Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Heja Dr.C! Skit att det blev tvärnit innan du ens hann inspektera fiberdrevets slitage efter första bantestet. Gött att du biter ihop och jobbar vidare på konceptet. Du är ju på god väg att trolla bort stånkans eviga förbannelse, jag önskar dej lycka till med vidareutvecklingen av balansaxelbygget! Lockar det inte lite smått med ett eget billet-vevhus i detta läget? Du har ju kunskapen att genomföra en sån manöver menar jag..? Kanske skulle gå att komma runt ett eller annat problem med vevaxelns lagring också. I vilket fall, kör på, det du gör är härligt! Mvh/Lasse
Tack för uppmuntran!
Ja, det var lite oväntat att drevet skulle gå från Yey till Ney på en minut och mindre än ett varv. Melankoliskt.
Tanken har masserats en del. Dock skulle blocket i så fall fyllas med interndelar från lite modernare och mera tillförlitliga konstruktioner som Yamaha eller KTM. Men, jag har ju ett café racer projekt att ge mig på först i höst. Hedlund-stånka i mitten.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Idag lyckades jag dra av primärdrevet. Eftersom tvärniten skjuvade av kilen och vred drevet 10-20 grader, så satt det kungligt fast. Men, inget som inte en avdragare och en varmluftspistol fixar med en smäll!

Det verkar tyvärr som om det högra ramlagerläget har hamrats någon tiondel längre bakåt, och ger höger ramlager (sitter i stålsäte) lite sämre förutsättningar. Suck.

89450742c8eb87d81553249ebc1f3c32.jpg

Kan du inte arborra ur lager läget och stålfodra till rätt lager storlek:va
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jo... men mina 20mm breda sfäriska rullager sitter redan i stålfoder på båda sidor. Dessutom med viss beräkning av grepptoleransen mellan stålfoder och vevhus för att få rätt grepptolerans mellan stålfoder och lager (vid arbetstemperatur). Sen har jag några block liggande... Inga fler genvägar! Det här bygget straffar sådant beteende direkt. Hårt och skoningslöst! ;-)

:näsblod
eb438a67d714c9f74923b36201cba01a.jpg
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ohhh du börjar om från början:yoparty. Det är respekt att inte ge upp efter detta raset:Bugar

Ja man lär sig ju efter vägen o rasen men det blir dyrt i längden enligt mina egna erfarenheter:gnissla
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ohhh du börjar om från början:yoparty. Det är respekt att inte ge upp efter detta raset:Bugar

Ja man lär sig ju efter vägen o rasen men det blir dyrt i längden enligt mina egna erfarenheter:gnissla
Så är det ju. Jag började med Supermono-racing 1997 och har gjort många kostsamma misstag längs vägen, som jag har lärt mig något av. Det är väl det som kallas erfarenhet. Jag tror att jag har lagt nära nog en miljon på denna hobby genom åren, vilket har omvandlats till några bucklor, intressanta röntgenbilder, härliga minnen och erfarenhet. Så när någon ber om ett råd, förväntas svaret vara gratis (och det är det!), fast den kunskapen kanske har varit väldigt dyrköpt för mig.

Till alla följare/läsare: Jag tar fortsatt ödmjukt, men stolt, emot all spons på swish (0709947709) eller PayPal (paypal.me/pools/c/85UcF0oDSr). Kampen går vidare! Viva la (crank) revolution!

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Håller på att designa om balansaxeln. För att kunna sätta kuggdrevet på en kona, måste diametern på "livet" ökas. När "livet" blir större, måste balansaxeln placeras längre från vevaxeln, vilket i sin tur betyder nya hus och kuggdrev. Jodå, jag håller mig sysselsatt! Men, mina sponsorer har ju uppbringat 5600kr hittills på swish till 0709947709, så den förväntningen kan jag inte svika!

7a497f6f80abcb1eed5ff4dae185f68d.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det ser ju ut ungefär som innan, men allt är omgjort! Ökat c-c mellan vev och balansaxel för att kunna sätta balansaxelns drev på en kona. Nu ståldrev på båda axlarna (bredd 12mm istf 15). Börjat på en kåpa också, men det är lite för varmt just nu...



Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Complete engine assembly ver 2.jpg
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ser ju kanon ut. Fanns det inga japan drev med rykutjämnare som gick att nyttja?

