Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hm. Vad förtälja?
Jag snickrade ihop nya batterihållare i söndags, som gör möjligt att jag kvickt kan byta batteri mellan passen. Jag köpte ju 4st nya 4S 5400mAh hard case LiPo-batterier, så nu har jag 3 par att byta med! Banåkningen arrangeras av ett gäng kompisar, där hälften åker med stödhjul och vi andra kör hoj. Såsom gammal nordisk mästare i Supermono (host-harkel) så erbjuder jag mina tjänster som instruktör åt dem som önskar. Därför hade jag också med mig min gamla 888sp5 för lite civiliserat finåkande. Det blev bara instruerande på förmiddagen, men efter lunch sparkades den lille igång! Det var inte utan viss ängslan jag försiktigt körde runt och kände mig för. Ringrostighet var bara förnamnet. Jag puttrade runt ett par-tre varv och började sedan dra fullt på rakan. Jag tänkte att om det slår stopp i maskin, så får det inga större konsekvenser just där. Motorn sjöng ut fint och utväxlingen fungerade bra! Förtroendet för greppet brukar komma gradvis och i slutet av passet så var åtminstone knät i några kurvor.

Det visade sig att jag hade glömt ta med de adaptrar mellan ESC och Dean som fordrades för mina nya batterier! Farsan fick åka in om verkstan och ta med dessa upp till Knutstorp. Nu först kunde jag sätta de nya batterierna på laddning.

Jag körde därför ut på andra passet med samma batterier som jag kört det första med. Jag kom ett halvt varv innan motorn dog. Jag försökte rulla igång motorn, men det är ju lönlöst utan dragläge. Jag kanade med låst bakhjul rak fram i vänstern innan hårnålen. Jag knuffade tillbaka hojen, och avvaktade nästa pass.

De nya batterierna hade inte fått riktigt full laddning, men det fick duga för nästa omgång. Jag körde ut utan ha använt däcksvärmare, och tog det försiktigt 2-3 varv. Nu började det lossna lite, tyckte jag! Hojen är ju fantastiskt lättsvängd, väger "inget" och motorn skickar på bra! Jag har ju en trottelrulle på gashandtaget med en kamprofil som ska ge litet lyft per grad i början, och stort i slutet. Under vintern har jag modifierat vajerrullen på spjällaxeln på motsvarande sätt för att göra trottelpåslaget 0-10% så mjukt och lättreglerat som möjligt. Det verkade i alla fall fungera bra och hojen kändes relativt lättkörd. Mot slutet av passet började det kännas som när Chief Inspector Clouseau testar barren: -Ah! I'ts cöming back to me! Riktigt roligt och litet släpp i högern efter NGK-krönet! Konditionen (den obefintliga) tog dock fort slut och jag åkte lycklig in i depån efter 8-9 varv.

Jag hade inte tid att ladda upp eller byta batterier med alla trevliga vänner och bekanta som ville snacka eller ha råd. Grabben var med och körde med sin KTM RC125. Han såg uppriktigt lidande ut med effekthandikapp och originalblås, dagen till ära. Jag frågade om han ville testa racern några varv? Frugan protesterade effektlöst. -Kom nu ihåg! Ettan upp och resten ned! Han kör jättesnyggt och kontrollerat, så jag var alls inte orolig. Pågen kom kanske 5 varv innan hojen dog på rakan av elbrist och han kunde svänga av efter påfarten och in i depån. När jag frågade hur det var, svarade han: -Jo, det var kul. När hans polare frågade samma sak, svarade han: -Fy ända in i h-e vad den gick! Det var det ballaste jag gjort i hela mitt liv! :lol
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Makalöst roligt att höra att den nu funkar enligt plan!
Hoppas att det inte innebär att uppdateringarna i tråden slutar komma, vi vill gärna se lite filmklipp på hojen in action också :tummenupp

Gratulerar!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Grattis!
Men släppte du ut grabben utan att kameran kom fram ens på rakan? Vill gärna höra sången.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag hade igång GoPro'n den gången jag kom ett par svängar och sen dog motorn. Grabbens tjej filmade honom just den gången på rakan då motorn dog igen... Men, det finns tillfälle att spana in hojen/framfarten på Anderstorp 28-30 juni! Jag har ju ingen direkt körträning, så det blir väl blygsamma resultat. 17 kuggars är på där fram! :banana
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Synd, hade hoppats se underverket rejsa i Anderstorp nu i helgen. Men kanske på årsracet?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Va köpte du hardcaselipo de är ju tyngre än utan plasthölje du kan tappa en 10ondel per varv pga det:D
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Torpet blir mandomsprovet för stånkan. Fullgas i 800 m, det biter bra på en motor med 1 cylinder och hög trimningsgrad. Man kan ju vara ganska frikostig med gasen under resten av varvet med för den delen. Sen vet vi om det håller iaf!
Spännande och se hur den går, om det ser ut som de andra har backväxeln i? Hur ligger du till jämfört med de som fuskar:hihi och köper färdigmat och inte tillagar själv? KTM 690 osv. har ju ruskigt med hästar i originalskick ju.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Va köpte du hardcaselipo de är ju tyngre än utan plasthölje du kan tappa en 10ondel per varv pga det:D
Hellre det än genomnötta batteri som fattar eld (i baken) och alltihop liknar Blixt Gordon!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Spännande och se hur den går, om det ser ut som de andra har backväxeln i? Hur ligger du till jämfört med de som fuskar:hihi och köper färdigmat och inte tillagar själv? KTM 690 osv. har ju ruskigt med hästar i originalskick ju.
Jag har bänkat min till 88 RWHP i en bänk och 80-82 i en annan. Det är väl hyggligt konkurrenskraftigt, men det går att locka fram några till. Det har inte varit prio på effekten den senaste tiden. Jag själv har däremot inte nån större körträning eller kondition, så framskjutna resultat är inte att tänka på. Men jag kommer att göra vad jag kan, var så säker!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har bänkat min till 88 RWHP i en bänk och 80-82 i en annan. Det är väl hyggligt konkurrenskraftigt, men det går att locka fram några till. Det har inte varit prio på effekten den senaste tiden. Jag själv har däremot inte nån större körträning eller kondition, så framskjutna resultat är inte att tänka på. Men jag kommer att göra vad jag kan, var så säker!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Jag är sugen på att se kurvan för FWHP :7peta
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hylsorna i ryckutjämnargummina åt sig in i den gamla putte fnasker alu plattan. Som tur är finns det schyssta gossar med laserskärutrustning! Jag CAD:ade upp en ny platta igår kväll, och idag hämtade jag en ny i rostfritt. Några gram till, några bekymmer mindre.

Demonterade balansaxeldrevet från vevaxeln för att komma åt packboxen innanför. Drevet sitter som satan, så det är glädjande. Motorn tryckte nämligen ut motorolja i det nya kuggdrevshuset, pga en trasig packbox, som jag fick leva med under bänkningar och bandag. I morgon packar vi racebussen!
630afa7da54cae8dabec1e015daa23ff.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Provstarten innan lastning visade på vatten i oljan! Om jag delat motorn i natt så har jag bara ett försök att lyckas hitta och åtgärda. Det känns för osäkert! Så det blir inget Anderstorp... Jag har svurit klart nu.

:mad::mad::mad:
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top