Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Fantastiskt bra (och ihärdigt) jobbat Mats! Jag håller tummar och tår för att du ska få allt att lira ihop lagom till årets supermono-säsong snart kickar igång, så att jag och alla dina andra följare kan få se dig på startgriden i år...:tummenupp

Lycka till!!!:banana
/Björn
Tackar! Ja, den här utmaningen har ju krävt ett tålamod av näst intill maniska proportioner! Det vore väldigt belönande att få komma imål med detta bygge!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det var dags för nytt försök i bromsbänken igår! Min vän Mats Pettersson på Motorsport i Landskrona höll i spakarna. Efter mer och mer belastande ökade vibrationerna plötsligt och vi avbröt. Hem och kolla! Motorn gick i övrigt när vi avbröt och alla grejor var kvar inuti. Kanske något av dreven till balansaxeln vridit sig? Bilden är faktiskt tagen efter testet! #gladaminer
b37529d4bca466edf25f353995ade3d6.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Satt dreven till balansaxeln bara med krysskil eller var det konor också?

Edit: Äh, Two Stroke Man hann visst först...
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Båda dreven sitter på konor med en woodruff-kil för korrekt positionering.
Kanske behöver vevens drev slipas in mot veven? Än så länge bara VM i spekulation. Först byta turbo på frugans bil...

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Byta turbo var minsann inte gjort i en handvändning! Iaf inte om sumpen och sugsilen också ska rengöras.

Drevet på vevaxeln hade vridit sig något. Förmodligen för att det uppstått kontakt mellan balansaxelns motvikt och vevskinkorna, i ett av dess axiella ändlägen. Förmodligen har vevaxeln flyttat sig något axiellt. Det blir att riva och kolla efter! Jag verkar iaf haft en faslig tur att det inte blev storras igen!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Byta turbo var minsann inte gjort i en handvändning! Iaf inte om sumpen och sugsilen också ska rengöras.

Drevet på vevaxeln hade vridit sig något. Förmodligen för att det uppstått kontakt mellan balansaxelns motvikt och vevskinkorna, i ett av dess axiella ändlägen. Förmodligen har vevaxeln flyttat sig något axiellt. Det blir att riva och kolla efter! Jag verkar iaf haft en faslig tur att det inte blev storras igen!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Ujuj, tur att detta upptäcktes i tid, och inte i utgången från en högfartskurva eller dylikt. Vad är åtgärden? Ta några tiondelar axiellt på vev respektive motvikt?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ren spekulation om vad som är det initiala felet. På dom antikviteter jag leker med hade dom problem i början med vevaxelns böjsvängningar. Då kan det bli lite trångt mellan vevskivorna.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Byta turbo var minsann inte gjort i en handvändning! Iaf inte om sumpen och sugsilen också ska rengöras.

