning!

https://540ratblog.wordpress.com/2013/06/20/motor-oil-wear-test-ranking/
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Självklart försöker man hitta rätt material och härdning på kam o lyftare men man kör ändå max zddp som kopplingen klarar.

Enligt Svedbergs länk så styrker den fallet om att höga ZDDPhalter inte alltid är bättre.

"In recent years there have been entirely too many wiped cam lobes and ruined lifter failures in traditional American flat tappet engines, even though a variety of well respected brand name parts were typically used. These failures involved people using various high zinc oils, various high zinc Break-In oils, various Diesel oils, and various oils with aftermarket zinc additives added to the oil. They believed that any high zinc oil concoction is all they needed for wear protection during flat tappet engine break-in and after break-in. But, all of those failures have proven over and over again, that their belief in high zinc was nothing more than a MYTH, just as my test data has shown.

.
A high level of zinc/phos is simply no guarantee of providing sufficient wear protection. And to make matters even worse, excessively high levels of zinc/phos can actually “cause” DAMAGE your engine, rather than “prevent” it. Motor Oil Industry testing has found that motor oils with more than 1,400 ppm ZDDP, INCREASED long-term wear. And it was also found that motor oils with more than 2,000 ppm ZDDP started attacking the grain boundaries in the iron, resulting in camshaft spalling (pitting and flaking). The ZDDP value is simply the average of the zinc and the phosphorus values, then rounded down to the nearest 100 ppm (parts per million)."

Men vi skall inte förstöra Dr_C's tråd med oljesnack. Alla är saliga på sin sak :)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Gentlemen,
När mina kamaxlar var nya (härdade och slipade) så fungerade de alldeles utmärkt mot mina tryckare (Mitsubishi Evo X) och med vanlig Shell Advance olja. Det fungerade väl tills jag försökt köra utan drev på oljepumpen... Då skar kamloberna mot tryckarna. För att få kört något alls, beslöt jag att låta företaget som slipat kamaxlarna åt mig att svetsreparera loberna och slipa dem igen. Direkt vid provstart så skar kamloberna sår i tryckarna. För att lindra detta lät jag belägga nya tryckare med DLC. Det fungerade tillsammans med Paybacks olja, relativt väl, men även DLC-beläggningen tunnades ut. Nu efter 30 drifttimmar så gick så en avgaslob på lunch. Jag kommer att tillverka nya kamaxlar, men det tar ju sin tid. Tänk att det ska vara så eländigt svårt att få kört något med den här moppen! Den har ju sån fin potential!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tycker det är lite bortskämt av dina kammar att börja maska sig sådär bara för att du körde utan oljetryck. Spännande att inte ens ett företag som vet vad de gör lyckas få en svetsad kamlob lika bra som det ursprungliga materialet.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top