Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Farbror Barbro hade helt klart för sig: -Det finns inga genvägar till det perfekta ljuuuudet!

Det visade sig att detta vevhus (med omarbetade ramlagerlägen) hade ett annat avstånd mellan centrum vevaxel och packningsläget emot topplocket. Någon tiondel kortare än förra motorn. Det ledde till kolven touchade toppen, varpå kopparpackningen miste sin inspänning och kompressionen orsakade övertryck i kylsystemet. Med facit i hand skulle jag naturligtvis gjort ett lerprov och verifierat squishen! Jag är en slarver! Nu var det dessbättre inga allvarligare konsekvenser av detta, än att soten försvann på en del av kolven och att mekanikern hålls sysselsatt. I övrigt ser allt annat OK ut, inkl balansaxel och drev! Phew!
362ea314b21fb64f2af5fadf47889680.jpg
cc76089ab4ec6eb4d09e95486d6d1a08.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Du kör samma toleranser som i gamla formel1 maskiner, man låter kolven använda toppen som mothåll vid toppvarv när vevstakarna har sträckt på sig lite under ett race ;)
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Skumt det där hur stor skillnad det kan vara på prylar med identiska artikelnummer fortfarande en bra bit in på 00-talet...Kikar man på Yamaha YZ250 (tvåtakt såklart!) kan en ny hoj ha ett finfint squish på 1,4-1,5mm, medans en annan stackare kan ligga uppåt 2,3mm. Jag kan inte begripa att man väljer att ha så stora toleranser på så avgörande mått i en motor? Så jäkla dyrt/krångligt lär det ju inte vara att lägga vevhus, vevaxel, stake, cylinderpackning kolv och topp inom ett par hundradelar?

Gött att det blev endast varningsskott denna gång! Vad vill du ligga på för mått vid lertest?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
:va:mad::pangihuve jag är sjukt kass, lyckas inte se provkörningen eller uppstarten. E ett helsike att vara medelålders och ointreserad av digital teknink:D


Trevligt att se fru fortuna vara på din sida för en gångs skull :tummenupp
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Skumt det där hur stor skillnad det kan vara på prylar med identiska artikelnummer fortfarande en bra bit in på 00-talet...Kikar man på Yamaha YZ250 (tvåtakt såklart!) kan en ny hoj ha ett finfint squish på 1,4-1,5mm, medans en annan stackare kan ligga uppåt 2,3mm. Jag kan inte begripa att man väljer att ha så stora toleranser på så avgörande mått i en motor? Så jäkla dyrt/krångligt lär det ju inte vara att lägga vevhus, vevaxel, stake, cylinderpackning kolv och topp inom ett par hundradelar?

Gött att det blev endast varningsskott denna gång! Vad vill du ligga på för mått vid lertest?

Enig. Konstigt att man inte sätter större fokus på detta funktionella mått! När jag började köra Husaberg (2002), observerade jag också att man hade ingen squish alls, typ 2,5mm. Då frågade jag deras motorkonstruktör: -Varför har ni valt en sån orimligt stor squish? Hans svar var talande: -Vad är squish?


I just den här typen av motor (slag runt 80mm och borr >100mm, maxvarv >9000, kompressionsförhållande 13,0-13,5 och 95-98 oktan), försöker jag ligga på 1,0-1,2mm. Jag har testat 0,9mm, men då försvinner sotet. Jag har testat 1,3-1,4mm, men då spikar den. Ni kan nog inte ens gissa vad denna lilla gratis-info har kostat mig att skaffa! :D
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Äh! Du missar inget!
Det står en rörhög i en verkstad och låter: BAM-putt-putt-putt-putt-BAM-putt-putt-putt!
Bredvid står en blekfet medelålders gubbe och flinar fånigt.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Bara en liten jämförelse. Min lilla Manx med 76 i slag och 11 i komp går snällt med 0,76 i squish.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Enig. Konstigt att man inte sätter större fokus på detta funktionella mått! När jag började köra Husaberg (2002), observerade jag också att man hade ingen squish alls, typ 2,5mm. Då frågade jag deras motorkonstruktör: -Varför har ni valt en sån orimligt stor squish? Hans svar var talande: -Vad är squish?


I just den här typen av motor (slag runt 80mm och borr >100mm, maxvarv >9000, kompressionsförhållande 13,0-13,5 och 95-98 oktan), försöker jag ligga på 1,0-1,2mm. Jag har testat 0,9mm, men då försvinner sotet. Jag har testat 1,3-1,4mm, men då spikar den. Ni kan nog inte ens gissa vad denna lilla gratis-info har kostat mig att skaffa! :D

Jo jag vet vad det har kostat.. turbomatade volvo motorer på det glada 80 talet o vill man som jag ha dubbla turbos o laddtryck på 2,5 bar + med 95 oktan:huvet:brinnerup vet verkligen inte hur många kolvar o toppar som gick åt.

Vet att GIK turboteknink sa att det går inte.. meeeeeen ett par år senare spottade B21,n ur sig 550 hp på hjulen o motorn fungerade utmärkt till vardagligt användande.

Men mycket blod och svett samt ankallnade av onda andar i uppgivelsens vredesmod så funkade uttröttnings principen den svaga ger med sig:D

Stort grattis i vart fall.:tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Motorn är på väg ihop igen med tjockare, specialgjord packning från Cometic. Nu är klämspalten 1,1-1,4mm, beroende på var man mäter.
bbdeb8bfd7e113c81cb2ed510ecd426e.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
seller:coppergasket63

Denna killen köper jag koppar packninar av på ebay. Jätte bra att ha med o levererar snabbt.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det blev provstart också ikväll! Vatten och olja höll sig isär och på plats! Den går jättefint nu! Endast en skarv på avgassystemet som behöver tätas, sen är vi redo för bänken igen!
115fb6b206027852ec3af3e50f719131.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
seller:coppergasket63

Denna killen köper jag koppar packninar av på ebay. Jätte bra att ha med o levererar snabbt.
Tack för tipset! Nu testar jag fire ring av koppar och ytterdel i fiber. Förhoppningsvis håller sig koppardelen på plats (utan pianotråd) och vattenkanalerna täta!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det blev provstart också ikväll! Vatten och olja höll sig isär och på plats! Den går jättefint nu! Endast en skarv på avgassystemet som behöver tätas, sen är vi redo för bänken igen!
115fb6b206027852ec3af3e50f719131.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Du kan ju bli en "influencer" genom att sätta på en logga "CE-approved" på olika prylar och visa på nätet. :tummenupp:brynad:hej
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Det blev provstart också ikväll! Vatten och olja höll sig isär och på plats! Den går jättefint nu! Endast en skarv på avgassystemet som behöver tätas, sen är vi redo för bänken igen!


Och i vanlig ordning väntar vi alla med spänning på rapporten :tummenupp
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Mats vilket föredöme du är. Informativ film med många svåra ord på engelska. Vilken utbildning man får! Tack!
1930s-1940s-man-teacher-professor-pointing-pointer-at-blackboard-looking-AAN29G.jpg
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Fantastiskt bra (och ihärdigt) jobbat Mats! Jag håller tummar och tår för att du ska få allt att lira ihop lagom till årets supermono-säsong snart kickar igång, så att jag och alla dina andra följare kan få se dig på startgriden i år...:tummenupp

Lycka till!!!:banana
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Fantastiskt bra (och ihärdigt) jobbat Mats! Jag håller tummar och tår för att du ska få allt att lira ihop lagom till årets supermono-säsong snart kickar igång, så att jag och alla dina andra följare kan få se dig på startgriden i år...:tummenupp

Lycka till!!!:banana
/Björn
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top