Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Haha! Ditt komihåg är faktiskt mer imponerande än det här hembygget! :)

Haha, jag hade lite tid så jag började läsa tråden från början :) och någonstans i minnet kom jag ihåg hembyggda vattenskäraren.
Projektet blir ännu mer imponerande när man sträckläser den... Antalet bakslag! Det är ju liksom inte bara dina prototypprylar som jävlas utan en hel del annat också. Utredningen av vattenläckaget :huvet
Bilderna när ramen kommer från pulverlack...:rock:Bugar:kär:tummenupp
Vi är nog rätt många som hoppas ståldrev/balansaxel kommer att fungera nu.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det krävs lite filande för att få de nya balansaxelhusen på plats.
6c0b39a215935c9c8b7677dc22cd337b.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Hur mycket vingelmån har du? Är lagersätena "bara" grovt anpassade så du har nån 10-del för finjustering?
Vackert är det iallafall :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hur mycket vingelmån har du? Är lagersätena "bara" grovt anpassade så du har nån 10-del för finjustering?
Vackert är det iallafall :tummenupp:tummenupp:tummenupp
I princip har jag 0,5mm gods att ta av i delningsplanen, lager- och packboxlägen. Vevhushalvorna är urfrästa efter balansaxelhusen, så den precisionen blir helt ok. Denna gång har jag denna marginal i delningsplanet också, så det ska bli lättare att få motorn tät! Det slår sig dock lite i svetsningen, så det går inte utan "vingelmån". Jag spänner ihop vevhushalvorna med 1,0mm plåt emellan och balansaxelhusen dikt mot varandra, så ska det nog bli bra efter svetsning och bearbetning!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Axelavståndet... Känns som man vill ha koll på avståndet mellan nya dreven. CAD är ju en sak men sen i verkligheten. Jag cadar ju bara i ikeas skärbrädor :)

I princip har jag 0,5mm gods att ta av i delningsplanen, lager- och packboxlägen. Vevhushalvorna är urfrästa efter balansaxelhusen, så den precisionen blir helt ok. Denna gång har jag denna marginal i delningsplanet också, så det ska bli lättare att få motorn tät! Det slår sig dock lite i svetsningen, så det går inte utan "vingelmån". Jag spänner ihop vevhushalvorna med 1,0mm plåt emellan och balansaxelhusen dikt mot varandra, så ska det nog bli bra efter svetsning och bearbetning!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ja, det är kritiskt att få det rätt och balansaxeln hyggligt parallell med vevaxeln. Jag råkar ha originalritningarna till vevhuset och därmed alla nödvändiga referensmått. Med dessa mått och inmätning av vevhuset, så är det ingen match att positionera lagerlägena i balansaxelhuset. I princip gjorde fräsmäster det redan vid urfräsningen av vevhushalvorna. Axelavståndet blir 82,00mm, jämfört med förra försöket, då det var 80,00mm.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är bara att buga o njuta det är snyggt o genomtänkt som allt annat.. skall bli spännande att se vad som händer när hon ruppar igång.. eller allra bäst är väll om inget annat händer än att hon startar o går fint.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det krävs lite filande för att få de nya balansaxelhusen på plats.
6c0b39a215935c9c8b7677dc22cd337b.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

De är störande bra gjort man får ju mindervärdeskomplex :3freak
Men jag har ett tips som jag skulle ha gjort ivf på balansaxeln. Jag skulle ha slipat/fasat av balansaxelns typ 70 grader i framkant balansvikt på den sidan som först går in i vevpartiets skinkor vid rotation. Fördelen med det är att om balansvikten av någ anledning börjar krypa närmare skinkorna axiellt så krockar dn inte så våldsamt om du förstår. Man skulle då få ett varning klapper innan de tar tvärstopp.Jag tror inte den lilla fasningen skulle påverka vikten så motorn börjar vibrera.
Eller fasa träffytan på vevaxelns skinkor alt fasa både vevaxel och balansvikt ja du fattar,,,,,
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
De är störande bra gjort man får ju mindervärdeskomplex :3freak
Men jag har ett tips som jag skulle ha gjort ivf på balansaxeln. Jag skulle ha slipat/fasat av balansaxelns typ 70 grader i framkant balansvikt på den sidan som först går in i vevpartiets skinkor vid rotation. Fördelen med det är att om balansvikten av någ anledning börjar krypa närmare skinkorna axiellt så krockar dn inte så våldsamt om du förstår. Man skulle då få ett varning klapper innan de tar tvärstopp.Jag tror inte den lilla fasningen skulle påverka vikten så motorn börjar vibrera.
Eller fasa träffytan på vevaxelns skinkor alt fasa både vevaxel och balansvikt ja du fattar,,,,,
Tack!
Jag fattar! Jag shimsar in axialspelet både på balansaxeln och vevaxeln. När de båda är i sina ändlägen (veven till vänster och balansaxeln till höger, eller omvänt) så är det minst 0,9-1,0mm spel mellan vevskinka och balansaxel. Räcker inte det, tror du?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ett hjullager på frugans bil snodde lite fokus i helgen!
Men nu så! Mycket svets blir det! Nu ska det in i ugnen för att åldras. Hoppas frugans tacksamhet över bilfixet räcker till den oljedoft som kommer sprida sig i köket!
7f1ac55ca345d91493747f4101ffa215.jpg
f0d53e77a846c013aeed524b1a5b2e0c.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tjusigt, hur varmt och hur länge behöver det i ugnen?
Tack! Jag vet inte om det är optimalt, men jag körde 100 graderC i ett dygn. Det gör iaf svetsmaterialet hårt och det kletar inte vid bearbetning.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Tack för svar, är det förvärmning och kallna sakta som gäller oxå?

Som många är jag riktigt impad av projektet, både öppenheten och hantverket.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tack för svar, är det förvärmning och kallna sakta som gäller oxå?

Som många är jag riktigt impad av projektet, både öppenheten och hantverket.
Aluminium ska inte igenom några strukturella transiteringsfaser (som vid värmebehandling av stål), så "normala" temperaturförändringar duger gott.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Aluminium ska inte igenom några strukturella transiteringsfaser (som vid värmebehandling av stål), så "normala" temperaturförändringar duger gott.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Aha där ser man, då lärde jag mig ngt nytt idag oxå :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top