Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Att vevstaken skulle slå i skinkorna är väl helt nytt på detta bygge har du tightare mått mellan skinkorna nu eller fetare vevstake?
Ang drevet mot konan borde Locktites gapfyller axiallåsning funka bra.

Denna tråd är en dröm för den motorintresserade hoppas du aldrig får den helt driftsäker (kidding)

Jag förmodar att det hände efter balansaxeln flyttade sig ur sitt läge?
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Jag förstår att det säkert är väldigt komplicerat, men det vore riktigt intressant att få veta vad ditt simuleringsprogram skulle ha att säga om förbandet (kona+kil) som balansaxelns drev sitter med. Jag misstänker hiskeliga krafter med tanke på ganska rejäl balanseringsvikt tillsammans med (gissar jag) stora accelerationer/retardationer under ett vevaxelvarv. Kanske kritiska frekvenser vid vissa varvtal också. Har du kikat nåt på det?

Spännande som 17 att få ta del av en motorutveckling på detta vis!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag var förmodligen lite otydlig. Den initiala händelsen var att konan släppte, kilen slogs av och drevet vreds. Därefter slog vevstakens storände till balansaxelns motvikt så det blev ett skägg på motvikten (se foto). Lite större vridning, så hade förmodligen motorn delat på sig igen.

Grabben hängde med till verkstan för att få hjälp med kärnfysiken i Fysik 1. Så med oljiga fingrar kollar vi upp eV i Joule och u i kg. Allt är fysik!
46c4c0e2cd67e3bc2720b91fca96a236.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Lite större vridning, så hade förmodligen motorn delat på sig igen.
46c4c0e2cd67e3bc2720b91fca96a236.jpg
Jösses! Gissar att det inte är bonnstål i den där... Hur ser tjockändan ut? Går balansen att återanvända eller måste det tillverkas en ny? Splines kanske.. genomgående låsstift, eller SVETS!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jösses! Gissar att det inte är bonnstål i den där... Hur ser tjockändan ut? Går balansen att återanvända eller måste det tillverkas en ny? Splines kanske.. genomgående låsstift, eller SVETS!
Det koniska förbandet var inte hopslipat, vilket det är nu. Det vittnar dock om vilka dynamiska reaktionskrafter som råder! Inte konstigt att det vävarmerade bakelitdrevet dog! Jag hoppas slippa att konstruera ett drev på vevaxeln med "ryckutjämnare". Det är annars en lösning som andra tillverkare tvingats ta till. Balansaxeln går att återanvända. Jag fick migrän igår, annars hade jag även vetat om vevstaken klarade sig, men det tror jag.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Inte undra på att det blev lite migrän på det där... Nåja, tur det inte blev blockdelningshavri som du skrev tidigare. Krya på sig nu, vi är många här som är tacksamma för allt du delar med dig av och är väldigt nyfikna på fortsättningen av detta synnerligen imponerande projekt!
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Det koniska förbandet var inte hopslipat, vilket det är nu. Det vittnar dock om vilka dynamiska reaktionskrafter som råder! Inte konstigt att det vävarmerade bakelitdrevet dog! Jag hoppas slippa att konstruera ett drev på vevaxeln med "ryckutjämnare". Det är annars en lösning som andra tillverkare tvingats ta till. Balansaxeln går att återanvända. Jag fick migrän igår, annars hade jag även vetat om vevstaken klarade sig, men det tror jag.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Hoppas det håller bra nu! Tycker att man inte skall använda olika friktionshöjande tillsatser men här kanske är undantaget som bekräftar regeln med Loctite 638 som är skapad för liknande applikationer ifall du är rädd för att inslipningen inte riktigt är perfekt?

https://www.kullagret.com/product/loctite-648-50ml-cylindrisk-fastsattning-2
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det koniska förbandet var inte hopslipat, vilket det är nu. Det vittnar dock om vilka dynamiska reaktionskrafter som råder! Inte konstigt att det vävarmerade bakelitdrevet dog! Jag hoppas slippa att konstruera ett drev på vevaxeln med "ryckutjämnare". Det är annars en lösning som andra tillverkare tvingats ta till. Balansaxeln går att återanvända. Jag fick migrän igår, annars hade jag även vetat om vevstaken klarade sig, men det tror jag.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Ett alternativ till ryckutjämnare kunde ju vara mer svängmassa på svänghjulet så att varvtalsvariationerna under en cykel blir mindre.

Det hämmar ju iofs accelerationen istället... :näsblod Men det ger också en lugnare gång på motorn och det har hänt förr att sånt slutat med bättre varvtider. Men kanske inte på asfalt.
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Den ojämna vinkelhastigheten på vevaxeln på en stånka har slagit loss svänghjul, balansaxeldrev och primärdrev förr. Orsakat pittingskador på växellådsdrev, flaxat sönder drivkedjor/fälgkanter och dragit sönder bultar till bakdrevet.