Drevet på vevaxeln hade vridit sig något. Förmodligen för att det uppstått kontakt mellan balansaxelns motvikt och vevskinkorna, i ett av dess axiella ändlägen. Förmodligen har vevaxeln flyttat sig något axiellt. Det blir att riva och kolla efter! Jag verkar iaf haft en faslig tur att det inte blev storras igen!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Va va de jag skrev tidigare de är för lite spel axiellt mellan vevskinkor och balansvikt. Vevskinkorna på en 680cc enstånka med så pass liten dim på vevtappen flaxar som en fiskmås man måste ha enormt spel mellan skinkor och balansvikt. Helt org 650cc Husaberg är kända för flaxande vevar även min Highland 950 hade fiskmåsvev pga för liten dim på vevtappen de slutade med totalhaveri innan 1000 mil.
Vevtappen på en BMW Funduro 650cc enstånka är brutalt tjock jag har en Carrillo vevstake och tapp i garaget de vevaxlarna rör sig minimalt.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kanske fixa några skyddsplåtar och sätta mellan möjliga kollisionspryttlar för att sen kolla ev slitage/markeringar efter ett par timmars drift. Om det får plats och kan monteras säkert och lätt är ju en förutsättning.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Va va de jag skrev tidigare de är för lite spel axiellt mellan vevskinkor och balansvikt. Vevskinkorna på en 680cc enstånka med så pass liten dim på vevtappen flaxar som en fiskmås man måste ha enormt spel mellan skinkor och balansvikt. Helt org 650cc Husaberg är kända för flaxande vevar även min Highland 950 hade fiskmåsvev pga för liten dim på vevtappen de slutade med totalhaveri innan 1000 mil.
Vevtappen på en BMW Funduro 650cc enstånka är brutalt tjock jag har en Carrillo vevstake och tapp i garaget de vevaxlarna rör sig minimalt.
Såja. Lugn och fin nu. Det kan också vara en tungmetallvikt som krupit ur läge.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ren spekulation om vad som är det initiala felet. På dom antikviteter jag leker med hade dom problem i början med vevaxelns böjsvängningar. Då kan det bli lite trångt mellan vevskivorna.
Enligt de simuleringar vi kört i Ansys, rör sig vevaxelns axeländar max 0,5 grader mot varandra. Det motsvarar ett behov av frigång mellan vevskinka och balansaxel (axiellt) på ung 0,3mm. Jag har 0,6-0,7mm. Jag återkommer med vad inspektionen visade!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Enligt de simuleringar vi kört i Ansys, rör sig vevaxelns axeländar max 0,5 grader mot varandra. Det motsvarar ett behov av frigång mellan vevskinka och balansaxel (axiellt) på ung 0,3mm. Jag har 0,6-0,7mm. Jag återkommer med vad inspektionen visade!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Ok jag fick för mig du redan kollat om de tagit i vevskinkorna då hoppas vi på utkrupen tungvikt:tummenupp
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Det var dags för nytt försök i bromsbänken igår! Min vän Mats Pettersson på Motorsport i Landskrona höll i spakarna. Efter mer och mer belastande ökade vibrationerna plötsligt och vi avbröt. Hem och kolla! Motorn gick i övrigt när vi avbröt och alla grejor var kvar inuti. Kanske något av dreven till balansaxeln vridit sig? Bilden är faktiskt tagen efter testet! #gladaminer

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Bara det är ju en delseger!

Det skall inte gå för bra, då väntar ett stort ras runt hörnet :mattias

Hoppas på att kilen helt enkelt inte klarade belastningen så du kan fokusera på att öka angreppet mellan axel och drev men det kanske är aningen godtroget då en woodruff kräver en hel del övertalning för att deformeras, att indatat till simuleringen är utanför spec är mindre kul så det tror vi inte på. :gnissla

Tack för visat tålamod och att du delger din resa!
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Efter en snabb titt ikväll så finns det en teori som verkar mest trolig. Vevaxelns drev har inte haft tillräckligt god passning mot vevaxelns kona. Den pulserande driften har slagit av kilen och drevet vred sig. Det ser inte ut som något först tagit i axiellt mellan balansaxel och vevskinkor. Däremot har det varit kontakt mellan balansaxel och vevstake! Svettigt nära totalhaveri alltså! Skägget från detta tog i axiellt, men det var orsak och inte verkan! Om inga andra saker uppenbarar sig, så blir det att slipa in bästa möjliga passning i det koniska förbandet med allt finare pasta och värma drevet innan montage, ev med bussningssäkring. Det var iaf tvunget på svänghjulet på min gamla Yamaha!

Den nya topplockspackningen fungerade perfekt! Lagom squish och tätade både kompression och vatten!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Att vevstaken skulle slå i skinkorna är väl helt nytt på detta bygge har du tightare mått mellan skinkorna nu eller fetare vevstake?
Ang drevet mot konan borde Locktites gapfyller axiallåsning funka bra.

Denna tråd är en dröm för den motorintresserade hoppas du aldrig får den helt driftsäker (kidding)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top