Säkert, men att anpassa härdade drev med "okända" kuggdata, är inte helt enkelt. Denna maskin kommer i bästa fall att gå 50 timmar innan pensionen, så jag behöver inte värsta hållbarheten, tänker jag.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Här kommer en ny video med för er känd information.

 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Steg för steg nu. Drevet rasar vilket gör att balansaxeln slutar snurra i takt med resten. Vilken del av veven krockar den med? Visar du det? Krocken gör att det blir tvärnit för att balansaxeln går in i kåpan och kilar fast efter kyssen från veven?

Tänk på oss stackare som körde 3 säsonger utan att ens kolla ventilspel. Det betyder att vi inte listar ut allt själva.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Steg för steg nu. Drevet rasar vilket gör att balansaxeln slutar snurra i takt med resten. Vilken del av veven krockar den med? Visar du det? Krocken gör att det blir tvärnit för att balansaxeln går in i kåpan och kilar fast efter kyssen från veven?

Tänk på oss stackare som körde 3 säsonger utan att ens kolla ventilspel. Det betyder att vi inte listar ut allt själva.
Balansaxelns motvikt kolliderar med vevtappen på vevaxeln, fast vevstakens storände sitter ju runt vevtappen och kommer därför emellan.

Går det att begripa?

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Balansaxelns motvikt kolliderar med vevtappen på vevaxeln, fast vevstakens storände sitter ju runt vevtappen och kommer därför emellan.

Går det att begripa?

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Hade ett drevhaveri kunnat ske mindre smärtsamt för motorn?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hade ett drevhaveri kunnat ske mindre smärtsamt för motorn?
Ja, om motvikten var helt utom räckhåll för vevaxeln. Jag känner inte till några stånkor som byggts på det viset, eftersom det är ganska utrymmeskrävande. Dessutom vill man ha motvikten nära källan till obalansen för att minska oönskade moment i andra riktningar.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som på yamaha 768,n är det bara 3,5mm frigång när det ar som tightast o max strokning är 10mm sedan måste man göra om balans axeln jag har bara 5mm strokning o vill gärna ha det lilla extra utrymmet.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Ja, om motvikten var helt utom räckhåll för vevaxeln. Jag känner inte till några stånkor som byggts på det viset, eftersom det är ganska utrymmeskrävande. Dessutom vill man ha motvikten nära källan till obalansen för att minska oönskade moment i andra riktningar.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Sent -80 tal slet jag mitt hår över en XL500 motor
COUNTER BALANCER SHAFT ENGINE CHAIN FT500 ASCOT XL500S XL500R XR500R 79-83 80 81
Kedja och dubbla axla som inte krockade med vevaxel.
https://www.bikebandit.com/oem-parts/1980-honda-xl500s/o/m9645#sch406343
https://www.bikebandit.com/oem-parts/1980-honda-xl500s/o/m9645#sch406341
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Sent -80 tal slet jag mitt hår över en XL500 motor
COUNTER BALANCER SHAFT ENGINE CHAIN FT500 ASCOT XL500S XL500R XR500R 79-83 80 81
Kedja och dubbla axla som inte krockade med vevaxel.
https://www.bikebandit.com/oem-parts/1980-honda-xl500s/o/m9645#sch406343
https://www.bikebandit.com/oem-parts/1980-honda-xl500s/o/m9645#sch406341

Intressant! När jag och en kompis för första gången klurade på det här med balansering (Yamaha SRXTT) med hjälp av mjukvaran "Working Model", så kom vi fram till att den bästa lösningen (för att minska vibrationerna) vore att använda 2st balansaxlar som snurrade med dubbla vevaxelvartalet. Hur fort snurrade de båda på XL500?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Efter semester (MotoGP i Brno) och slipning/oljning av fönster och dörrar, så har det åter blivit någon timme framför datorn. Ritningarna på stålprylarna (kuggdreven och balansaxeln är skickade för tillverkning och snart även modellerna på aludetaljerna!

Complete engine assembly 2.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu är allt CADat och skickat för tillverkning. Idag blev det istället plundring av det gamla vevhuset på alla specialdelar som ska flyttas över till nästa.

Till och med vevtappen fick stryk när nålarna blev instansade! Som Dynamit-Harry skulle sagt: -Vicken j*vla smäll!
df4cb8f079f82bdbb9afadc8ba9c0282.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top