När svänghjul haft svårt att stanna kvar på vevaxeln, har inslipning, bussningssäkring och förvärmning av svänghjulet gjort susen! Absolut bästa resultatet fick jag dock på en tävling i Mo i Rana. Jag hade glömt ta med thinner att tvätta konan på vevaxeln med. Jag fick istället använda Grappa att avfetta med! Väl hemma, när jag skulle dela motorn för inspektion, så var det nästintill omöjligt att dra av svänghjulet! Det satt något så överdjevfligt! För denna upptäckt, förärades jag Ducatiklubbens grappa-pris, vilket bestod av en synnerligen artistiskt utformad hembränningsapparat.

:tummenupp:yoparty
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ett alternativ till ryckutjämnare kunde ju vara mer svängmassa på svänghjulet så att varvtalsvariationerna under en cykel blir mindre.

Det hämmar ju iofs accelerationen istället... :näsblod Men det ger också en lugnare gång på motorn och det har hänt förr att sånt slutat med bättre varvtider. Men kanske inte på asfalt.

Ett modernt exempel på det är Suzukis MotoGP-hoj. Förvisso inte bekräftat officiellt men 2017 tog de fram en ny motor till MotoGP-hojen med högre effekt men aggresivare effektkurva. Hojen gick då från att vara konkurrenskraftig nog att vinna race till att bli en svårkörd hoj som knappt klarade topp 10. Det skulle då enligt vissa rykten ha berott bla. på att man minskat svängmassan för mycket. Året efter rättade man dessa fel och då gick det plötsligt mycket bättre. Påstås även vara en del i Yamahas problem.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Grappa :banana

Klassen Supermono ställer verkligen sina utövare inför rejäla utmaningar! Stor, stark, rapp encylindrig fyrtaktare som dessutom behöver vara högvarvig tycks vara en riktigt svår nöt att knäcka. Jag håller tummen för att allt ditt arbete snart resulterar i vibrationsfri driftsäkerhet och konkurrenternas fasa!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Grappa :banana

Klassen Supermono ställer verkligen sina utövare inför rejäla utmaningar! Stor, stark, rapp encylindrig fyrtaktare som dessutom behöver vara högvarvig tycks vara en riktigt svår nöt att knäcka. Jag håller tummen för att allt ditt arbete snart resulterar i vibrationsfri driftsäkerhet och konkurrenternas fasa!
Man kan ju gå in i mc-butiken, lägga en KTM 690 på bandet (glöm inte kundpinnen), höra blipp-blipp och kassörskan: Var det bra så?

Men hur kul är det? Det blir iaf inga långa mekartrådar av det! Nä.
-God friktion är halva kärleken!

Vevstake och lager verkar ok. Axialspelen är intakta. Vevaxeln 0,6mm. Minsta axiella spel mellan vevskinka och balansaxelns motvikt 0,7mm. Inga indikationer på axiell kontakt.

Farsan fyller 75år och måste firas ordentligt ikväll, men i morgon påbörjas montage och sen ny vända i bromsbänken!

44c4fb1937bcfcd32326c3fa1fc94f73.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hej på er, mina trogna påhejare!
Jag satte ihop motorn, men hittade inga nya topplockspackningar. Det straffade sig såklart... Motorn gick i övrigt kanon, men läckte vatten. Dessutom svajar oljetrycket upp och ned på ett oacceptabelt sätt. Så efter ha svurit och tjurat en stund, så har jag rivit motorn, igen.

Med risk för facebookliknande vardagsskönmåleri, kan jag iaf glatt konstatera att drevet på vevaxeln satt som det vore limmat med Grappa! Jag drog med avdragaren utan framgång. Efter ha värmt lite med varmluftpistol, så sköt drevet iväg en halvmeter! Lossar detta under drift, så lovar jag äta upp Annie Lööfs andra sko. Det var kanske att ta i, förresten...

Undrar om det är tryckbegränsningsventilen som f*ckar upp oljetrycket? Detta problem kom med det här vevhuset... Jag återkommer innan spekulanterna löper amok!
981ca935822c7190a489f441084e9bee.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
I egenskap av trogen påhejare så gör jag det vanliga och hejar på :tummenupp
Grymt jobb!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är de bara jag som undrar vilken medicin Dr_c äter de måste ju va klart bästa psyktabletter som går att frambringa :D
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Är de bara jag som undrar vilken medicin Dr_c äter de måste ju va klart bästa psyktabletter som går att frambringa :D
Ja, ibland undrar jag själv... Medfödd lobotomering kanske?

Den här hobbyn har gett mig ganska intressanta röntgenbilder. Nu bets monstret till och med i verkstan! Man ska hålla fingrarna borta under kam-timingen, när det står på maxlyft... Kugghjulen kunde snott hela fingern. "F*ck that!"

4f55169f486c2a80832c6727ffac1997.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Går inte att klicka gillaknappen när du visar fingret. Bara att heja på, inga spekulationer.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top